تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲

نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی شد

نمایندگان مجلس امروز صلاحیت «محمدعلی نیکبخت» وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند.

نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی شد
رویداد۲۴ نمایندگان مجلس امروز صلاحیت «محمدعلی نیکبخت» وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش اعتمادآنلاین، در این جلسه با رای نمایندگان به محمدعلی نیکبخت، تکلیف آخرین وزارتخانه دولت سیزدهم هم مشخص شد.

نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی با ۱۹۸ رای موافق، ۴۰ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در مجلس با تصدی «نیکبخت» در وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سوابق محمدعلی نیکبخت است.

پیش از این سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بود.

محمدعلی نیکبخت وزیر جدید جهاد کشاورزی کیست؟

محمدعلی نیکبخت، وزیر جدید جهاد کشاورزی بومی سیستان و بلوچستان و در دولت‌آباد شهرستان زابل به دنیا آمده؛ در واقع دولت یک چهره شیعه از این منطقه مهم را به عنوان وزیر انتخاب کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، نیکبخت برای اولین بار در دولت محمود احمدی‌نژاد به معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این وزارتخانه منصوب شد، در حالیکه پیش از آن رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بود.

براساس شنیده‌های اعتمادآنلاین نیکبخت در دولت حسن روحانی از این سمت کنار رفت و بار دیگر به عنوان رئیس سازمان سیستان و بلوچستان فعالیت کرد. در اوایل دولت سیدابراهیم رئیسی و با حکم ساداتیان به ریاست هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران منصوب شد و حالا با رفتن سیدجواد ساداتی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت رئیسی به مجلس معرفی شده است.

پیش از این سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی بود که فروردین ۱۴۰۲ با توجه به ارزیابی‌های سال گذشته از سوی دولت برکنار و سیدمحمد آقامیری به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد.

در ادامه مهمترین بخش‌های برنامه نیکبخت برای وزارت جهاد کشاورزی را که در مجلس شورای اسلامی و در دفاع از خود مطرح کرد، می‌خوانید:

توسعه متوازن همه اجزای زنجیره ارزش با تاکید بر ترمیم و تکمیل زنجیره‌های ارزش ملی، استانی و منطقه‌ای، نقش آفرینی و مشارکت مردمی در سرمایه گذاری، کاهش نوسانات تولید و بازار و کاهش محدودیت کشاورزی و ریل گذاری برای تامین امنیت کشاورزی و رشد تولید از جمله جهت‌گیری‌های دیگر برنامه‌هایمان است لذا تلاش می‌شود در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اول تولید خودکفا شویم.

آمار حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی دارد، تولید بی‌برنامه نمی‌تواند امنیت غذایی پایدار را رقم بزند. در ۶ سال اخیر نوسانات خودکفایی در تولید گندم، برنج، شکر و جو را داشتیم یعنی گاهی خودکفا و گاهی وارد کننده بزرگ بودیم.

دسترسی به امنیت پایدار غذایی با روش‌های گذشته میسر نیست، کشاورزی به بازنگری عمیق و طرح تحول‌ساز نیاز دارد ما برای خودکفایی در محصولات کشاورزی برنامه داریم.

مهم‌ترین برنامه برای تولید پایدار و بهره وری تحت عنوان حمایت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از تولید کنندگان است. تولید کننده نباید نگران تامین مواد اولیه تولید خود باشد. امروز تولید محصولات کشاورزی در ایران در شرایط بسیار کم‌نهاده و بدنهاده است به همین دلیل بخش عمده‌ای از خلأ عملکرد به این موضوع بر می‌گردد.

قول می‌دهیم با بهره گیری از همه امکانات دولتی و خصوصی، تکمیل نظام تامین و توزیع نهاده‌ها را ساماندهی کنیم.

نباید تامین مواد اولیه انحصاری باشد،  تولید کنندگان با این شرایط انگیزه لازم برای تولید محصولات راهبردی ندارند که باعث کمبود‌های اساسی می‌شود. باید حمایت‌های لازم از کشاورزان صورت گیرد.

 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان