تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲

ترفندهای پخت خوراک لوبیا خوش‌مزه

ترفندهای پخت خوراک لوبیا خوش‌مزه

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از خوراک‌های بسیار محبوب و خوشمزه و مقوی در میان ایرانی‌ها که قدمتی به درازای تاریخ دارد خوراک لوبیاست. این خوراک معمولا در فصل سرد سال و به‌عنوان وعده‌های صبحانه یا شام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه شاید درست کردن آن در ابتدا آسان به نظر برسد، اما هر غذایی فوت‌وفن و ترفند‌های خاص خود را دارد تا بتوان گفت آن را خوب پخته‌ایم و چیزی که به دست آورده‌ایم یک خوراک جا افتاده و خوشمزه است.

به گزارش رویداد۲۴ از آ‌ن‎‌جایی که در این غذا تنها از لوبیا استفاده می‌شود خواص آن در این خوراک فراوان است. همه می‌دانیم لوبیا یک غذای بسیار پر خاصیت است. برخی در این خوراک به جز لوبیا از قارچ هم استفاده می‌کنند که مزه خوبی به آن می‌دهد و می‌توان براساس ذائقه علاقه آن را به این خوراک افزود ضمن این‌که قارچ هم خواص خود را دارد و می‌تواند با اضافه‌شدن به این غذا بر خاصیت آن بیفزاید.


بیشتر بخوانید: روش درست‌ کردن آش شلغم


باتوجه به این‌که حبوبات یکی از مهم‌ترین منابع تامین پروتئین، فیبر، آهن، منگنز، فولات، منیزیم و آنتی اکسیدان هستند که مصرف آن‌ها به صورت موکد از سوی پزشکان و کارشناسان تغذیه سفارش شده است، این غذا بهترین جایگزین برای افرادی است که به هر دلیل منع مصرف گوشت دارند و می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدنشان را با استفاده از حبوبات و قارچ در این غذا به دست آورند.

در ادامه به شما ترفند‌هایی می‌آموزیم که ضمن پختن این غذا بتوانید آن را به خوشمزه‌ترین و جاافتاده‌ترین شکل ممکن تهیه کنید. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا

لوبیا چیتی: ۲ پیمانه

پیاز بزرگ: ۱ عدد

سیب زمینی بزرگ: ۱ عدد

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

قارچ: ۱۰ عدد

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر پاپریکا: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

آب جوش: چهار لیوان

ترفندهای پخت خوراک لوبیا خوش‌مزه

نکات مربوط به لوبیا

به گزارش رویداد۲۴ همان‌گونه‌که می‌دانید انواع و اقسام لوبیا در دنیا وجود دارد که در غذا‌های گوناگون و متنوع از آن‌ها استفاده می‌شود. برای تهیه خوراک لوبیا بهترین لوبیا، لوبیا چیتی است.

برخی خوراک لوبیا را با لوبیا قرمز هم تهیه می‌کنند؛ اما لوبیا چیتی لعاب و غلظت بیشتری به خوراک لوبیا می‌دهد. بهترین زمان برای خیساندن لوبیا چیتی ۱۲ ساعت در آب ولرم است. لوبیا چیتی برای پخت بین ۷۰ تا ۹۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

طرز تهیه خوراک لوبیا غلیظ و خوش‌مزه

همان‌گونه‌که اشاره کردیم بهتر آن است که لوبیا چیتی را ۲۴ ساعت پیش از این‌که بخواهید خوراک را آماده کنید در آب گرم بخیسانید. اگر به صورت ناگهانی تصمیم گرفتید این خوراک را درست کنید و زمان کافی برای خیس‌کردن لوبیا ندارید لوبیا‌ها را داخل قابلمه آب جوش بریزید و بگذارید ۵ دقیقه بجوشد؛ سپس آبکش کنید و این کار را تا سه بار تکرار کنید.

در قابلمه‌ای که می‌خواهید خوراک را درست کنید پیاز‌ها را خرد کنید و تفت دهید. اگر دوست ندارید پیاز در این خوراک دیده شود می‌توانید آن را رنده کنید. روغن را بیفزایید و اجازه دهید پیاز کمی سبک و نرم شود. نیازی نیست آن را خیلی سرخ کنیم.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته سماق


پس از اینکه پیاز کمی طلایی شد، رب گوجه فرنگی را همراه با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر پاپریکا به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. اجازه بدهید حدود دو تا سه دقیقه رب گوجه فرنگی با پیاز سرخ شود. توجه داشته باشید که حرارت شما باید کم باشد و الا رب می‌سوزد و بو و مزه خوبی به خوراک شما نمی‌دهد.

با شکیبایی مواد را هم بزنید و سرخ کنید و هنگامی‌که احساس کردید بوی خامی رب گرفته شده و به‌اصطلاح رنگش باز شده است آن را از روی حرارت بردارید.

به گزارش رویداد۲۴ در این بخش لوبیا چیتی را به قابلمه بیفزایید و با پیاز و رب چند دقیقه تفت بدهید؛ سپس آب جوش را اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا لوبیا کم کم بپزد.

ترفندهای پخت خوراک لوبیا خوش‌مزه

برای این‌که لوبیایی با غلظت خوب داشته باشیم در این مرحله و پس از این‌که یک ساعت از جوشیدن آن‌ها گذشت سیب زمینی را پوست کنید و به صورت درسته به قابلمه خوراک لوبیا اضافه کنید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه بدهید خوراک لوبیا با شعله کم بپزد و جا بیافتد.

یک ساعت پس از اینکه سیب زمینی را اضافه کردید، آن را از قابلمه خارج کنید و داخل یک کاسه همراه با یکی دو ملاقه از آب لوبیا بکوبید، طوری که سیب زمینی کاملا له و پوره شود؛ سپس پوره سیب زمینی را دوباره به قابلمه خوراک لوبیا برگردانید و اجازه بدهید خوراک بجوشد و لعاب بیاندازد.

در این مرحله اگر احساس کردید خوراک شما بیش از حد سفت و کم آب شده است، یک لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. به خوراک زیاد آب نیفزایید و دقت داشته باشید پس از این‌که قارچ‌ها را به اضافه کنید خوراک خودبه‌خود آب می‌اندازد و آب قارچ وارد خوراک می‌شود.

هنگامی‌که لوبیا‌ها خوب پختند و خوراک جا افتاد قارچ‌های شسته و خرد شده را به خوراک لوبیا اضافه کنید و اجازه بدهید خوراک حدود نیم ساعت با قارچ بجوشد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید.

خوراک لوبیا غلیظ و خوشمزه شما در این مرحله کاملا جا افتاده و آماده سرو است. خوراک لوبیا را با آب‌لیمو یا آب نارنج تازه و گلپر میل کنید و از آن لذت ببرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان