تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۲

لانزادور نخستین خودرو برقی برند لامبورگینی

لامبورگینی در حال برنامه ریزی برای تبدیل خود به یک تولید کننده سوپر اسپرت الکتریکی است و از طریق کانسپت لانزادور، این تحول بزرگ را پیشنمایش می‌دهد.

لامبورگینی لانزادور

رویداد۲۴ این خودرو در نمایشگاه هفته اتومبیل مونتری معرفی شده است و یک نمای کامل از خودروی الکتریکی لامبورگینی برای سال ۲۰۲۸ را نشان می‌دهد. لانزادور به عنوان یک خودروی GT با فاصله زیاد از زمین توصیف شده است، اما در ظاهر به نظر می‌رسد شبیه به یک خودروی کراس‌اوور یا یک خودروی کراس کانتری است با این تفاوت که طراحی بسیار خاص و چشم‌گیری دارد.

طراحی ظاهری لانزادور؛ تناسباتی چشم نواز

لانزادور نخستین خودرو برقی برند لامبورگینی

لانزادور نظیر اوروس یک خودروی کراس اوور بلندقامت نیست و همچنین به سطح زمین چسبیده مانند سوپرکار‌هایی مثل Revuelto نیست. بهتر است لانزادور را به عنوان یک خودروی کراس کانتری یا یک کراس کوپه GT توصیف کنیم که دارای تناسبات ظاهری چشم نواز است. البته برای درک بهتر از ظاهر لانزادور، به آن عادت کردن ممکن است لازم باشد.

در طراحی ظاهری لانزادور از مدل‌های افسانه‌ای لامبورگینی مانند کانتاش و سستو المنتو الهام گرفته شده است و به همین دلیل، لانزادور با وجود تناسبات خاص و فرم کلی کاملاً مدرن، همچنان از امضا و زبان طراحی لامبورگینی یا به نوعی اصالت این برند نظیر دهانه گلگیر‌های چندضلعی گاندینی و طرح Y شکل روی بدنه بهره می‌گیرد. در نمای عقب هم شاهد چراغ‌های سه‌تایی در هر طرف مشابه Revuelto هستیم. لانزادور حدود ۱۰ سانتی‌متر ارتفاع کم تری نسبت به اوروس از سطح زمین دارد و روکش‌های مشکی براق پایین بدنه حس بصری ارتفاع کم‌تر را القا می‌کنند.

ورود به کابین لامبورگینی لانزادور

لانزادور نخستین خودرو برقی برند لامبورگینی

در‌های کناری لانزادور به صورت عادی باز می‌شوند، اما علیرغم درها، داشبورد و به طور کلی طراحی کابین اصلاً عادی نیست و بیش از آن که شبیه به یک خودرو باشد، همه چیز در کابین لامبورگینی لانزادور شبیه به فضاپیما و فیلم‌های تخیلی است.

داشبورد و کنسول مرکزی خودرو با یک طراحی Y-شکل جذاب و جالب دارند. در کابین خودرو، یک کلاستر دیجیتال در مقابل راننده و یک نمایشگر دیجیتال در مقابل سرنشین کناری قرار دارند، و هیچ نمایشگر مرکزی معمول و رایج وجود ندارد. به جای آن، روی کنسول مرکزی، یک مجموعه از کلید‌ها و کنترل‌ها قرار گرفته‌اند. صندلی‌های ردیف دوم جهت ایجاد فضای بیشتر، تا حدی قابل تغییر و خوابانده شدن هستند. همچنین، در قسمت جلوی خودرو، یک فضای کوچک برای حمل بار و چمدان (به عبارت ساده، صندوق بار کوچک) در نظر گرفته شده است.

در کابین لانزادور تا حد امکان از مواد سازگار با محیط زیست استفاده شده است. به عنوان مثال، تریم داخلی خودرو از پشم مرینوی گوسفند تشکیل شده است که هر سال در حیوان رشد می‌کند و اساساً ماده‌ای تجدید پذیر به حساب می‌آید و مانند چرم‌هایی که از پوست حیوانات تهیه می‌شوند، سبب کشتار آن‌ها نیست. نخ‌های به‌کاررفته در دوخت صندلی‌ها و رودری‌ها نیز از نایلون‌های بازیافتی تهیه شده و فوم به‌کاررفته در اسکلت صندلی‌ها نیز از پلاستیک بازیافتی است.

قوای محرکه لامبو لانزادور

لانزادور نخستین خودرو برقی برند لامبورگینی

لامبورگینی لانزادور یک خودروی فوق‌العاده جذاب و با قدرت است. از لحاظ مشخصات فنی، لانزادور دارای دو موتور الکتریکی است، یک موتور برای هر محور. این به این معنی است که لانزادور یک خودروی چهار چرخ محرک است، که هر یک از محور‌ها توسط یک موتور الکتریکی قدرتمند تأمین می‌شود. باتری‌های لانزادور از نوع هایپرفورمنس بوده و عملکرد بالایی دارند، که به خودرو قدرت و شعاع حرکتی زیادی می‌بخشد.

به گفته لامبورگینی، لانزادور با قدرتی بی‌نظیر یک مگاوات عمل می‌کند، که معادل ۱۳۴۱ اسب بخار است. تصور کنید چنین اژد‌هایی با این قدرت برای راننده تجربه فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد. شتاب صفر تا صد لانزادور نیز قطعاً به شگفتی خواهد انجامید. لانزادور همچنین با سیستم تعلیق اکتیو، فنر‌های بادی، کمک‌فنر‌های تطبیقی و سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب مجهز شده است. این ویژگی‌ها به خودرو پایداری، کنترل و رانندگی حرفه‌ای‌تر کمک می‌کنند.

علاوه بر این موارد، کنترل بخش‌های آیرودینامیکی خودرو نظیر اسپلیتر جلو و دیفیوزر عقب هم به سیستم ALA لامبورگینی سپرده شده است تا در کارآمدترین حالت ممکن و برای حداقل مقاومت در برابر هوا تنظیم شوند. همچنین برای این خودرو لامبورگینی سیستم کنترل دینامیک جدیدی به نام LDVI را توسعه داده است که با استفاده از یک فناوری پیچیده و مدرن، عملکرد خودرو را برای هر راننده‌ای تنظیم می‌نماید.

زمان عرضه لانزادور

لامبورگینی قصد دارد تا در سال ۲۰۲۸ لانزادور را به عنوان اولین خودروی الکتریکی خود راهی بازار کند. این مارک همچنین تعهد داده است که تا سال ۲۰۲۴، تمام محصولات خود را به خودرو‌های هیبریدی تبدیل خواهد کرد. این نشانگر از اهمیت روزافزونی است که انقلاب برقی در صنعت خودروسازی در حال رشد و توسعه است. این انقلاب با قدرت و سرعت بی‌نظیری در حال پخش شدن است و تمامی دسته‌بندی‌های خودروها، از مینی‌کارها، ام پی وی‌ها، سدان‌های لوکس، کراس‌اوورها، شاسی بلند‌ها تا حتی خودرو‌های هایپرکار‌ها را در بر می‌گیرد. البته باید توجه داشت که بسیاری از این خودرو‌ها بدون گیربکس و حتی بدون سیستم اتوماتیک رانندگی عرضه می‌شوند. این نشان از پیشرفت تکنولوژی و تمایل صنعت خودروسازی به بهره‌گیری از مزایای حداکثری موتور‌های الکتریکی و سیستم‌های خودران است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان