تاریخ انتشار: ۲۱:۲۸ - ۲۸ آذر ۱۴۰۲

سقف سنی نومعلمان؛ چالشی که حل نشد/ سن معلم چقدر مهم است؟

«دعوت به‌کار معلمان بازنشسته برای جبران کمبود معلم»، «تعیین سقف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان» و «استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ٢٠ تا ٤٣‌ساله در آموزش‌وپرورش»: این ٣ موضوع از پرچالش‌ترین مباحثی بودند که از مهر امسال در آموزش‌وپرورش کشور مطرح شدند و در همه این مباحث «سن» کلیدواژه‌ای مشترک بوده است.

سقف سنی نومعلمان؛ چالشی که حل نشد/ سن معلم چقدر مهم است؟

رویداد۲۴ در این چالش ها سن و سال معلمان به کارگیری شده ،مورد اختلاف کارشناسان مسائل آموزشی و متولیان استخدام معلمان بوده است:

بازنشسته‌ها پای تخته

یکی از تدابیر پرحاشیه وزیر آموزش‌وپرورش برای جبران کمبود معلم در سال تحصیلی جاری، به‌کارگیری معلمان بازنشسته بوده است. قرار بود دعوت به‌کار این معلمان با دقت و بررسی انجام شود، اما گستردگی کار و کمبود زمان گزینش نیروها باعث شد معلمان پرسن و سال بسیاری تدریس را از سر بگیرند. اگر چه به قول محمود امانی طهرانی دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش در گزینش معلمان بازنشسته بیش از سن، وجود شور و نشاط آموزش ملاک قرارگرفته، اما کارشناسان آموزشی معتقدند در هیچ شرایطی نمی‌توان همبستگی و ارتباط تنگاتنگ سن معلم با حسن انجام کارش را نادیده گرفت.

همان ٢٤ سال ملاک است

در روزهای پرتب و تابی که برای تعیین شرایط کنکور ورودی دانشگاه فرهنگیان میان وزارت آموزش‌وپرورش و نهادهای تصمیم گیرنده مختلف مانند دیوان عدالت اداری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... بحث و جدل بود، سقف سن ورود به این دانشگاه از پرمناقشه‌ترین مسائل بود. درنهایت هم سقف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۱۴۰۳ مانند دو سال گذشته، همان ۲۴ سال تعیین شد و اجرای مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش مبنی بر کاهش و تقلیل سقف سنی ورود به دانشگاه به ٢٢ سال، به کنکور ۱۴۰۴ موکول شد.

اجرای قانون خدمات کشوری

تعداد قابل توجهی از ٤٢ هزار معلمی که امسال در آموزش‌وپرورش جذب شدند، از طریق شرکت در آزمون استخدامی مراحل جذب و گزینش را گذرانده‌اند. در این شیوه جذب نیرو، هیات عمومی دیوان عدالت اداری قانون خدمات کشوری را برای جذب معلمان در نظر گرفته و بر اساس این قانون ٤٠ سال را به‌عنوان سقف سنی پذیرفته شدگان اعلام کرده است. اما به قول قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش، بسیار خوشبینانه است که تصور کنیم این نومعلمان پرسن و سال در ٧٠‌سالگی هم می‌توانند معلمانی مطلوب باشند. لاشکی در صحبت‌های اخیرش دیوان عدالت اداری را خطاب قرار داده و گفته است: «علاوه بر این که در قانون خدمات کشوری حداکثر سن استخدام ٤٠ سال در نظر گرفته می‌شود، به دلیل لزوم اجرای قانون جوانی جمعیت، برای تاهل و فرزندآوری٣ سال به سن افراد افزوده می‌شود. تصور کنید فردی در ٤٣‌سالگی وارد آموزش‌وپرورش می‌شود و باید ٣٠ سال خدمت کند. آیا در ٧٣‌سالگی می‌تواند همچنان معلم باشد؟»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: معلمان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان