تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سازمان تبلیغات به دنبال جلوگیری از احیای برجام است؟

رسانه متعلق به سازمان تبلیغات فایل صوتی مربوط به راب مالی درباره برجام را منتشر کرده است. برخی اینگونه تحلیل کردند که درز یک فایل صوتی به رسانه تندروی ایرانی در حالی که رسانه‌های داخلی آمریکا اطلاعی از دلایل برکناری راب مالی ندارند، سیگنالی به مخالفان برجام در ایالات متحده است.

احیای برجام

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: «تهران تایمز» روزنامه انگلیسی‌زبان زیرمجموعه خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات در روز‌های اخیر فایل صوتی را منتشر کرده و مدعی شده این فایل صوتی مربوط به صحبت‌های محرمانه رابرت مالی نماینده معلق شده آمریکا در امور ایران است. بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی زبان ایرانی، رابرت مالی در این فایل صوتی می‌گوید «احیای برجام اقدامی در جهت اعمال فشار بیشتر به ایران برای رسیدن به توافقی محکم‌تر، بسیط‌تر و طولانی مدت‌تر است که شامل برنامه هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران هم خواهد بود.»

فایل صوتی راب مالی

پیش از این «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از توضیحات وزارت خارجه این کشور درباره پرونده رابرت مالی، در مصاحبه با سی.بی.اس گفته «اگر مالی اطلاعات و اسرار اطلاعاتی را به دشمنان خارجی ما انتقال داده باشد، به منزله خیانت است. البته در این مورد هیچ مدرکی وجود ندارد، اما اگر چنین کاری کرده باشد، از نظر من خیانت خواهد بود.»

بعد از این اظهارات، تهران‌تایمز اقدام به انتشار فایل صوتی منتسب به راب مالی کرده است. این رسانه در گزارش «اختصاصی» خود نوشته «در حالی که جمهوری‌خواهان به دعوا بر سر وضعیت رابرت مالی ادامه می‌دهند، برخی در ایالات متحده آمریکا و ایران، خروج راب مالی از مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا را به نوعی عقب‌نشینی قلمداد کرده‌اند. اما ایران هیچ امیدی به مالی نبسته بود. از همان ابتدا، از نظر ایران مالی هم یکی دیگر از دشمنان در واشنگتن بود که ماموریتش محکم‌تر کردن طناب دور گردن ایران است. او گروهی را تحت عنوان «گروه سیاست ایران» به صورت غیر رسمی تشکیل داده بود و از آن به عنوان یک گروه طوفان فکری استفاده می‌کرد.»

این رسانه نوشته «در طول دوران تصدی گری مالی، ایالات متحده تحریم‌ها علیه ایران را بیشتر کرد و بر موج ناآرامی‌ها در کشور سوار شد و نشان داد دولت بایدن به دنبال تغییر رژیم در ایران است. مالی این سیاست را با جان و دل اجرا کرد.»


سی ان ان: کنار گذاشتن رابرت مالی یعنی دیگر خبری از «معامله بزرگ» با ایران نیست


تهران تایمز با این مقدمه و این جمله که «مالی همان سیاست دولت ترامپ در قبال ایران را در پیش گرفت»، انتشار فایل صوتی منتسب به رابرت مالی را توجیه کرده و گفته اظهارات مالی در این فایل صوتی نشان می‌دهد دولت بایدن به دقیقا همان سیاست دولت ترامپ را دنیال می‌کند با این تفاوت که نرمش ظاهری مالی در قبال ایران، سرزنش ایالات متحده برای شکست مذاکرات با ایران را دشوار کرده است. این در حالی است که آمریکا دلیل اصلی بی‌نتیجه ماندن توافق مبادله زندانیان اخیر بوده است.

این رسانه اصولگرای ایرانی گفته در اواخر ماه ژوئن ایران و آمریکا در آستانه یک توافق برای تبادل زندانی در عمان بودند. ایران قرار بود سه زندانی آمریکایی را آزاد کند، اما آمریکا ناگهان توافق را منوط به آزادی زندانی چهارم یعنی «شهاب دلیلی» کرد و با این کار کل معامله را زیر سوال برد.

انتشار این فایل صوتی در حالی صورت گرفته که راب مالی از روز ۲۹ ژوئن و پس از آنکه مجوز امنیتی‌اش مورد بازبینی قرار گرفت، به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است.

در محافل آمریکایی تصور بر این است که موضوع پرونده راب مالی که پلیس فدرال آمریکا اف.بی.آی هم به آن ورود کرده، مساله درز اطلاعاتی است. مالی از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ژانویه سال ۲۰۲۱ به سمت نماینده ویژه این کشور در امور ایران منصوب شد. او مسئول اصلی مذاکرات هسته‌ای با ایران و مذاکرات مربوط به تبادل زندانی بوده است.

انتشار فایل صوتی رابرت مالی در یک رسانه اصولگرای تندرو بر این ابهام دامن زده که شاید رابرت مالی گفتگو‌هایی با طرف‌های ایرانی داشته که بخش کوچکی از آن به دست جریان‌های سیاسی تندرو در داخل ایران رسیده است. این جریان‌ها به طور عمده با احیای برجام مخالف هستند.

اواسط خرداد ماه روزنامه بریتانیایی فایننشیال تایمز چاپ لندن از چند دیدار محرمانه میان «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با رابرت مالی نماینده وقت آمریکا در امور ایران خبر داده بود. به نوشته این روزنامه، این دیدار‌ها نخستین تماس مستقیم میان مقام‌های ایرانی و آمریکایی پس از خروج ایالات متحده از برجام در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ محسوب می‌شد. افراد نزدیک به دولت جو بایدن گفته بودند که این دیدار‌ها در درجه اول برای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بوده است.

مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی گفته رابرت مالی مذاکراتی با بعضی افراد ایرانی داشت و مسایل داشت به جایی می‌رسید که شاید حتی برخی از مقامات آمریکایی هم تا آن حد مطلع نبودند، اما تندرو‌های داخلی و کاسبان تحریم اطلاعات مربوط به مذاکرات را لو دادند، تا مذاکرات به جایی نرسد.

واکنش وزارت امور خارجه به فایل صوتی راب مالی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح روز دوشنبه گفته اینکه راب مالی در این فایل صوتی چه گفته، مسئولیت دولت آمریکاست که باید تبیین کند و در این زمینه روشنگری کند، اما جمهوری اسلامی مذاکرات رفع تحریم‌ها و برجام را مبتنی بر منافع ملت ایران و احقاق حقوق حقه مردم ایران دنبال می‌کند و هیچ وقت مبتنی بر اعتماد با آمریکا مذاکره نکرده و برجام هم محصول اعتماد به آمریکا نبوده است. او گفته ادامه مذاکرات برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها هم مبتنی بر اعتماد دولت و ملت ایران به رژیم آمریکا نیست.

انتشار فایل صوتی رابرت مالی توسط خبرگزاری اصولگرای ایرانی در حالی صورت گرفته که این مقام آمریکایی چندین ماه است که مذاکرات ایران و آمریکا کنار گذاشته شده و پروانه امنیتی او هم به دلایلی نامعلوم معلق شده است.

رسانه‌های آمریکایی به ویژه رسانه‌های جمهوری‌خواه و سناتور‌های این حزب دولت بایدن را به عدم پاسخگویی درباره چرایی تعلیق پروانه امنیتی راب مالی و مرخصی اجباری او متهم کرده‌اند.

رسانه آمریکایی واشنگتن تایمز روز شنبه در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه در کنگره نوشته دولت بایدن هیچ پاسخی درباره چرایی تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی نمی‌دهد و همین مساله ابهاماتی درباره احتمال لو رفتن اطلاعات حساس توسط رابرت مالی به رابط‌های خارجی را تقویت کرده است.

درز یک فایل صوتی به رسانه تندروی ایرانی در حالی که رسانه‌های داخلی آمریکا اطلاعی از دلایل برکناری راب مالی ندارند، سیگنالی به مخالفان برجام در ایالات متحده است. این خبر به آن‌ها ثابت می‌کند گمانه‌زنی آن‌ها درباره لو رفتن اطلاعات حساس توسط رابرت مالی به رابط‌های ایرانی صحت داشته است.

حذف رابرت مالی به عنوان مهره‌ای که از ابتدا در جریان مذاکرات برجام ۲۰۱۵ بوده و در دوره جدید هم در مذاکره با عوامل ایرانی نقش مهمی داشته، به معنای مسدود شدن مسیر بازگشت به برجام است.

تایید فایل صوتی راب مالی در روزنامه دست راستی آمریکا

یکی از معدود رسانه‌های آمریکایی که به خبر تهران تایمز واکنش نشان داده و صدای رابرت مالی را تایید کرده، یک روزنامه دست راستی تندرو به نام «نیویورک‌سان» است. این رسانه گفته در حالی که مطبوعات ملی آمریکا تمایلی به دنبال کردن خبر تعلیق پروانه امنیتی رابرت مالی ندارند، جزییات جدید از یکی از تریبون‌های رژیم ایران به نام تهران تایمز منتشر شده است.

این رسانه به نقل از جی سولومون خبرنگار وبسایت آمریکایی «سمافور» نوشته «دیپلمات‌های غربی و خاورمیانه‌ای که این هفته با سمافور گفتگو کردند، می‌گویند که خبر‌های انحصاری تهران تایمز (فایل صوتی راب مالی) به دو چیز اشاره می‌کنند که هیچ‌کدام خوب نیست: این رسانه واقعاً در دولت ایالات متحده نفوذ کرده است، یا در جنگ اطلاعاتی ماهر است.»

جی سولومون گفته که دو خبر انحصاری در این روزنامه‌های انگلیسی زبان ایرانی منتشر شده که هر دو حاوی اطلاعاتی برای من است. اولین آن در ۲۱ آپریل دقیقا روزی که راب مالی از سمتش معلق شد منتشر شده است. این رسانه در دومین خبر انحصاری خود مدعی شده که پروانه امنیتی راب مالی به این دلیل تعلیق شده که او اطلاعات طبقه بندی شده رابه شبکه‌ای ایرانی-آمریکایی درز داده تا از این طریق بتواند با رابط‌های خود در تهران ارتباط گسترده تری داشته باشد. او گفته سومین خبر انحصاری هم روز یکشنبه منتشر شده و حاوی فایل صوتی راب مالی بوده است.

نیویورک سان گفته تهران تایمز روز یکشنبه که بخشی از سخنرانی مالی را جدا کرده و با استناد به آن گفته مالی هم یکی از دشمنان ایران است که «همان سیاست دولت ترامپ در قبال ایران را دنبال می‌کند». با این حال، بررسی دقیق این رکورد عکس آن را نشان دهد: در فایل صوتی، مالی می‌گوید که تمدید توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران صرفاً اولین گام در یک استراتژی است. پس از آن، ما قصد داریم از ابزار‌های مختلف برای حفظ فشار بر ایران برای سایر رفتار‌های آن استفاده کنیم، چه حمایت از گروه‌های نیابتی باشد، یا حمایت از گروه‌های تروریستی، یا برنامه موشک‌های بالستیک، یا حملات سایبری آنها، یا مداخله در انتخابات، و مساله نقض حقوق بشر. مالی می‌گوید: «ما توانایی خود را برای اعمال فشار، تحریم‌ها و موارد دیگر حفظ می‌کنیم.»

رسانه دسته راستی آمریکایی می‌گوید تهران تایمز ادعا می‌کند که این ثابت می‌کند که دیپلماسی آقای مالی صرفاً برای ایجاد فشار بر رژیم است، این در حالی است که منتقدان آمریکایی معتقدند چنین اظهاراتی به منزله نرمش آمریکا در قبال ایران است و برای توجیه بازگشت به توافقی است که بسیاری از آمریکایی‌ها علاقه‌ای به آن ندارند.

نیویورک سان گفته مالی بوروکرات جوانی نبود. او سیاست آمریکا در قبال ایران را هدایت می‌کرد و مستقیماً به وزیر امور خارجه پاسخ می‌داد. آنتونی بلینکن، باید به زودی یک جلسه علنی به کنگره توضیح دهد، زیرا تاکنون جزئیات بیشتر در از سوی منابعی اعلام شده که هدف اصلی آن‌ها ترویج منافع یک رژیم متخاصم، یعنی جمهوری اسلامی ایران بوده است است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
5
21
هیچ قدرتی ایران را نمی تواند شکست دهد فقط ایران از داخل آسیب خواهد دید در آینده نزدیک بدست خودی هوایی که الان کارشکنی میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
3
44
کدوم برجام دیگه برجامی وجودنداره انقدر فس فس کردین و گول اون پوتین بیشرف روخوردین که دیگه اروپا و امریکا بکشن کنار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
1
25
تف به شرفشون من فک میکنم کاسبان تحریف همان خوارج زمان حضرت علی هستند
ولعن الله القوم الظالمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
4
21
بابا برجام تمام شده هرازچندگاهی هی شروع نکنید روحانی میخواست با وزیرکاربلد متکی کارکند ولی ... نذاشت همه میدونند وحالا حالا بایدتاوان داد وبازم زود تا متوجه بشیم متکی ودولت روحانی کی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
0
14
دروغگوها لعنت بر شما
۰
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
1
18
دم مسیح مهاجری گرم . دقیقاً زد به هدف .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
19
1
اینم یه شکل از گربه رقصانی امریکا ست
تحریمها یه روزه نیامدند که احیای برجام یه دفعه اتفاق بیفته
ایران کوتاه نیاد . پر راه رفته
کم راه مونده (احیای برجام)
ناشناس
|
Sweden
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
17
2
خواجه حافظ شیرازی هم میدونه برجام پله اوله چون از روز اول آمریکا و اروپا اعلام کردن برجام پله اوله برای برجامهای ۲ و ۳ و... و رژیم هم از روز اول گفته از این خبرا نیست.

اما رویداد۲۴ بعد از اینهمه سال تازه امروز کشف کرده واسه اینکه غرب دنبال برجام ۲ و ۳ و... هست، ایرانیهای کاسبای تحریم تو دولت آمریکا نفوذ کردن و پوشه صوتی رابرت مالی رو که حتی رسانه‌های آمریکایی هم ندارن، لو دادن؟!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان