تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲

رایج‌ترین اشتباهات هنگام استفاده از اجاق گاز؛ نکات تکان دهنده

اجاق گاز‌ها یکی از وسیله‌های ضروری در آشپزخانه‌ها هستند که هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورت به استفاده نامناسب امکان آتش‌سوزی و گازگرفتگی وجود دارد، از این رو توصیه می‌شود که با انواع اجاق گاز، گاز رومیزی و... آشنا شده و موارد احتیاطی و مهم را قبل از خریداری اجاق گاز برای پیشگیری از آتش‌سوزی رعایت کنید.

رویداد۲۴ یکی از وسیله‌های ضروری و جدانشدنی تمام آشپزخانه‌ها اجاق گاز است که در بیشتر مواقع به دلیل بی‌احتیاطی و رعایت نکردن نکات ایمنی مهم منجر به بروز خسارات مختلفی می‌شود. از خسارات متعددی که در مورد اجاق گاز ممکن است رخ دهد استفاده نامناسب و یا عدم نصب و راه‌اندازی مناسب است؛ به همین دلیل بایستی با نکات مهم و ایمنی که در مورد استفاده صحیح از اجاق گاز عنوان شده است آشنا شوید و از هرگونه آسیبی جلوگیری کنید.

اجاق گازها یکی از وسیله‌های ضروری در آشپزخانه‌ها هستند که هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورت به استفاده نامناسب امکان آتش‌سوزی و گازگرفتگی وجود دارد، از این ‌رو توصیه می‌شود که با انواع اجاق گاز، گاز رومیزی و... آشنا شده و موارد احتیاطی و مهم را قبل از خریداری اجاق گاز برای پیشگیری از آتش‌سوزی رعایت کنید.

نحوه کارکرد اجاق گاز

برای این‌که بتوانید نکات مهم و ایمنی را در استفاده از اجاق گاز رعایت کنید، در مرحله اول لازم است با نحوه کارکرد و قطعات آن به صورت کامل آشنا شوید. اکثر اجاق گازها شبیه به یکدیگر هستند و گاز از طریق شیلنگ به اجاق گاز وصل شده (در ابتدا به لوله چند راهه می‌رسد که انتهای لوله شیر اجاق گاز قرار دارد) و مخلوطی از هوا و گاز باعث روشن شدن شعله می‌شود. حال اگر در مرحله راه‌اندازی هر کدام از لوله‌ها با مشکل مواجه شوند، خطرات جبران‌ناپذیری رخ می‌دهد. اجزای تشکیل دهنده گاز نیز شامل فندک، ترموستات، ترموکوپل، شمعک، درجه تنظیم حرارت و مشعل‌ها است.

نکات مهم جهت جلوگیری از نشت گاز

یکی از مشکلات اساسی که موجب گازگرفتگی و یا انفجار در اجاق گاز می‌شود، نشت گاز است و این اتفاق علائمی را به همراه دارد که عبارت‌اند از: احساس سنگینی در ناحیه چشم و سر، بوی گاز شدید و شنیدن صدای خروج گاز که برای جلوگیری از موارد گفته شده بایستی به هنگام استفاده از اجاق گاز مواردی را در نظر داشته باشید:

در برخی مواقع اتصالات بست گاز در اجاق گاز و یا لوله به درستی نصب نشده‌اند و برای رفع این مشکل بایستی بست‌ها را سفت کرده و یا شیرهای کنترل گاز نیز ممکن است باعث نشت گاز شوند که در این حالت نیز باید اتصالات شیرها و مشعل مورد بررسی قرار گیرند.

نکات مهم ایمنی در هنگام استفاده از اجاق گاز

برای این‌که در هنگام استفاده از اجاق گاز دچار مشکل نشوید، لازم است به نکات ریز و در عین حال مهمی توجه کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

نگهداری و نظافت: یکی از مهم‌ترین ارکان اصلی برای افزایش کیفیت عمر اجاق گاز و بهبود کیفیت نظافت است؛ از این ‌رو بهتر است نظافت را به صورت کامل و مرحله‌به‌مرحله انجام دهید:

  • در ابتدا شیر گاز را ببندید تا در هنگام نظافت گازی خارج نشود.

  • از محلول تمیزکننده مناسبی استفاده کنید.

  • سیم‌های موجود روی صفحات اجاق گاز را نکشید.

  • در صورت وجود خاکستر از جاروبرقی استفاده کنید.

  • توجه داشته باشید که پس از هر بار پخت بایستی صفحه گاز (به‌خصوص صفحه شیشه‌ای) به صورت کامل تمیز شود.

رایج‌ترین اشتباهات هنگام استفاده از اجاق گاز؛ نکات تکان دهنده

مکان قرارگیری اجاق گاز: محل قرارگیری اجاق گاز اهمیت بسیار زیادی دارد که متأسفانه کمتر کسی به آن توجه می‌کند؛ در زیر نکات مهم محل قرارگیری را آورده‌ایم:

  • اجاق گاز بایستی در مکان بادخیز قرار نگیرد؛ زیرا شعله بر اثر باد خاموش شده و خطر جدی را به همراه خواهد داشت (با اینکه اجاق گازهای امروزی مجهز به ترموکوپل هستند؛ اما بهتر است این مورد را در نظر داشته باشید)

  • بهتر است اجاق گاز در مکان شیب‌دار قرار نگیرد.

شیلنگ استاندارد: شیلنگ‌های استاندارد می‌توانند از بروز هرگونه حادثه خطرناکی مانند آتش‌سوزی و برق گرفتگی جلوگیری کنند. ویژگی‌های شیلنگ‌ استاندارد عبارت است از: طولی حداکثر 5/1 متر، دارای جنسی مقاوم و...

عدم قرار دادن ظروف خیلی سنگین: ظروف سنگین با آسیب زدن به اجزای داخلی اجاق گاز ممکن است خسارت جبران‌ناپذیری وارد کنند.

انواع اجاق گاز و نکات ایمنی در هنگام استفاده از آن‌

اجاق گاز مبله: این نوع از اجاق گازها علاوه ‌بر شعله‌هایی برای پخت غذا، دارای فر نیز هستند و امکاناتی مانند جوجه‌گردان، برنامه‌های تنظیم پخت و... را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از این نوع اجاق گاز بایستی روش استفاده از فر را بیاموزید و پس از استفاده آن را به صورت کامل تمیز کرده و همچنین موارد مختلف را در دفترچه محصول مطالعه کنید.

رایج‌ترین اشتباهات هنگام استفاده از اجاق گاز؛ نکات تکان دهنده

اجاق گاز کشویی: این نوع از اجاق گازها دارای محفظه فر بوده که به حالت کشویی باز می‌شوند و ظاهری مدرن‌تر نسبت به مدل مبله دارند. البته در هنگام استفاده از این وسیله لازم است موارد مختلفی را رعایت کنید و مراقب باشید که در هنگام باز و بسته کردن کشو فر با مشکل مواجه نشوید.

اجاق گاز رومیزی: یکی از مدرن‌ترین اجاق گازهایی که امروزه در تمام خانه‌ها به چشم می‌خورد اجاق گازهای رومیزی هستند که دارای تنوع بسیار زیادی بوده و محیط را به طرز زیبایی دیزاین می‌کنند. شما می‌توانید این محصولات را در جنس‌های شیشه‌ای، سرامیکی و استیل تهیه کرده و از کارایی آن لذت ببرید. فقط توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از اجاق گاز شیشه‌ای لازم است بعد از هر بار استفاده صفحه را به صورت کامل تمیز کنید. اگر به دنبال برند مناسبی برای خرید گازهای رومیزی هستید، گاز رومیزی آلتون مناسب‌ترین گزینه به شمار می‌آید که دارای کیفیتی بی‌نظیر است.

خرید اجاق گاز مناسب و ایمن

اجاق گاز به ‌عنوان یکی از وسیله‌های ضروری در آشپزخانه لازم است که هنگام خرید و استفاده از آن باید دقت فراوان داشته باشید تا دچار آتش‌سوزی و یا گازگرفتگی نشوید. فروشگاه کالاشهر یکی از بزرگ‌ترین عرضه کننده‌های محصولات باکیفیت در تنوع بی‌نظیری بوده و همه کاربران می‌توانند بدون هیچ‌گونه دردسری سفارش خود را به راحتی ثبت کنند. انواع گازهای صفحه‌ای در جنس‌های مختلف مانند گاز صفحه‌ ای شیشه ای، استیل و... در برندهای مختلف موجود است.

در این فروشگاه به دلیل فروش بدون واسطه محصولات، قیمت بسیار پایینی لحاظ شده است تا همه کاربران با هر بودجه‌ای که دارند بتوانند محصولات باکیفیت را خریداری کرده و با رعایت نکات ایمنی از هرگونه آسیب و مشکلی دور باشند. اگر به دنبال خریدی راحت و محصولاتی با گارانتی معتبر از برندهای محبوب و پرطرفدار هستید، بهتر است به فروشگاه کالا شهر مراجعه کنید و از خدمات پس از فروش این فروشگاه بهره‌مند شوید.

برچسب ها: تبلیغات
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان