تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۲۵ مهر ۱۴۰۲

روحانی در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام می‌کند؟

مدارا نوشت: یک منبع آگاه به خبرنگار ما گفت که حسن روحانی در انتخابات دور ششم مجلس خبرگان رهبری قطعاً ثبت‌نام خواهد کرد.

روحانی در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام می‌کند؟

رویداد۲۴ انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با مرحلهٔ نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۸۸ عضو مجلس خبرگان رهبری برای یک دوره هشت ساله برگزار خواهد شد.

یک منبع آگاه به خبرنگار ما گفت که حسن روحانی در انتخابات دور ششم مجلس خبرگان رهبری قطعاً ثبت‌نام خواهد کرد.

گفتنی است هفته گذشته قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری که در اجلاسیه دوازدهم دوره پنجم این مجلس، به تصویب رسیده بود، اعلام شد. بر اساس ماده یک قانون جدید تعداد نمایندگان تفاوتی با دوره قبل ندارد. اما تبصره یک از فصل چهارم ماده یازده شرایط انتخابات شوندگان این مجلس واکنش بسیاری از کارشناسان سیاسی را به دنبال داشت.

در بند هشتم از ماده یازده فصل چهار این قانون ذکر شده است که اجتهاد (ثبت‌نام کنندگان) باید در حدی باشد که قدرت استنباط بعض مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند، ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد. همچنین در تبصره ۱این ماده آمده: داوطلبانی که رهبری معظم انقلاب تصریحاً یا تلویحاً اجتهاد آنان را تأیید کرده باشد از نظر علمی، نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت.

در تبصره ۲ ایم ماده هم آمده: داوطلبانی که سابقه نمایندگی مجلس خبرگان رهبری دارند از امتحان (کتبی و شفاهی) معاف می‌باشند. همچنین داوطلبانی که در دوره‌های پیشین این مجلس در امتحان کتبی یا شفاهی یا هر دو حائز نمره قبولی شده اند، حسب مورد از امتحان کتبی و شفاهی یا هر دو معاف هستند.

همچنین در تبصره ۳ ماده ۱۱ تاکید شده است که: داوطلبانی که صلاحیت علمی و اجتهادشان طبق نظر اکثریت فقهای شورای نگهبان، محرز گردد، معاف از امتحان خواهند بود.

انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با مرحلهٔ نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۸۸ عضو مجلس خبرگان رهبری برای یک دوره هشت ساله برگزار خواهد شد.

حسن روحانی، هم اکنون عضو مجلس خبرگان رهبری است و در صورت کسب آرای موردنظر در انتخابات خبرگان پیش‌رو و ارائه یک لیست تحت عنوان یاران اعتدال می‌تواند یکی از رقبای سرسخت لیست جبهه پایداری در این انتخابات باشد.

بر اساس برخی زمزمه‌ها عنوان شده که جبهه پایداری به دنبال ایجاد لیستی از افراد مورد نظر خود برای مجلس خبرگان هم هستند. «گفته می‌شود تاکنون نام آقایان کاظم صدیقی و احمد پناهیان به عنوان نامزد‌های قطعی این جریان در تهران مطرح شده است.»

منبع: مدارا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان