تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۰۸ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۹ نظر

اکبر طبری کیست؟

اکبر طبری معاون اجرایی آملی لاریجانی که کمتر از سه سال قبل به دلیل فساد گسترده بازداشت شده و به ۵۸ سال زندان محکوم شده بود، حالا از زندان آزاد شده است. در این مقاله به فسادها و زندگینامه اکبر طبری می‌پردازیم.

اکبر طبری کیست؟

رویداد۲۴ شیوا سپهری: اکبر طبری معاون سابق امور مالی دستگاه قضایی؛ کسی که کمتر از سه سال پیش به دلیل آنچه فساد و اخذ رشوه در دوران مسئولیت خود خوانده می‌شد، بازداشت و روانه زندان شد. بلافاصله رسانه‌ها از او به عنوان کسیکه دو رییس قوه قضاییه را بیچاره کرد، یاد کردند. او به مدت ۲۰ سال چهره معتمد آملی لاریجانی و هاشمی شاهرودی، دو رییس قوه قضاییه بود که بزرگترین شبکه فساد را تشکیل داده بود که به مدت طولانی فعال بوده است. بازداشت طبری برای ابراهیم رییسی هم اعتبار خوبی اوردن بود. تنها چند ماه از حضورش به عنوان رییس دستگاه قضا طبری را بازداشت کرد و رسانه‌های دست راستی از آن به عنوان انقلابی در فسادستیزی در دستگاه متولی عدالت در کشور، یاد کردند. دادگاههای طبری همیشه جنجالی بود و در نهایت با حکم ۵۸ سال به حبس محکوم شد. کسی که در تصاویر و فیلم‌ها در کنار آملی لاریجانی راهی اوین شده بود اما کمتر از سه سال آنهم با حکم ۵۸ سال در زندان، حکمی که به مجرم می‌فهماند دیگر هرگز آسمان آبی را آزادانه نباید بنگرد، آزاد می‌شود! شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم این حکم در نهایت راه ترقی ابراهیم رییسی را به مسند ریاست دولت نیز باز کرده است. طبری آنقدر حکم طویل‌المدتی گرفته بود که کسی تصور نمی‌کرد که کمتر از سه سال پس از ابلاغ حکم از زندان آزاد شود. آزادی او از زندان از سوی غلامعلی محمدی، رییس سازمان زندان‌ها تایید شده است. او در پاسخ به شبهات زیاد در رابطه با آزادی طبری گفت:«طبری نه عفو خورده، نه مرخصی گرفته و نه الان در زندانه.»

اکبر طبری آزاد شد

«اکبر طبری آزاد شد.» تیتری که همگان را در حیرت فرو برد. آنهم وقتی که دستگاه قضایی با مجازات ۵۸ سال حکم به پرونده خاتمه داده بود. طبری در شهریور ماه ۱۳۹۹ به‌ اتهام «سردستگی» شبکه رشوه‌گیری و «اخذ رشوه‌های متعدد» به ۳۱ سال حبس، به‌ اتهام پولشویی به ۱۲ سال و نیم حبس و به اتهامات دیگری که جزئیات آن به‌ طور کامل اعلام نشد، به بیش از ۱۵ سال زندان محکوم شد. شعبه ۵ دادگاه کیفری به این مجازات‌ها «انفصال دائم از خدمات دولتی»، «ضبط اموال ناشی» از دریافت رشوه و پرداخت جزای نقدی ۱۲۰ میلیارد تومانی را نیز افزوده بود. 

علت آزادی اکبر طبری معاون قوه قضاییه از زندان

غلامعلی محمدی ، رییس سازمان زندان‌ها شب گذشته در تلویزیون حاضر شد و به ابهاماتی که در مورد آزادی طبری مطرح شده بود پایان داد. او اشاره کرد که طبری با استفاده از ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری که موجب می‌شود به صورت موقت اجرای حکم متوقف شود، از زندان آزاد شده است. آنچه درباره ماده ۴۷۷ اهمیت دارد، این است که تنها رییس قوه قضاییه می‌تواند بر اساس این دستور به اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور بدهد. بنابراین این آزادی با استفاده از ماده ۴۷۷ و به دستور شخص محسنی اژه‌ای اتفاق افتاده است. اگرچه این روزها افرادی در زندان هستند که حتی در فاصله بین بازداشت موقت و برگزاری دادگاه هنوز در اوین نگهداری می‌شوند و حکم ازادی موقت آن‌ها امضا نشده است که از این جمله می‌توان به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار اشاره کرد. هرچه هست دیوان عالی کشور روز ۲۲ خرداد اعلام کرد که «تنها در دو مورد از اتهامات (جعل سند و سردستگی شبکه ارتشاء) اجازه رسیدگی مجدد داده است.» اگرچه این نهاد قضایی هم به آزادی طبری هیچ اشاره‌ای نکرده بود.

اکبر طبری کیست؟

اکبر طبری دادگاه

طبری زاده شهر بابل، استان مازندران مدیر کل سابق امور مالی و معاون اجرایی سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به ترتیب در دوران ریاست سید محمود هاشمی شاهرودی و صادق لاریجانی بر قوه قضائیه؛ و عضو سابق هیئت رئیسه فدراسیون‌های کونگ‌فو و هنرهای رزمی بوده است. اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد ریال وجه نقد، اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع در خیابان کریم خان، اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ متر مربع واقع در قریه نجار کلا لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر مربع در مجتمع سانا قیطریه تهران، تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال زاده به مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری از جمله اتهامات او بود که در دادگاه مطرح شده بود.


بیشتر بخوانید: رونمایی از باندِ اکبر طبری؛ از غلامرضا منصوری قاضی لواسان تا نیاز آذری‌


آنچه پرونده او را بسیار پیچیده کرده بود، بودن نام قضات معروفی همچون قاضی منصوری و قاضی بیژن قاسم‌زاده وقتی در فهرست متهمان بود. گفته می‌شد آن‌ها به نفع دوستانشان با دریافت یورو، دلار، سکه، ماشین و‌... حکم می‌نوشتند.

اکبر طبری لواسان

مهم‌ترین نقل قول اکبر طبری در دوران برگزاری دادگاه‌ها این بود که «اگر بخواهم دوستانم کل لواسان را به نامم می‌کنند.» طبری کسی است که به قول قهرمانی، نماینده دادستان«محبوب دل‌های متهمان اقتصادی بود.»

به گزارش رویداد۲۴ پرونده طبری زمانی پیچیده‌تر شده بود که قاضی در حالی که می‌خواست به ایران باز‌گردد و اعترافاتش می‌توانست حتی روند محاکم تیم طبری را تغییر دهد، به طرز مشکوکی در بخارست مرد و پرونده او این‌گونه مختومه شد. 

اکبر طبری کیست؟

اکبر طبری و لاریجانی 

علیرضا زاکانی از اولین افرادی بود که در سخنرانی‌ها نام اکبر طبری را به عنوان مفسد اقتصادی مطرح کرد. در آن زمان که به تازگی اتهامات از سوی زاکانی مطرح شده بود و آملی لاریجانی هنوز بر مسند ریاست قوه قضاییه بود، بلافاصله دفاعیه‌ای از سوی دفتر صادق لاریجانی منتشر شد. در این بیانیه آمده بود:«اتهاماتی به معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه زده شده که کذب بودن آن برهمگان آشکار است مثل "فساد آشکار" وی یا اینکه "همگان بر فساد وی آگاهند" اینگونه اتهام زنی یک طرفه و محاکمات رسانه ای بدون اینکه متهم بتوانداز خوددفاع کندکاری خلاف شرع،خلاف قانون وخلاف اخلاق است. برخی از اتهامات مطرح درمورد معاون اجرایی حوزه ریاست قبلا دردادسرا بررسی شده وکذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضاییه پیشین هم خود مستقلا آنها را بررسی وخلاف بودن آنها برای وی محرز شده بود.» جالب اینکه طبری گفته بود زمانی که بازداشت می‌شد، ناهار میهمان آملی لاریجانی بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اکبر طبری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
1
4
زياد دلخوش به اين مقدار نباشيد طبرى چند ماهى زندان بوده بسش است لاکن او الان آزاد است شيطنت را کنار بگذاريد
شهروند عادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
1
2
فساد در کشورمان بدجوری ناامیدکننده و علاج ناپذیر گسترش یافته ، کسانی که این آقا را به مقام در قوه ای که باید فسادستیز باشد ، رسانده اند، وجدان درد نگرفته اند ؟ چه می دانسته اند و چه نمی دانسته اند ، شریک جرم اند . اگر نمی دانسته اند ، چرا تحقیق نکرده اند و بدون علم به پاکی او را انتخاب یا ابقا کرده اند . روحانیان عزیز و علمای دینی! که سکوت کرده اید و بعضی از شما هم در به در و خیابان به خیابان حتی بالکن به بالکن دنبال زن کم حجاب و بی حجاب می گردید، این ها زمینه ساز آن ها شده است. بی حجابی معلول و محصول این فسادها در دستگاه های حاکمیتی است . بدانید چرا جوانان و نوجوانان از روحانیت جدا شده اند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
1
2
زندان سوری
هن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
0
0
داداج ناموسا هرچی دادن نه نگفتی
ملیکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
0
2
وجود چنین اشخاصی در قوه قضاییه وبعدش اجرا نشدن حکم باعث نا امیدی و دلسردی مردم از قوه قضاییه و نظام میشن
حق جو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
1
0
فقر را با دزدیهایتان برسر سفره مردم آوردید
وبا آزاد کردن دزدان عدالت دم از عدالت میزنید
ahmad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
0
0
خدا میداند چه احتلاسها وشبکه هایی که فاش نشده واین درصدی از دزدی هایست که لو رفته ادم حس میکنه هیچوقت این مملکت صاحب عدالت نحواهد شد چه بدبختیهایی که بااین ناعدالتیها از سر مامردم تهیدست گذشت و حالا حالاها نباید منتظر دلخوشی باشیم با این اوصاف که دزدها هرچه بزرکتر گردنکلفتر که پا به زن ان نرسیده سرشان برمیگردد وازاد میشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
1
0
حالا ببینید خود آملی لاریجانی چه کرده....
Sh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
0
2
وای بر شما که به اسم اسلام بزرگترین ضربه رو به اسلام زدید. بی عدالتی وضربه ی شما به اسلام در کل تاریخ ایران بی سابقه است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان