تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲

درستی: کلمه حجاب بان را همین دیروز شنیدم

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران اعلام نیاز برای استخدام نیرو‌هایی با عنوان حجاب بان در مترو را تکذیب کرد و گفت: این لغتی است که دیروز شنیدم.

درستی: کلمه حجاب بان را همین دیروز شنیدم

رویداد۲۴ انتخاب نوشت: روزنامه اینترنتی فراز: انتشار خبر استخدام نیرو‌های حجاب بان در مترو تهران، چند روزی است که حرف‌وحدیث‌های زیادی را پیرامون این موضوع به راه انداخته است. همزمانی سهل‌انگاری شهرداری تهران در تخریب ساختمان‌های منطقه «خلازیر» نیز آتش‌های انتقاد از ناکارآمدی سازمان شهرداری و سوءمدیریت علیرضا زاکانی را دو چندان کرده است. موضوع حجاب بان‌ها حالا در بین مقامات رسمی، درگیر چرخه معیوب تایید و تکذیب شده است. طی نشستی که مسوولان روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران پیرامون این مساله با خبرنگار فراز داشتند، اعلام کردند که مترو همواره به وظایفش در تامین «آسایش و امنیت» مسافران قطار درون‌شهری پایتخت عمل کرده است، اما در کنار آن، در حوزه‌های فرهنگی مثل عفاف و حجاب نیز کم‌کاری نکرده است. با این حال، شرکت بهره‌برداری مترو تهران می‌گوید که علی‌رغم همه این اقدامات، همواره فشار‌های مستمری نیز در حوزه عفاف و حجاب به این شرکت وارد شده است. با این وجود، این شرکت، اعلام نیاز برای استخدام هرگونه نیرو با عنوان حجاب بان را تکذیب کرد و گفت: «نه حقوق این نیرو‌ها را قرار است ما بدهیم، نه اعلام نیاز کردیم و نه تعیین شرح وظایف‌شان در اختیار ما است».

شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به کسری نیرو در ایستگاه‌ها و سکو‌های مترو مدعی است که اگر مجوز جذب نیرویی در ماه‌ها اخیر اخذ شده، تنها به خاطر پر کردن جای خالی نیرو‌هایی است که بازنشسته شده و دیگر با مترو همکاری نمی‌کنند.

یک منبع آگاه، اما گفته که بخشی از علت جذب نیرو‌های تازه برای استقرار در مترو، به این برمی‌گردد که نیرو‌های پیشین یا حال حاضر متروی پایتخت، حاضر به همکاری در زمینه برخورد با بی‌حجابی در مترو نبوده‌اند.


بیشتر بخوانید: آیت‌الله گرامی: برخورد با متخلفین حجاب نباید تند و خشن باشد/ برخورد‌های جاهلانه، خشونت آمیز و تند، اثر خوبی ندارد


با این حال، درست همزمان با تکذیب به کار گیری «حجاب‌بان»‌ها در مترو، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، استخدام این نیرو‌ها را تایید کرد و گفت که شهردرای تهران، «تحت تاثیر فشارها» ناچار به استخدام نیرو‌های حجاب‌بان شده است. این اظهارات و اشاره به «فشارها» برای سخت‌گیری در زمینه حجاب، شاید از دلیلی که شرکت مترو تهران را وادار به استقرار این نیرو‌ها در ایستگاه‌ها کرده، پرده بردارد.

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌بردرای مترو تهران ضمن تکذیب اعلام نیاز برای استخدام نیرو‌هایی با عنوان حجاب‌بان در مترو گفت: «ما نه چیزی به اسم حجاب‌بان داریم و نه برای چنین نیرویی اعلام نیاز کرده‌ایم. نمی‌دانم این مساله از کجا درآمد. این لغتی است که دیروز شنیدم. ما در بدنه انتظامات مترو کسری نیرو داریم و نیرو‌های فعلی در آستانه بازنشستگی‌اند. ما طبق چارت، به چیزی حدود ۹۰۰نفر نیروی برای ۱۵۰ ایستگاه، پایانه‌ها و ابنیه‌مان نیاز داریم. الان تعداد نیرو‌ها حدود ۶۰۰نفر است و تعداد زیادی از آن‌ها در پایان امسال و تا اواسط سال آینده بازنشسته خواهند شد. امروز در متروی تهران، برای انتظامات وظایفی تعیین کرده‌اند. مثل این است که به کسی که جلوی در مترو بایستند و به کسی بگوید ورود فلان بار ممنوع است، بگوییم باربان! اسم همه این‌ها نیروی انتظامات است و ۲۴ سال است که در مترو کار می‌کنند. من کلمه حجاب‌بان را همین دیروز برای اولین بار شنیدم. باید به مخترع عبارت جایزه داد».

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو در ادامه گفت: «ما امروز، یک سری وظیفه داریم. همین امروز برای دستگاه‌های مختلف در سراسر کشور، وظایفی ذیل لایحه عفاف و حجاب تعیین شده است. از طرف دیگر، بار‌ها از من پرسیده‌اند که چرا آقایان وارد واگن خانم‌ها می‌شوند؟ خوب به هر حال باید کسی باشد که به آقایان تذکر بدهد. تا پارسال که بحث‌های حجاب به این داغی نبود، ما این کار را می‌کردیم و می‌گفتند مترو دارد وظیفه ذاتی‌اش را انجام می‌دهد. امسال همان کار را انجام می‌دهیم. ما نیز مثل باقی دستگاه‌های اجرایی، موظفیم وظایفی را که سیاست‌گذاران کلان کشور از جمله خود شهردار بر عهده‌مان گذاشته‌اند، انجام دهیم. اما این که بگویید ۴۰۰ نفر حجاب بان استخدام کرده‌ایم تا خانم‌ها را به واگن‌ها راه ندهیم، درست نیست».

او با بیان این که تا امروز حتی یک نفر از این ۴۰۰ نفر نیز وارد مترو نشده، گفت: «ما بابت کسری در حوزه انتظامات یگان حفاظت‌مان، مجوز جذب گرفتیم. همانطور که پیش‌بینی کرده‌ایم تا پایان ۱۴۰۲، در حوزه‌های فنی نیز دچار اشکال خواهیم شد. برای مثال، نزدیک به ۸ سال است که حتی یک نفر در مترو استخدام نشده است. در تمام این ۸ سال، از تعداد نیرو‌های ما کاسته شده و به همین دلیل در پایان ۱۴۰۲، در حوزه‌هایی دچار خلاء خواهیم شد. اگر بخواهیم نیرو‌های دیگری نیز جذب کنیم، می‌خواهند آن را هم به مسایل دیگر ربط بدهند. من آدم فنی و اجرایی هستم. در هر حوزه‌ای نیاز به نیرو داشته باشم، از مافوقم مجوز جذبش را می‌گیرم».

مسعود درستی در پاسخ به این پرسش که آیا نیرو‌های انتظامات مترو از ورود زنان با پوشش اختیاری ممانعت خواهد کرد یا نه؟ گفت: «در متروی تهران طبق قوانین، صراحتا تمام بخشنامه‌هایی را که به ما ابلاغ شود، اجرا خواهیم کرد. هر بخش‌نامه، قانون و نوشته‌ی بالادستی به ما بدهند، ما آن را اجرا می‌کنیم. هرآنچه تبدیل به قانون شود، نه تنها متروی تهران بلکه دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور نیز موظف به اجرای آن هستند. ما بیش از ۵ ماه است که در حوزه عفاف و حجاب فعالیت ایجابی و فرهنگی کرده‌ایم. غرفه‌های حجاب داریم و از نیرو‌های مردمی صاحب فکر، ایده و خلاقیت در این حوزه استفاده کردیم و می‌کنیم. در مجموع، هرآنچه بالادستی‌های ما به ما ابلاغ کنند، اجرا خواهیم کرد».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: متروی تهران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان