تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد،

اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم/ بیرون‌راندگان و پیروزشدگان چه کسانی خواهند بود؟ +جدول

انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم فردا (۲ خرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود. رویداد۲۴ در گزارشی بررسی کرده که تکلیف جایگاه‌های هیات رئیسه در آخرین سال مجلس چگونه خواهد شد.

محمدباقر قالیباف

رویداد۲۴ میثم سعادت: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انتخابات اعضای هیات رئیسه مجلس اعم از رئیس، نواب رئیس و دبیران این هیات، هر ساله و همزمان با روز بازگشایی مجلس در روز هفتم خرداد برگزار می‌شود. طبق گفته حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار است این انتخابات برای اجلاسیه چهارم روز سه شنبه (۲ خرداد ماه) برگزار شود. هیات رئیسه مجلس دارای ۱۲ پست است که شامل رئیس، ۲ نایب رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز یا ناظر است. این اعضا با رأی‌گیری و توسط دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. در این گزارش به مهمترین چالش‌های انتخابات هیئت رئیسه در آخرین اجلاسیه می‌پردازیم:

قالیباف رئیس مجلس می‌ماند

محمدباقر قالیباف شانس زیادی برای حفظ صندلی ریاست در سال چهارم مجلس هم دارد. جبهه پایداری سال گذشته همه زورش را زد تا قالیباف را از صندلی ریاست به پایین بکشد. امسال، اما از آن تلاش خبری نیست. هرچند حدود یک ماه پیش، سرانجام مجلس یکی از وزیران دولت را استیضاح کرد، اما بعید است دولت قصد سرشاخ شدن با رئیس مجلس را در انتخابات داخلی مجلس داشته باشد. احتمالا قالیباف با حداقل تنش مثل دو سال اول صندلی ریاست را حفظ خواهد کرد.

آقاتهرانی برای شکست خوردن می‌آید

جبهه پایداری در همه این سه سال منتقد قالیباف بود. با روی کار آمدن رئیسی، آن‌ها مدتی سکوت کردند تا چهره‌های بیشتری از مجلس رای اعتماد بگیرند، اما بعید است آقاتهرانی در آخرین اجلاسیه، مخالفت نمادین خود را با قالیباف ابراز نکند. این ابراز اختلاف مثل سال گذشته جدی نیست و گرچه نامزدی آقاتهرانی جدی است، اما از راهرو‌های مجلس خبر می‌رسد که تلاش او برای نشستن روی صندلی ریاست کمتر شده است و صرفا برای خط کشی جریان پایداری با ریاست مجلس، در انتخابات هیات رئیسه شرکت می‌کند.

صندلی متزلزل نایب رئیسی مجلس

سال گذشته هر دو نامزد نایب رئیسی، ۱۶۷ رای آوردند و برای قرار گرفتن در جایگاه نایب رئیسی دوم، بین آن‌ها قرعه‌کشی شد. امسال هم رقابت جدی برای صندلی نایب رئیسی مجلس در جریان است. گفته می‌شود مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس، جدی‌ترین رقیب نیکزاد و مصری برای صندلی نایب رئیسی مجلس است.

چالش سخت امیرآبادی فراهانی

برای انتخاب دبیران هیات رئیسه هم رقابتی جدی در جریان است. امیرآبادی فراهانی نماینده قم این جایگاه را در سال دوم از دست داد، اما سال سوم دوباره به دبیری هیات رئیسه بازگشت. موسوی لارگانی که در این مدت تبدیل به یکی از جدی‌ترین مخالفان وزیران ناکارآمد دولت شده است، فقط سال اول در هیات رئیسه مجلس حضور داشت، اما حالا که پروژه استیضاح فاطمی امین با موفقیت به پایان رسیده است، بعید نیست او بار دیگر در هیئت رئیسه جایگاه خود را پس بگیرد. نکته مهم این است که نمایندگان شهر‌های تک نماینده، انگیزه بسیار بالایی دارند که سال آخر در صندلی هیئت رئیسه قرار بگیرند و آن را تبدیل به اعتبار خود در حوزه‌های انتخابیه کنند؛ لذا می‌توان انتظار داشت که امسال شاهد بیشترین تعدد نامزدها، برای دبیری هیات رئیسه باشیم.

بازگشت محسن پیرهادی

در بین سه کارپرداز مجلس، سال دوم، دو نفر از نزدیک‌ترین چهره‌ها به قالیباف بودند. محسن پیرهادی و نظام‌الدین موسوی. آن‌ها امسال هم امیدوارند آرای اصولگرایان را جلب کنند. به خصوص پیرهادی امید زیادی دارد که صندلی خود را پس بگیرد. او در اجلاسیه اول و دوم سلیمی و فرهنگی و موسوی کارپرداز بود. از این جمع موسوی و سلیمی جایگاه خود را حفظ کردند و فرهنگی و پیرهادی خط خوردند. حالا پیرهادی که یکی از نزدیکان قالیباف است، تلاش می‌کند جایگاه خود در هیات رئیسه را بار دیگر به دست آورد.

برای فرهنگی وضعیت جالب‌تر است. برخی نمایندگام مجلس قبل می‌گفتند فرهنگی یکی از کسانی بود که بسیار تلاش کرد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران (در دوره مدیریت قالیباف) رای نیاورد. او حالا از کارپردازی مجلس هم جا مانده است.

دولت رئیسی و معرفی وزرا

در این میان دولت ابراهیم رئیسی هم صبر کرده تا تلکیف هیات رئیسه مجلس مشخص شود و بعد سه وزیر جدید خود را به مجلس معرفی کند. هرچند اگر نزدیکان قالیباف در انتخابات هیات رئیسه پیروز شوند، صندلی خاندوزی بیش از گذشته متزلزل خواهد شد و مجلس به سمت استیضاح او خواهد رفت و در مقابل اگر پایداری‌ها بتوانند سهم بیشتری از صندلی‌های هیات رئیسه به دست بیاورند، چه بسا سجادی با وزارت ورزش خداخافظی کند. این انتخابات بدون شک روی گزینه‌های دولت برای تصدی سه وزارت خانه جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و صنعت معدن، تجارت نیز اثرگذار خواهد بود. گرچه دولت فعلا تمایلی ندارد درباره گزینه‌های احتمالی در ستاریو‌های احتمالی سال آخر مجلس سکوت کرده است.

هیات رئیسه مجلس یازدهم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
0
3
چه فرقی برای مردم خواهدداشت؟ همون آدمهای همیشگی ، 44 سال آزگار همین بوده! مشتی مهره های دائمی خاص مرتبآ در حال جابجایی!!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان