تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲

هشدار‌های پیاپی هواشناسی؛ از بارش برف و باران شدید تا وقوع طوفان

سازمان هواشناسی با صدور ۲ هشدار نارنجی و یک زرد از بارش باران و برف، رعد و برق، کاهش دما، مه‌گرفتگی، باد شدید و گرد و خاک و همچنین امواج ۳ متری دریا در نقاط مختلف کشور خبر داد.

هشدار‌های پیاپی هواشناسی؛ از بارش برف و باران شدید تا وقوع طوفان

رویداد۲۴ در خصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، بارش برف در ارتفاعات و مه‌گرفتگی برای دو استان مازندران و گلستان طی روز سه‌شنبه (فردا) هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، سقوط سنگ از ارتفاعات، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهن‌سال پیش‌بینی شده است.

سازمان فوق پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر را توصیه کرد.

باد شدید و گرد و خاک

این سازمان به دلیل پیش‌بینی وزش باد نسبتا شدید تا شدید و خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، همدان، زنجان، مرکزی و قم هشدار زردرنگ صادر کرد.

بر اثر این مخاطره جوی وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت و آمدهای شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، پرهیز از سم یا محلول‌پاشی باغ‌ها.


بیشتربخوانید: کارشناس هواشناسی: منتظر بارش‌های سنگین باشید!


طوفان در ساحل و دریا

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از وزش باد نسبتا شدید تا شدید (حداکثر سرعت وزش باد ۳۰ نات) و افزایش بیشینه ارتفاع موج (در سواحل تا ۲.۱ متر و در مناطق دور از ساحل تا ۳ متر) از صبح فردا (سه‌شنبه) تا پنجشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان در خلیج فارس نیز خبر داد.

این سازمان همچنین با صدور هشدار نارنجی از وزش باد نسبتا شدید تا شدید (حداکثر سرعت وزش باد در مناطق دور از ساحل بیش از ۲۸ نات) و افزایش بیشینه ارتفاع موج (در ساحل تا ۲.۵ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۳ متر) طی امروز (دوشنبه) در مناطق دور از ساحل دریای خزر فردا (سه‌شنبه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران خبر داد.

بر اساس این دو هشدار دریایی احتمال آسیب دیدن قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، آسیب دیدن شناورها به‌خصوص شناورهای تفریحی و سبک، اختلال در ترددهای دریایی، خسارت دیدن تاسیسات ساحلی و فراساحل و اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و سکوهای نفتی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

ممانعت از تردد شناورهای سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و منع تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و سکوهای نفتی و همچنین آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هواشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان