تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۷ نظر

میثم مطیعی کیست؟

میثم مطیعی از آن دست چهره‌هایی است که این روز‌ها نماینده «نوحه‌خوانی سیاسی» نامیده می‌شوند. این دست نوحه‌خوانی‌ها که گاهی در نقد یا حمایت از یک جریان سیاسی مشخص صورت می‌گیرد، از اواخر دهه هفتاد تاکنون باب شده است و کم کم به یک سبک تبدیل شده است.

میثم مطیعی کیست؟

رویداد۲۴ شیوا سپهری: میثم مطیعی شهرت خود از مداحی به دست آورده است. مطیعی در میانه مداحی و نوحه‌خوانی‌های مذهبی اظهار نظر‌های سیاسی هم دارد و به خاطر انتقادش از دولت روحانی در هنگام تصویب برجام در نماز عید فطر سال ۱۳۹۶ به امامت رهبر انقلاب مشهور شد. او از جمله مداحانی بود که در اثنای اعتراضات ۱۴۰۱ نسب به حجاب اجباری و پی حادثه شاهچراغ با لحنی تهدیدآمیز گفته بود: «فصل سکوت و صبر و مدارا تمام شد! اینجا مجال سوریه‌سازی نمی‌دهیم.» یکی از قطعات میثم مطیعی که جز مشهورترین قطعات او به شمار می‌آید، «الله اکبر خامنه‌ای رهبر» نام دارد.

بیوگرافی میثم مطیعی

میثم مطیعی متولد سال ۱۳۶۷ است. میثم مطیعی سال‌ها پیش ازدواج کرده است که ثمره اش دو پسر می‌باشد و همسرش نیز تحصیلات عالی داشته و مدرس «دانشگاه» و معلم «مدرسه» است.

او اکنون عضویت هیئت علمی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق است. اگرچه درباره رشته تحصیلی او و کفایت او برای عضویت به عنوان استاد دانشگاه مستنداتی وجود ندارد اما گفته می‌شود که او در رشته علوم حدیث و قرآن در دانشگاه امام صادق تحصیل کرده است و عنوان پایان‌نامه دکتری او «مبانی و راهکارهای قرآنی و روایی در رویارویی با اهانت به معصومان» بوده است. گفته می‌شود از توانایی‌ها و استعدادهای این مداح جمهوری اسلامی این است که می‌تواند برخی از مقاتل امامان را از حفظ بخواند. رهبر انقلاب در یکی از همین اجراها که مطیعی از مقاتل برای ایشان اجرا کرده بود، مطیعی را یکی از معجزات انقلاب خوانده بود و گفته بود: «آن چیزی که ما از مداحی سراغ داریم، دقیقاً همین چیزی بود که ایشان امروز (اربعین۱۳۹۰) اجرا کرد. این از معجزات انقلاب است که یک دانشجوی دکتری، مداح اهل بیت است.» مطیعی در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده است و عمویش در دوران جنگ ایران و عراق شهید شده است. خودش می‌گوید که پای درس و منبرهای مجتبی تهرانی نشسته است. او را یکی از مهم‌ترین چهره‌های الهام‌بخش در زندگی‌اش می‌داند. مطیعی از این رو موسسه حفظ و نشر آثار مجتبی تهرانی را تاسیس کرده و اولین مدیرعامل این موسسه نیز بوده است. البته او موسسه خیریه‌ای نیز تاسیس کرده است. مطیعی در سال ۱۳۹۷ اقدام به تأسیس مؤسسه خیریه‌ای مجازی تحت عنوان «مؤسسه خیریه مجازی میثاق» کرد.

مداحی‌های انتقادی میثم مطیعی

میثم مطیعی از آن دست چهره‌هایی است که این روزها نماینده «نوحه‌خوانی سیاسی» نامیده می‌شوند. این دست نوحه‌خوانی‌ها که گاهی در نقد یا حمایت از یک جریان سیاسی مشخص صورت می‌گیرد، از اواخر دهه هفتاد تاکنون باب شده است و کم کم به یک سبک تبدیل شده است. این روزها حتی مداحان گمنام نیز از تریبون نوحه‌خوانی برای ابراز نظرهای سیاسی استفاده می‌کنند. یکی از مواضع سیاسی میثم مطیعی که خیلی اوقات در قالب شعر و نوحه سرایی انجام می‌شود، مربوط به شب هشتم محرم ۱۳۹۵ می‌شود. آن زمان عربستان به دنبال مداخلات نظامی در یمن بود، مطیعی با خواندن شعری این اقدام دولت عربستان را محکوم کرد. مهر گزارش داده بود: «مداحی که در شب هشتم محرم و با نام  «صَبْرٌ و نَصر» به زبان عربی خوانده شد و در آن آل سعود را دانش آموزان یهود نامیده که لشکر عمربن سعد هستند. وی وهابیت را چون افعی خطرناک و خزنده دانسته و در ادامه هم با برشمردن جنایت آل سعود علیه مردم یمن و شبیه سازی آن با حوادث عاشورا ملت یمن را «حسینی و فدایی حسین» می خواند که صبورانه مقاومت می کنند و پیروزی نهایی از آن آنهاست.»

میثم مطیعی کیست؟

مطیعی همچنین مداحی معروف دیگری نیز در محکومیت داعش دارد که اثر «یا تکفیری صبرک صبرک» نام دارد که به دو زبان فارسی و عربی و علیه داعش خوانده شده است. البته او ارادت ویژه‌ای به قالیباف دارد و مداحان نزدیک به طیف قالیباف محسوب می‌شود. میثم مطیعی در وصف قالیباف گفته بود: «بوی حاج قاسم را از قالیباف استشمام می‌کند.»

انتقاد میثم مطیعی از روحانی

یکی از مهم‌ترین اشعار مداحی میثم مطیعی در انتقاد به حسن روحانی در زمانی بود که دولت هنوز روی کار بود. آن زمان که رهبر انقلاب نماز عید فطر را می‌خواند، میثم مطیعی در کنار ایشان به مداحی پرداخت و اشعار انتقادی علیه روحانی خواند.

ای نشسته صف اول نکنی خود را گم/ پی اقدام تو هستند هنوز این مردم

چند روزی تو مقامی به امانت داری/منصبت را نکند طعمه خود پنداری

ما نه آنیم که آموخته غرب شویم/پی هر وسوسه‌ای سوخته غرب شویم

سیلی از کوخ نشین، کاخ‌نشین خواهد خورد/و زمین خوار سرانجام زمین خواهد خورد

این مداحی میثم مطیعی در آن زمان در رسانه‌های ایران مورد توجه قرار گرفت و برخی رسانه‌ها به نقد این اشعار پرداختند و البته ترانه‌سرای میثم مطیعی به این انتقادات اینگونه پاسخ داد: «تلاش ما و مطیعی همواره این بوده که ضمن بیان نقد‌ها و دردِ دل‌های مردم خطاب به مسئولان دولت و قوه قضاییه (در مباحثی همچون کار، حقوق کارگران، عدالت و مبارزه با فساد و زمین‌خواری) رویکردی خیرخواهانه و همدلانه نسبت به مسئولین کشور داشته باشیم.»

با اینحال در اردیبهشت ماه امسال به نظر می‌رسد رویکرد همین مداحان تغییر کرده است. چنانکه مهدی رسولی در مصلای تهران از مشکلات اقتصادی گفت. البته این مداحی عجیب بود؛ در دولت روحانی میثم مطیعی دولت را نقد می‌کرد اما اینجا مداح می‌گوید مردم مسئول مشکلات کشور هستند!

واکنش تند دهباشی و بیگدلی به سخنان توییت میثم مطیعی

مساله حجاب در سال گذشته یکی از مباحث پررنگ بود که چهره‌های مختلفی درباره آن اظهار نظر کردند و گفت و شنودهایی در توییتر در این بار شکل گرفت. در ادامه توییت میثم مطیعی و واکنش‌ها به او را می‌بینید. 

میثم مطیعی کیست؟

میثم مطیعی کیست؟

حضور در فاجعه منا

میثم مطیعی از آن دست چهره‌هایی بود که در فاجعه منا حضور داشت. تعداد زیادی از ایرانیان زیر دست و پا مانده و جان خود را از دست دادند. میثم مطیعی نیز از چهره‌هایی بود که در این فاجعه حاضر بود اما اعلام شد که او زنده است.

خاطره جنجالی میثم مطیعی در برنامه معلی!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: میثم مطیعی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
1
12
نان روغن دار در پاچه خواریست!
عرشیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
13
6
خیلی آقاس خیلی شجاع خیلی با سواد واز همه مهمتر خیلللللللی خوش قیافه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
کفتار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
13
5
خیلی آقاست چشم دشمنانش کور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
چشم خودتون کوره بس از حرام پرید!
نفرین شماها برمیگزده به خودتون!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
1
0
من درست وصادق خواندن نوحه اورامپسندم که اورامتمایز مکند وسوادکافی درمداحی اورا
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
0
4
مداح بی تربیت مغرور و پاچه خوار
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان