تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۸۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

فیروز نادری کیست؟

فیروز نادری مهندس ایرانی که چند هفته پیش در اثر یک حادثه دچار جراحت شدید نخاعی شده بود، در سن ۷۷ سالگی در آمریکا در گذشت. نام نادری در ایران بعد از گرفتن جایزه اصغر فرهادی در جشنواره اسکار معروف شد. تا پیش از آن مردم ایران خبر چندانی از فعالیت‌های فیروز نادری نداشتند. رویداد۲۴ در این گزارش دستاورد‌های علمی نادری را بررسی کرده است.

فیروز نادری

رویداد۲۴ سال ۱۳۹۵ فیروز نادری به همراه انوشه انصاری، دو ایرانی‌ای بودند که به نمایندگی از اصغر فرهادی در هشتاد و نهممین مراسم اسکار حضور پیدا کردند و جایزه فیلم خارجی آکادمی اسکار برای فیلم «فروشنده» را دریافت کردند. آن زمان نام فیروز نادری به عنوان یکی از مدیران سابق ناسا مطرح شد.

نادری در گفتگویی که بعد از دریافت جایزه انجام داد، دلیل انتخابش به عنوان نماینده فرهادی را «شغل» خود خواند و گفت: «من برای ناسا کار می‌کنم و مدیریت برنامه مریخ «ناسا» و منظومه شمسی را برعهده داشته‌ام. به نظرم دلیلش این است که اگر از جو زمین خارج شوید و به زمین نگاه کنید، اثری از مرز‌ها نمی‌بینید و آنچه پیش روی شماست، یک زمین زیبا است. فرهادی ما دو تن را انتخاب کرد تا این پیام را منتقل کند.»

بیوگرافی فیروز نادری

فیروز نادری متولد ۲۵ مارس ۱۹۴۶ در شیراز است. او مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس به آمریکا رفت و در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آیوا و دکترای دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تحصیل کرد. وبسایت سفارت مجازی آمریکا در ایران که یک وبسایت رسمی متعلق به وزارت خارجه ایالات متحده آمریکاست، صفحه‌ای اختصاصی برای معرفی فیروز نادری در نظر گرفته که محتوای آن بر اساس داده‌های وبسایت ناسا تدوین شده است.

در این صفحه، نادری به عنوان مدیر اداره اکتشاف منظومه شمسی در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا معرفی شده که قبلا معاون مدیر پروژه تدوین و استراتژی بین سال‌های ۲۰۰۵-۲۰۱۱ بوده است که نظارت و برنامه ریزی استراتژیک آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا را بر عهده داشته است.

قبل از آن، او رئیس برنامه اکتشاف مریخ (۲۰۰۰-۲۰۰۵) بوده که شامل پرتاب موفقیت آمیز اودیسه مریخ، فرود مریخ نورد‌های اکتشافی اسپریت و آپورتونیتی، و توسعه مدارگرد شناسایی مریخ بوده است. او قبل از پروژه مریخ، برنامه Origins (۱۹۹۶-۲۰۰۰) را مدیریت می‌کرده که یک برنامه جاه طلبانه فناوری برای جستجوی سیارات مشابه زمین در سایر منظومه‌های سیاره‌ای بوده است.

فیروز نادری کیست

از چپ به راست: چارلز بولدن رئیس ناسا، فیروز نادری رئیس وقت پروژه اکتشاف منظومه شمسی، جان پروفی مهندس برق در ناسا

مدرک تحصیلی و تخصص فیروز نادری

نادری دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در رشته مهندسی برق دریافت کرده و در سال ۱۹۷۹ به JPL) آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (پیوسته است. شغل او در JPL مهندسی سیستم، توسعه فناوری، و مدیریت برنامه و پروژه برای سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای، رصدخانه‌های سنجش از دور زمین، رصدخانه‌های اخترفیزیکی و سیاره‌ای بوده است.

نادری عضو موسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) است که جوایز متعددی از جمله مدال رهبری برجسته ناسا، مدال تالار مشاهیر فناوری فضایی و بالاترین جایزه ناسا یعنی «مدال خدمات برجسته ناسا» را دریافت کرده است.

مدال خدمات برجسته ناسا بالاترین جایزه اعطایی توسط سازمان ملی ناسا در ایالات متحده آمریکا است. این مدال به پاس خدمات برجسته، توانایی‌ها و شجاعت افراد به کسانی که در ماموریت‌های ناسا به عنوان رئیس، نیروی اجرایی، رهبران هدایت ماموریت‌ها و فضانوردانی که با موفقیت به فضا اعزام شده و بازگشته اند اعطا می‌شود. سال ۲۰۰۵ فیروز نادری تنها دریافت‌کننده این مدال از ناسا بوده است.

او همچنین در سال ۲۰۰۵ مدال افتخار جزیره الیس را دریافت کرد. این جایزه به پاس خدمات افراد در غنی کردن جامعه آمریکا و ایجاد تنوع فرهنگی در این کشور اعطا می‌شود. او از انجمن فضانوردی آمریکا (AAS) جایزه ویلیام راندولف لاولیس II را به پاس مشارکت برجسته در علم و فناوری فضایی دریافت کرده است. سال ۲۰۰۳ نادری به عنوان مدیر برنامه اکتشاف مریخ JPL با روزنامه «تایمز آو ایندیا» گفتگو کرده و درباره پروژه ارسال مریخ نورد‌ها توضیح داده بود.


بیشتر بخوانید: فیلم جالبی از صحبت‌های فیروز نادری درباره زندگی


فیروز نادری کیست

به گزارش رویداد۲۴ سال ۲۰۱۶، اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) به پاس خدمات نادری در ناسا و همزمان با بازنشستگی او، سیارکی را که قبلا با نام ۵۵۱۵ شناخته می‌شد به نام «فیروز مایکل نادری» به ثبت رساند. نادری بعد از شنیدن این خبر ابراز تعجب کرد و در صفحه شخصی فیسبوک خود نوشت «امشب در مهمانی خداحافظی ناسا متوجه شدم که یک سیارک را به نام من نامگذاری کرده‌اند! بسیار شوکه شدم.» او سپس توضیح داد که سیارک «نادری» حدود ۱۰ کیلومتر قطر دارد، هر ۴.۴ سال یکبار به دور خورشید می‌چرخد، هر ۵.۲ ساعت یک دور کامل می‌چرخد و در مدار اصلی سیارک بین مریخ و مشتری قرار دارد. این سیارک از زمین عبور نمی‌کند، اما «مدارش کمی غیرعادی‌تر از اکثر سیارک‌های مدار اصلی است.»

نادری روند نام‌گذاری اجسام فرازمینی را توضیح داده و در فیسبوک خود نوشت: «این فرآیند از یک پروتکل بین‌المللی تحت نظارت انجمن بین‌المللی نجوم پیروی می‌کند که مأموریت دارد از طریق همکاری‌های بین‌المللی، علم نجوم را ترویج کند. هنگامی که انجمن درخواستی برای نامگذاری یک سیارک به نام یک شخص دریافت می‌کند، این درخواست توسط کمیته نامگذاری بررسی می‌شود و اگر آن‌ها شایستگی فرد را تشخیص دهند، این درخواست را تأیید می‌کنند. توجه داشته باشید که نه ناسا و نه هیچ آژانس فضایی دیگری در هیچ کشور دیگری قدرت تغییر نام اجرام فضایی (سیاره ها، قمرها، دنباله دارها، سیارک‌ها و غیره) را ندارند. در مورد من، این درخواست توسط NASA/JPL ارائه شده است.»

سال ۲۰۱۶ نام نادری با واکنشی که به بازداشت امید کوکبی نشان داد بار دیگر در رسانه‌های فارسی زبان مطرح شد. او در واکنش به بازداشت این فیزیک دان گفته بود «بعضی‌ها به من میگویند چرا به کشورت بر نمی‌گردی و خدمت نمی‌کنی؟ واقعا؟ اول اجازه بدهید امید آزاد شود بعد دیگران را دعوت کنید!» اسناد عضویت و مدیریت فیروز نادری در پروژه‌های متعدد JPL در وبسایت رسمی این آزمایشگاه کاووش ناسا موجود است.

مدرک فیروز نادری

چارلز الاچی، رییس JPL در معرفی نادری برای سمت مدیر اکتشافات منظومه شمسی گفته: «فیروز، سرمایه‌ای یکتا از تجربه را وارد این پروژه، برنامه و مدیریت سازمانی خواهد کرد که در کنار تجربه بخش مدیریتی ناسا به کمک ما می‌آید. در گذشته هرقت من با چالش سازمانی مواجه می‌شدم، فیروز اولین نفری بود که به او مراجعه می‌کردم. ۱۵ سال پیش از او خواستم تا برنامه سرمنشا (Origins) را شکل دهد. برنامه‌ای که از نظر فنی ما را در جایگاه رهبری قرار داد و هنوز هم مشغول دیدن ثمرات آن هستیم. در سال ۲۰۰۰ و در دوره‌ای بحرانی برای برنامه اکتشاف مریخ، ناسا او را به عنوان مدیر این برنامه انتخاب کرد و او کمک کرد تا این برنامه به موفقیتی خیره کننده برای JPL و ناسا بدل شود.»

آیا ایرانیان جایگاه ویژه‌ای در ناسا دارند؟

یک شایعه در مورد ناسا در بین ایرانی‌ها وجود دارد که می‌گوید بیش از ۴۰ درصد این سازمان فضایی بین المللی را کارکنانی با تبار ایرانی تشکیل می‌دهند. فیروز نادری یک بار درباره این شایعه صحبت کرده و گفته در ناسا حدود ۲۵ هزار کارمند دارد. این کارمندان در ده شعبه در ده جای مختلف آمریکا کارمی کنند. حدود یک درصد از این ۲۵ هزار نفر یعنی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر که در رشته‌های مختلف فنی در ناسا کار می‌کنند.

فیروز نادری کیست

فیروز نادری در کنار آدام شیف سناتور آمریکایی در جریان پروژه ارسال مریخ نورد

در بین ایرانیانی که در ناسا فعالند، نام فیروز نادری، یاسمین مقبلی و بابک فردوسی بیش از سایرین شنیده شده است. یاسمین مقبلی اولین فضانورد ایرانی-آمریکایی است که سال ۲۰۲۳ در یکی از ماموریت‌های ناسا به پایگاه‌های فضایی بین‌المللی اعزام شد. او سخنران مراسم نوروز امسال در کاخ سفید هم بوده است. بابک فردوسی مهندس سیستم ایرانی-آمریکایی است که در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا فعالیت می‌کند. او در مأموریت مریخ‌نورد کنجکاوی، مدیریت پرواز را بر عهده داشت و از اعضای پروژهٔ کاوشگر کاسینی-هویگنس بوده است.

فعالیت فیروز نادری به عنوان اپوزیسیون جمهوری اسلامی

نام فیروز نادری در یک سال گذشته بعد از اعتراضات پاییز بیشتر شنیده شد. نادری به یکی از اعضای فعال اپوزیسیون خارج از کشور تبدیل شده بود و ظاهرا تلاش‌هایی برای رسیدن فناوری اینترنت ماهواره‌ای به ایران را بعد از قطع سراسری اینترنت در ایران در جریان اعتراضات، کلید زده بود. رضا پهلوی در پیامی که به مناسبت درگذشت فیروز نادری داده، گفت: تلاش‌های فیروز نادری برای رساندن اینترنت ماهواره‌ای به جوانان ایرانی در اوج انقلاب ملی ایران هرگز از یاد‌ها نمی‌رود.

او در جریان اعتراضات در گفتگویی با شبکه من و تو گفته بود «من فکر نمی‌کنم قرار است در ایران انقلاب شود که ما‌ها برگردیم به ایران، بلکه در ایران به اندازه کافی مغز متفکر وجود دارد و رهبران آتی ایران امروز در ایران هستند.»

مواضع سیاسی فیروز نادری

اگرچه فیروز نادری در ایران به واسطه جایگاهش در ناسا شناخته می‌شود، اما نظرات سیاسی او نیز همچنان مورد توجه هستند، چراکه به خاطر همان جایگاه علمی، سخنان او برای جامعه اهمیت می‌یافت. آلن بدیو فیلسوف برجسته فرانسوی بدیو در توضیح پدیده‌هایی که «مازاد» دارند و بیش از حد بر جامعه تاثیر می‌گذارند، چهار پدیده «هنر، عشق، سیاست و علم» را مطرح می‌کند و می‌گوید تاثیر این چهار پدیده فراتر از سایر پدیده‌ها هستند. موضوع «علم» دقیقا همان چیزی است که می‌توان درباره «فیروز نادری» گفت و اینگونه تحلیل کرد که جایگاه علمی او باعث شده سخنان دیگری درباره سایر مسائل «مازاد» داشته باشد.

نادری درباره برخی مسائل سیاسی پاسخ داده است. زمانی که پس از دریافت جایزه اسکار فرهادی توسط او حملات علیه‌اش افزایش یافت، او پرسش‌هایی طرح کرد و به آنها پاسخ داد: «آیا من از توافق هسته‌ای اوباما با ایران حمایت می‌کردم؟ بله. این توافقی خوب برای هر دو کشور بود. / آیا من از بمباران ایران حمایت می‌کنم؟ معلوم است که نه. اگر خانواده من درون خانه‌ام به گروگان گرفته‌شده باشند، من هیچ‌وقت خانه‌ام را به آتش نمی‌کشم تا از دست گروگان گیرها خلاص شوم. کسانی هستند که از چنان ایده‌ای حمایت می‌کنند. اما من گمان می‌کنم آن‌ها با چنین طرز تفکری حق ایرانی نامیدن را از خود سلب کرده‌اند./ آیا من از دونالد ترامپ حمایت می‌کنم؟ نه. من یک لیبرال دموکرات هستم. در انتخابات دوره مقدماتی نیز به برنی سندرز رأی دادم.»

«آیا از قانون منع سفرهای اعلام‌شده از سوی ترامپ حمایت می‌کنم؟ نه. این قانون مفیدی برای آمریکا نیست./ من عضوی از سازمان نایاک NIAC (شورای ملی ایرانیان آمریکا) نیستم. نه به این دلیل که فکر می‌کنم این سازمان مشکلی دارد. اما من عضو این سازمان نیستم./ بعدازاینکه نزدیک به ۵۰ سال در آمریکا زندگی کرده‌ام آیا خود را بیشتر ایرانی می‌دانم یا آمریکایی؟ ایرانی بودن بخشی از تاریخ من و آمریکایی بودن بخشی از هویت من است و هردوی این‌ها به گونه جدایی‌ناپذیری درهم‌تنیده شده‌اند. همانند تخم‌مرغ هم خورده‌ای که زرده و سفیده آن را پس از ترکیب شدن باهم دیگر نمی‌توان جدا کرد. آمریکا کشور من و ایران وطن و زادگاه من است و چقدر خوش‌شانس بوده‌ام که ریشه‌هایم در تمدنی باستانی با فرهنگی غنی مستحکم است و در همان حال، باافتخار تمام فرصت زیستن در کشوری جوان به نام آمریکا را داشته باشم .»

«چرا من نمایندگی آقای فرهادی در مراسم اسکار را قبول کردم؟ من فیلم او را دیده بودم. فکر می‌کنم فیلمی درخشان است. این فیلم مدت‌ها پیش از آنکه ترامپ رییس‌جمهور امریکا شود چندین جایزه از جمله در جشنواره کن را به خود اختصاص داده بود و مدت‌ها قبل از آنکه دستور اجرایی ترامپ در منع ورود شهروندان هفت کشور صادر شود، نامزد جایزه اسکار شده بود. 'این مراسم فرصت و جایگاه بیان نظرات و دیدگاه های شخصی من نبود. این جایزه و جایگاه متعلق به آقای فرهادی و این فرصتی برای بیان نظارت و خواندن بیانیه او بود و کل زمانی از سوی آکادمی برای قرائت متن برندگان در نظر گرفته شده بود چهل و پنج ثانیه بود.»

«چرا درباره مسائل سیاسی در رسانه‌های اجتماعی خود صحبت می‌کنم، آن‌هم وقتی‌که تحصیلاتم در زمینه علوم سیاسی نیست؟ فکر می‌کنم این سؤالی است که عمدتاً کسانی می‌پرسند که تجربه زندگی در یک فضای دموکراسی را نداشته‌اند. این مسئولیت هر شهروندی است که در مسائل سیاسی کشور خود – و در مورد من آمریکا، مداخله کرده و اظهارنظر کند.»

درگذشت فیروز نادری

درگذشت فیروز نادری

فیروز نادری هفته گذشته در شبکه اجتماعی فیسبوک با انتشار عکسی از خودش بر تخت بیمارستانی، نوشته بود که به علت افت ناگهانی ضربان قلب، از حال رفته و در پی برخورد سرش به دیوار و جابه‌جایی مهره گردن، نخاعش آسیب دیده است که این امر باعث شده، وی از گردن به پایین فلج شود. او بامداد شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ مصادف با ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳ در آمریکا درگذشت.

عکسهای فیروز نادری

عکس جوانی فیروز نادری

عکس جوانی فیروز نادری

عکس قدیمی فیروز نادری

عکس فیروز نادری قبل از انقلاب

فیروز نادری در ناسا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فیروز نادری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
29
54
روحش شاد ویادش گرامی ای کاش مملکت ما توسط اینگونه افراد با اصالت باسواد و فرهیخته اداره میشد ای کاش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
نمک ونمکدان
| United States of America |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
این بشر اصلا به روح اعتقادی نداشت...
اشکان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
ایشون نونخور و نوکر آمریکا و دشمن ملت ایران بود و الان در زحل تشریف دارن
کریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
تو روح‌ش
ناشناس
|
France
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
25
48
روحشان شادیادشان جاویدانه باد
افتخارایران وجهان
فیروزنادری
پاسخ ها
معلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
جهنم خوش بگذره ،فکرنمیکرد که چوب خدا صدانداره انسان متکبر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
انشاالله با حضرت زهرا محشور شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
24
51
روانش شاد ونامش جاویدان باد من هروخت نام ایشان را می شنیدم لبریز از شادی و امید می شدم ولی اکنون هم نا امید نیستم ایران ما هرگز از زنان ومردان بزرگ خالی نخواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
50
34
به همین راحتی هر کسی میخوای باش هر کجا هستی باش وقتی از دنیا رفتی دیگه رفتی ولی اگه تو ایران بودی و می‌رفتی شاید با ابهت تشیع جنازه می‌شدی و تو تاریخ ایران ماندگار می‌شدی و هشتاد میلیون نفر برات فاتحه می‌خواندند ولی حالا چی!
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
مسلمانی یا مرده پرست زنده بود چشم دیدن موفقیت را نددشتی الان مرده شاد شدی خودتو اصلاح کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
اگر ایران بود الان کسی او را نمی شناخت یا دنبال بدبختی و یه لقمه نان
سمیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
60
27
برو به جهنم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
تو ایران اگر بود باید شهید میشد تا براش تشیع جنازه می‌گرفتند، شاید ، مگر ایران ناسا داره ؟..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
خجالت بکش پشت سر مرده حرف نزن
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
28
44
ای کاش فیروز در مورد مسائل سیاسی آمریکا هم نظر میداد تا ببینیم واکنش ایالات متحده که سالهای سال از خدمات این آقا بهره برده چگونه خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
نظرش درمورد ترامپ بخون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
24
44
خدا رحمتش
کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
منکر خدا بود ، اعتقادی به خدا نداست !
خخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
18
58
فیروز نادری دانشمند مطرح فوت کرده کل اخبار شده ازدواج یه بازیگر معلوم الحال بی استعداد مثل گلزار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
61
26
به درک نایل شد
پاسخ ها
نه ، به ، حجاب اجباری
| United States of America |
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
مگر تو خدایی که فرستادی اش به درک ؟..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
خاک تو سرت شیطان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
21
43
ای ایران چقدر پاره تنت بدور از تو آواره هستن
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
21
45
روحت شاد .به تو افتخار میکنم بعنوان یک ایرانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
49
28
ایشون همون کسی بودند که خدا و بهشت و جهنم و قبول نداشتند ،و خدا هم زد توسرش خورد زمین فلج شد حالا هم مرد ،رفت جهنم و ببینه
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
هر کسی یا اعتقادی داره قرار نیست همه مثل تو فکر کنن
پیروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
واقعاً کوته فکری که این حرفارو میزنی ، هرکسی به نوعی عمرش در این دنیا به پایان میرسه یکی با بیماری ، دیگری با تصادف و عناوین مختلف...
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
اتفاقاااا تمام دزدیها و اختلاسها و فسادها رو کسانی انجام میدن که خیییییلی به بهشت و جهنم اعتقاد دارن...
جای سوخته شده از مهر بر اثر عبادت زیااااد که نگوووو

خیلی مسخره هست!!!!
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
به خدا که اعتقاد نداشت پس به همون مردمی که اعتقاد داشت همون ها برن بیامرزنش
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
قربون خدا باوراتون مثل اقای خاوری که افراد بدون وضو را به دفترش را نمی داد
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
به این دینی که تو داری با این تفکر و طرز بیانت منم کافر هستم فقط تو مسلمان و ادمی زودتر بمیر برو بهشت را ببینی جا نمونی
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
15
34
مهم چگونه رفتن ازین دنیا نیست مهم اینه که وقتی هستی چه کار ارزشمندی در زندگیت انجام میدید و چطور رسالت الهی که براش بدنیا اومدی رو انجام میدید ، ضمنا هر فردی جایی که از علم و استعدادش استفاده بشه می‌ره ، هزاران فیروز نادری و مریم های دانشمند هست که دارن می پوسن و خودشون خبر ندارن ،
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
درود به شرفت تفسیر زیبایی بود باشد تا یکسری ناانسان مسلمان نما بخونن و انسان بشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
22
33
حیف شد
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
بله حیف شد که رفت جهنم
اباهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
حیف نشد خودش خودشو حیف کرد اونهمه سواد رو با یه سری حرفای چرت به فنا داد،حالا جهنم مبارکش باد چون کافران به خدا در قعر جهنم جاویدانند
سبحان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
47
26
جهنم مبارک آقای نادری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
خاک تو سر حسودت،اب رو بریز همونجاکه احمدی نژاد بهتون یاد داد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
43
26
بلیط یک طرفه به جهنم خوش بگذره،
این آقا ثابت کرد،علم هم عاقبت بخیری نمیارن
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
مگه تو مردمو می فرستی بهشت یا جهنم ، ایشون به بشریت خدمت کردن برو یه کم مطالعه کن از این آدم ها خیلی کم گیر میاد
پیروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
جهنم عجب جای باحالی میشه با وجود این جور اشخاصی بزرگی...
این که مزاح بود ولی خدماتش به علم و بشیریت اونو جاودانه کرد.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
چطور دانشمندان داخل ایران وقتی اختراع می کنند میگین اصل تو سفره مردمه حالا این آقا شد خدمت به بشریت
ما که تو سفرمون چیزی نمی بینیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
28
29
خدا رحمت کند دانشمند ایرانی آقای فیروز نادری را. چه عمر با عزتی کرد وخدمت به بشریت وعلم. بعضی دارند می میرند با عصا وچند تا مراقب تا فقط پول ملت را بخورند
پاسخ ها
طه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
این خبیث به خدا و پیامبر اعتقادی نداشت. علمش و خدمتش هم نمی تواند دردش را درمان کند.خدا لعنت کند فیروز نادری را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
خیلی مضحکه که به یک خدا نشناس بگی خدا رحمتش کنه اصلاح کنید مغزهای گندیده تونو آخر عمری یه سری حرفای نا مربوطی زد که در شان یک دانشمند نبود لعنت خدا به ایشون میرسه
انسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
27
28
روحش شاد دانشمندان نمی میرند آنها نمایندگان ونشانهای خدا روی زمین هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
خدا؟!
دانشمندانی که خدا را قبول ندارن
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
خدا !!!!!
کدوم خدا؟؟؟؟
تو دقیقا از کدوم خدا حرف میزنی ؟؟؟؟؟؟؟
همون خدایی که خودش هم قبول نداشت
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
5
9
افراد نخبه مورد احترام همه هستند، ولی در مورد کسانی که خیلی راحت تهمت می زنند در هیچ جای از کره زمین جایگاهی ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
1
16
این‌همه امکانات بیمارستان و پزشکان حاذق هم نتوانستند جلوی مرگ او را بگیرند...کاش قبل از مرگ به خدا ایمان آورده باشد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
0
12
قربون ریاضی خدا برم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
4
19
به نظر نمیاد برای ایران و ایرانی خدمتی کرده باشد.ایشان هرچه نبوغ و استعداد داشته در خدمت آمریکایی کرده که چهل سال است مردم ایران را تحت شديدترين تحریم‌ها قرار داده . نه ایشان هیچ افتخاری برای ایران ندارد وصرفا یک نابغه بود که تبدیل به عمله جور شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
مثلا چیکار کنه ایشون دانشمند بوده نه ریس جمهور .مغز فندقی تهی فکر .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
13
6
نادری مردی برای تماممی نسل انسانیت
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
5
18
وقتی از علم سیاست بی خبر باشی، حتی اگر در یک کشور به اصلاح دموکراسی هم زندگی کنی، باز بازیچه دست سیاست مداران خواهی شد. مانند همان مصاحبه با تلویزیون من و تو که با روح یک انسان در تضاد است تا چه رسد به یک دانشمند
A,Y
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
6
11
در تعجبم که چگونه در ناسا باشی و رییس گروه و یک سیاره هم بنام او ولی نام سیاره زهره را بلد نباشد!!!
بالاخره او هم ریق رحمت را سر کشید و جایش در کنار مسی خالی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
توهم ریق رحمت رو سر میکشی البته تو کجا وایشون کجا.
سلطون خان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
6
16
کسیکه ادعای دانشمند بودن را دارد و به کهکشان ها رفته و عظمت آسمان ها و زمین دو دیده و به خالق آن کافر بوده ، مانند کسی که نور ببیند و دم از تاریکی مطلق بزند !
در قرآن هست که می‌فرماید؛
کسانیکه آیات و نشانه های ما را می‌بینند و انکار می‌کنند، مانند نابینایان هستند و که در آخرت نابینا محشور می‌شوند.

علم بدون تزکیه نفس ، عاقبت خوبی ندارد ، مانند استفاده از علم در ساخت بمب اتم نه مسائل صلح آمیز.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
8
18
جهنم مبارک اون آدم های بیسوادی باشد که خودراجای نماینده خدادر... مید انندودرموردبنده های خدایان هرطورنظربخواهندنظرمی دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
1
5
رویداد کامنتها رو حذف نکن
fggf
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
11
8
افتخاری برای ایران
پاسخ ها
دایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
افتخار برای آمریکا بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
8
11
زحل خوش بگذره آقای نادری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
تو هم میری زحل انشاالله اما اون کجا وامثال تو کجا
دایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
6
6
مرد که مرد
ایشون اسم ایرانی داشت وگرنه چشم دیدن ایران و ایرانی رو نداشت.
این اخبارهای مفت مثل فوت این و زن گرفتن گلزار بدرد کی میخوره
البته بد نیست به خانواده امریکاییش تسلیت گفت
دیگی برا ما نمیجوشه میخوام سر سگ توش بکشه
زنده یا مرده این مردک چه سودی برای کسور ما داشت.
ناشناس
|
Viet Nam
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
8
1
روحش شاد و یادش گرامی
ولی چه فایده مانند طبری دزد نبود
مانند شمع خانی اهل رانت و ....نبود
مانند قالی باف اهل رانت و رفیق بازی نبود در ضمن خیریه هم نداشت
و مانند هزاران نفر دیگر
خود داند و خدایی خودش
بعنوان یک فارسی زبان و هم وطن روحش شاد
ولی طبیعتا مانند همه خالی از اشکال نبوده است
تمام مردان و زنان ایرانی برای خود یک نادری هستند
کسانی که با سیلی صورت خود را سرخ میکنند حتما عزیز تر
هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
1
6
چه خوب است که انسان وقتی حرف می زند فکر عاقبت آن هم باشد. چرا عاقل کند کاری، که باز آردپشیمانی؟!
طرقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
5
5
فیروز نادری باعث افتخار ایران در جهان بود . بنظر من در اواخر عمر و در بستر بیماری به فطرت توحیدی برگشت و خداوند با ایمان او را پیش خود برد . عبادت بجز خدمت خلق نیست ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
6
4
دانشمندی که در کشور ایران تحصیل کرد ولی ثمره علمش را نصیب شیطان بزرگی کرد که که کاری جز کشتار بی گناهان در دنیا ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
لابد میرفت تو ناسا ایران خخخخخ چقد شما کودنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
3
7
نوبت خودت هم میشه اینقدر جهنم جهنم نکن فکر کردی مستقیم میری بهشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
6
6
فیروز نادری که بود؟
کسی که فرق زهل و زهره را نمی دانست
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
7
7
انقدر جهنم و بهشت و خدا نکنید آقا اصلا به خدا بهشت و جهنم شما که برای خودتون هست اعتقاد نداشت چون شما به جهنم و بهشت اعتقاد دارید دلیل نمیشه اونم به گفته شما ها بره جهنم یا بهشت.در ضمن شما خدا نیستید که تعین تکلیف کنید کی بره جهنم کی بره بهشت خداتون براتون تصمیم میگیره پس زر نزنید دیگه .
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
احسنت ..بحث بهشت و جهنم جدا .الان فقط ما می تونیم در مورد ترکیب ایشان صحبت کنیم که در حال تجزیه است ..بحث بهشت و جهنم هم ...به همت مردم ...بستگی داره...اگر لطف خدا هم پشت سرش باشه ...
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
5
3
وجودش چه نفعی برای ایران و ایرانی داشت؟
.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
2
5
نادری عزیزروحت شادویادت گرامی
سایه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
4
2
یکی از خدماتش به بشریت را نام ببرید. مریخ شناسی چه خدمتی به بشریت بوده مثلا؟ بذارین بشریت نسل های آینده که میرن مریخ ازش تشکر کنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
5
3
خودش گفته من خدارو قبول ندارم این دانشمنده یا ابله
خ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
6
3
به درک که مرد فرزکن یک سگ مرده آمریکایی نجس
نادانهاهمان احمق هاهستند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
1
1
خدارحمت کنه.مردواقعی بود.مثل خیلی ازاحمقهاتوی این مملکت خرنشدوباشکم گرسنه وتوی فلاکت بازهم نوکربالایی هانشد.کاش به جای اون، گوسفندهای مملکتمون می‌مردند.روحت شادمردمتفکر.همین که مرددانایی بودی ومثل خیلی هاخودتوبه احمقی نزدی بس بود.کاش دردوبلات توی جون واستخون مسئولان بی صفت وحرام خور وآدمای گوسفندگونه که ازاین مسئولان حمایت میکنندمیخورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
1
0
داستان این مرحوم نشان می دهد چقدر ظرفیت انسان ها متفاوت هست اشخاصی مثل ابوعلی سینا و خواجه نصیر ،(که نادری انگشت کوچک او هم نمی شود) و ابوریحان بیرونی و رازی و فارابی معلم ثانی و حکیم جرجانی و ده ها دانشمند دیگر ایرانی هر چی که به علم آنها افزوده می شد بندگی آنها در مقابل خداوند بیشتر می شد و ما یک سخن از آنها در رابطه با ضد خداوند و دین ندیدیم اما بعضی ها با دوتا کتاب خواندن خودشان را عالم الدهر می دانند و شروع می کنند به عصیان گری غافل از اینکه همه مخلوقات خداوند اگر مشرک شوند گردی بر قدرت توحیدی باریتعالی نمی نشیند و جز کوچکی و حقارت خود نشانگر چیزی نیستند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان