تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
محمد سلامتی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

حکومتِ یک‌دست نتوانست به اهداف خود برسد/ فشار اقتصادی مردم را نسبت به همه چیز بی‌تفاوت کرده است

محمد سلامتی دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب می‌گوید: حکومتِ یک‌دست نتوانسته است به اهداف اعلام شده خود در این زمینه‌ها دست پیدا کند. بی‌تردید سیاست‌های غلط، نابلدی و مدیریت ضعیف عامل این وضع ناهنجارشده است.

محمد سلامتی

رویداد۲۴ سعید شمس: محمد سلامتی دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ می‌گوید: باید به طور جد زمینه‌های مشارکت حد اکثری را فراهم کرد اما این کارازعهده تفکرات بسته که بر اکثر ارکان نظام مسلط هستند، ساخته نیست. باید مسئولانی که قدرت آن رادارند، قبل ازآن که دیر شود، در این زمینه اقدام کنند. این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

*‌ معمولا فضای اجتماعی متاثرازمسائل مبتلابه جامعه است. اکنون متاسفانه مردم با مشکلاتی مثل گرانی، تورم، بیکاری و محدودیت‌های مختلفی درعرصه‌های فرهنگی واینترنت مواجهند. حکومتِ یک‌دست نتوانسته است به اهداف اعلام شده خود در این زمینه‌ها دست پیدا کند. بی‌تردید سیاست‌های غلط، نابلدی و مدیریت ضعیف عامل این وضع ناهنجارشده است.

*‌ این وضع به ناامیدی در بهبود اوضاع دامن زده است که متاسفانه همین ناامیدی، در حال حاضر به نظر می‌رسد موجب بی‌تفاوتی، عدم آمادگی یا کاهش تمایل برای شرکت در انتخابات شده باشد. علاوه براین، از اعمال قانون نظارت استصوابی و شیوه عمل شورای نگهبان، این ذهنیت پیدا شده است که خیری در صندوق‌های رای نیست. تغییر این وضع و ایجاد امید نیز کار زیادی را می‌طلبد. به نظرمی رسد بخش مهمی از کسانی که قدرت را در دست دارند، اعتقادی به تغییر این وضع ندارند.

*‌ حاکمیت باید علل به وجود آمدن بی‌تفاوتی وعدم آمادگی را از بین ببرد. باید کاری کند که اعتماد مردم به اثرگذاری رای‌شان به وجود آید. مردم باید مجاب شوند که شرایط انتخابات شرایطی آزاد، رقابتی و عادلانه خواهد بود. این کار در درجه اول با تغییر رویه مرسوم شورای نگهبان امکان‌پذیر است.

*‌ به نظر من اگر مردم مطمئن شوند می‌توانند با رای‌شان اوضاع را عوض کنند، شاهد حضور گسترده آن‌ها پای صندوق‌های رای خواهیم بود؛ لذا باید تلاش شود که این اطمینان در مردم به وجود آید. البته این همه کار برای ایجاد امید نیست. اقدام موثر در مورد معیشت مردم نیز از اولویت کار‌ها برای اعتمادسازی است.

*‌ کم‌رای بودن انتخابات در درجه اول بی‌تفاوتی مردم درمورد مشارکت در سرنوشت‌شان را نشان می‌دهد. یعنی بی‌اعتماد بودن به ساختار انتخاباتی و در نهایت بی‌اثر تلقی کردن صندوق رای! دشمنان کم‌رای بودن انتخابات را به معنی کاهش حمایت مردمی از نظام تلقی می‌کنند و بر همین اساس توطئه‌های خود را با اطمینان خاطر بیشتری پی می‌گیرند لذا اگرقرارباشد ضربه‌پذیری نظام در قبال توطئه‌های دشمنان کاهش پیدا کند، باید به طور جد زمینه‌های مشارکت حداکثری را فراهم کرد اما خب این کار ازعهده تفکرات بسته که بر اکثر ارکان نظام مسلط هستند، ساخته نیست.


فیض‌الله عرب‌سرخی: بی‌اعتمادی مردم، حکومت را مجبور به استفاده بیشتر از ابزار امنیتی می‌کند


*‌ تنها از طریق تجدید نظر در فرایند بررسی صلاحیت‌ها و ایجاد شرایط عادلانه برای همه طیف‌های اجتماعی، می‌توان امید داشت که نظام متحمل هزینه کمتری شود. البته در شرایط فعلی به دلیل مشکلات اقتصادی که گریبان‌گیر اکثریت مردم شده است، باید حتما اقداماتی سنجیده برای برون‌رفت ازاین وضع ناهنجار و فشار طاقت‌فرسا به عمل آید.

*‌ باید دانست که فشار اقتصادی روی مردم، آن‌ها را عمدتا نسبت به همه چیز بی‌تفاوت و زمینه‌های اعتراض را در آن‌ها نهادینه می‌کند. به خصوص وقتی رنج بی‌عدالتی هم به آن اضافه شود. متاسفانه به تدریج محدودیت‌ها درمورد انتخابات برای همه افزایش پیدا کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمد سلامتی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
2
17
مردم اتفاقا بی تفاوت نیستند جناب دبیر کل .... مردم دیگه گول بازیهای شما رو نمیخورند . قبلا با خنده و سلام و سبز و بنفش و تدبیر و امید و ...... جیب ملت رو خالی کردید . حالا هم به فروش ایران به طالبان افتادید !!!!!!!!! مردم به موقع و در زمان مناسب به شما میفهمومن که یه من ماست چقدر کره داره .... شک نکن جناب دبیر کل !!!!!!
محمد
|
Czechia
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
2
17
چهل سال مردم رو هیچ حساب کردید هرکاری دلتون خواست انجام دادید تو چن ماه میخواهید اعتماد سازی کنید، دو زار بده آش به همین خیال باش
یعقوب لیث
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
2
16
گاندی میگه هروقت در مسیر مبارزاتم ناامیدو دلسرد میشدم به این نتیجه میرسیدم که حکومت های مستبد و ظالم درنهایت سقوط میکنن هرچقدر هم که قدرت و ثروت داشته باشند، چون ذهنیت جامعه ب هر سمتی بره همون اتفاق میفته انقلاب روی ریل افتاده و پیش میره، ....
یعقوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
1
10
یک دست؟
حسین بانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
5
7
آقای سلامتیان، سالها دولت دست شماها بود در زمان خاتمی دولت یکدست از اصلاح طلبان! بود، چرا اون موقع حرفی از تکثر نمیزدید!؟
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان