تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

کتایون ریاحی کیست؟

کتایون ریاحی، بازیگر سرشناس تلویزیون و سینمای ایران است. او در سریال "پس از باران" و "یوسف پیامبر" شهرت زیادی به دست آورده است. او متاهل است و فرزندی نیز دارد. تحصیلات کتایون ریاحی شامل کارشناسی ادبیات و انسان‌شناسی است.

بیوگرافی کتایون ریاحی

رویداد۲۴ کتایون ریاحی، متولد ۱۰ دی ۱۳۴۰ در تهران، بازیگر و فعال اجتماعی است. او دارای لیسانس رشته ادبیات و مردم‌شناسی می‌باشد. بازیگری را در سن ۲۴ سالگی با سریال "زیر سایه همسایه" آغاز کرد و با بازی در نقش زلیخا در سریال "یوسف پیامبر" به شهرت دست یافت. کتایون ریاحی سال گذشته با اتهام "انتشار محتواهای کذب به تشویش اذهان و کمک به آشوب" تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و در آبان ماه بازداشت شده بود. او از جمله بازیگرانی بود که بدون حجاب در فضای عمومی حاضر شده بود. 

زندگی شخصی کتایون ریاحی

پدر و مادر کتایون ریاحی اهل شیراز و گیلان هستند. نام پدر او آردشیر ریاحی است و در چمران شیراز به عنوان پزشک ارتوپد در بیمارستان فعالیت می‌کند. مادر او نیز گیتی ریاحی نام دارد و به طراحی لباس مشغول است. کتایون ریاحی یک برادر به نام علیرضا دارد که همچنان در زمینه بازیگری فعالیت می‌کند. او به ورزش به طور جدی علاقه‌مند است و صبح‌ها از ورزش صبحگاهی غافل نمی‌شود. علاوه بر این، یوگا، شنا و دوچرخه‌سواری از ورزش‌های مورد علاقه او هستند که گاهاً به آن‌ها می‌پردازد. او هرگز تلویزیون تماشا نمی‌کند. کتایون ریاحی یک شنونده بسیار خوب است و درد و ناراحتی مردم را آزار می‌دهد، بنابراین تلاش می‌کند تا برای آن‌ها کاری انجام دهد و به این ترتیب روحیه خود را نیز آرام کند.

کودکی کتایون ریاحی

عکسی از کودکی کتایون ریاحی در کلاس اول دبستان را در ادامه مشاهده کنید.

کتایون ریاحی کیست؟

ازدواج اول کتایون ریاحی

کتایون ریاحی کیست؟

کتایون ریاحی قبل از ورود به حرفه بازیگری، ازدواجی با فرشید رحیمیان داشتند. این ازدواج به تولد یک پسر به نام پوریا منجر شد. پوریا یک موسیقیدان است و تحصیلات آکادمیک در زمینه موسیقی دارد. او اولین آلبوم بی کلام خود را با نام "پژواک سکوت" منتشر کرد. زندگی کتایون ریاحی با فرشید رحیمیان پایدار نماند و با طلاق و جدایی به پایان رسید.

ازدواج دوم کتایون ریاحی

کتایون ریاحی کیست؟

کتایون ریاحی پس از انتهای رابطه ازدواجی اول خود، برای بار دوم با مردی به نام مسعود بهبهانی ازدواج کرد. مسعود بهبهانی یکی از سهامداران اصلی شرکت اویل ورد آمریکا است.

نویسندگی کتایون ریاحی برای کودکان

کتایون ریاحی، به عنوان یک نویسنده نیز در کنار حرفه بازیگری فعالیت می‌کند. او پس از تحصیل در رشته ادبیات، به نوشتن کتاب‌ها مشغول شده است. در سال ۱۳۹۳، دو کتاب را منتشر کرد و دومین کتاب او با نام "ماهی قرمز کوچولو" یک داستان کودکانه است. به علاوه، کتایون ریاحی با کار نویسندگی برای کودکان، مسیر حرفه‌ای خود را در این حوزه آغاز کرده است.

ماجرای خودسوزی کتایون ریاحی

در پی رویداد تلخ خودسوزی و مرگ سحر خدایاری، که با نام "دختر آبی" معروف شد و در دادگاه خودسوزی کرد، کتایون ریاحی شبیه به او، تصمیمی اتخاذ کرد. او اعلام کرد که پرده از نیت خودسوزی خود برمی‌دارد و از اقدامی مشابه جلوگیری می‌کند. او از شاعر معروف و دوست نزدیک خود، مرحوم افشین یداللهی، الگو گرفته است.

این بازیگر تلویزیون و سینما در صفحه اینستاگرامش نوشت: «یک روز تاریک، تلخ و سیاهِ جور و ستم در اسفند ۹۵، تصمیم گرفتم جلوی قوه‌ی قضاییه خودسوزی کنم...

از چندنفری که می‌دانستند، تنها افشین یداللهی دست‌به‌کار شد، مثل همیشه، همچون یک فرشته... مرا واداشت بمانم و چند روز بعد خودش رفت...

اکنون هستم، ماندم و پیروز شدم و همچنان با شجاعت هستم ...

دخترم! سحر جان! متأسفم کسی نبود تو را از این کار منصرف کند...»

ورود کتایون ریاحی به عرصه بازیگری

کتایون ریاحی با بازی در فیلم "خبرچین"، وارد صنعت سینما شد. اما متأسفانه، این فیلم به دلایلی ناتمام ماند و در نتیجه، ریاحی برای بازی در فیلم "پاییزان" انتخاب شد و به این ترتیب، فعالیت هنری خود را در دنیای سینما آغاز کرد.

کتایون ریاحی با بازی در دو فیلم سینمایی و تلویزیونی، به قله درخشش در حرفه بازیگری رسید. فیلم سینمایی "شام آخر" به عنوان یکی از مهمترین و بهترین بازی‌های کتایون ریاحی در دوران فعالیت سینمایی‌اش، شناخته شده است. این فیلم به او نامزدی دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر در جشنواره فجر را به ارمغان آورد. علاوه بر این، در سریال تلویزیونی "یوسف پیامبر"، کتایون ریاحی در نقش اصلی زلیخا ظاهر شد و توانست خود را در نظر مردم به خوبی جا بیندازد. به گونه‌ای که مدت زمان طولانی مردم او را با نام زلیخا شناخته و صدا می‌زنند.

خداحافظی کتایون ریاحی از بازیگری

کتایون ریاحی کیست؟

کتایون ریاحی پس از بازی در سریال "یوسف پیامبر"، از دنیای بازیگری خداحافظی کرد. فرج الله سلحشور، کارگردان این سریال، درباره ترک حرفه بازیگری توسط او اظهار نظر کرد. او گفت که خانم ریاحی پس از اتمام سریال "یوسف پیامبر" اعلام کرد که دیگر نمی‌تواند فضا‌های موجود در صنعت سینما را تحمل کند و از حرفه بازیگری کناره‌گیری می‌کند. او اشاره کرد که در فیلم "حضرت یوسف" مسائل معنوی، آرامش، احترام، حیا و حجاب مورد بحث بوده و کتایون ریاحی نمی‌توانست صحنه‌های دیگر را تحمل کند. ریاحی خود نیز در یک یادداشت در خرداد ۱۳۸۸ اعلام کرد که از عرصه بازیگری کناره گیری می‌کند و تا کنون در هیچ سناریویی حضور نداشته است.

بنیاد کمک کتایون ریاحی

کتایون ریاحیدر تاریخ ۳ اسفند ۱۳۹۱، نخستین بنیاد نیکوکاری را در جزیره کیش تأسیس کرد و آن را با شماره ۱۸۵ به ثبت رساند. این بنیاد با نام "کیش مهر کتایون" شناخته می‌شود و با هدف‌های انسانی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرده است. فعالیت اصلی این بنیاد مختص کودکان ناشنوا است و به ویژه برای کودکان ناشنوای مادرزادی که با انجام عمل جراحی کاشت حلزونی، قابلیت شنوایی را به دست می‌آورند. اولین آلبوم بی‌کلام پسر کتایون ریاحی با نام "پژواک سکوت" به نفع بنیاد نیکوکاری "کیش مهر کتایون" تولید شده است.

کشف حجاب کتایون ریاحی و دستگیری او

کتایون ریاحی کیست؟

در سال ۱۴۰۱، به دلیل اظهارنظر درباره وقایع کشور، برخی از شخصیت‌های معروف هنری و ورزشی مورد احضار قرار گرفتند. کتایون ریاحی نیز یکی از این شخصیت‌ها بود. در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۱، به دلیل  انتشار عکس بدون حجاب خود در صفحه اینستاگرامش، به دستور دادستانی عمومی و انقلاب تهران بازپرس جلب و بازداشت شد. او در ویلای خود در یکی از بخش‌های اطراف قزوین بازداشت شد. در آن زمان، او تحت تعقیب قضایی بود.

شایعه حضور کتایون ریاحی در کنسرت ابی

عکس‌هایی از کنسرت ابی در شهر لس آنجلس در فروردین ۹۲ منتشر شد که خانمی بی حجاب را در کنار ابی نشان می‌داد. این خانم بسیار شبیه کتایون ریاحی بود. انتشار این عکس‌ها با واکنش‌هایی ازسوی سایت‌های خبری و فرج الله سلحشور همراه شد. فرج الله سلحشور چنین گفته بود: این اتفاق مطلب ما را تأیید می‌کند که در شرایط فعلی و با این جریان، عوامل سینمای ما نمی‌توانند درست رفتار کنند و این سینماست که معمولا سینماگرانش را در آلودگی و فساد خودش غرق می‌کند. حال فرقی ندارد که آن بازیگر «یوسف» باشد یا فرد دیگری.

البته کتایون ریاحی ساکت ننشست و به این بحث‌ها واکنش نشان داد. او این ماجرا را تکذیب کرد و گفت: عکس‌های منتشر شده از من در فضای مجازی صحت ندارد. متاسفم از اینکه در جامعه مترقی ایران، برخی از مردم از روی بی‌خبری و بی‌اطلاعی در صدد تخریب چهره‌های شناخته شده هستند.
درنهایت مشخص شد که عکس‌های انتشار یافته متعلق به مهشید برومند، همسر دوم ابی بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
راهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
5
3
دم کتایون بانوی با وقارمون گرم
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان