تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۰۵ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۸ نظر

تصمیم جنجالی شورای شهر مشهد/ حمل و نقل عمومی رایگان شد

در هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد طرح حمل و نقل عمومی رایگان بررسی شد و کلیات آن پس از جنجال فراوان بین اعضا رای آورد. این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد و با وجود اینکه زیرساخت‌های مناسبی برای این طرح ایجاد نشده است، در شورای شهر تصویب شد.

حمل و نقل رایگان

رویداد۲۴ به گزارش تجارت‌نیوز، نائب رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درباره تصمیم جنجالی شورای مشهد توضیحاتی ارائه کرد.

طرح حمل و نقل عمومی رایگان روز دوشنبه در هشتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بررسی شد.

نائب رییس شورای شهر مشهد و ارائه دهنده طرح حمل و نقل عمومی رایگان در خصوص این طرح اظهار کرد: طرح حمل و نقل عمومی رایگان به منظور خدمت به مردم و براساس قوانین و مقررات بالا دستی تدوین و ارائه شده است.

موسی الرضا حاجی بگلو با بیان اینکه یک سوم از هزینه بلیت اتوبوس از جیب مردم پرداخت می‌شود، افزود: مابقی برعهده شهرداری و دولت است، در این طرح فقط قرار است سهم مردم حذف شود.

وی گفت: درآمد اتوبوسرانی از محل پرداخت کرایه اتوبوس در سال ۲۰۰ میلیارد تومان است که برای شهرداری رقم زیادی نیست، مگر شهرداری مانده این مبلغ است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شهرداری مشهد در سال ۷۰۰ میلیارد تومان به بخشهای مختلف استان کمک می‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌شود، پس با چه توجیهی می‌گویند با حذف این ۲۰۰ میلیارد تومان دچار مشکل خواهند شد.

وی با اشاره به لزوم ورود به تحقیق و تفحص از اتوبوسرانی، بیان کرد: شهرداری باید مدیران درآمدی داشته باشد اما متاسفانه مدیران بیشتر هزینه‌ای هستند.

حاجی بلگو خاطر نشان کرد: قرار است مناقصه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تامین “من کارت” توسط شهرداری برگزار شود، با رایگان شدن حمل و نقل عمومی این مناقصه را می‌توان حذف کرد.

حاجی بگلو تاکید کرد: با نگاه خدمت به مردم نه تنها اتوبوسرانی و مترو بلکه پروانه‌های ساختمانی در حاشیه شهر را نیز می‌توان رایگان کرد

شهردار مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: آرامش روانی، حفظ کرامت و آسایش مردم خط قرمز شهرداری است.

محمد رضا قلندر افزود: در جریان اجرای این طرح تامین مالی مهم است اما کمترین اهمیت را دارد، همانگونه که یارانه پرداخت نشده دولت را پرداخت می کنیم توان تامین اعتبار برای پرداخت سهم مردم را نیز داریم.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مدیریت شهری مخالف خدمت رسانی بهتر به مردم نیستیم، در حوزه اتوبوسرانی مخالف ارائه حمل و نقل رایگان نیستیم اما باید این طرح به صورت کارشناسی بررسی شود، رایگان شدن اتوبوسرانی مشهد بدون تامین زیرساختها منجر به افزایش سر فاصله زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه و افزایش نارضایتی مردم می شود.

شهردار مشهد تاکید کرد: تصویب طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی کاری ندارد، اما برگرداندن یک مصوبه تبعات زیادی برای شورای شهر و مدیریت شهری دارد.


وی گفت: این طرح باید با موافقت اعضای شورا از دستور کار خارج و در مرکز پژوهشهای شورا و شهرداری بررسی و تبعات مثبت و منفی آن ارزیابی شود تا توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد.

قلندر افزود: همچنین در گام اول، این طرح باید برای اقشار خاص اجرا شود و سپس توسعه یابد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز گفت: هم اینک وضعیت اقتصادی شهرداری مناسب نیست و شهرداری اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای خرید اتوبوس طی مذاکره انجام شده را نداشته است.

وضعیت زیرساختهای اجرای طرح حمل ونقل رایگان در مشهد

رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار کرد: در این طرح باید بررسی شود اولویت برای مردم حمل و نقل رایگان است؟ یا آنها به افزایش کیفیت اتوبوسها و توسعه ناوگان اهمیت می‌دهند.

حمید ضمیری افزود: با رایگان شدن ناوگان اتوبوسرانی مشهد، آیا ناوگان پاسخگوی افزایش تقاضا خواهد بود، همچنین درآمد اتوبوسرانی از چه محلی باید تامین شود؟

دیگر عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: براساس مصوبه شورا، در طول سال ۳۱ روز به عنوان روزهای استفاده رایگان از حمل و نقل عمومی برای شهروندان وجود دارد که باید نتیجه آن، حجم سفر و میزان اثرگذاری در استقبال شهروندان از طرح حمل ونقل رایگان آنالیز و مشخص شود.

میزان فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مشهد

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار کرد: باید بررسی شود آیا خواست مردم رایگان شدن اتوبوس است، در حالیکه حجم تقاضاهای مردمی در تماس با مرکز ۱۳۷ شهرداری نشان می دهد کیفیت خدمات و کیفیت ناوگان اولویت مردم است.

ایمان فرهمندی افزود: با اصل موضوع رایگان شدن خدمات اتوبوسرانی مخالف نیستیم، اما زیر ساختهای کار فراهم نیست.

فرهمندی بیان داشت: وضعیت ناوگان اتوبوسرانی مشهد از سایر کلانشهرها بهتر است اما وضعیت ناوگان در مقایسه با نیاز شهر نامناسب است، متوسط سن ناوگان ۱۰ سال است و حداقل نیمی از ناوگان، فرسودگی بالا دارند و سرفاصله‌ها افزایش یافته که عتراضات زیادی را به همراه دارد.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: هم اینک تعداد اتوبوسهای پاسخگوی تقاضا نیست، با این طرح به فکر افزایش مسافر هستیم چگونه می خواهیم پاسخگویی کنیم؟

وی گفت: شهروندان تاکنون برای کرایه هزار و ۲۰۰ تومانی اتوبوسرانی اعتراضی نداشته اند اما برای ازدحام اتوبوس و فرسودگی ناوگان اعتراض دارند.

در پایان با رای اعضای شورای اسلامی شهر، کلیات طرح «عدم دریافت کرایه خدمات حمل‌ونقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی از شهروندان و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی به منظور جبران هزینه‌های آن»، با لحاظ تبصره های مربوطه مصوب شد.

این در حالی است که تبصره های آن که از شرایط اصلی مصوبه است، در جلسه آینده شورای شهر مشهد بررسی خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حمل و نقل عمومی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
پورهما
|
France
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
17
18
سلام نمیخواد اتوبوسها را رایگان کنید چون باعث میشه بچه های کوچکتر بدون اینکه والدین اطلاع پیدا کنند سوار اتوبوس بشوند و به هرجا بخواهند بروند به نظر من کار شما اشتباه هست در عوض اتوبوسها را زیادتر کنید تا مردم زیاد انتظار نکشند
پاسخ ها
مجتبی ایوانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
باسلام احترام
ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان به محضر جناب آقایان فرهمندی .موحدیان.شامکوهیان .اکلیه اعضادرحوزه شهرداری .سازمان اتوبوسرانی .شورای شهر و....
به استحضار میرساند باتوجه به اینکه درمورد بررسی این مورد کار خیلی خوبی ومثبت می‌باشد ولی این مبلغ 1200تومان برای افراد مبلغی نیست و نیازی به رایگان کردن نیست عیلهذا با توجه به مشکلات مالی مردم عزیز از مسئولین درخواست میگردد من کارت های مردم رو ماهانه یه مبلغی شارژ نمایند یا اینکه به افرادی که شرایط حاد مالی دارند من کارت رایگان تحویل دهند
شایان ذکر است
تقدیر و تشکر فرآوان میگردد از آقایان فرهمندی وجناب آقای شامکوهیان که انشالا از خداوند آرزوی سلامتی ورزق روزی برای این عزیزان دارم .
باتشکر
مجتبی ایوانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
9
28
خخخخ پس در ۴۵ امین سال انقلاب وعده «اتوبوس ها را رایگان می کنیم »عملی شد یا بلاخره بازم نشد؟ من که سر در نیآوردم نتیجه چی شد؟ من میگم شما که تبحر خاص در خالی کردن جیب مردم دارید برای نمایش هم که شده اتوبوس رو رایگان کنید پولش بکشید روی نوشابه های الکی! کاری نداره که .... ای کلکهااااااا خوب مردم رو شناختید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
3
20
اتوبوس رایگان نخواستیم تعدادشونو بیشتر کنید
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
4
21
سلام بنظر بنده بجای رایگان کردن اتوبوس سعی شود ناوگان اتوبوسرانی بازسازی واتوبوس های فرسوده ازناوگان خارج شود الان به هراتوبوسی میگی کولربزن میگه خرابه مردم اوبوس باامکانات میخوان الان یک نفر من کارت نمیزند کلی راننده بوبیراه میگه وقت همه رومیگیره وکلی اعصاب خردکنی انجام میشه امیدوارم یک کارکارشناسی واصولی انجام بشه ورضایت مردم هدف باشه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
2
11
بازم سوء مدیریت . دودش تو چشم مردم میره .
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
5
11
بجای این طرح غیراصولی ، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را بهینه و به‌روز کنید و وسایل فرسوده را از مدار خارج کنید.
Amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
1
5
درود بر شما خدا خیرتون بده یه کمک بزرگی به قشر ضعیفه است
10مدیر مثل شما تو این مملکت باشه
گل بلبل میشه
به مخالفان توجه نکنید چون منافع آنها پرخطر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
3
3
پس وزیر کشور راست گفت که همه ظرفیت ها برای برگزاری انتخابات به کار گرفته شده!
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
1
5
کرایه اتوبوس رقمی در زندگی هیچ کس نیست ولی هزینه گزاف پروانه ساختمانی درنهایت باعث گرونی مسکن میشه که مشکل بسیاری از بی خانه هاست پروانه ساختمانی رو ارزون کنید
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
3
سلام وتقدیم احترام به همه خدمت گزاران خدوم ملت رایگان کردن اتوبوسها بسیار کارپسندیده ای است بشرط اینکه ۱.درمسیرهائی که مترومیباشد بااضافه کردن قطار بیشتر کلیه اتوبوس های مسیرراحذف نمائید۲.تردد فقط درمسیر های مستقیم انجام پذیردومسافر معطل رسیدن اتوبوس مسیر مورد نظر نبوده وباجابجاشدن درمسیرهای دیگر به مقصد برسد هزینه این برنامه ریزی هم ازمحل صفرشدن هزینه من کارت .اداره کردن پایانه ها وکسانیکه من کارت نمی زنند جبران خواهدشد
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
3
الان همینجوریش ازدحام جمعیت تو اتوبوس و مترو خیلی زیاده رایگان شه که بیشترم میشه بعد اونوقت بهونه میارن کمبود بودجس نمیتونیم اتوبوس اضاف کنیم
رایگان شدن خوبه ولی اینکه اتوبوس ها بیشتر شن و فرسوده نباشن تو اولویته
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
0
وقتی شهرداری برای گرفتن پروانه ساختمانی نصف قیمت خانه رو میگیره وموجب افزایش قیمت مسکن میشه .اینجا تفحص بفرمایید که چه فاجعه ای یا سنومی پیش میاد.وای به حال مستاجران اونم ازقشر کارمند.مجانی کردن اتوبوسهای شهری دردی رو دوا نمیکنه. ضمنا بوی انتخابات بهمین طریق( کسخول کردن مردم) داره به مشام میرسه. امان از سیاست...
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
0
انشالله دولت قراره که برق وگاز رو هم مجانی کنه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
0
سلام دمت گرم که یکی نمردیم دیدیم ازاین مسولانی فکرمردم هستن نیامده جیب خودشوفامیلاشوپرکنه حالا یکی میخادکاری انجام بده صدتاکدخدا وپرچنه وضول نمیزارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
0
اینهمه شهرداری پول میدزده از ملت
دمش گرم که لااقل یه حرکتی زد..
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
1
0
نظرمن درمورد اون مناقصه تامین من کارت
مانیاز به من کارت نداریم اگه شهرداری مشهد اجازه بده بانک شهر بدون هزینه میتونه تامین کنه city peyداره و در شهرهای تهران تبریز وشیراز هم فعاله وهزینه اضافه هم بابت خرید من کارت به گردن مردم نندازند
فقط کافیه مردم برن حساب شهر باز کنند
فرهنگی بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
0
باسلام این کار خوبه به شرطی که مابقی مدیران هم مثل این اقاباشندبه خصوص در قسمت گرونی های سرسام آوراعم ازخوراک مسکن خودرو جهزیه مصالح ساختمانی همه و همه شما روخدا یک فکری بردارید که مردم زیراین بار گرانی کمرخم کردن فقط همین اقاتنهاتوانمند است که حمل ونقل شهری رارایگان کرده؟
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان