تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

واکنش آمریکا به بازگشایی سفارت ایران در عربستان

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: اگر بازگشایی سفارت ایران در ریاض منجر به شفافیت بیشتر در مورد اقدامات آن‌ها و دلایلش، کاهش تنش و کاهش اقدامات بی ثبات کننده تهران در منطقه از جمله رهگیری کشتی‌ها در تنگه هرمز شود، یک تحول مثبت خواهد بود.

واکنش آمریکا به بازگشایی سفارت ایران در عربستان
رویداد۲۴ جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه " ما از یکپارچگی و ادغام، گفتگو و شفافیت بیشتر در منطقه حمایت می‌کنیم" از بازگشایی سفارت ایران در عربستان تلویحی استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی این مطلب را در پاسخ به سوالی مبنی بر این بیان کرد که آیا بازگشایی سفارت ایران در عربستان احیای روابط میان تهران و ریاض منجر به کاهش حضور آمریکا در منطقه و وضع امنیتی منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد شد؟

کربی افزود: ما از یکپارچگی و ادغام، گفتگو و شفافیت بیشتر در منطقه حمایت می‌کنیم و اگر بازگشایی سفارت ایران در ریاض منجر به شفافیت بیشتر در مورد اقدامات آن‌ها و دلایلش، کاهش تنش و کاهش اقدامات بی ثبات کننده تهران در منطقه از جمله رهگیری کشتی‌ها در تنگه هرمز شود، بنابراین این یک تحول مثبت خواهد بود.

کربی در خصوص کاهش تولید نفت از سوی عربستان و اینکه آیا عربستان به آمریکا در این خصوص اطلاع داده است گفت که از اطلاع رسانی قبلی مطلع نیست، اما نیازی به این اطلاع رسانی نیز نبود، زیرا این یک تصمیم یک جانبه از سوی یک کشور مستقل است.

این مقام کاخ سفید ادامه داد که در مورد روابط آمریکا و عربستان باید بگویم که در مواردی با ریاض اختلاف نظر داریم. اما رابطه ما به گونه‌ای است که می‌توانیم این مسایل را مطرح کنیم. ما بر آینده روابط دو کشور متمرکز شده ایم.

کربی اضافه کرد که عربستان همچنان یک "شریک راهبردی آمریکا" است و این امر در دهه‌های گذشته بوده و در آینده هم خواهد بود آینده نیز تغییر نخواهد کرد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین درباره چین گفت که ما به ارتباط با چینی‌ها ادامه خواهیم داد تا مشخص کنیم که رهگیری‌های کشتی‌ها و هواپیما‌های آمریکا غیرقابل قبول هستند. نتیجه این اقدامات در نهایت منجر به صدمه دیدن افراد خواهد شد.

وی افزود: رهگیری اخیر هواپیمای آمریکا و رهگیری دریایی چین بخشی از " اقدامات فزاینده تهاجمی ارتش چین"است. ما با این اقدامات مواجه هستیم و آماده مقابله با آن می‌باشیم.

کربی اضافه کرد که رهگیری‌های غیرایمن چین "می‌تواند منجر به سوء تفاهم و اشتباه محاسباتی شوند" و افزود که رهگیری‌های غیرحرفه‌ای باید برای چینی‌ها و همچنین برای آمریکا غیرقابل قبول باشد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان