تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

فیلم سینمایی اوپنهایمر آخرین ساخته کریستوفر نولان

بعد از انتظار طولانی، بالاخره فیلم "اوپنهایمر" منتشر شد، فیلمی که توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند. در این مقاله، قصد داریم به معرفی جامع فیلم "اوپنهایمر" سال ۲۰۲۳ بپردازیم و آن را به بررسی بگذاریم.

فیلم سینمایی اوپنهایمر

رویداد۲۴ کریستوفر نولان (Christopher Nolan) کارگردان مشهور و محبوب آمریکایی-انگلیسی است که فیلم‌های او تاکنون بیش از ۵ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروش داشته و از ۳۶ نامزدی اسکار، ۱۱ جایزه را از آن خود کرده‌اند. آخرین فیلم نولان فیلم Tenet بود که در سال ۲۰۲۰ اکران شد. او چندی پیش با خبر ساخت فیلمی درباره پدر بمب اتم بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. فیلم Oppenheimer جدیدترین پروژه نولان است که در این مقاله از پلازا به موضوع فیلم اوپنهایمر از نولان و بررسی نمرات آن می‌پردازیم.

در سپتامبر ۲۰۲۱، شهریور ۱۴۰۰، اعلام شد که نولان قصد دارد فیلمی درباره پدر بمب اتم، جی رابرت اوپنهایمر (J. Robert Oppenheimer)، بسازد. نولان علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلم اوپنهایمر را نیز بر عهده دارد. او پس از سال‌ها با کمپانی برادران وارنر خداحافظی کرده و این فیلم را با مشارکت کمپانی Universal Pictures خواهد ساخت. همین اتفاق نیز باعث شد که کمپانی برادران وارنر فیلم باربی (Barbie) که هم موضوع و هم بازیگرانی جذاب دارد را همزمان با اوپنهایمر منتشر کند و کلمه باربنهایمر (Barbenheimer) در فضای مجازی ترند شود.

نولان برای ساخت فیلم oppenheimer ۲۰۲۳ شرایطی را تعیین کرد، از جمله: بودجه‌ای حدودا ۱۰۰ میلیون دلاری برای ساخت فیلم و همین میزان بودجه برای تبلیغات، کنترل کامل خلاقیت، ۲۰% از سود ناخالص اولیه فیلم، و ۱۰۰ روز اختیار کامل پرده سینما. همچنین کمپانی یونیورسال پیکچرز متعهد شد سه هفته قبل و سه هفته بعد از فیلم اوپنهایمر نولان هیچ فیلمی اکران نکند.

کمپانی یونیورسال فیلم جدید نولان را یک حماسه هیجان‌انگیز می‌خواند که تماشاگران را وارد پارادوکس تپنده مردی مرموز می‌کند، کسی که باید ریسک کند و برای نجات دنیا، آن را نابود کند.

جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۴

این فیلم در نهایت موفق شد تا در مراسم اعطای جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۴ جوایز  بهترین کارگردانی، موسیقی متن، نقش اول و مکمل مرد را نیز از آن خود کند.

جوایز اسکار ۲۰۲۴

اوپنهایمر ساخته کریستوفر نولان توانست جوایز اسکار ۲۰۲۴ را درو کرد. «اوپنهایمر» که در ۱۳ رشته نامزد شده بود، ۷ جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد نقش اصلی، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل، فیلمبرداری، تدوین و موسیقی فیلم را از آن خود کرد.

فیلم سینمایی اوپنهایمر آخرین ساخته کریستوفر نولان

فیلم سینمایی اوپنهایمر آخرین ساخته کریستوفر نولان

فیلم سینمایی اوپنهایمر آخرین ساخته کریستوفر نولان

تاریخ انتشار فیلم اوپنهایمر

حتما سوال شما این است که فیلم اوپنهایمر کی میاد؟ پس شما را منتظر نمی‌گذاریم و جوابتان را می‌دهیم. این اثر ژانری حماسی، بیوگرافی، مهیج، تاریخی و درام دارد. تاریخ اکران اوپنهایمر به شمسی ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ برابر با ۳۰ تیر ۱۴۰۲ است. لازم به ذکر است که بگوییم مدت زمان فیلم جدید نولان بمب اتم ۱۸۰ دقیقه یعنی ۳ ساعت است.

داستان فیلم اوپنهایمر

خب ابتدا بهتر است به سراغ خلاصه فیلم سینمایی اوپنهایمر برویم. این اثر در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. زمانی که یکی از مقامات آمریکا به نام لسلی گرووز از دانشمندی به نام رابرت اوپنهایمر می‌خواهد تا بر روی پروژه عظیم و مخفی‌ای در منتهتن کار کند. اوپنهایمر و تیمش نیز سال‌ها بر سر این پروژه پرخطر کار می‌کنند، اما آیا چیزی که قرار است ساخته شود، به نفع بشر خواهد بود؟

فیلم جدید کریستوفر نولان با اقتباس از کتاب پرومته آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر (American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer) ساخته می‌شود. کای برد (Kai Bird) و مارتین جی شروین (Martin J. Sherwin) نویسندگان این کتاب هستند. نگارش این کتاب ۲۵ سال به طول انجامید و درنهایت در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. آن‌ها برای نگارش این کتاب با صد‌ها نفر مصاحبه کرده و بیش از ۲۶۰۰۰ مدرک گردآوری کردند. این کتاب از روی زندگی اوپنهایمر سازنده بمب اتم ساخته و برنده جوایزی، چون جایزه پولیتزر، جایزه داف کوپر، جایزه بهترین کتاب سال شیکاگو و جایزه بهترین کتاب مجله دیسکاوری شده است.

معرفی فیلم اوپنهایمر

درباره معرفی فیلم اوپنهایمر باید تاکید کرد که کریستوفر نولان کارگردان فیلم در سال 2021 خبر از نویسندگی و کارگردانی آن داد. این فیلم به زندگینامه فیزیکدان مشهور اوپنهایمر اشاره دارد. در همان زمان یونیورسال پیکچرز به‌عنوان توزیع‌کننده این فیلم زندگینامه‌ای انتخاب شد. قسمت هایی از این فیلم به ثورت تصویربرداری آنالوگ سیاه و سفید است. داستان این فیلم نیز در زمان جنگ جهانی دوم رخ می دهد. این فیلم بعد از اینکه روی پرده سینما رفت تبدیل به سومین فیلم پرفروش در سال 2023 شد و شهرت زیادی نیز کسب کرد.   

بازیگران فیلم اوپنهایمر

تیم بازیگران فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان پس از مدتی کامل شد. کیلیان مورفی اولین بازیگری بود که حضورش در فیلم سینمایی Oppenheimer اعلام شد. وی پیش از این نیز در چندین فیلم نولان بازی کرده است. این فیلم‌ها عبارتند از: سه‌گانه شوالیه تاریکی (۲۰۰۵-۲۰۱۲)، فیلم Inception (۲۰۱۰) و فیلم Dunkirk (۲۰۱۷). همکاری این کارگردان خوش‌آوازه و این بازیگر مستعد و جذاب، ما را برای تماشای فیلم اوپنهایمر بیش از پیش وسوسه می‌کند. در ادامه با معرفی و بیوگرافی این هنرپیشگان همراه شما هستیم.

کیلیان مورفی در نقش جی رابرت اوپنهایمر

فیلم سینمایی اوپنهایمر آخرین ساخته کریستوفر نولان

 سن: ۴۷ سال
 محل تولد: کورک، ایرلند
 آثار معروف: سه‌گانه The Dark Knight و سریال Peaky Blinders

کیلیان مورفی (Cillian Murphy) بازیگر ایرلندی، متولد ۲۵ می ۱۹۷۶، برابر با ۴ خرداد ۱۳۵۵، است. او ابتدا به عنوان خواننده اصلی، گیتاریست و ترانه‌سرای گروه موسیقی The Son of Mr. Green Genes آغاز به کار کرد. اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی بود که گروه را ترک کرده و به بازیگری روی آورد؛ و در چندین تئاتر، فیلم کوتاه و فیلم مستقل حضور یافت و سرانجام با فیلم بتمن آغاز می‌کند (۲۰۰۸)، اولین قسمت از سه‌گانه The Dark Knight به شهرت رسید. حضور او در فیلمفیلم سینمایی اوپنهایمر تاثیر زیادی روی تعداد بیننده‌های این فیلم خواهد دارد.

آخرین فیلم او فیلم A Quiet Place Part II بود که در سال ۲۰۲۱ اکران شد. او را امروزه بیش از هرچیز با نقش توماس شلبی در سریال Peaky Blinders محصول سال ۲۰۱۳ تا کنون می‌شناسیم. مورفی در سال ۲۰۰۴ با ایوان مک‌گیس ازدواج کرد. این زوج همراه با دو پسر خود در دوبلین زندگی می‌کنند.

امیلی بلانت در نقش کاترین اوپنهایمر

فیلم سینمایی اوپنهایمر آخرین ساخته کریستوفر نولان

 سن: ۴۰ سال
 محل تولد: لندن، انگلیس
 آثار معروف: فیلم‌های The Young Victoria و سری فیلم‌های A Quiet Place

دومین بازیگری که حضورش در فیلم جدید نولان تائید شد، بازیگر جذاب انگلیسی امیلی بلانت بود. امیلی بلانت (Emily Blunt) متولد ۲۳ فوریه ۱۹۸۳ (۴ اسفند ۱۳۶۱) در لندن است. او بازیگری را از سال ۲۰۰۱ آغاز کرده و تاکنون افتخارات بسیاری را وارد کارنامه خود کرده است. نام او در سال ۲۰۰۶ با فیلم The Devil Wears Parada بر سر زبان‌ها افتاد. او برای این نقش برنده جایزه گلدن‌گلوب و نامزد جایزه بفتا شد. از جدیدترین فیلم‌های این بازیگر انگلیسی می‌توانیم به فیلم Mary Poppins Returns (۲۰۱۸)، فیلم A Quiet Place Part II (۲۰۲۱) و فیلم Jungle Cruise (۲۰۲۱) اشاره کنیم.

اگر کنجکاوید بدانید تا کاترین اوپنهایمر کیست؟ باید بگوییم که بلانت در فیلم سینمایی اوپنهایمر درباره بمب اتم این نقش را که در واقع یک زیست‌شناس و گیاه‌شناس، و همسر جی رابرت اوپنهایمر است را دارد.

مت دیمون در نقش لزلی گرووز

فیلم سینمایی اوپنهایمر آخرین ساخته کریستوفر نولان

 سن: ۵۲ سال
 محل تولد: ماساچوست، آمریکا
 آثار معروف: فیلم‌های Saving Private Ryan و Stillwater

آخرین بازیگری که تا به این لحظه حضورش در فیلم اوپنهایمر تائید شده، مت دیمون است. مت دیمون (Matt Damon) بازیگر، تهیه‌کننده و نویسنده، متولد ۸ اکتبر ۱۹۷۰ (۱۶ مهر ۱۳۴۹) در ایالت ماساچوست آمریکا است. او یکی از پولسازترین و گران‌قیمت‌ترین بازیگران کل تاریخ است. او افتخارات بسیاری کسب کرده که از مهمترین آن‌ها باید به ۴ نامزدی و ۱ برد جایزه اسکار اشاره کرد. در میان فیلم‌های او از تماشای فیلم The Martian (۲۰۱۵)، فیلم Ford v Ferrari (۲۰۱۹) و فیلم Stillwater (۲۰۲۱) نباید غافل شد.

ژنرال لزلی ریچارد گرووز جونیور یک افسر ارتش مهندسین آمریکا بود و بر ساخت پنتاگون نظارت داشت. وی همچنین مدیریت پروژه منهتن، که درنهایت منجر به ساخت بمب اتم شد، را نیز در دست داشت. او بازیگر اصلی فیلم oppenheimer ۲۰۲۳ است.

رابرت داونی جونیور در نقش لوئیس اشتراوس

فیلم سینمایی اوپنهایمر آخرین ساخته کریستوفر نولان

 سن: ۵۸ سال
 محل تولد: نیویورک، آمریکا
 آثار معروف: فیلم‌های Chaplin و Avengers: Endgame

رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr.) بازیگر و تهیه‌کننده مشهور آمریکایی است. وی متولد ۴ آوریل ۱۹۶۵ (۱۵ فروردین ۱۳۴۴) در نیویورک است و از سال ۱۹۷۰ به صورت حرفه‌ای بازیگری را آغاز کرده است. او از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ جزء پردرآمدترین بازیگران بود، و البته که برای رسیدن به این جایگاه فراز و فرود‌های بسیاری را تجربه کرده است. وی با نقش تونی استارک/ مردآهنی در فیلم‌های دنیای سینمایی مارول به شهرت جهانی دست یافت. از دیگر آثار قابل ذکر او می‌توانیم فیلم Sherlock Holmes (۲۰۱۱) و فیلم Dolittle (۲۰۲۰) را نام ببریم. فیلم سینمایی اوپنهایمر جز جدیدترین فیلم‌های رابرت دانی جونیور است.

لوئیس لیختنشتاین اشتراوس، تاجر، نیکوکار و افسر نیروس دریایی آمریکا بود. او مدتی رئیس کمیسیون انرژی اتمی آمریکا، و یکی از شخصیت‌های اصلی در توسعه سلاح‌های هسته‌ای و انرژی هسته‌ای در آمریکا بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای جهان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان