تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵
نشریه هیل:

تولسی گابارد نامزد وزارت خارجه آمریکا است نه میت رامنی

رئیس‌جمهور تازه انتخاب‌شده آمریکا در سخنرانی 27 آوریل خود در مورد سیاست خارجی گفته بود: «ما دیگر این کشور یا مردمش را تسلیم آهنگ اشتباه جهانی شدن نمی‌کنیم. من جهان را از پشت لنزهای روشن منافع آمریکا خواهم دید.»
رویداد۲۴- رئیس‌جمهور تازه انتخاب‌شده آمریکا در سخنرانی 27 آوریل خود در مورد سیاست خارجی گفته بود: «ما دیگر این کشور یا مردمش را تسلیم آهنگ اشتباه جهانی شدن نمی‌کنیم. من جهان را از پشت لنزهای روشن منافع آمریکا خواهم دید.»

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نشریه هیل، دونالد ترامپ چندی بعد طی سخنرانی متعهد شد که یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی‌اش «پایان دادن به عصر ملت‌سازی و ایجاد یک سیاست خارجی جدید است... که بر نابودی داعش و تروریسم رادیکال اسلامی متمرکز است.»

هرکسی که از سوی وی به‌عنوان وزیر خارجه انتخاب شود، نقش حیاتی در شکل دادن به دیدگاه ترامپ در مورد آینده سیاست خارجی آمریکا ایفا خواهد کرد. یکی از افرادی که گفته می‌شود برای این پست «به‌طور جدی مدنظر قرار گرفته» تولسی گابارد است که در ماه فوریه از سمت خود به‌عنوان معاون رئیس کمیته ملی حزب دموکرات استعفا داد تا از نامزدی برنی ساندرز در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کند.

گابارد مظهر جوهر و ماهیت خروج ایدئولوژیک ترامپ از سیاست‌های مداخله‌جویانه است که این کشور را طی دو دهه گذشته به ستوه آورده است. مصاحبه 17 ژوئن او با ولف بلیتزر شاهدی دال بر تعهد او به کنار گذاشتن دکترین فعلی است.

زمانی که بلیتزر از گابارد پرسید که آیا در انتخابات از هیلاری کلینتون حمایت می‌کند یا خیر، وی پاسخ داد: «من آماده چنین کاری نیستم. مسائل بسیاری وجود دارد که مدنظر قرار می‌دهم، به‌خصوص این مسئله که او همچنان متعهد به تداوم سیاست مداخله‌جویانه تغییر رژیم در سوریه است که ثابت شده تا چه اندازه فاجعه‌آمیز است.»

گابارد واقعاً شرایط انجام چنین قضاوت‌هایی را دارد. او در سال 2002 زمانی که 21 سال داشت در مجلس قانون‌گذاری ایلاتی هاوایی انتخاب شد. 

طی دو سال بعد از آن، گابارد به گارد ملی هاوایی پیوست و به‌صورت داوطلب به عراق اعزام شد. در آن زمان گابارد درباره این اقدام خود گفته بود: «باوجودآنکه می‌توانستم نروم، به‌صورت داوطلبانه با آن‌ها رفتم چراکه احساس می‌کردم به‌عنوان یک سرباز و یک دوست باید برای خدمت به کشورمان به آن‌ها بپیوندم.»

گابارد نه‌تنها برای خدمت احساس وظیفه می‌کند، بلکه برای کمک به آن‌هایی که خدمت می‌کنند نیز احساس وظیفه می‌کند. مخالفت او با استراتژی‌های مداخله‌جویانه سیاست خارجی در این ادراک نهفته است که این استراتژی‌ها باعث افزایش تخریب‌های بدون ملاحظه در داخل و خارج از کشور می‌شود. بر اساس گزارش سی ان ان، گابارد بر لزوم برخورداری از رئیس‌جمهوری تأکید کرده که بتواند برای متوقف کردن درگیری‌های بی‌ملاحظه خارجی، قضاوت و پیش‌بینی داشته باشد چراکه این‌گونه ماجراجویی‌ها بر تعداد سربازانی که به خانه برگشتند و از زخم‌های نامرئی زیاد رنج می‌برند، می‌افزاید. اشتیاق گابارد برای کمک به کسانی که به کشور خدمت می‌کنند باعث شده او به یکی از صریح‌ترین منتقدان رسوایی وزارت امور کهنه سربازان تبدیل شود.

روز دوشنبه دونالد ترامپ او را به برج ترامپ دعوت کرد تا در مورد سیاست‌های آمریکا در سوریه و رویکرد مبارزه با تروریسم گفتگو کند. گابارد نگذاشت تفاوت‌هایش با ترامپ مانع از پذیرش این دعوت شود.

پس از برگزاری نشست، وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «بگذارید صریح باشم، من هرگز اجازه نخواهم داد که تعصب و طرفداری، امنیت ملی ما را تحت تأثیر قرار دهد.»

گابارد بر اصول پایبند است نه سیاست‌ها و همین مسئله او را به یک انتخاب بی‌عیب برای ریاست وزارت خارجه تبدیل می‌کند.

نام دیگری که اخیراً توجهات زیادی را در این زمینه به خود جلب کرده، میت رامنی، نامزد سال 2012 انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. با توجه به رویکردهای غلط رامنی در حوزه دیپلماسی در مبارزات انتخاباتی 2012، درک این موضوع که چرا او حتی در فهرست کوتاه احتمالاً نهایی قرار گرفته، دشوار است. 

ضمن اینکه این مقام جمهوری‌خواه ازجمله افرادی بود که بدترین رفتار را علیه ترامپ داشت و او را متقلب خوانده بود. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان