تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مارلون براندو کیست؟

مارلون براندو، بازیگر برجسته و استعدادمند، نماد جاذبه و یکی از برترین بازیگران قرن بیستم است. با ما همراه باشید تا با بیوگرافی مارلون براندو بیشتر آشنا شوید.

بیوگرافی مارلون براندو 

رویداد۲۴ مارلون براندو (Marlon Brando)، بازیگر و کارگردان معروف آمریکایی است که بیش از ۶۰ سال در زمینه بازیگری فعالیت کرده است. او به عنوان یکی از برترین و تأثیرگذارترین بازیگران قرن بیستم شناخته می‌شود. براندو همچنین به عنوان یکی از نخستین بازیگرانی است که از سبک "متد اکتینگ" یا "بازیگری متد" استفاده کرده است. طی دوران فعالیت خود، مارلون براندو افتخارات بی‌شماری را به دست آورده است، از جمله دو جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد، سه جایزه بفتا و دو جایزه گلدن گلوب.

همچنین او به عنوان یک فعال حقوقی، اجتماعی و سیاسی نیز شناخته می‌شود و در جنبش‌های مربوط به حقوق سیاهپوستان و سرخپوستان آمریکا فعالیت داشته است. بنیاد ملی فیلم آمریکا مارلون براندو را چهارمین بازیگر برتر دهه ۱۹۵۰ می‌نامد و مجله تایم او را به عنوان برترین بازیگر قرن تشخیص داده و در سال ۱۹۹۹ نام او را در فهرست ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان قرار داده بود.

زندگینامه مارلون براندو

در اولین بخش آشنایی با بیوگرافی مارلون براندو با ما باشید تا زندگی نامه مارلون براندو، از کودکی تا بزرگسالی و ورود به حرفه بازیگری را با هم مرور کنیم.

تولد و کودکی مارلون براندو

مارلون براندو کیست؟

مارلون براندو جونیور (Marlon Brando Jr.) در تاریخ ۳ آوریل ۱۹۲۴ میلادی متولد شد. او در شهر اوماها، واقع در ایالت نبراسکا آمریکا، به دنیا آمد. پدر او، مارلون ارنست براندو، تولیدکننده مواد شیمیایی بود و مادرش، دوروتی جولیا پنه‌بیکر، بازیگر تئاتر بود. مارلون دو خواهر بزرگتر به نام‌های جوسلین و فرانسیس داشت. اجداد او از مهاجران آلمانی بودند و در اوایل قرن هجدهم به نیویورک مهاجرت کرده بودند. مارلون در محیطی با مذهب علم مسیحی بزرگ شد.

مادر مارلون براندو، زنی بود که در زمان خودش بسیار غیرمعمول و خلاف عرف رفتار می‌کرد. او سیگار می‌کشید، شلوار می‌پوشید و رانندگی می‌کرد. وی بازیگر تئاتر بود و به هنری فوندا کمک کرد وارد حرفه بازیگری شود. نکته منفی رفتار مادرش، الکلی بودن او بود. مارلون در این مورد می‌گوید:

غم و اندوهی که نوشیدن او ایجاد می‌کرد این بود که او ترجیح می‌داد مست باشد تا اینکه از ما مراقبت کند.

مارلون با پدر خود نیز صمیمی نبود. او در مورد پدر خود نیز با غم و اندوه می‌گوید:

من همنام او بودم، اما هیچ یک از کار‌های من هیچگاه او را خشنود و یا حتی هیجان‌زده نکرد. او از اینکه به من بگوید نمی‌توانم هیچکاری را درست انجام دهم، لذت می‌برد. عادت پدرم این بود که به من بگوید هیچگاه در هیچ کاری موفق نخواهم شد.

در سال ۱۹۳۵، براندو تنها ۱۱ سال داشت که پدر و مادرش از هم جدا شدند. پدرش به شیکاگو رفت و مادرش با بچه‌ها به کالیفرنیا نقل مکان کردند. ۲ سال بعد والدینش نزد هم برگشتند و خانواده براندو بار دیگر در ایلینویز گردهم آمدند.

از کودکی، مارلون براندو استعداد خاصی در برپایی نمایش‌ها با دیگر کودکان و حتی استفاده از حیوانات مانند گاو و اسب در نمایش‌ها داشت. خواهر مارلون، جوسلین، اولین شخصی بود که به پیگیری حرفه بازیگری از طریق آکادمی هنر‌های نمایشی آمریکا پرداخت. جوسلین موفق شد راه خود را به سمت تئاتر برادوی، تلویزیون و سینما باز کند. در بیوگرافی مارلون براندو آمده است که در سن ۱۶ سالگی به مدرسه نظامی شتاک (Shattuck Military Academy) فرستاده شد. این مدرسه، جایی بود که پدرش نیز در گذشته تحصیل کرده بود. در آنجا، او همچنان علاقه‌اش به بازیگری را دنبال کرد، اما محیط خشک و سخت مدرسه برای او قابل تحمل نبود. براندو چندین بار از مدرسه فرار کرد و دستگیر شد، تا اینکه در نهایت تصمیم گرفت مدرسه نظامی را ترک کرده و به حرفه‌ی بازیگری بپردازد.

زندگی شخصی مارلون براندو

مارلون براندو کیست؟

زندگی شخصی براندو همیشه مورد توجه بود. او حداقل ۱۱ فرزند دارد که ۳ تن از آنان به فرزندخواندگی پذیرفته شده‌اند. براندو ۳ بار ازدواج کرد و طلاق گرفت، ۲ رابطه جدی داشت و بی‌نهایت رابطه‌هایی که خیلی زود به پایان رسیدند. وی همچنین صراحتا خود را دوجنسگرا می‌دانست. اودر مصاحبه‌ای گفته است:

 من همانند بسیاری دیگر از مردان رابطه همجنسگرایانه داشته‌ام و از آن خجالت نمی‌کشم.

در برخی کتاب‌ها در مورد زندگی نامه مارلون براندو به رابطه بین جیمز دین و مارلون براندو و همچنین دیگر روابطش با افرادی، چون کری گرانت (Cary Grant)، لارنس الیویه (Laurence Olivier) و راک هادسن (Rock Hudson) اشاره شده است.

مارلون براندو در سال ۱۹۵۷ با آنا کشفی، بازیگر هالیوودی، ازدواج کرد. آن‌ها یک پسر به نام کریستین داشتند که در سال ۱۹۵۸ متولد شد. اما در سال ۱۹۵۹، یک سال پس از ازدواج، آن‌ها طلاق گرفتند. سپس در سال ۱۹۶۰، براندو با بازیگر آمریکایی-مکزیکی به نام موویتا کاستاندا ازدواج کرد. در سال ۱۹۶۸، مشخص شد که پرونده طلاق پیشین موویتا هنوز در حال پیگیری است و ازدواج براندو با او با وجود دو فرزند فسخ شد.

سومین و آخرین همسر مارلون براندو تریتا تریپایا بود، یک بازیگر فرانسوی. آن‌ها در سال ۱۹۶۲ با هم ازدواج کردند. در آن زمان، براندو ۳۸ سال و تریتا ۲۰ سال بود. به لطف تریتا، براندو زبان فرانسوی را مسلط شد. طول این ازدواج تا حدود سال ۱۹۷۲ بود و آن‌ها دو فرزند داشتند.

مارلون براندو کیست؟

مارلون براندو، همچنین به عنوان "پسر بد هالیوود" شناخته می‌شد، بازیگری بسیار استعدادمند بود، اما اخلاقیات و رفتار‌های عجیب و غریبی داشت. سرکشی از دستورات کارگردان، رفتار‌های سختگیرانه، ناتوانی در حفظ دیالوگ‌ها و عدم پذیرش مسئولیت‌ها، او را به یکی از بدنام‌ترین بازیگران در نظر کارگردانان تبدیل کرده بود.

علاوه بر این، ازدواج‌های متعدد براندو و مشکلات مالی وی، به همراه شکستن دندان یک عکاس، خودکشی دخترش و ورود پسرش به زندان به جرم قتل، همه این‌ها می‌توانست دلیلی برای افول و فراموشی این ستاره بزرگ باشد. اما استعداد هنری و شعور سیاسی او بر همه این‌ها غلبه کرد و نام وی را جاودانه کرد.

در اواخر عمر، مارلون براندو با مشکلات سلامتی مبارزه می‌کرد، از جمله دیابت و سرطان کبد. در نهایت، در تاریخ ۱ جولای ۲۰۰۴ به علت نارسایی تنفسی ناشی از فیبروز ریه و نارسایی قلبی، در مرکز پزشکی رونالد ریگان لس آنجلس درگذشت. طبق وصیت خود، جسد براندو سوزانده شد.

افتخارات مارلون براندو 

مارلون براندو کیست؟

مارلون براندو چهارمین بازیگر بزرگ دهه ۱۹۵۰ به انتخاب بنیاد ملی فیلم آمریکا است. وی همچنین از احترام زیادی بین منتقدین برخوردار است و اکثر آنان اجرا‌های به یاد ماندنی و حضور کاریزماتیک او روی صحنه و بر صفحه نمایش را تحسین می‌کنند. مارلون براندو یکی از برترین بازیگران نسل خویش و از مشهورترین بازیگران قرن ۲۰ است. او همچنین یک نماد فرهنگی و نماد جذابیت در دهه ۱۹۵۰ بود.

بازیگری مارلون براندو بار‌ها از سوی منتقدین مورد تحسین قرار گرفت و مردم نیز از فیلم‌های او بسیار استقبال کردند. برشمردن همه افتخارات او در یک مقاله ممکن نیست، بنابراین در جدول زیر برخی از مهمترین جوایز او را معرفی کرده‌ایم.

نام مراسم تعدا دفعات نامزد شده تعداد دفعات برنده شده
جایزه اسکار 8 2
جایزه بفتا 8 3
جایزه گلدن گلوب 9 4
جایزه امی ساعات پربیننده 1 1
جشنواره فیلم کن 1 1
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای جهان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
1
عالی.....
کدخدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
1
فقط پدرخوانده
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
1
سینما هنر
فیلم جولیوس سزار
آنتونی
بازیچه سزار پلید
پدر و پسر ؟؟
تاریخ تاریک
پدر و پسر
سزار دیگر ؟
فیلم پدر خوانده
مارلون براندو آل پاچینو
...........
خط ابلهانه زرد
زرین مجسمه سامری
............
جک نیکلسون لئوناردو دی کاپریو
فیلم ...
نجات یک پسر
جوان غیرتمند
ستاره ها و آسمان
عمارت
ساختمان
جامعه انسانی
طبقه به طبقه
یک دو ...
شب و روز
دویدن ؟
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان