تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۰ آبان ۱۴۰۲

کاخ سفید: عربستان به ما اطمینان داد که همچنان علاقمند به عادی سازی روابط با اسرائیل است

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به خبرنگاران گفت، عربستان سعودی به دولت بایدن اطمینان داد که ریاض همچنان علاقه‌مند به دنبال کردن توافقی است که روابط با اسرائیل را پس از پایان جنگ غزه عادی سازی می‌کند.

کاخ سفید: عربستان به ما اطمینان داد که همچنان علاقمند به عادی سازی روابط با اسرائیل است

رویداد۲۴ اکسیوس نوشت: جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به خبرنگاران گفت، عربستان سعودی به دولت بایدن اطمینان داد که ریاض همچنان علاقه‌مند به دنبال کردن توافقی است که روابط با اسرائیل را پس از پایان جنگ غزه عادی سازی می‌کند.

 درامه این مطلب آمده است: قبل از شروع جنگ اسرائیل و حماس، بایدن برای یک توافق بزرگ با عربستان سعودی که شامل یک توافقنامه صلح تاریخی بین این پادشاهی و اسرائیل بود، تلاش می‌کرد.

عربستان سعودی حمله ۷ اکتبر توسط حماس را محکوم نکرده است. از زمان آغاز جنگ غزه، مقامات سعودی از عملیات نظامی اسرائیل در غزه انتقاد کرده اند.

خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی (KBS) این هفته برای گفتگو با مقامات ارشد دولت بایدن در بحبوحه درگیری‌ها در غزه از واشنگتن بازدید می‌کند.

او روز دوشنبه با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کرد. کاخ سفید گفت: آن‌ها در مورد جنگ در غزه گفتگو کردند و بر نیاز فوری برای افزایش کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه تأکید کردند.

کاخ سفید افزود: «آن‌ها بر اهمیت تلاش برای صلح پایدار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها با تکیه بر فعالیت‌هایی که قبلاً بین عربستان سعودی و ایالات متحده در ماه‌های اخیر در جریان بود، تأکید کردند».

شاهزاده سعودی در توئیتی اعلام کرد که به سالیوان بر لزوم آتش‌بس فوری در غزه، حفاظت از غیرنظامیان، اجازه کمک‌های بشردوستانه و از سرگیری روند صلح تاکید کرد.

از سوی دیگر، یک هیئت دو حزبی کنگره به ریاست سناتور لیندسی گراهام (R-S.C) ۱۰ روز پیش از عربستان سعودی دیدن کرد و با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی (MBS) دیدار کرد.

یک منبع مطلع از مذاکرات در عربستان سعودی گفت پیامی که سناتور‌ها از مقامات سعودی شنیدند این بود که آن‌ها همچنان به تلاش برای دستیابی به توافق عادی سازی با اسرائیل علاقه‌مند هستند.

بایدن هفته گذشته با بن سلمان گفتگو کرد و هر دو بر اهمیت تلاش برای صلح پایدار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به محض فروکش کردن بحران تاکید کردند.

پس از این تماس، بایدن گفت که "هیچ مدرکی" ندارد، اما "غریزه" او به او می‌گوید که حماس ممکن است برای ایجاد اختلال در پیشرفت در توافق اسرائیل و عربستان سعودی حمله هفتم اکتبر را انجام داده باشد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان