تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۹ نظر

جواد روحی کیست؟

جواد روحی زندانی که به تازگی حکم اعدامش نقض شده بود ساعت ۳:۴۵ بامداد پنج‎شنبه، ۹ شهریور، در زندان دچار تشنج شد و چندی بعد در بیمارستان جان باخت. چرا مسئولان زندان نتوانستند از وضعیت جسمانی او زودتر با خبر شوند تا به موقع به بیمارستان منتقل شود.

جواد روحی کیست؟

رویداد۲۴ شیوا سپهری: جواد روحی یکی از بازداشت‌شدگان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ است که از سوی دادگاه انقلاب ساری به سه بار اعدام محکوم شده بود. این حکم از سوی دیوان عالی کشور نقض شد، اما چیزی نگذشت که خبر فوت این معترض ۳۵ ساله اهل آمل منتشر شد. جواد روحی ساعت ۳:۴۵ بامداد پنج‎شنبه، ۹ شهریور، در زندان به دلیل تشنج به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شد و چندی بعد در بیمارستان جان باخت. جواد روحی در حالی جان باخت که پرونده او همچنان در حال بررسی بود و امید او با نقض حکم اعدام بیشتر شده بود.

آنچه درباره زندگی شخصی او می‌دانیم این است که جواد روحی مدتی بیکار بوده و به علت همین بیکاری زندگی مشترک او به طلاق انجامیده است. او به علت بی‌پولی به‌صورت خیابان‌خواب چند روزی در نوشهر اقامت داشته است و در همین حین که شعله‌های اعتراضات در خیابان شعله‌ور می‌شود، در اعتراضات شرکت کرده است. وکلای او تصریح داشته‌اند که او در تخریب و آتش زدن نقش مشارکتی نداشته است. هرچه هست جواد روحی پیش از اینکه بتواند در دادگاه حق و حقوق خود را مطرح کند، تحت فشارهای روحی و روانی تشنج کرده و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.  

این درحالی است که براساس قوانین و مقررات موجود مراقبت از زندانیان به‌ویژه سلامت و جان زندانی جزء وظایف سازمان زندان‌هاست. این نخستین بار نیست که خبر فوت زندانیان منتشر می‌شود و این درحالی است که وکلا و روسای قوه قضاییه افزایش شمار زندانیان را یکی از دلایل مهم بروز اینگونه اتفاقات برشمرده‌اند. افزایش شمار زندانیان مسئولیت حفظ جان آن‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

هرچه هست در مراحل اولیه پس از انتشار این خبر از سوی روابط عمومی زندان نوشهر اعلام شد که «درباره فوت جواد روحی دستور قضایی، پرونده تشکیل و به شعبه اول بازپرسی ارجاع شده و دادستان نوشهر به همراه بازپرس، با حضور در زندان از هم بندیان متوفی در مورد وی سئوال کرده‌اند.»


بیشتر بخوانید: 

حمیدرضا روحی جوان کشته شده در اعتراضات ۱۴۰۱ کیست؟

 آیدا رستمی پزشک بیمارستان چمران کیست و چگونه کشته شد؟

خدانور لجعی کیست و چگونه کشته شد؟

نیکا شاکرمی کیست و چگونه کشته شد؟


همچنین اعلام شد که قوه قضاییه دستور بررسی و بازبینی دوربین‌های مدار بسته زندان را داده است. به علاوه اینکه وسایل شخصی متوفی از جمله یادداشت‌ها و دارو‌های وی مستندسازی شوند.

آنچه این روزها در مورد پرونده جواد روحی مغفول قرار گرفته است دفاعی است که وکیل تسخیری او در دادگاه اولش انجام داده و گفته است که موکلش «به علت مشکلات عدیده از جمله بیماری روحی- روانی و بیکاری زندگی مشترک خود را از دست داده و جهت بازگشت به زندگی مشترک و ملاقات با همسر سابق در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ به نوشهر مراجعه کرده که به علت بی‌پولی به‌صورت خیابان‌خواب چند روزی در نوشهر اقامت داشته تا این‌که در ۳۰ شهریور به جهت تجمع ایجاد شده مورد استفاده سو قرار گرفته و بدون قصد و علم مرتکب اعمالی شده که منجر به تشکیل پرونده حاضر گردیده است».

وی با اشاره به بیماری اعصاب و روان موکل خود گفته بود: «او در هیچ احراق و تخریبی مشارکت نداشته است. حتی در تصاویر ضبط شده نیز او تنها در صحنه حضور دارد و مشارکتی در اقدامات ندارد».

حکم جواد روحی

جواد روحی زندانی سیاسی که از شهریور ماه 1401 بازداشت شده بود، بیستم دی ماه خبری مبنی بر صدور حکم اعدامش منتشر شد. خبرگزاری صداوسیما خبر داده بود که جواد روحی به اتهام افساد فی الارض در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده است. 

براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی ساری، اتهامات متهم اینگونه عنوان شده بود: «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، احتراق و تخریب اموال به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور و ناامنی و ورود خسارت عمده به اموال عمومی شده است، تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در اموال و تاسیسات مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه، تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور، ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش زدن قرآن کریم و توهین به مقدسات امارات و قرائن موجود در پرونده، اعترافات صریح متهم و گزارش ضابطین حاکی از آن است که این متهم در ساماندهی اغتشاشات حضور داشته و به عنوان لیدر در جمعیت اغتشاشگران ایفای نقش می‌کرده است.»

جواد روحی تا مرحله دادگاه بدوی وکیل تسخیری داشته است و در پی اعلام کم اعدام وی در مرحله تجدیدنظر خواهی او وکیل تعیینی معرفی کرده است. البته مشخص نیست که آیا جواد روحی تا زمان دادگاه بدوی فرصت وکیل تعیینی به وی داده شده است یا خیر. 

وکیل تسخیری جواد روحی در دادگاه رسیدگی به اتهامات او گفته بود که «بازبینی فیلم دوربین مدار بسته، صرفا حضور وی (در اعتراضات) را ثابت می کند و در خصوص اتهامات وارده مانند افساد فی‌الارض برای موکل دلیل و مدرکی مبنی بر توجه اتهام وجود ندارد». او تصریح کرده که «موکل در احراق و تخریب اموال مباشرت و مشارکت نداشته. هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر توجه اتهام اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر و فعالیت تبلیغی علیه نظام وجود ندارد و در خصوص اتهام ارتداد از طریق آتش زدن قرآن نیز صحیح نیست».

مجید کاوه به عنوان وکیل جواد روحی به حکم اعتراض زد و در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود: «هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر توجه اتهام اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر و فعالیت تبلیغی علیه نظام وجود ندارد و در خصوص اتهام ارتداد از طریق آتش زدن قرآن نیز صحیح نیست».

در نهایت تلاش‌های وکیل و دفاعیات او موجب شد تا با تصمیم مستشار و معاون شعبه نهم دیوان عالی کشور رای سه بار اعدام جواد روحی نقض شود و این امید تازه‌ای برای جواد روحی بود. با اینحال فوت او باعث شد که ورق برگردد.

فوت جواد روحی 

اولین خبر رسمی در پی فوت جواد روحی در نهم شهریور ماه از سوی قوه قضاییه اعلام شد که مدعی شده بود «طبق اعلام بهداری زندان، روحی قبل از بازداشت و ورود به زندان در سال‌های گذشته چند بار سابقه تشنج و بستری در بیمارستان را داشته است.»

خبر بعدی نیز از سوی خبرگزاری میزان با اشاره به توضیحات بهداری زندان اینگونه اعلام می‌شود: «روز چهارشنبه هشت شهریور ۱۴۰۲ مددجو جواد روحی با پای خودش به بهداری مراجعه و عنوان کرد بی‌حال است. پس از گرفتن علام حیاتی جواد روحی و مشورت با پزشک زندان برای جواد روحی قرص دیکلوفناک و قرص سرماخوردگی تجویز شد. همچنین در پی اعلام شرح حال به پزشک زندان در ساعت بیست وی دستور اکسیژن تراپی برای مددجو صادر کرد و روحی ۱۵ دقیقه زیر اکسیژن بود و مجدد به خوابگاه مراجعه کرد.»

همچنین در توضیحات آمده است که در چند نوبت در بیمارستان بستری شده است. ۲۵ اسفند سال ۹۵ به علت کاهش سطح هوشیاری به دنبال تشنج اولین باری است که در بیمارستان بستری می‌شود. همچنین او ۱۰ آبان سال ۹۶ با سابقه تشنج  و ۲۲ بهمن سال ۹۹ در پی مسمومیت با ترامادول و در پی آن تشنج در بیمارستان بستری بوده است. همچنین گفته شده که در تاریخ ششم شهریور ماه ۱۴۰۰ نیز او برای درمان بیماری به بیمارستان مراجعه کرده و در سوابق پزشکی اقدام به خودکشی را ذکر کرده است. البته این سابقه که از سوی قوه قضاییه اعلام شده است، همچنان مراقبت‌های شدیدتر از سوی مسئولان سازمان زندان‌ها را برای زندانی محرز می‌کرده است. برای جواد روحی از تاریخ شهریور ماه که بازداشت شده تا اواخر دی ماه هنوز هیچ دادگاهی برگزار نشده بود و متهم در بازداشت موقت بوده است. در این مدت طبیعتاً نمی‌توانست برای مرخصی پزشکی یا اقدامات درمانی از زندان خارج شود. بعد از آن نیز مراحل دیگر برای دادگاه تجدید نظر و نقض حکم وی تا دوم خرداد ماه به طول انجامیده است. اگر آنچنان که قوه قضاییه مدعی شده است متهم سه بار سابقه بستری شدن در بیمارستان داشته است، زمان طولانی برای تعیین تکلیف متهم و ایجاد امکاناتی برای او که بتواند از قوانین و مقررات بهره بگیرد، ضروری به نظر می‌رسید. 

چندی بعد بود که خبری مبنی بر دفن جواد روحی منتشر شد که البته پزشکی قانونی با تکذیب دفن شبانه جواد روحی در یکی از شهرهای مازندران گفت که بررسی فوت این فرد با دقت ادامه دارد.

تصاویری از جواد روحی در زندان

در پی انتشار خبر فوت جواد روحی خبرگزاری تسنیم تصاویری از او انتشار داده است که نشان می‌دهد روز قبل از فوت او شکایتی از وضعیت سلامتی خود نداشته است. که در ادامه این تصاویر را می‌بینید:

همچنین روابط عمومی زندان نوشهر تصاویر دیگری از آخرین ملاقات جواد روحی با پدر و مادرش در زندان انتشار داد. 

گزارشی نیز از سوی صداوسیما درباره فوت جواد روحی منتشر می‌شود که در آن به مصرف متادون و انجام اقدامات پزشکی از سوی سازمان زندان‌ها اشاره می‌شود. 

جواد روحی کیست؟
جواد روحی کیست؟
 
جواد روحی کیست؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اعتراضات مردمی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
5
29
لعنت‌بر‌قاتلانش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
چقدر بگم رویدادی ها از موتوری جنس نخرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
فیلم اتیش زدن قران توی نوشهر مال کی بود؟
ناشناس
|
Austria
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
4
25
جرمی مرتکب نشده بود که سزاوار حتی یکروز زندان باشد»و فقط در یک گردهمایی اعتراضی کوچک شرکت کرده بود»که بطور روزمره در همه جای دنیا از این دست اعتراضات رخ میدهد و طبیعی است»زندانی کردن و مرگش واقعا نامردی و ددمنشی بود... .
پاسخ ها
برادر زاده عراقچی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
مرگ بر اسهال طلبان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
4
9
مسئولی که خدا وقیامت حسین حسین دم میزنی چجوری شبا خوابت میبره ای آدمی که رای صادر میکنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
اشتباه منفی زدم لعنت بر قاتلانش
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
4
1
شثا چه کسی را دارید تبرئه میکنید کسی که قرآن را سوزاند؟
دیگر بخاطر پول و اقامت حاشرید چه بکنید؟
وطن فروشان و خائنین با این چرندیات به جایی نمیرسید
شما همان یهودیان نفوذی هستید که خود را مسلمان معرفی میکنید
نفلهای نجس
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
6
0
آهای رویداد ملعون؛چرا ننوشتی بعلت آتش زدن قرآن زندانی شده.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان