تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۴ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

وحید اشتری کیست؟

نام وحید اشتری با افشای خبر «سیسمونی گیت» در فضای رسانه‌ای کشور هرچه بیشتر شنیده شد. اگرچه پیشتر نیز خیلی رسانه‌های اصولگرایی در معرفی او به جامعه نقش بازی کردند. وحید اشتری چهره جریان عدالتخواهی در توییتر تحت عنوان افشاگر ضد فساد شناخته می‌شود.

وحید اشتری کیست؟

رویداد۲۴ مریم وحیدیان: وحید اشتری چهره جریان عدالتخواهی و مسئول پیشین تشکیلات بسیج دانشگاه تهران فعالیت رسانه‌ای را زیر نظر وحید جلیلی آغاز کرد و عضو تیم رسانه‌ای سعید جلیلی بود اما کم کم در مسیر فعالیت توییتری تا جایی شناخته شد که سعی کرد شانس خود را برای گرفتن کرسی مجلس یازدهم نیز امتحان کند. برخی مخالفانش او را «سوپاپ اطمینان» و برخی دیگر او را «اشعری» و از خوارج می‌نامند. او بارها با چهره‌های اصولگرایی نیز در افتاده است و درباره آن‌ها افشاگری کرده است. وحید اشتری سعی می‌کند که از خود چهره‌ای ضد فساد به نمایش بگذارد اما با وجود سبقه فعالیت مجازی او به نظر می‌رسد، نسبت به اظهار نظر درباره موضوعات امنیتی و اعتراضات هم بی‌علاقه نیست. به ویژه اینکه در این موارد مواضعش چندان تفاوتی با اخبار 20:30 نیز ندارد. در ادامه به خواستگاه سیاسی و فعالیت‌های وحید اشتری و جریان موسوم به عدالتخواه می‌پردازیم. 

وحید اشتری کیست؟

وحید اشتری یکی از چهره‌های جریانی موسوم به عدالتخواهی، از آن دست افرادی است که از بسیج دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران مراتب ترقی را پیموده و کم کم به دلیل مدارک متعددی که در توییتر در قالب اعتراض به تبعیض و فساد به اشتراک گذاشته، بر سر زبان‌ها افتاده است. اگرچه خیلی‌ها نسبتی بین جریان اصولگرایی و این جریان دانشجویی برقرار می‌کنند، خودش این نسبت را انکار می‌کند. البته او حالا مدت‌ها است که دانشجو نیست ولی هنوز از مواهب فعال پیشین دانشجویی بودن بهره می‌برد.

این فعال رسانه‌ای تا این اواخر که ماجرای سیسمونی گیت و سفر خانواده محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی را افشا کرده بود، در حاشیه امن بوده و اصولاً افشاگری‌هایش برای او بار امنیتی خاصی نداشته است. این موضوعی است که خودش نیز در یک مصاحبه به آن اذعان داشته است.

در سال ۱۴۰۱ اخباری منتشر شد که او به خاطر انتشار خبر “سیسمونی”، “خیریه حسین طائب” و “مطالب مرتبط با هولدینگ یاس” در دادگاه محکوم شده است. طبق تصویر منتشر شده از حکم دادگاه، وحید اشتری محکوم به تحمل دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از هرگونه فعالیت رسانه‌ای در فضای مجازی و حقیقی شد. البته نه تنها فضای مجازی را ترک نکرد، بلکه در جریان اعتراضات سناریو منتشر شده از سوی اخبار صداوسیما درباره مرگ نیکا شاکرمی را در صفحه توییتری خود تایید کرد.

اخباری که او افشا می‌کند، برخلاف گفته‌های خودش فقط درباره افشای فساد مسئولان کشور نیست. بلکه او در موارد متعددی به مباحث امنیتی نیز ورود کرده است. او در اعتراضات سال ۱۴۰۱ نیز درست چند ماه پس از اینکه حکمش را منتشر کرد، درباره نیکا شاکرمی مدعی شد که «خودکشی کرده و این ادعا را پس از تحقیقات و پرس و جو در محل حادثه مطرح می‌کند!» البته باز هم مشخص نشد او و دوستانش با چه حاشیه امنی توانستند از یک پروژه امنیتی تحقیق به عمل بیاورند؟!

شروع فعالیت سیاسی وحید اشتری

اشتری متولد پنجم آبان ماه سال ۱۳۶۸ است. فعالیت دانشجویی اولین ورود او به عرصه سیاست بوده است.اشتری از طریق بسیج دانشکده حقوق توانست در تشکیلات بسیج وارد شود. اکنون او را به عنوان مسئول پیشین تشکیلات بسیج دانشگاه تهران، عضو پیشین شورای مرکزی جنبش عدالتخواه و سخنگوی سابق کمیته صیانت از منافع ایران می‌شناسند.

جریان عدالتخواهی چیست؟

جریان عدالتخواهی خیلی تلاش کرده است تا خود را به عنوان جریانی افشاگر در حوزه مبارزه با فساد و معترض به اشرافیت نشان دهد و به اطلاعات و اسناد و مدارکی دسترسی دارد که هر کسی نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. خیلی بعید است که چنین جریانی با این حجم از اطلاعات ویژه را بتوان مستقل خواند.

اشتری خودش جریان عدالتخواهی را اینطور تعریف می‌کند: «جریان عدالتخواه یک جریان دانشجویی است که تولد آن از دهه ۸۰ است و در اعتراض به فضای اواخر دوم خرداد شکل گرفت چرا که مساله توسعه سیاسی جدی بود و مساله تبعیض و بی عدالتی کمرنگ بود.»

اشتری شخصا می‌گوید که جریان عدالتخواهی هیچ نسبتی با جریان اصولگرایی ندارد و به لحاظ گفتمان و ادبیات نسبتی در سابقه و تاریخچه جناح راست ندارد. البته او مهم‌ترین دلیلی که برای این گفته خود بیان می‌کند، تقدیر جریان عدالتخواهی در اوایل شکل‌گیری از مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت سید محمد خاتمی است.

خواستگاه سیاسی وحید اشتری

اگرچه جریان عدالتخواهی همواره سعی دارد تا خودش را از چهره‌های شاخص اصولگرا جدا کند، اما در جریان انتخابات و وقتی که سعید جلیلی به عنوان یکی از کاندیدا‌های اصولگرایان مطرح بود، تصویری از دیدار گروه رسانه‌ای انتخاباتی سعید جلیلی با نادر طالب‌زاده منتشر شد که اشتری نیز در عکس حضور داشت. مهم‌تر اینکه در سال ۸۸ که جریان عدالتخواهی از دانشگاه سر بر کشید برخی رسانه‌های اصولگرا رهبر معنوی این جریان را وحید جلیلی معرفی کردند. مشرق نیوز در توصیف جریان عدالتخواهی نوشته بود:  برخی چهره‌های جوان دانشجو به واسطه استعداد سخنوری، جوشش انقلابی و احساسات پاک و نیالوده در دفاع از انقلاب و نظام، در بحبوحه همین مجادلات، تبدیل به چهره‌های اصلی جریان‌های دانشجویی وفادار به نظام، موسوم به عدالتخواهان شدند.» در همان سال‌ها بود که اشتری عضو تیم رسانه‌ای سعید جلیلی شد و از حامیان محمود احمدی نژاد نیز بودند. اساساً خیلی‌ها اعتقاد داشتند که در فضای شعار‌های توجه به محرومین محمود احمدی‌نژاد بود که این جریان دانشجویی توانست پا بگیرد و البته وحید اشتری در یک گفتگو تصریح دارد که این احمدی‌نژاد بود که از حاصل کار و فعالیت آن‌ها بهره برد و توانست رئیس جمهور شود و نه برعکس.

وحید اشتری کیست؟

در سال ۹۷ وحید جلیلی با سخنرانی در نشست سراسری «جنبش عدالتخواه دانشجویی»، این گروه را آرمان‌خواه و انقلابی خواند. آن زمان هنوز هم این جریان برای خیلی از اصولگرایان جریان بسیجی‌های انقلابی و طرفدار نظام شد. اما هرچه بود در سال‌های بعد کار به جایی رسید که وحید اشتری با حکم زندان نیز مواجه شد و با اشخاصی، چون محمدباقر قالیباف در افتاد.

در همان زمان شایبه‌هایی نیز مبنی بر اینکه در جریان حوادث سال ۸۸ در کنار پلیس بر علیه معترضان نقش داشته مطرح شد که البته خودش به آن پاسخ نداد. 

وحید اشتری و ماجرای سیسمونی گیت

وحید اشتری را عمدتاً به خاطر افشاگری‌اش درباره ماجرای سیسمونی گیت می‌شناسند. در سال ۱۴۰۱ او در توییتر مدعی شد که سفری به ترکیه برای خرید سیسمونی نوه محمدباقر قالیباف صورت گرفته است و همین مساله در رسانه‌ها به شدت جنجال ایجاد کرد. البته قالیباف بابت این خبر از اشتری شکایت کرده بود و در نهایت او به دو سال حبس محکوم شد.

وحید اشتری تاکید کرده بود که این خبر از طریق یکی از مسافران پرواز دختر و داماد قالیباف به او رسیده است و خودش آن را از طریق فردی مطلع در فرودگاه امام خمینی(ره) تایید کرده است. البته مهدی طائب در فایل صوتی منتشر شده مدعی شده بود که خانواده قالیباف از سوریه به ترکیه سفر کرده‌اند. درحالیکه چند روز بعد وحید اشتری مدارکی از سفر مستقیم تهران به ترکیه خانواده قالیباف منتشر کرد. 

آیا وحید اشتری از حاشیه امن برخوردار است؟

وحید اشتری تا کنون بارها انتقادات تندی را بیان کرده است و مسئولان زیادی را در لیست انتقادات ضد فساد خودش قرار داده اما کمتر زمانی فعالیت‌های ضد نظام تلقی شده است. خودش هم به وجود حاشیه امن برای خودش معترف است و در یک گفتگو با انصاف نیوز گفته است: « اگر فعالان دانشجویی بسیج علیه سازمان خصوصی‌سازی تجمع کنند – هر چه قدر هم رادیکال باشند – حاکمیت تصور می‌کند که این قشر اگر گوشت نظام را بخورند، استخوانش را دور نمی‌اندازند؛ اما اگر جریان چپ به غذای سلف دانشگاه اعتراض کند، موضوع برای حاکمیت جدی می‌شود. من به این تبعیض معترفم. این یک اتفاق تلخ در کشور ماست. همین نوع برخوردی که با یک فعال چپ می‌شود هیچ گاه مساوی با برخوردی که با من می‌شود، نیست.»

وحید اشتری بیان کرده است: «با وجود همه فعالیت‌هایم هنوز به عنوان تهدید علیه نظام شناخته نمی‌شوم. پیشینه، تجربه زیسته من و عالمی که از آن می‌آیم با مخالفان شناسنامه‌دار حاکمیت متفاوت است. در عین حال هیچ تضمین امنیتی ندارم که کسی با من کاری نداشته باشد اما در کشور ما اعتراض جانباز دفاع مقدسی که یک پایش مصنوعیست– هر چه قدر هم افراطی باشد – مساوی با برخوردهای سفت و سخت با اعتراضات فعالان کارگری نیست.» او می‌گوید: «من از این تبعیض بهره می‌برم که بتوانم حرف کسانی را بزنم که نمی‌توانند.»

وحید اشتری و علم الهدی

اخیراً وحید اشتری به موضوع واگذاری تولیت موقوفه گوهرشاد به علم الهدی اشاره کرده است. موضوعی که باعث واکنش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی شده و این پایگاه اطلاع‌رسانی نوشت: « ضمن قدردانی از دغدغه مندی بزرگوارانی که در پی افشاگری مصادیق فساد در کشورند در خصوص شبهه واگذاری موقوفات گوهرشاد به امام جمعه مشهد توجه به این نکته ضروری است متولی موقوفات گوهرشاد موقوفه خاص طبق متن وقف نامه یکی از سادات صلحای شهر مشهد تعیین شده است لذا به تشخیص مراجع قانونی این جایگاه در آیت الله علم الهدی احراز شد و نامهی مورد اشاره اداره کل اوقاف خراسان در مقام بیان این صلاحیت است. بنابراین اینکه بگوییم موقوفات گوهرشاد به آیت الله علم الهدی واگذار شده سخنی اشتباه است دقیق آن است که متولی شرعی و قانونی این موقوفات آیت الله علم الهدی است.» بعد از این خبر اشتری در توییتر نوشت: « با تشکر از آقای علم‌الهدی بابت تایید اصل واگذاری تولیت موقوفه گوهرشاد، عرض کنم بحث صلاحیت شما یک بحث فرعی است و باید از آن بگذریم.»

فعالیت‌های وحید اشتری در توییتر 

وحید اشتری پیش از ماجرای سیسمونی گیت و واگذاری تولیت موقوفه گوهرشاد به موضوعات دیگری پرداخته بود. یکی از موضوعاتی که در فضای رسانه‌ای خبرساز شده بود، فعالیت او با هشتگ «از سربازی بگو» بود که روایت‌هایی را منتشر کرد. او همچنین در انتقاد به فساد اکبر طبری از نزدیکان صادق آملی لاریجانی که یکی از جنجالی‌ترین فسادها در قوه قضاییه را انجام داده بود، نیز فعالیت‌هایی انجام داد. اشتری درباره با ماجرای ویلاسازی در باستی هیلز و تخریب خانه‌های ده ونک و حکم قضایی براین از سوی دانشگاه الزهرا نیز فعالیت کرده است.

جالب اینکه او در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز با عنوان « وحید اشتری/ پژوهشگر حوزه فساد» در لیست پویش مجلس عدالتخواه شرکت کرد. وحید اشتری و صادق شهبازی، دو نامزد مجلس و عضو جنبش عدالت‌خواه بعد از انتشار لیست بازداشت شدند. به گفته خودشان که البته چند ساعت بعد آزاد شدند، این بازداشت از سوی پلیس امنیت تهران و با حکم دادسرای جرائم امنیتی و هدف تلویحی بازداشت انصراف آنان از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاهیر ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
زنده باد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
8
8
آقای اشتری به تنهایی در برابر تمام دنیای فاسدین و ریاکاران ایستاده.
زنده باشی مرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
4
4
ولی بنظر می رسد نقش این جریانات ومشابهین آنها بیشتر در حد یک سوپاپ اطمینان است تا مردم احساس کنند اعتراض آنها به این حجم از ظلم وفساد در جایی از بدنه نظام دیده می شود وهرچند تا کنون عملا هیچ کاری نکرده اند ولی به هرحال دارند تلاششان را می کنند ومردم بهتر است ساکت باشند ورایشان رابدهند وکار را به کارشناسان مربوطه واگذار کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
2
0
وحید استری تو اصن کلا در حدز نیستی که نوشنه هات خوند دلقکی که تمکم‌میشی میری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان