تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۱۹ آذر ۱۴۰۲

قطب‌سازی اصلاح‌طلبان و مرزبندی اصولگرایان

در میان دو قطبی اصلاح‌طلبان و جبهه پایداری اصولگرایان می‌کوشند گفتمان فرای افراط و تفریط آن‌ها به مردم ارائه دهند.

قطب‌سازی اصلاح‌طلبان و مرزبندی اصولگرایان

رویداد۲۴ شرایط انتخاباتی قدری پیچیده شده است و بازی‌های سیاسی گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا هم مانند سابق نیست. اصلاح‌طلبان برخلاف گذشته دیگر کلیت اصولگرایان مورد هدف انتخاباتی قرار نمی‌دهند و به نوعی دو قطبی خود را صرفا با جبهه پایداری ساخته‌اند؛ آنها می‌کوشند پایداری را به مثابه کلیت جریان اصولگرایی معرفی کنند تا بتوانند گفتمان انتخاباتی خود را قطبی کنند؛ یعنی منِ دیگری در برابر خود بسازند؛ روشی که شاید اگر می‌خواستند در برابر همه اصولگرایان از جمله میانه‌روهای آنها در پیش بگیرند، چندان موفق به قطب‌سازی نمی‌شدند.

با این اوصاف نیروهای پایداری احتمالا در انتخابات منشأ اثر خواهند زیرا حالا مورد توجه اصلاح‌طلبان هم قرار گرفته‌اند؛ ولو مورد توجه سلبی اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. جبهه پایداری در میان اصولگرایان هم با مسائل متعددی روبه‌رو است. این گروه در دو سال و نیم اخیر توانسته است نیروهایی نزدیک به خود را وارد دولت کند و از این حیث دارای قدرت سیاسی است؛ بنابراین اصولگرایان می‌دانند که نمی‌شود آنها را نادیده گرفت اما در عین حال نمی‌توانند از اختلافات سرشاری که با این گروه دارند هم صرف نظر کنند. البته کشمکش‌های اصولگرایان با پایداری‌ها محدود به این دوره نیست و در انتخابات‌های گذشته هم شاهد جدال‌های آنها با یکدیگر به ویژه بر سر لیست واحد انتخاباتی بوده‌ایم. پایداری‌ها معمولا راضی به لیست نهایی نمی‌شوند و اصولگرایان هم آنها را متهم به سهم‌خواهی می‌کنند. حالا اما به نظر می‌رسد بدنه اصلی اصولگرایی تمایل دارد با ایجاد اجماعی سراسری میان خودشان نیاز انتخاباتی‌اش به پایداری را کاهش دهد.

در عین حال اصولگرایان گرچه در مقابل بازی انتخاباتی اصلاح‌طلبان بارها اعلام کرده‌اند که صف ما از صف پایدرای جداست اما بدشان هم نمی‌آید پایداری از سوی اصلاح‌طلبان مورد نقدهای تند قرار بگیرد زیرا می‌دانند کافی است یک گزاره را در جامعه جا بیندازند، اینکه اصولگرایان، پایداری نیستند. اگر اصولگرایان بتوانند این گزاره را به جامعه منتقل کنند، از دو سر برنده بازی هستند؛ از یک سو پایداری و اصلاح‌طلبان در جدال با یکدیگر، همدیگر را تضعیف می‌کنند و از سوی دیگر دست اصولگرایان باز خواهد بود تا گفتمان سومی فرای افراط پایداری‌ها و تفریط اصلاح‌طلبان ارائه دهند؛ اعتدال انقلابی. آنها می‌توانند با این گفتمان بخش‌های قابل توجهی از جامعه را به خود نزدیک کنند و دست بالا را نسبت به اصلاح‌طلبان و پایداری‌ها در عرصه انتخابات به دست آورند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان