تاریخ انتشار: ۰۰:۰۸ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

عروسی ولیعهد اردن و یک سوال بزرگ؛ چرا در دوران مدرن همچنان سلطنت‌طلبی تبلیغ می‌شود؟

در حالی که کمپانی‌های انیمیشن‌سازی بزرگ جهان نظیر والت دیزنی و پیکسار به اشتباهات گذشته‌شان اعتراف کرده اند و در حال جایگزین کردن زنان و مردان مستقل با نژاد، دین و زبان مختلف، به جای پرنسس‌های بی‌پناه سفید پوست در حسرت شاهزاده‌های سوار بر اسب سفیدند، ظاهرا رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مسیر متفاوتی را طی می‌کنند و همچنان «سلطنت‌طلبی» را تبلیغ می‌کنند.

ازدواج سلطنتی ولیعهد اردن

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: خبر ازدواج سلطنتی ولیعهد اردن با عروس سعودی در همه رسانه‌های معیار جهان بازتاب قابل توجهی داشته است. از شاهزاده بریتانیا و ولز گرفته تا جیل بایدن بانوی اول آمریکا و نانسی پلوسی به همراه ۱۴۰ مهمان ویژه دیگر وارد کاخ زهران در امان پایتخت اردن شدند تا شاهد ازدواج ولیعهد ۲۸ ساله حسین بن عبدالله دوم و نامزدش «رجوه السیف» باشند. در همین مکان هم به طور رسمی لقب «شاهزاده» به رجوه عروس خاندان سلطنتی اردن داده شد.

تقریبا تمام رسانه‌های معیار جهان خبر ازدواج حسین پسر ملک عبدالله دوم پادشاه اردن با رجوه السیف را با تیتر‌هایی نظیر «نگاهی به ازدواج سلطنتی اردن» (الجزیره)، «درباره ازدواج ولیعهد اردن چه می‌دانیم؟» (مجله تایم)، «حضور سرزده ویلیام و کیت در عروسی سلطنتی اردن» (تقریبا تمام رسانه‌های جهان) و «شاهزاده رجوه، سیندرلای مدرن است» (مجله پیپل) پوشش دادند. آسوشیتدپرس یک قدم پیش گذاشت و مراسم عروسی سلطنتی اردن را به صورت زنده پخش کرد.

بخشی از پوشش این خبر جنبه سیاسی و دیپلماتیک داشت. با این ازدواج، خانواده‌های سلطنتی اردن و عربستان با هم فامیل شدند. عروس ملک عبدالله دوم از طرف مادری با خانواده سرشناس السدیری که با محمد بن‌سلمان رابطه خونی دارند، نسبت دارد. بر اساس گزارش رسانه‌های سعودی، ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی یکی از «هفت السدیری»‌هاست؛ هفت برادر خونی که از ملک عبدالعزیز و حصه بنت احمد السدیر متولد شده‌اند. هم اردن و هم عربستان سعودی از قوی‌ترین متحدان واشنگتن در خاورمیانه هستند. اردن متولی اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان در اورشلیم است و با اسرائیل رابطه خوبی دارد.

اما یک چیز در مورد بازتاب اخبار عروسی سلطنتی ثابت است و آن القای حس «درست بودن» فرهنگ سلطنت است؛ این افراد خانواده سلطنتی هستند و یک انگاره در مورد آن‌ها همواره صادق است: آن‌ها صاحبان ژن خوبند. عجیب اینکه این انگاره در سال ۲۰۲۳ حتی در کشور‌هایی که از خاکستر شورش علیه پادشاهی‌ها برخاسته‌اند هم پذیرفته شده است. فرهنگ عامه، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پر از تبلیغ برای فرهنگ سلطنت است. از سریال‌های محبوب جهان مانند «تاج و تخت» گرفته تا پوشش خبر ازدواج‌های سلطنتی، مملو از احترام به این حق امتیاز غیرمشروع است.

کافی است به سطح پوشش اخبار ازدواج ولیعهد اردن، ازدواج سلطنتی شاهزاده انگلیس، مراسم تاجگذاری پادشاه، مراسم تشییع ملکه انگلیس، تولد فرزندان مگان و هریس و شایعات درباره مرگ و زندگی خصوصی پرنسس دایانا نگاه کنید. مصاحبه جنجالی اپرا وینفری با شاهزاده هری و مگان مارکل دوش و دوشس ساسکس رکورد بیننده را شکست و تنها در ایالات متحده آمریکا ۱۷ میلیون نفر این مصاحبه را تماشا کردند. موضوع مصاحبه جالب بود؛ بی‌عدالتی در مورد ارثیه فرزندان این زوج سلطنتی!

نیویورک تایمز سال ۲۰۲۱ یادداشتی منتشر کرد و در آن به نقل از «مائورو گیلن» استاد مدیریت بین‌الملل دانشگاه پنسیلوانیا نوشت داده‌های ۱۲۰ ساله از ۱۳۷ کشور جهان نشان می‌دهد در زندگی واقعی، سلطنت‌ها به طرز شگفت‌انگیزی در سراسر جهان محبوب بوده‌اند. از فراعنه مصر و امپراتوری‌های ژاپن و روم باستان و پادشاهی مایا‌ها در مکزیک کنونی گرفته تا دربار شاهان در غرب آسیا و خاورمیانه کنونی، همه جا سیستم پادشاهی وجود داشته و در همه کتاب‌های مقدس به پادشاهان و ملکه‌ها اشاره شده است.

ولیعهد اردن


بیشتر بخوانید: چرا بریتانیایی‌ها حکومت پادشاهی را به جمهوری ترجیح می‌دهند؟


این ایده که حاکمان مشروعیت خود را از خدا می‌گیریند و ممکن است این مشروعیت را به فرزندان خود منتقل کنند، حداقل ۷۰۰۰ سال قدمت دارد. در عصر کنونی ۲۹ کشور هنوز دارای سلطنت‌اند. اگر کشور‌های مشترک المنافع بریتانیا را در نظر بگیریم، این عدد به ۴۳ خواهد رسید.

گیلن معتقد است یکی از دلایل محبوبیت پایدار این سبک از حکومت، موفقیت کشور‌هایی است که در حال حاضر این سیستم را دارند. کشور‌های بریتانیا، سوئد، دانمارک، هلند و ژاپن بالاترین استاندارد زندگی را به شهروندانشان اعطا کرده‌اند و همیت تجربه به محبوبیت ساختار پادشاهی‌ها افزوده است.

جان جوست استاد دانشگاه نیویورک در کتاب «نظریه توجیه سیستم» می‌گوید: «مردم تمایل دارند به سنت‌ها و سیستم‌های اجتماعی دیرپایی بچسبند که تمایل آن‌ها به نظم و قابلیت پیش‌بینی بودن را توجیه می‌کنند.» او معتقد است برخی از مردم به سادگی به سمت زرق و برق سلطنتی و فانتزی زندگی مجلل و ولخرجی دربار کشیده می‌شوند، چرا که آن را راهی برای فراتر رفتن از واقعیت‌های دنیوی می‌دانند. آن‌ها امیدوارند خانواده سلطنتی در ازای عشقی که به آن‌ها می‌ورزند، به آن‌ها امنیت و ثبات بدهند.

اما مشخص نیست چطور پادشاهی که گفته می‌شود بند کفش‌هایش را اتو می‌کنند و خمیر دندانش را خدمتکارانش فشار می‌دهند، (این توصیفی است که رسانه‌های بریتانیا از چارلز پادشاه جدید کشورشان دارند) قرار است به مدرن‌سازی و بهینه سازی ساختار‌ها کمک کند.

این سوال در بریتانیا، کشوری که بیشترین بار تبلیغ برای فرهنگ سلطنت را در جهان به دوش می‌کشد، بیش از همه وجود دارد. طبق نظر‌سنجی موسسه یو‌گاو حمایت از سلطنت در بریتانیا که در سال ۲۰۱۲ حدود ۷۳ درصد بود اکنون به ۵۳ درصد کاهش یافته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اردن
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۸
استاد رازقی پور
|
Canada
|
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
61
23
در حالیکه همه هشتاد و پنج میلیون و چهارصد و شصت و یکهزار و سیصد و پنجاه و هفت نفر مردم ایران چهل و چهار سال است که با سلطنت مخالف هستند و همیشه در تجمعات و ورزشگاهها بر علیه خاندان پهلوی شعار می دهند اما متاسفانه و شوربختانه و بدبختانه یکی از مدعوین این عروسی شهبانو فرح پهلوی بود !
پاسخ ها
شهریار توانا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
از طرف خودت صحبت کن کدوم بیشرفی گفته که مردم ایران با سلطنت مخالفن
والا تا جایی که ما دیدیم ۹۰ درصد مردم ایران همیشه به خاندان پهلوی عشق میورزن و در بیشتر تجمعات بیشترین شعار جاوید شاه و رضا شاه روحت شاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
چرا همه مردم رو قاطی میکنی، بگو اونایی که به نون و نوایی رسیدن
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
ممنون از کنایه و استعاره دقیق شما
655
|
Austria
|
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
67
23
رسانه ها و افرادی که تبلیغ سلطنت میکنند همچو گوسفندانی هستند که بدنبال چوپان و شبان میکردند!
در قرن 21 کسی دنبال حکومت موروثی فردی و راثتی اسپرم شاهی نیست.تنها افرادی که مغزشان کرم خورده یا فرصت طلب و رانتخوارند بدنبال چنین نوع حاکمیتی هستند...
سلطنت چی هاو رسانه های معیارشان دلشان هوای دولا راست شدن در مقابل اربابشان کرده!.
عناصر سلطنت چی فاقد عزت نفس و قوه تعقل و تفکر هستند و به مانند طوطی و میمون تقلیدگرند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
الان شبانی بدتر از زمان پادشاهی داریم
665
|
United States of America
|
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
53
19
مقاله خوبی از فرهادی بلاخره خواندم!
...اروپایی و امریکایی مترسکانی همچون خاندان هاشمی اردن و خاندانهای سلطنتی کشورهای جهان سومی مانند خاندان پهلوی را به مانند نوکری برای بدست اوردن و منابع مجانی و ارزان قیمت میبینند که میتوانند به نظم مورد نظرشان در یکی از پر تلاطم ترین مناطق جهان کمک کنند! از این رو به انها کردیت میدهند و برای این نوکیسه های پالان پوش سلطنتی در رسانه های شان تبلیغ میکنند. این تبلیغها شاید بدینگونه باشد که برای سلطنت است اما نه اینطور نیست انها برای نوکرانشان تبلیغ میکنند. ممکن است نوکرشان رئیس جمهورد دیکتاتوری باشد که توانسته اند امنیت و منافع مورد نظر انها را هر چند با سرکوب ازادی خواهان و مردمشان در منطقه برقرار سازند.!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
اونا زندگیه مردمشون از مال مای بدبخت ایرانی خیلی بهتره، لطفا شعار ندیم، واقعیت رو ببینیم
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
بنده ۵۳ سالمه ۵۳ ساله نفت ایران مفت مفت فروخته شده چه قبل انقلاب چه بعد انقلاب وتاحالا مسئولی رو نشنیدم تو سخنرانیاش بگه چرا ما باید نفتو ارزون بفروشیم یاتصمیم به گران کردن نفت داریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
9
61
طالبان و ایران لااقل نباید این سئوال را بکنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
ما نظام موروثی داریم؟؟؟ کچل!!ژن خوب داریم اما دیگه ژن سلطنتی و پادشاهی نداریم خداروشکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
دقیقا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
6
43
رویداد جان حالا ما که جمهوری شدیم مردنیم؟لطفا گزارشت را از قول نماینده مجلس که گفت (اکثروزرا در حد وقواره وزیر نیستند واطراف رئیس جمهور را افرادی گرفته اند که توانایی اداره یک بخشداری هم ندارند ) خودت خوب بخوان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
ای ولا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
3
69
برداشت اشتباه شما از اذهان عمومی در این است که فکر میکنید عامه مردم برایشان مهم است چه کسی حکومت میکند
نه اینطور نیست
عامه مردم فقط رفاه و آرامش و عدالت برایشان مهم است در درجات بعدی وطن پرستی حاکم و جذابیت حاکم و خانواده اش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
واقعا یکی نیست به اینا بفهمونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
9
16
واقعا خانم لیلا فرهادی خبرنگار درست و حسابی ایه. این نگاه خارج از گود رو در هیچ رسانه ای ندیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
چون پاچه خواره
استاد علمی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
1
7
اصلا مهم نیست چه کسی و برای چه هدفی سکان کشور را در دست گرفته باشد. مهم رفاه، حال خوب، زندگی شاد و... هست که باید تامین بشه. شما با دیدگاه سلطنتی مخالفید اما به کشورهایی که حکومت سلطنتی دارند نگاه بندازید ببنید رفاه و آسایش مردمش در چه حدی هست. فکر میکنید برای مردم مهمه چه ...اون بالا نشسته باشه؟ مردم فقط آسایش و رفاه میخواهند. این موضوع بیشتر به اون رده های بالا بر میگرده که ترس از این دارند که قدرت ازشون گرفته بشه و به دیگری برسه وگرنه برای مردم عادی فرقی نمیکند چه ...در راس قدرت نشسته باشه. مردم فقط بازخوردها و تغییرات رو میبینند.
الانم که یه ...شش کلاسه گذاشتیم اون بالا و فقط جفتک میندازه....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
2
1
ان سلطنتی که در مقاله از جمله انگلستان سوئد و بلژیک در مقاله به ان اشاره شده دیگر مقامی تصمیم گیرنده نیستند و ریشه در سنت و فرهنگ انان دارد و شاه در این کشورها یک مقام تشریفاتی دارد بر خلاف انچه بالفرض حکومت معدوم ایران که پادشاه خود را تافته جدا بافته و سایه خدا میدانست و تمام نهاد ها زیر نظر وی اراده میشد.و قدرتش ناشی از یک سیستم نظامی و امنتی ناشی میشد .و مردم را رعیت دانسته و از موضع بالا و فرمانبرداری را که هرچه میل ملوکانه خواستار بود دیکتاتور مابانه باید اجرا میگردید یکی دیگر از نواقص این نظامهای فردی وابستگی خارجی می باشد به لحاظ نظامی و عدم پاسخگویی در قبال فساد نهاد های قانونی و فساد نهادی اقتصادی است نشان دیگر اختناق سیاسی است.مثال دیگر پادشاهی عربستان است که سیستمی مانند پادشاهی ایران قبل از انقلاب می باشد به عکس نظامهای پادشاهی که در مقاله به ان اشاره شد.که در کشورهای غربی وجود دارند که هیچ قدرت مطلقه ای ندارند .که همین مقام تشریفاتی انان نیز کم کم رو به استحاله می باشد به دلیل بودجه های که هیچ توجیهی برای وجود انان به لحاظ اقتصادی دارا نیستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
3
6
سلطنت و پادشاهی بهتر است تا جمهوری احمق در جمهوری حق همه پایمال میشه دله دزدی زیاد میشه هر کس برای خودش سازی می‌زند در خلقت خدا هم پادشاهی است با جمهوری کی اختراع کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
1
11
یه ضرب المثل چینی میگه گربه ای که میتونه واست موش بگیره فرقی نداره سیاه باشه یا قهوه ای.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
3
11
کاش شاه بود . الان هر مسئولی واسه خودش یک شاه ظالم شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
4
10
زیرا سلطنت خوب است.تامام
شهریار توانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
2
10
الان ماکه جمهوری شدیم چه اپولویی هوا کردیم چه تاجی به سرمون زدن که پادشاهی نزده باشه
مردم امنیت رفاه و اسایش میخوان حالا پادشاهی یا هر چیز دیگه ای که باشه
حداقل تا وقتی پادشاهی بودیم کشورایی پاپتی جرعت حمله کردن بهمون رو نداشتن و ایرانی هرجا میرفت با احترام باهاش برخورد میکردن پس لطف کنید حرف مفت نزنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
1
11
فعلاً اون کشورهایی که پادشاهی هستند، کشورهایی آرام، بی حاشیه، پیشرفته و مردمشان هم در رفاه و آسایش!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
0
11
الان که ایران ما سلطنت نیست چه گلی به سر مردم زده.گرچه حاکم ما از سلطنت بد میگن ولی خود ...
پر و پوچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
8
29
کوروش کبیر به دهها رهبری امروزه می ارزد
پاسخ ها
Masome
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
انشاالله با خودش محشور بشی .طرفدار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
مگه اون زمان بودی؟ اصلا کوروش وجود خارجی داشته؟ به نظرم باور نکن چون ما همین الان جلو چشمان خودمون داریم کلی دروغ می شنویم چه برسه به کوروش که در بودنش تردید هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
جالبه كوروش دروغه اما هزاران روايت راسته
علی اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
1
5
سلطنت بهترین حکومت برای امپراطوری های عالم است چون هم ریشه در فرهنگ مردم دارد وهم منافع بیگانه را بدون دغدغه حفظ می کند به همین دلیل بیشترین مدافع حکومت های سلطنتی را کشور هایی مثل آمریکا می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
2
7
والله شعار كشور كه شاه نداره. حساب كتاب نداره را همين ملت ايران ميدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
1
9
چون وقتی جمهوری ها خراب باشند از پادشاهی ها خیلی بدترند به کشورهای منطقه نگاه کنید زمان ظاهر شاه افغانستان بهتر بود یا بعد او....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
3
11
تجربه چهل و چهار سال جمهوری در ایران کافی هست تا مردم به سمت نظام پادشاهی سوق پیدا کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
2
9
حکومت پادشاهی که حافظ امنیت و قداست ملت باشه مشخصا نردم دوستدارن پابرجا بمونه
ناشناس
|
Romania
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
5
6
فقط سلطنت ولاغیر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
6
5
دوبار ظرف ۴ روز نظر دادم منتشر نکردید فقط کامنت سلطنت طلبها را می‌گذارید
نظرات شما
پیشخوان