تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۲۷ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

پیام انتخاباتی مهم روحانی: راهی جز حاکمیت اعتدال وجود ندارد!

حسن روحانی گفت: مردم گاهی به جای اینکه سخن خود را از طریق نمایندگان خود در مجلس یا نمایندگان خود در دولت بیان کنند، وقتی که اقلیت حاکم می‌شود گاهی ناچار می‌شوند از طریق اعتراض و یا خیابان حرف‌های خود را بیان کنند.

پیام انتخاباتی مهم روحانی: راهی جز حاکمیت اعتدال وجود ندارد!

رویداد۲۴ اعتماد آنلاین نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری سابق برای ششمین کنگره حزب اعتدال و توسعه پیامی تصویری ارسال کرد.

به گزارش سایت حسن روحانی، بخش‌های مهم این پیام را در ادامه می‌خوانید:

نهادی به نام نظام جمهوری اسلامی ایران کاملا متصل است به آرای مردم و افکار مردم، نظرات مردم، در واقع این ملت ایران است که این بار مؤسس نظامی می‌شود به نام جمهوری اسلامی ایران.

در دوران مشروطیت عده‌ای بودند که به نام مشروطه‌خواهی یا به نام آزادی به اقدامات افراطی‌گری حتی ترور و تخریب دست زدند که در واقع محتوای اصلی مشروطیت نتواند در راه خودش و اهداف خودش قرار بگیرد.

بعد از این دوران ما می‌بینیم که همواره موضوع افراط می‌تواند یک مشکل برای جامعه ایرانی باشد. حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم آن‌جایی که ما با مشکلات مواجه شدیم معمولا از یک نقطه افراط این مشکل آغاز شد. متاسفانه افراط، مصائب فراوانی را در طول چهل و چند سال در ایران، برای مردم به وجود آورد.


بیشتر بخوانید: برای اولین بار؛ هزینه‌های انتخاباتی نامزد‌های انتخابات مجلس رصد می‌شود


متاسفانه در جامعه امروز ما عده‌ای در مسیر قهر قرار گرفته‌اند و اقلیتی در مسیر تفوق و غلبه قرار گرفته‌اند که قدرت در جامعه امروز در اختیار آن‌ها قرار داده شده است. متاسفانه زمانی که اکثریت جامعه در مسیر انفعال یا در مسیر جدایی از حاکمیت باشند و حاکمیت در اختیار یک اقلیت باشد، آن حکومت دارای قوام و قدرت لازم برای حل معضلات داخلی و بین‌المللی نخواهد بود.

حکومتی قادر است به راحتی مسائل و مشکلات داخلی‌اش و یا مسائل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی خود را حل کند که از پشتوانه اکثریت قاطع مردم برخوردار باشد. متاسفانه در انتخابات سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ با این معضل مواجه شدیم که اکثریت جامعه از حاکمیت فاصله گرفتند و این فاصله و حکومت اقلیت مشکلاتی را به وجود می‌آورد و مردم گاهی به جای اینکه سخن خود را از طریق نمایندگان خود در مجلس یا نمایندگان خود در دولت بیان کنند، وقتی که اقلیت حاکم می‌شود گاهی ناچار می‌شوند از طریق اعتراض و یا خیابان حرف‌های خود را بیان کنند.

مسلماً خیابان مسیر خوبی برای حل معضلات یک کشور نیست. انفعال و قهر هم نمی‌تواند راهی برای دستیابی به اهداف بلند ملی باشد. اینجاست که باید اعتدالیون و همه آن‌هایی که معتقد به میانه‌روی هستند در جامعه امروز بتوانند فعالیت کنند.

ما می‌بینیم در سایه افراطی‌گری در مسأله نظارت بر انتخابات با چه مشکلاتی مواجه شدیم؛ ما امروز با مجلسی مواجه هستیم به نام مجلس یازدهم که نه قابل مقایسه با مجلس اول و دوم است و نه قابل مقایسه با مجلس چهارم و پنجم است و حتی با مجلس قبلی‌اش، مجلس دهم، هم فاصله دارد. دلیل این افراطی‌گری در مسأله نظارت است.

اگر در بحث نظارت در انتخابات ما اعتدال و میانه‌روی را پیش بگیریم و در چارچوب قانون و مقررات عمل کنیم، فضای بازی برای جامعه و رقابت واقعی در انتخابات به وجود خواهد آمد و در آن انتخابات است که مجلسی می‌تواند از کل جامعه یا حداقل از اکثریت قاطع جامعه نمایندگی کند و دولتی تشکیل شود که بتواند از طرف قاطبه مردم حرف بزند و سخن بگوید و نمایندگی کند و دنیا هم آن دولت را به عنوان نماینده یک ملت بزرگ ببیند و بشناسد. آن وقت است که فرصت‌ها به خوبی استفاده خواهد شد.

همه آنچه که ما برای دولت بعدی به عنوان فرصت به وجود آورده بودیم، متاسفانه امروز شاهد فرصت‌سوزی‌ها هستیم به دلیل اینکه وقتی دولت یا مجلس از طرف قاطبه مردم، مسئولیت را به عهده نمی‌گیرد آن وقت ما می‌بینیم با ضعف‌های زیادی در مقام عمل و در مقام اقتدار، چه اقتدار داخلی و چه اقتدار بین‌المللی مواجه خواهد شد.

امروز چه راهی پیش رو داریم، آیا راهی که پیش روی ما هست خیابان است؟ مسلماً خیابان نه جوابگوی نیاز مردم در کوتاه‌مدت است و نه بلندمدت. یا قهر و انفعال است که آن هم ما را به جایی نمی‌رساند. گرچه با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم، اما چاره‌ای نداریم جز اینکه راه سومی را برگزینیم و انتخاب کنیم و آن راه سوم اعتدال است که نه با قهر میانه‌ای دارد و نه با انفعال و تلاش آن اینست که در برابر افراط ایستادگی کند و نگذارد در کشور افراط حاکم شود. 


امروز بزرگترین وظیفه‌ای که بر دوش همه ماست، همانی است که در نام حزب شما مستتر است؛ یعنی اعتدال در داخل و تعامل سازنده که آن نیز اعتدال در خارج و بیرون کشور است و توسعه. امروز که همه کشور‌های منطقه و همه کشور‌های جهان در فکر توسعه هستند، متاسفانه ما از توسعه فاصله گرفتیم.

ما چاره‌ای نداریم برای حفظ کشور و آینده کشور مسیر اعتدال و توسعه را بپیماییم و ادامه بدهیم. امروز باید بگویم دیگر اعتدال تنها اسم یک گروه و یک حزب و یک تشکیلات نیست. اعتدال اسم رمز و اسم اعظم گفتمان اکثریت قاطع جامعه ایران اسلامی است که با این گفتمان باز هم ما قادریم به همه اهداف بلند ملی‌مان دست یابیم که خداوند هم همین را به ما امر کرده است «و کذلک جعلناکم امّة وسطا لتکونوا شهداء علی النّاس». مسیر، مسیر میانه‌روی و راه وسطی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حسن روحانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
1
1
تو یکی حق نداری از اقلیت و اکثریت حرف بزنی همچنان که ترسوها حق ندارند از عقلانیت حرف بزنند
بیشترین حجم نا امیدی و اعتراض خیابانی متواتر مردم و بدنه رای خودت ? در دوره عملکرد تو بوده
یکی حرف بزنه که آبروی مسئولیت دولتی را به حراج شب جمعه بی خبری و بی مسئولیتی نگذاشته باشه ?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
1
1
اقلیت یعنی طبقه ای که دلار ۴۲۰۰ برد که برد
اقلیت یعنی ترسو بودن در انواع قرارداد های محرمانه
اقلیت یعنی ترس از نقد جامعه دانشگاهی
اقلیت یعنی کنسل و توقف بسیاری از پروژه های تحقیقاتی و علمی دوره تو از جبن و ترس
اقلیت یعنی یک مسئول سابق پشت حقه نخ نمای دوقطبی انتخاباتی و تحریک گسل های اجتماعی پنهان شدن برای گروگان گرفتن جامعه از ترس تهی بودن ایده حکمرانی
اقلیت یعنی تو
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
0
1
روحانى خواهشا از اون متلک هاى آبدار چند تا نثار اين جماعت بکنين يه مقدارى دل ما خنک بشه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان