تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۳۰ تير ۱۴۰۲

بیانیه آمریکا و اتحادیه عرب بدون نام بردن از ایران: هرگونه توقیف و حمله به کشتی‌های تجاری را محکوم می‌کنیم

آمریکا و اتحادیه عرب در پایان «گفتگو‌های راهبردی» خود در بیانیه مشترکی این گفتگو‌ها را «موفقیت‌آمیز» خوانده و بر همکاری فزاینده برای صلح، ثبات و رفاه اقتصادی تاکید کرده‌اند. در این بیانیه اشاره‌ای به ایران نشده است.

اتحادیه عرب

رویداد۲۴ بی بی سی: این گفتگوهای راهبردی در سفر احمد ابوالغیط، دیپلمات بلندپایه مصری و دبیرکل اتحادیه عرب به آمریکا انجام شد و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در واشنگتن میزبان او بود.

 بلینکن روز چهارشنبه با اشاره به «چالش‌های فراوان» دو طرف، آغاز این گفتگوهای راهبردی را نشانه‌ای از امکان تعمیق و گسترش روابط آمریکا با جهان عرب خواند و همکاری با اتحادیه عرب را برای آمریکا «عمیقا ارزشمند» دانست.

 ابوالغیط هم گفت این گفتگوها آغازمذاکرات این چنین گسترده‌ای بین آمریکا و اتحادیه عرب است. او آمریکا را «قدرتی بزرگ در منطقه و همچنین بیرون از منطقه» توصیف کرد. دبیرکل اتحادیه عرب گفت خاورمیانه در حال گذر از دوران بسیار دشواری بوده و او به «دست استوار آمریکا» و دریافت کمک و حمایت بیشتر اطمینان دارد.

در بیانیه مشترکی که روز پنجشنبه منتشر شده، آمریکا و اتحادیه عرب به طیفی از مسائل، از جمله مبارزه با داعش و القاعده پرداخته‌اند.

آنها همچنین «تهدید، توقیف مسلحانه و حمله به کشتی‌های تجاری و مداخله در حقوق و آزادی‌های ناوبری در آبراه‌های راهبردی منطقه» را محکوم کرده‌اند و با حیاتی دانستن این آبراه‌ها برای اقتصاد جهانی، گفته‌اند «تلاش‌های جمعی» برای مقابله با چنین تهدیدهایی را تقویت خواهند کرد.

در متن بیانیه از ایران اسم برده نشده است، اما حمله به نفتکش‌ها و توقیف آنها اتهامی است که آمریکا و متحدانش علیه ایران شبه‌نظامیان متحد آن مطرح کرده‌اند.

آمریکا به دنبال تشکیل یک ائتلاف دریایی در منطقه بود اما به تازگی امارات متحده عربی می‌گوید از این ائتلاف خارج شده است. در مقابل، ایران می‌گوید پیشنهاد تشکیل ائتلاف دریایی با امارات و عربستان را پیگیری می‌کند.

بیانیه مشترک آمریکا و اتحادیه عرب می‌گوید مناقشه اسرائیل و فلسطین، منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی و امنیت زیرساخت‌های ارتباطی از جمله دیگر مسائل مورد بحث بوده است.

این بیانیه همچنین به اهمیت ظرفیت‌سازی برای مقابله با تغییر اقلیم پرداخته و ضمن اشاره به ضرورت مشارکت بیشتر زنان در تصمیم‌گیری و در اقتصاد، گفته است دو طرف در تلاشند تا در کنفرانس محیط‌زیستی سازمان ملل در دوبی صداهای متکثری از زنان را بازتاب دهند.

کاپ۲۸، نشست سالانه کشورهای عضو پیمان‌نامه سازمان ملل برای مسئله تغییرات اقلیمی در نوامبر و دسامبر ۲۰۲۳ به میزبانی دوبی در امارات برگزار خواهد شد.

گفتگوهای راهبردی آمریکا و اتحادیه عرب در پی سلسله تحولات دیپلماتیکی آغاز شده است که طی زمانی کوتاه آرایش سیاسی در خاورمیانه را تغییر داده است. با ازسرگیری رابطه تهران و ریاض، تنش میان ایران و کشورهای عرب نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته و سوریه به اتحادیه عرب بازگشته است.


بیشتر بخوانید: روسیه نام خلیج فارس را تحریف کرد


اتحادیه عرب در اغلب بیانیه‌های خود به موضوع حاکمیت سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک می‌پردازد و از موضع عضو خود، امارات متحده عربی، حمایت می‌کند.

در پیش‌نویس بیانیه آخرین اجلاس رهبران اتحادیه عرب در جده نیز به «حاکمیت کامل» امارات بر این سه جزیر اشاره شده بود اما این موضوع در متن نهایی اجلاس جایی نداشت.

این نشست صحنه اولین حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در کنار دیگر رهبران عرب بود و محمد بن سلمان، ولیعهد پرنفوذ سعودی، به او خوشامد گفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان