تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

شوک بیرانوند به پرسپولیس؛ گلر سرخ‌ها در مسیر فسخ یک‌طرفه

علیرضا بیرانوند یکی از این بازیکنان بود که بعد از قهرمانی تیمش از طریق وکیلش به باشگاه پرسپولیس نوتیس داد.

شوک بیرانوند به پرسپولیس؛ گلر سرخ‌ها در مسیر فسخ یک‌طرفه

رویداد۲۴ باشگاه پرسپولیس در فصلی که گذشت توانست در دو جام موفق به کسب قهرمانی شود و درکنار آن نیز مجوز آسیایی را بعد از دوسال به‌دست آورد اما این موفقیت‌ها راحت به‌دست نیامده و مدیریت این باشگاه روزهای بحرانی زیادی را از نظر مالی پشت سر گذاشت. در همین راستا باشگاه پرسپولیس مجبور شد وام‌های زیادی بگیرد تا کمبودهای مالی‌اش را جبران کند. علاوه بر این وام‌ها این باشگاه بدهی‌های بانکی سنگینی هم از قبل داشته که زمان بازپرداخت وام‌های قبلی فرا رسیده بود. 

چندماهی است که باشگاه پرسپولیس مجبور است در ماه نزدیک به ۷ میلیارد تومان فقط سود به بانک‌های طرف حسابش بپردازد که خودش یک معضل است و تا زمانی که این وام‌ها را تسویه‌حساب نکند، این پرداختی‌ها ادامه خواهد داشت. 

بودجه سنگین برای تسویه‌حساب

همان‌طور که اشاره داشتیم باشگاه پرسپولیس به‌خاطر گرفتن مجوز آسیایی نتوانست در فصلی که گذشت پرداختی‌های به موقعی را به اعضای تیمش داشته باشد اما درنهایت تا پایان فصل ۸۰ درصد قرارداد آنها را پرداخت کرد. درحال‌حاضر باشگاه پرسپولیس برای تسویه‌حساب با اعضای تیمش نیاز به یک بودجه سنگین دارد. از این جهت که غیر از ۲۰ درصد باقی‌مانده طلب سرخپوشان باید ۱۵ درصد از قراردادشان را به‌عنوان پاداش به آنها بابت قهرمانی در لیگ و جام حذفی پرداخت کند. این در شرایطی است که ملی‌پوشان این تیم براساس بندهای قراردادشان با قهرمانی‌های به‌دست آمده تا ۵۰ درصد قراردادشان پاداش خواهند گرفت و با این تفاسیر ۷۰ درصد قرارداد ۱۲ میلیاردی‌شان را از باشگاه طلبکار هستند. حدود ۱۰، ۱۲ بازیکن پرسپولیس بابت جریمه‌ای که دو فصل پیش بابت حذف از جام حذفی شامل‌شان شد در این فصل از درویش قول گرفته‌اند که درصورت قهرمانی در لیگ این جریمه بخشیده و ۵ درصد کسر شده قراردادشان را دریافت کنند. در چنین شرایطی باشگاه پرسپولیس شاید نزدیک ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان فقط نیاز دارد تا بدهی‌هایش به بازیکنان و مربیان خود را پرداخت کند. این بدان معناست چه رضا درویش و چه هر مدیری که جانشین او شود باید تا قبل از آغاز فصل بعد با اعضای تیمش تسویه‌حساب کند که قطعا کار راحتی نخواهد بود. 

جیب خالی در نقل و انتقالات

باشگاه پرسپولیس در این آشفته بازار مالی فصل نقل و انتقالات را هم درپیش دارد. اگرچه این باشگاه برای جذب بازیکنان داخلی شاید بیشتر از یکی، دو گزینه بازیکن مدنظرش نباشد اما برای حفظ ستاره‌هایش که قراردادشان رو به اتمام است، قطعا باید اول از همه با آنها تسویه‌حساب کند و بعد با این نفرات به توافق مالی برسد. درحال‌حاضر گئورگی گولسیانی، میلاد سرلک، امید عالیشاه، سعید صادقی و عیسی آل‌کثیر بازیکنانی هستند که قراردادشان با پرسپولیس به اتمام رسیده و برخی از آنها مورد توجه تیم‌های رقیب قرار دارند. رقبایی که برای تمدید قرارداد بازیکنان خودشان یک میلیون دلار هزینه می‌کنند. این رقبا روی دو، سه بازیکن آزاد پرسپولیس دست گذاشته‌اند و به‌دنبال این هستند که با رقم‌های سنگین آنها را وسوسه کنند. 


بیشتربخوانید: بند فسخی که پرسپولیسی‌ها نگران می‌کند؛ جدایی ۱۲ میلیاردی بیرانوند؟


عیسی باز هم پیشنهاد نجومی می‌دهد؟

عیسی آل‌کثیر که بعد از اتمام جام حذفی راهی ترکیه شده است برای ماندن در پرسپولیس خواسته مالی سنگینی دارد. او این خواسته را در نیم‌فصل داشت که سخت با مخالفت رضا درویش مواجه شد. درواقع آل‌کثیر نیم‌فصل حدود ۱۲ میلیارد تومان برای ۶ ماه می‌خواست که این رقم سقف قرارداد این باشگاه برای یک فصل بود که آن هم به ملی‌پوشان اختصاص داشت. درنهایت بعد از چانه‌زنی‌های مختلف این بازیکن با قرارداد پنج‌ونیم میلیارد تومانی برای ۶ ماه در پرسپولیس ماندنی شد. در شرایط فعلی که عیسی به روزهای اوجش برگشته طبیعی است که با هر رقمی حاضر به تمدید قرارداد با پرسپولیس نباشد. 

یحیی خارجی می‌خواهد

سرمربی پرسپولیس اگرچه هنوز تکلیف خودش را برای ماندن در این باشگاه مشخص نکرده اما احتمال ماندنش خیلی بیشتر از رفتنش است. طبیعتا او با تمدید قرارداد با رقم مالی خوب درنهایت رضایت می‌دهد که در پرسپولیس بماند. اما یکی از خواسته‌های مهم این مربی برای اینکه تیمش در آسیا نتیجه بگیرد، جذب بازیکنان خارجی با کیفیت است. او برای خط حمله دو جانشین برای شیخ دیاباته و لئاندرو پریرا مدنظر دارد. یک هافبک و یک مدافع کناری چپ هم درنظر دارد. درحقیقت یحیی به‌دنبال این است که تیمش را با جذب بازیکنان خارجی تقویت کند که این مساله هم مطمئنا شرایط مالی خاصی را پیش‌روی مدیریت باشگاه پرسپولیس خواهد گذشت. 

بیرانوند اولین شوک را به باشگاه داد

در روز برگزاری فینال جام حذفی اشاره به این موضوع داشتیم که برخی بازیکنان اسمی پرسپولیس از شرایط مالی خود و دریافتی‌هایشان درطول فصل رضایت ندارند و به‌دنبال این هستند که به باشگاه خود نوتیس دهند. علیرضا بیرانوند یکی از این بازیکنان بود که بعد از قهرمانی تیمش در جام حذفی و درواقع پایان فصل از طریق وکیلش به باشگاه پرسپولیس نوتیس داد. براساس این نوتیس یا به‌اصطلاح اخطاری که بیرانوند به باشگاه پرسپولیس داده، این باشگاه موظف است ظرف ۱۵ روز بعد از نامه ارسال شده به باشگاه، برای تسویه‌حساب با بیرانوند اقدام کند. اگر این اتفاق رخ ندهد دروازه‌بان تیم ملی به‌زودی بازیکن آزاد خواهد شد و باشگاه پرسپولیس مجبور است با او برای قرارداد دوباره وارد مذاکره شود. البته گفته می‌شود بیرانوند از یک تیم عربستانی پیشنهاد دارد که دستمزدش با پرسپولیس اصلا قابل‌مقایسه نیست. این تیم به ادعای نزدیکان بیرانوند در لیگ قهرمانان حضور دارد و از این رو او بدش نمی‌آید به این پیشنهاد پاسخ مثبت دهد. باشگاه پرسپولیس اگر قبل از پایان نوتیس با بیرانوند تسویه‌حساب کند باز این دروازه‌بان می‌تواند با پرداخت ۲۵۰ هزار دلار به باشگاه پرسپولیس به‌عنوان حق فسخ، بازیکن آزاد شده و راهی تیم مورد نظرش شود. جدایی بیرانوند برای پرسپولیس به‌نوعی جبران‌ناپذیر خواهد بود و یحیی گل‌محمدی نیز به‌شدت مخالف جدایی این دروازه‌بان ملی‌پوش تیمش است. با تمام این حرف‌ها بیرانوند درصورتی‌که در پرسپولیس از نظر مالی تامین شود، بعید است حاضر به جدایی باشد. این یعنی یکی از برنامه‌های سخت مدیریت باشگاه پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات حفظ بیرانوند در این تیم است.

منبع: فرهیختگان

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان