تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۱۹ آذر ۱۴۰۲

هوای آلوده باعث چاقی می‌شود؟/ در روزهای آلوده اینگونه از خودتان مراقبت کنید

برخی تحقیقات نشان داده که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ممکن است باعث افزایش وزن شود. این امر ممکن است به دلیل افزایش استرس، تغییر در سیستم ایمنی یا تأثیرات بر متابولیسم رخ دهد.

هوای آلوده باعث چاقی می‌شود؟/ در روزهای آلوده اینگونه از خودتان مراقبت کنید

رویداد۲۴ پژوهشگران می‌گویند تنفس در هوای آلوده، روی باکتری‌های روده تاثیر می‌گذارد و موجب افزایش خطر چاقی، دیابت، اختلالات گوارشی و دیگر بیماری‌های مزمن می‌شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ممکن است باعث افزایش وزن شود. این امر ممکن است به دلیل افزایش استرس، تغییر در سیستم ایمنی یا تأثیر بر متابولیسم رخ دهد. ذرات معلق در هوا نیز ممکن است بر ویژگی‌های متابولیسمی افراد تأثیر بگذارند.

در این میان، کودکان به این دلیل که فعال‌تر از بزرگسالان هستند و نیز به دلیل قد کوتاهی که دارند، میزان هوای دریافتی‌شان هم بیشتر است و بیشتر مستعد استنشاق یا تنفس آلاینده‌ها هستند و تنفس هوای ناپاک علاوه بر بروز بیماری‌های تنفسی، می‌تواند کودکان را چاق کند. چراکه وقتی فرد هوای آلوده را تنفس می‌کند، مواد چربی‌زا وارد بدن می‌شوند و سیستم غدد درون‌ریز را مختل می‌کنند و منجر به چاقی می‌شوند. موضوع این است که آلاینده‌های موجود در هوا حاوی مواد شیمیایی خاصی هستند که به عنوان "چربی‌زا" شناخته می‌شوند و می‌توانند متابولیسم فرد را تغییر دهند و تعادل متابولیسم را مختل کنند.

تحقیقات در زمینه ارتباط آلودگی هوا با چاق‌شدن افراد هنوز در حال انجام است اما فرضیاتی وجود دارد که حاکی از این است که آلودگی هوا می‌تواند با افزایش استرس ایجادشده توسط اثرات زیان‌آور بر روی سلامت روانی و جسمی، تأثیر منفی بر فعالیت فیزیکی افراد داشته باشد. چراکه افزایش استرس می‌تواند به افزایش مصرف غذا و تغییر در الگوی خوردن منجر شود.

علاوه بر این، ذرات معلق در هوا ممکن است به سیستم ایمنی بدن آسیب برسانند و منجر به التهاب در بدن شوند. این التهابات می‌توانند تأثیراتی بر متابولیسم داشته باشند و به ‌طور غیرمستقیم منجر به افزایش وزن شوند.

به طور کلی، هرچقدر که ما در معرض آلودگی هوا قرار بگیریم، ممکن است تأثیرات زیان‌آور بر سلامت جسمانی و روانی ما افزایش یابد که به عنوان یکی از عوامل موثر در افزایش وزن در نظر گرفته می‌شود.


بیشتربخوانید: منشأ آلودگی هوای تهران خودرو است یا مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها؟


هوای آلوده، افراد چاق را به چه بیماری‌هایی مبتلا می‌کند؟

افراد چاق که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، ممکن است به بیماری‌های مختلف مبتلا شوند. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

بیماری‌های تنفسی: آلودگی هوا می‌تواند عوارض ناشی از تنفس ذرات معلق و ترکیبات شیمیایی را افزایش دهد، که به عنوان مثال به برونشیت، آسم، و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی منجر شود.

بیماری‌های قلبی عروقی: ذرات معلق در هوا می‌توانند به سیستم قلبی عروقی آسیب بزنند و باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی، افزایش فشارخون و ... شوند.

دیابت: تحقیقات نشان داده که آلودگی هوا ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت شود یا اثرات بیشتری در افراد دیابتی داشته باشد.

اختلالات متابولیسمی: آلودگی هوا می‌تواند به افزایش مقاومت به انسولین و اختلالات متابولیسمی منجر شود که این مسائل می‌تواند به چاقی و دیگر مشکلات جسمانی منجر شود.

چگونه در روزهای آلوده مراقب خود باشیم؟

پزشکان می‌گویند افراد چاق یا دارای اضافه وزن می‌توانند با انجام یک سری اقدامات در هوای آلوده مراقب سلامت خود باشند.

کنترل وزن: تلاش برای کاهش وزن یا حفظ وزن سالم می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت کلی کمک کند.

اقدامات حفاظتی: در روزهای آلوده، اقدامات حفاظتی مانند استفاده از ماسک مناسب و اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی شدید در فضاهای آلوده را انجام دهید.

بسته نگه داشتن پنجره‌ها: هنگامی که هوا آلوده است، ترجیحاً پنجره‌های خانهو خودرو را بسته نگه دارید. هرچند در روزهای آلوده، هوای داخل خانه نیز آلوده می‌شود اما با بستن پنجره‌ها می‌توان آلودگی کمتری را به فضای داخل خانه راه داد.

ورزش در محیط‌های تمیز: تلاش کنید فعالیت‌های ورزشی را در محیط‌های تمیز و کم‌آلوده انجام دهید. مثلا در خانه، یا در سالن‌های ورزشیِ سربسته با سیستم تصفیه هوا.

تغذیه سالم: رعایت یک رژیم غذایی سالم و با مواد غذایی ضد التهاب می‌تواند به مقابله با اثرات آلودگی هوا کمک کند. مواد غذایی سرشار از ویتامین E، ویتامین C، ویتامین D، مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان و البته مصرف همه اینها باید با نظر پزشک باشد. نه خودسرانه.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آلودگی هوا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان