تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

خباز: نمایندگان مجلس به مردم پاسخگو نیستند، چون از طریق اربابان قدرت، گزینش شده‌اند

محمدرضا خباز: عدم پاسخگویی مسئولان نسبت به مردم به ویژه ارباب جراید مانند خبرنگاران و رسانه‌ها به دو دلیل است: اول اینکه بسیاری از مسئولان مذکور از وزیر کشور تا اکثریت بدنه وزارت کشور، معاونان و استانداران و به تبع آن فرمانداران، نظامی هستند در نیروهای نظامی پاسخگویی به زیرمجموعه رسم نیست.

خباز: نمایندگان مجلس به مردم پاسخگو نیستند، چون از طریق اربابان قدرت، گزینش شده‌اند

رویداد۲۴ انتشار بخشنامه وزیر کشور درباره "حضور حجاب بان ها" و "تصویر برداری از شهروندان" در حالی که روز پیش از آن احمد وحیدی، در جمع خبرنگاران تذکر دهندگان حجاب را خودجوش دانسته بود، موجی از انتقاد را در فضای رسانه ای و مجازی درباره شفاف نبودن وزیر و برخورد دوگانه مسئولان برانگیخت.  

 نبود شفافیت وتوجه‌نکردن به حدود وظایف و مسوولیت‌ها در عملکرد و تصمیم‌گیری‌ها، از دلایل گریزان بودن از پاسخگویی به افکار عمومی است، اگر مسوولان در عملکرد خود مطابق با قانون حرکت کنند و فعالیت‌های خود را بدون نقاب و حجاب از مردم انجام دهند، هیچ‌گاه واهمه‌ای از پاسخگویی و دفاع از عملکرد خود نخواهند داشت.

با توجه به ضرورت اطلاع‌رسانی و انعکاس مشکلات مردم در جامعه، پاسخگویی مسوولان امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است تا زمینه‌های جلب رضایت شهروندان تا حدودی فراهم شود.

یکی از مسائلی که در شهرستان‌ها به طرز عجیب و تاسف‌آوری رواج پیداکرده، این‌است که برخی فرمانداران حتی نماینده شهرستان خودشان را ملزم به پاسخگویی در قبال خبرنگاران نیز نمی‌دانند.

از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود مسوولان به سوالات و نقدهای مطرح شده در افکارعمومی توسط خبرنگاران  پاسخی ارائه  نکنند، این است که عدم شفاف‌سازی و پاسخگونبودن به مردم هیچگونه هزینه‌ای برای آنان ندارد. مسوولی که به افکار عمومی پاسخگو نیست هیچ تفاوت رفتاری از مردم به‌علت پاسخگو نبودنش احساس نمی‌کند، آینده مسوولیت خود را در خطر نمی‌بیند.

بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر دوش فعالان رسانه‌ای و مدنی قرار دارد، هزینه‌دار کردن عدم پاسخگویی و امتیازدار کردن پاسخگو بودن است. مسوولی که به مردم پاسخگو نیست باید احترام اجتماعی و حتی مسوولیت خود را مواجه با خطر جدی ببیند.

سایت دیده بان ایران در خصوص عملکرد وزیر کشور، استانداران و فرمانداران شده با محمد رضا خباز، فعال سیاسی و استاندار سابق سمنان گفت و گویی انجام داده که می‌خوانید:

محمد رضا خباز استاندار سابق سمنان در پاسخ  دلایل عدم پاسخگویی برخی مسوولان نسبت به مردم و بی تفاوتی از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم به دیده بان ایران گفت: ضعف پاسخگویی مسئولان، تاریخچه طولانی دارد ولی در گذشته مسوولان تا حد زیادی مسوولیت‌پذیرتر بوده و در صورت پاسخ ندادن ترس و واهمه از مردم داشتند آیا در وضعیت کنونی، اصرار به پاسخگوکردن مسوول از طرق مختلف و سماجت آن‌ها برعدم پاسخگویی در قبال مردم می‌تواند ناشی از افزایش اختیارات آن‌ها در دولت سیزدهم است. 

اکثریت استانداران و به تبع آن فرمانداران، دولت سیزدهم نظامی هستند

نماینده ادوار مجلس درباره دلایل افزایش این رویکرد مدیران در دولت سیزدهم گفت: به نظر من عدم پاسخگویی مسئولان نسبت به مردم به ویژه ارباب جراید مانند خبرنگاران و رسانه‌ها به دو دلیل است: اول اینکه بسیاری از مسئولان مذکور از وزیر کشور تا اکثریت بدنه وزارت کشور، معاونان و استانداران و به تبع آن فرمانداران، نظامی هستند در نیروهای نظامی پاسخگویی به زیرمجموعه رسم نیست، این گروه مردم را زیرمجموعه خود می‌دانند در صورتی‌که به گفته حضرت امام (ره)، مردم ولی‌نعمتان ما هستند.


بیشتربخوانید: خباز: ردصلاحیت شدم، چون دولت دنبال نمایندگان مطیع است


برخی مدیران توان پاسخگویی ندارند

محمد رضاخباز درباره دلایل عدم پاسخگویی خاطرنشان کرد: دلیل دوم این است که عملکرد بسیاری از این مدیران به‌قدری دارای اشتباه، ایراد و اشکال است که توان پاسخگویی ندارند به عبارت دیگر سوءمدیریت‌ها برای مدیران کارنابلد به حدی گسترش یافته که در صورت تشکیل جلسه برای پاسخ به سوالات، مشت پوچ برخی مدیران و مسوولان باز خواهد شد و ناکارآمدی مسوول بر همگان روشن و مبرهن خواهد شد.

وی یادآور شد: مصاحبه‌های رییس جمهور برای پاسخگویی به مردم در تلویزیون نیز در چارچوب سوالات محدود است و برای پاسخ دادن به رسانه‌ها کنفرانس خبری برگزار نمی‌شود.

خباز در ادامه خاطرنشان کرد: در زمان استانداری اینجانب در سمنان هر سه‌ماه یک‌بار با برگزاری کنفرانس خبری، هدایایی نیز به خبرنگاران جهت تشویق و ترغیب آن‌ها به پاسخگوکردن مسوولان تقدیم شده و ضمن تشکر فراوان از آن‌ها این جلسات به صورت مستمر و همیشگی ادامه می‌یافت به خاطر این‌که خبرنگاران بازوی توانمند مدیران محسوب می‌شوند البته اگر مدیران فعلی این اصل مهم را درک کنند!

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر نیروی انتظامی بازوی قدرتمند سیاسی و نظامی برای استانداران و فرمانداران در شورای تامین استان و شهرستان است خبرنگار نیز بازوی توانمند فرهنگی به شمارمی‌رود زیرا که خبرنگار می‌تواند کارکرد مثبت و خدمت‌رسانی مسوولان را به مردم اطلاع‌رسانی کند به طور یقین، انتقال عمکرد و زحمات مثبت مدیران به مردم باعث محبوبیت آن‌ها خواهد شد خبرنگاری که با هزینه و زحمت خودش بدون هیچ چشمداشتی تلاش می‌کند تا راندمان مثبت و موفقیت‌های مسوولان را معرفی کند باید در اولویت و توجه خاص مدیران قرار بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه یادآور شد: همچنین براساس گفته امام باقر (ع)  بهترین دوست کسی است که عیب تو را گوشزد و هدیه کند بنابراین در تعامل مدیران با خبرنگاران کم وکاستی‌ها و نقاط ضعف مشخص می‌شود. دلسوزی خبرنگار هدیه ارزشمندی است که مدیر را آگاه و مجبور به برطرف کردن عیوب و یا نواقص در ارایه عملکرد وی می‌کند در نهایت مشکل رفع و زمینه خدمات بعدی فراهم، کمبودها و کاستی‌های جامعه شناسایی و بررسی می‌شود.

 استاندار سابق سمنان در ادامه به موضوع ناکارآمدی مدیران دولتی پرداخت و به دیده بان ایران گفت: متاسفانه روحیه کاری برخی مسوولان فعلی برای پاسخگویی به خاطر کارنابلدی و بازده ضعیف با خبرنگار تناسبی ندارد، از همه مهمتر این گروه از مسوولان خودشان را مدیون مردم نمی‌دانند در صورتی‌که اصل خدمتگزاری و مسوولیت این است که مدیران باید خود را مدیون و وامدار مردم بدانند اما با کمال تاسف شاهد آن هستیم که بسیاری از مدیران ایرانی که اینجانب نیز در گروه آن‌ها قرار دارم نسبت به رده بالاتر، متملق و در برابر زیردستان مستبد هستند. این نوع رفتار و اخلاق از راس هیات دولت، وزارتخانه و مدیران بالاتر نشات می‌گیرد.

عضو ارشد حزب اعتماد ملی در ادامه افزود: همچنین بسیاری از احزاب کشور رسمی بوده، بنابراین وزارت کشور نسبت به افرادی که خودش در حزب انتخاب می‌کند نیز نظر و دخالت دارد ولی برای مدیرانی که چندین سال سابقه فعالیت و خدمت‌رسانی در کشور داشته و براساس اصل 26 قانون اساسی درخواست همکاری برای ارایه نظرات در خصوص انتقال مشکلات و معضلات دارند امکان ارایه خدمات با توجه به تجربیات و عملکرد چندین ساله میسر نیست.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته قرار شد فضایی برای مدیران مجرب و متخصص در نظر گرفته شود که پس از پایان اعتراضات این وعده نیز نادیده گرفته شد به دلیل این‌که مدیران فعلی اساس همکاری و همفکری با مدیران دارای سابقه کار را قبول ندارند این در حالی است که اگر ما ادعای شیعه امیرالمومنین را داریم باید در حد بسیار کم برای اداره کشور از بیانات ایشان پیروی کنیم  علاوه براین (ضمن رجوع به نهج‌البلاغه) حضرت علی (ع) در اوج قدرت از مردم می‌خواهد  (سلونی قبل ان تفقدونی ...از من بپرسید، پیش از آنکه مرا از دست بدهید) هرسوالی که دارند از امام شیعیان بپرسند و در این زمینه اصرار و اهتمام زیادی دارد.

خباز در ادامه افزود: در آن زمان امکاناتی مانند روزنامه، سایت و ... نبوده و مردم اجازه داشتند هرسوالی را پای منبر از حضرت بپرسند در صورت نپرسیدن سوال، خود حضرت علی (ع) آن‌ها را تشویق به سوال پرسیدن از حاکمان می‌کرد و برای این امر مهم بسیار مصر و جدی بود اما در کمال تاسف این روحیه در بسیاری از مسوولان ما وجود ندارد و تفکر پاسخگویی در قبال مسوولیت رنگ باخته یا بسیار کمرنگ است.

نمایندگان مجلس از طریق اربابان قدرت انتخاب و گزینش شده اند، بنابراین به مردم پاسخگو نیستند 

نماینده ادوار مجلس درباره تبعات پاسخگو نبودن برخی نمایندگان در قبال مردم و رسانه‌ها گفت: نمایندگان نیز خود را نماینده مردم نمی‌دانند زیرا که آن‌ها نیز از طریق اربابان قدرت انتخاب و گزینش شده‌اند.

قضیه کاملا روشن است براساس گفته یکی از مسوولان قبلی کشور، همه ابعاد سیاست داخلی و خارجی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ما مثل یکدیگر و شبیه یک پیکان است به این معنا که قدرت ما در حد تولید پیکان است و کشورهایی که تویوتا و بنز تولید می‌کنند راه‌های رشد و کمال را طی کرده تا به دستاوردهای فعلی رسیده‌اند. بنابراین در شرایط فعلی، کشور ما در تمامی زمینه‌ها مانند پراید عمل می‌کند از این رو، در همه موارد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی،  روابط خارجی دارای ایراد و اشکالات بزرگ و اساسی هستیم.

تملق نسبت به مافوق برای حفظ منصب و استبداد نسبت به زیرمجموعه جزء روحیه بسیاری از  مدیران شده

خبار در خصوص برخورد های سلبی با بی حجابی از طریق لایحه جدید امر به معروف و صدور بخشنامه و دستور العمل به دیده بان ایران گفت: همان‌طور که امر به معروف فرهنگی ما با زور، فشار، دار و درفش اعمال می‌شود و مسائل معیشتی مردم نیز گویای یکسان بودن همه  ابعاد زندگی ما است. با این وجود بازهم تاکید می‌کنم که تملق نسبت به مافوق برای حفظ منصب و استبداد نسبت به زیرمجموعه جزء روحیه و ذات بسیاری از ما به عنوان مدیران شده به خاطر اینکه از نظر مدیران زیرمجموعه در عمل هیچ‌کاره و پیاده است.

خباز در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه زیرمجموعه با رای خودش ما را سواره و خود را پیاده کرده، بنابراین فرد پیاده باید به دنبال فرد سواره بدود با این دیدگاه نباید انتظار پاسخگویی درست و مناسب از مسوولان داشته باشید، اگر مصاحبه‌ای هم برقرار شود خبرنگار و سوالات وی از قبل تعیین و مشخص است به طوری‌که سوال چالشی نباید پرسیده شود در نهایت همه سوالات گزینشی باید منجر به توانمندی  و عملکرد مثبت مدیرمربوطه شود.

منبع: دیده بان ایران

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمدرضا خباز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
0
4
گل گفتی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان