تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲

آمار عجیب مصرف سیگار در ایران؛ ۶۰ میلیارد نخ در سال!

به گفته دبیرکل جهانی مبارزه با دخانیات مصرف دخانیات در افراد بالای ۱۸ سال افزایش چشمگیری داشته است.

آمار عجیب مصرف سیگار در ایران؛ ۶۰ میلیارد نخ در سال!

رویداد۲۴ محمدرضا مسجدی دبیر کنترل دخانیات وزارت بهداشت روز یکشنبه در همایش «دانشگاه بدون دخانیات» که در مرکز اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، از مرگ حدود ۶۰ هزار نفر در کشور در سال ناشی از مصرف و مواجهه با ورود دخانیات خبر داد.

 مسجدی گفت: وضعیت شیوع مصرف دخانیات در سال ۱۴۰۰ در مردان کشور ۲۵.۸۸ و در زنان ۴.۴۴ بود که به طور کلی در پنج سال اخیر در گروه سنی بالای ۱۸ سال روند افزایشی داشته است.

این فوق تخصص ریه گفت: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار و تنباکو در کشور هزینه می‌شود و ضرر اقتصادی سالانه بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش‌های تولیدی و توسعه‌ای کشور به دلیل مرگ زود هنگام افراد مصرف کننده و در مواجهه با دود، غیبت از کار، ناتوانی و آتش‌سوزی است.

مسجدی با بیان اینکه افراد مشهور و معروف در گسترش فرهنگ سلامت بسیار نقش آفرین هستند، گفت: سیگار کشیدن در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی به قدری برجسته شده است که ناخودآگاه توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

وی افزود: کودکان و نوجوانان نیز تحت تاثیر محیط اطراف خود قرار دارند همچنین تمایل دارند تا در پوشش و رفتار از دیگران به خصوص شخصیت‌هایی که از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، الگوبرداری کنند.

مسجدی تصریح کرد: سیگار کشیدن یکی از دسترس‌ترین و راحت‌ترین رفتارها برای تقلید کودکان و نوجوانان از شخصیت‌های محبوب در فیلم‌ها است در حالی که بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات مواد دخانی با اشکال مختلف ممنوع است و این اواخر به دلیل راهبردهای شرکت‌های چندملیتی تبلیغ کننده دخانیات، جوانان به طور غیرمستقیم مورد هدف قرار گرفته‌اند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دخانیات
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان