تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان کیست؟

حجت الاسلام علیرضا پناهیان یکی از روحانیون نزدیک به جریان فکری مصباح یزدی و از معتمدین رهبر انقلاب است که چندین مسئولیت فرهنگی به او سپرده شده؛ به ویژه در دانشگاه‌ها. شبهات مالی او و خانه میلیاردی‌اش در منطقه سعادت‌آباد تهران از جمله جنجال‌ها و حواشی پناهیان در این سال‌ها بوده است.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان کیست؟

رویداد۲۴ شیوا سپهری: علیرضا پناهیان یکی از روحانیون منبری است که به خاطر اظهارات جناجالی و چهره پرحاشیه‌اش در میان عموم معروف است. او کسی که است که منبرهای متعددی از صداو سیما تا مساجد و ... دارد تا با اظهارات عجیب خود به صدر اخبار برسد. 

شاید خیلی از دانشجویان سخنرانی‌هایش را در دانشگاه تهران به ویژه در ایام تنش در دانشگاه‌ها در سال ۸۸ به یاد داشته باشند. کسی که به اظهارات تند و رادیکال معروف است. او حتی اخیراً بعد از حادثه شاهچراغ از خشونت توسط روحانیت نیز دفاع کرده و گفته است: «ای عمامه به سری که ندیدی بسیجی دست به سلاح نبرد و شهید شد، لعنت خدا بر تو باد که می‌گویی طلبه نباید دست به خشونت بزند.»

پناهیان علاوه بر مواضع تند و تیزش شهرت دیگری هم دارد. چند سال پیش موضوع خرید یک خانه «۳۰ میلیارد تومانی» منتسب به علیرضا پناهیان نیز در فضای رسانه‌ای کشور حاشیه‌ساز شده بود که البته او در اینباره توضیحاتی داده و گفته بود که با هدیه «رفقا» آن را تهیه کرده است. البته مشخص نیست با هدیه دیگران چگونه می‌توان به یک خانه چند میلیاردی با زیر بنای ۲۲۵ متر در سعادت آباد خرید؟! ضمناً پس از آن اسنادی مبنی بر خرید یک واحد ۴۰۰ متری در سعادت آباد به قیمت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان منتشر شد. علیرضا پناهیان شخصاً گرفتن این املاک را تایید کرده، اما گفته است که هدیه بوده است!  

بیوگرافی علیرضا پناهیان

علیرضا پناهیان متولد ۲۸ فروردین ۱۳۴۴ در تهران است و مناصب مختلفی تاکنون برعهده داشته است که عمدتاً سمت‌هایی فرهنگی هستند. او مسئولیت «ریاست اتاق فکر مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها»، نایب رئیس قرارگاه عمار و عضویت در هیات امنای دانشگاه هنر و معاونت فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و مسئولیت نهاد رهبری دانشگاه هنر را بر عهده داشته است. یکی دیگر از مسئولیت‌های وی حضور در قرارگاه تخصصی ماهواره بوده است که با هدف بررسی نقش ماهواره و چگونگی برخورد با تهاجم فرهنگی تشکیل شد. پناهیان تحصیلات حوزوی را در کنار مدرسه آغاز کرد و سپس به صورت تخصصی از کلاس‌های درس رهبر انقلاب اسلامی، حسین وحید خراسانی و جوادی آملی و ... بهره برد. او یکی از روضه‌خوان‌ها و منبری‌های رسمی کشور به حساب می‌آید که معمولا سخنرانی‌هایش مورد توجه قرار می‌گیرد. او عمدتاً در هیات‌های مذهبی، خطبه‌های نماز جمعه و دانشگاه‌ها به سخنرانی می‌پردازد.

اظهارات جناجالی پناهیان

پناهیان بارها در سخنرانی‌هایش سخنانی بر زبان رانده است که مورد تعجب مخاطبان به ویژه مخاطبان مذهبی نیز بوده است. یکی از این اظهارات مربوط به گوشت تلخ بودن پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بوده است. 


بیشتر بخوانید: عبدالحسین خسروپناه کیست؟


سخنرانی پناهیان درباره رفراندوم

پناهیان بارها در خصوص مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی اظهار نظر کرده است. یکی از موضوعاتی که اخیراً برخی بر آن تاکید دارند موضوع رفراندوم است. پیشنهاد رفراندوم در شرایطی مطرح می‌شود که در موضوع خاصی بین مردم و حاکمیت اختلاف وجود دارد و برای مشخص شدن نظر مردم در مواردی که به تنش‌های اعتراضی منجر شده، رفراندوم ، یعنی مراجعه مستقیم به نظر مردم می‌تواند کارساز باشد. 

با اینحال پناهیان یکی از مخالفان رفراندوم است و در اینباره گفته است: « رفراندوم، وقتی از اتاق فکر‌های جاسوس‌پرور در می‌آید، یاد فدک می‌افتیم. اولین سوء‌استفاده از رفراندوم، در غصب فدک بود.»

پناهیان که در برنامه تلوزیونی بامداد نو در تلوزیون حاضر شده بود، اعتقاد داشت که رفراندوم از اتاق فکر برخی احزاب سیاسی بیرون می‌آید. در حالیکه مقام معظم رهبری بر مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید دارند و اگر مشارکت بالا وجود داشته باشد، جایی برای احزاب نیست. البته لازم به ذکر است که این گفته پناهیان الفبای دموکراسی که بر پایه احزاب و مطبوعات و نهادهای مدنی و اجتماعی قوی شکل می‌گیرد، نقض می‌کند. 

جالب اینکه او در یک سخنرانی دیگر هم مخالفت خود را با احزاب اعلام کرده و گفته بود: «یکی از عوامل عدم مشارکت بیشتر مردم در انتخابات، احزاب هستند گفت: نمی‌دانم چرا احزاب همیشه خودشان را جای مردم جا می‌زنند!»

مهم‌ترین سخنرانی پناهیان درباره حجاب 

یکی از سخنرانی‌های جنجالی پناهیان بعد از اعتراضات درباره حجاب انجام شد. از آنجا که در اعتراضات برخی موضوع اختیاری بودن حجاب را مطرح کرده بودند، پناهیان یکی از افرادی بود که در یک برنامه تلوزیونی در ماه رمضان حضور یافت و در اینباره گفت: «می‌گویند: حجاب به عقیده افراد بستگی دارد، عقیده را تحمیل نکنید! هنوز در این کشور بی‌سواد‌هایی هستند که می‌گویند حجاب عقیده است و عقیده را تحمیل نکنید.» 

البته پناهیان اینکه حجاب به اندازه کافی در کشور رواج ندارد، از ضعف مسئولان دانسته و گفته است: «فتنه اخیر نشان داد ضعف‌های ما است که موجب دین‌گریزی تعدادی از جوان‌ها شده است.» این درحالی است که پناهیان به سبب مسئولیتش به عنوان رئیس اتاق فکر مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و عضویت در  هیات امنای دانشگاه هنر ارتباط مستقیم با جوانان نسل جدید داشته است و اگر انتقادی وجود دارد، یک سر پیکان به سمت افرادی چون علیرضا پناهیان باید نشانه گرفته شود که در تلوزیون و دانشگاه‌ها تریبون ثابت داشته‌اند و مرتباً سخنرانی‌هایی برگزار می‌کنند. به ویژه تعداد زیادی از دانشجویان در دانشگاه‌ها اساساً پای منبر وی ننشتند. 

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان کیست؟

پناهیان همچنین در جایی دیگر گفته است: «چهل سال است نتوانستیم جا بیندازیم که دین، یک امر واقعی و احکامش تابع مصالح و مفاسد است؛ لذا خیلی‌ها حجاب را یک امر ارزشی و غیرواقعی تلقی کرده و ضرورتش را درک نمی‌کنند.» پرسش اینجا است که چرا با وجود امکانات مالی و تبلیغاتی عظیم در کشور هنوز برخی موارد چهل سال است که جا نیفتاده است! البته او خودش اینطور پاسخ می‌دهد: «برخی به ما بیان می کنند چهل سال انقلاب برای اصلاح امور کفایت نمی کند، پاسخ این است که ائمه اطهار ۱۴۰۰سال برای اصلاح امت همچنان در تلاش هستند و اهداف هنوز محقق نشده است، پس چهل سال ابتدای کار بوده است.»

با اینحال در مرداد ماه سال گذشته که اوج حرکت‌های اعتراضی در موضوع حجاب شکل گرفته بود، او در یک سخنرانی موضعی را اعلام کرد که عملاً یک عقب‌نشینی را نشان می‌داد. پناهیان آن زمان گفته بود: «الان وقت امر به معروف و نهی از منکر در مورد حجاب نیست. فعلا در مرحله دعوت هستیم.» 

سخنرانی پناهیان درباره اسرائیل

یکی از سخنان تند و جنجالی علیرضا پناهیان مربوط به نابودی اسرائیل است.  پناهیان در مراسمی که در میدان امام حسین تهران تحت عنوان «مراسم بیعت با امام زمان» برگزار شد، گفته بود: «چیزی به نابودی رژیم صهیونیستی باقی نمانده است. براساس روایات، ایرانی ها اسرائیل را قبل از ظهور نابود خواهند کرد.» پناهیان در این سال‌ها در صف اول مقابله با اسرائیل قرار داشته است و همواره اقدامات اسرائیل را محکوم کرده است. 

پناهیان و مشارکت در انتخابات 

یکی از مواضع صریح پناهیان درباره حضور مردم در انتخابات است. پناهیان تا جایی پیش رفته که مدعی شده حضور مردم در انتخابات می‌تواند زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) شود. وی تاکید کرده است: «رأی‌گیری و انتخابات بیش‌تر از این که بخواهد جامعه ما را آباد کند، می‌تواند جهان را آزاد کند. چون ملت ایران، اگر از حضور در رأی گیری‌ها و در امتحان انتخابات، سربلند بیرون بیاید، کافی است برای اینکه حضرت ظهور کنند.»

هادی سروش در واکنش به سخنان پناهیان گفته بود: «البته نقض روشن این سخنان نسجیده و باطل این است؛ اگر انتخابات سربلندانه برای ظهور کافی است، پس چرا در مهمترین و موفقیترین انتخابات در جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ که رای بالای ۹۸ در صد را به همراه داشت، چنین اتفاقی در مسئله ظهور دیده نشد؟»

پناهیان و حمایت از دولت ابراهیم رئیسی

علیرضا پناهیان را باید یکی از حامیان جدی دولت ابراهیم رئیسی به شمار آورد. کسی که برای حضور مردم در انتخابات و رای دادن به رئیسی از جان مایه گذاشت و البته از مخالفان جدی دولت حسن روحانی نیز بود. او در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود: «فرق دولت حاضر با دولت قبلی در جهت‌گیری‌ها است؛ به استقلال کشور بیشتر می‌اندیشد، ذی مردمی بیشتری دارد و تا جایی که خبر دارم، مسئولان دولتی خیلی کار می‌کنند، ولی باید برنامه انقلابی برای افزایش سطح مشارکت مردم داشته باشد.»

فرزندان علیرضا پناهیان

علیرضا پناهیان دو پسر به نام‌های رضا و مرتضی دارد که هر دو دروس حزوی خوانده‌اند و برخی اوقات کلاس‌های آموزشی و کارگاه در خصوص تدریس آموزه‌های پدرشان برگزار می‌کنند. 

ثروت علیرضا پناهیان

به گزارش رویداد۲۴ علیرضا پناهیان در سخنرانی‌هایش تلاش می‌کند تا خود را چهره‌ای با رویکرد عدالتخواهی نشان دهد. حال آنکه چندی پیش ماجرای املاکش شبهاتی در فضای مجازی ایجاد کرد که او در توضیحاتش تملک خانه‌های میلیاردی را نیز تایید کرد. این درحالی است که او در سال ۹۵ در واکنش به اخباری مبنی بر حقوق‌های نجومی مدیران به شدت انتقاد کرده بود.  

در شهریور ماه سال ۹۹ اسنادی مبنی بر املاک میلیاردی علیرضا پناهیان منتشر شد. برخی از این اسناد نشان می‌داد که پناهیان در ساخت یک ساختمان با رضا مطلبی کاشانی که یک کارخانه‌دار است و سابقه حضور در هیأت امنای آستان قدس رضوی را داشته، شراکت کرده است. بعد از آن اسناد دیگری منتشر شد که نشان می‌داد پناهیان یک ملک ۴۲۳ متری در منطقه سعادت آباد را به قیمت ۱۱ میلیون و هشتصد هزار تومان خریداری کرده است. این ملک متعلق به فردی به نام ممتحن بود که زمان انقلاب از کشور خارج شده بود و با واسطه به قیمت پایین‌تر از قیمت روز به پناهیان فروخته شده بود. پناهیان در واکنش به این اخبار در یک جلسه سخنرانی توضیحاتی را ارائه داده و گفته بود: «من یک واحد آن خانه را بیشتر ندارم آن هم با هدیه رفقا، مانند امام که هدیه‌ای زندگی می‌کرد و مقام معظم رهبری که با هدیه رفقایش زندگی می‌کند، من هم همین طور» 

او درباره شراکت با رضا مطلبی کاشانی نیز گفته بود: «خانه‌ای که ۵ سال قرار بود با شریکی آن را بسازیم، چون شریکم به پول خود نیاز داشت، شخص دیگری آمد پول او را داد و خانه را ساختیم. یک زمین ۲۲۵ متری که هر طبقه آن حدودا ۱۲۰ متر می‌باشد.»

وی ادامه داد: «در پایان کار اسم ایشان هم آمده و یکجور رذیلانه زدند شراکت فلان فرد با فلان کارخانه‌دار که هر کدام از رفقا زنگ زدند گفتند پس برج ۱۰۰ میلیاردی نیست؟»

جالب اینکه دریافت وجوه در اسلام برای مراجع سابقه دارد و معمولاً روضه‌خوان‌ها وجوه شرعی دریافت نمی‌کنند اما گویا پناهیان هدایای خوبی از طریف رفقایش دریافت می‌کند! موضوع دیگری که چندی بعد درباره حجت‌الاسلام پناهیان در رسانه‌ها مطرح شد، خودروی گران قیمتش بود که البته به گفته برخی رسانه‌ها این خودرو پژوپارس بوده و در نهایت مشخص نشد که ماجرا از چه قرار بوده است.  

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۹
فروزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
1
19
رویداد جان ! این همه نوشتیو نوشتیو نوشتی ; لطفا فکر حال خوانندگانت رو هم بکن !!! ببخشیدا
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
دوستانم متوجه کنایه بنده نشدن!! خخخخخخخ
فضول باشى
|
United States of America
|
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
1
42
آيت اله مصباح يزدى به خواب ايشان اومده گفته من تنهام اينجا بلند شو بيا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
اگه بره دین خدا رو زمین میمونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
1
31
چرا ما از این دوستانی که به ماهدیه بدهند نداریم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
0
26
مستاجرم . چند تا از اون رفقای با مرامت رو بهم معرفی کن با یک واحد 100 متری هم کارم راه میفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
1
29
آیا نماز خواندن در خانه ی غصبی قبول هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
آیا نماز وحشت خواندن بعد از دیدن پناهیان ها واجب است؟
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
1
36
سفره این انقلاب برای بعضیا خیلی بزرگ و پرمحتوا بوده پناهیان از این افراده و در اینده ای نزدیک همه چی رو از حلقومش بیرون میکشیم هیج جایی هم برای فرار ندارند بالخره ورق برمیگرده به سمت مردم شک نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
پناهیان!عقوبت بسیار نزدیکه!به زودی میفرستیمت اونجا که شمر فرستاره شد.
نمیشنوه!کور و کر و لاله این نوکیسه!ولی وقتی چشاش وا میشه که داره در تعفن وجودی ش دست و پا می زنه و بی چاره س!بی هیچ چاره ایی!
خدایا بحق حضرت زهرا سلام الله اون روز رو بسیار نزدیک قرار بده!
الهم عجل لولیک الفرج
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
1
28
موندم با چه تفکری به این ادمهای فاسد که کم هم نیستند این همه پست و مقام و تریبون مفت داده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
0
30
مشکل ایشون اینه که در منابر یه جور ادعا میکنه ولی خودش در زندگی فردیش جور دیگه ای عمل میکنه!!!
از این جور افراد باید ترسید!
رقیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
26
3
حاج اقا پناهیان واقعا شگفت انگیزه
یک نابغه به تمام معناست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
چشم
شهرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
البته که شگفت انگیزه در سبک مغزی و ابلهی
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
موندم اين بابا اگر نابغه است اينجا چکار مى کنه الان بايد تو ناسا باشه يا تو بغل ملکه ( ببخشيد شاه ) انگلستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
0
6
دور از جناب
علیپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
0
22
روحانی واقعی درجدالهای سیاسی ومادی وارد نمیشود اگه کسی اینها را کرد او منافق است
تعجیل در ظهورش صلوات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
2
9
واقعا متاسفم نوشتید ایشون دریافت اون اموال تایید کرده و گفته هدیه بوده ؟؟؟؟
کل نفس ذائه الموت ... کمی بیشتر این آیه رو جدی بگیریم که قرار نیست تا ابد تو این دنیا زندگی کنیم
یه دنیای دیگه هم هست که بابت ریز و درشتی کارهامون پاسخگوییم خوددانید حالا باز سرباز بزنید و بخندید .. یاعلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
0
9
رویداد عالی سن عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
0
14
به به چه خوب فنی است این فن روضه خوانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
این یک بیت از شعر میرزاده عشقی است حتما بخونید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
1
19
به نظر شما این آدم در طول عمرش یه کار مثبت برای مردم و جامعه انجام داده؟؟اصلا بودونبودش به نظر شمافرقی داره؟
پاسخ ها
یعقوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
بی انصافی نکنید دوست عزیز ، بودنش فایده ای نداره قبول، ولی نبودنش خیلی مفید خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
0
13
من در آپارتمان ان چنانی زندگی کنم بعد بیام درمنابر برای مردمی که اکثرا مستاجر ومونده اند که چه جوری زندگی را ادامه بدن با این وانفسای تورم معیشت وخیلی چیزهای دیگر صحبت کنم تف به روحت پناهیان وامثال پناهیان که کم هم نیستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
16
0
عجب متن خصمانه و تحریف شده ای نسبت به صحبت های ایشان.
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
0
7
خدا نگذره از اون هایی که بزور!!!!! به اینها هدیه می دهند تا بدنام شوند!!!!!!
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
0
12
طبری هم میگفت اون ویلا و آپارتمان را دوستان دادند
یک آدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
12
1
کسی اگر با پناهیان زندگی کرده باشه ، مجموعه نظرات و اندیشه و فکر اون رو بشناسه محال دیوانه این آدم نشه اگر میگید اشتباه میگم از صوت های جلسه های عمومی اش مانند ماه رمضان و محرم رو حداقل یک جلسه اش را گوش کنید نظرتون عوض میشه / یکبار خودتون برید یک چیزی رو تست کنید اجازه ندید بقیه براتون غذای جویده در دهان بزارن / آرزوی بهترین ها برای همه / یاعلی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان