تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۰۶ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

سردار سیدرضی موسوی کیست؟

سیدرضی موسوی از فرماندهان نزدیک به حاج قاسم سلیمانی که در سوریه حضور داشته است، شب گذشته با اصابت سه موشک به محل اقامتش به شهادت می‌رسد. در این گزارش درباره زندگی وی بخوانید.

سیدرضی موسوی که بود؟

رویداد۲۴ روز گذشته خبرگزاری‌ها از شهادت سیدرضی موسوی در سوریه بر اثر حمله اسرائیل به یکی از مقرها خبر دادند. اگرچه اطلاعات زیادی از زندگی و سمت‌های این سردار سپاه پاسداران در دسترس نیست لیکن، تسنیم از وی به عنوان قدیمی‌ترین مستشار سپاه پاسداران در سوریه یاد کرد. براساس اطلاعات منتشر شده شب گذشته نیروهای اسرائیلی به منطقه زینبیه حمله کردند. منطقه زینبیه در حومه شهر دمشق قرار دارد. در جریان این حمله است که سیدرضی موسوی به شهادت می‌رسد. 

همچنین گفته می‌شود که سیدرضی موسوی از فرماندهان نزدیک به قاسم سلیمانی بوده است. به نحویکه پس از شهادت وی عکسی از او در کنار حاج قاسم سلیمانی منتشر شد. 

عکس سیدرضی موسوی و قاسم سلیمانی 

سیدرضی موسوی که بود؟

جزئیات شهادت سردار سید رضی موسوی از زبان سفیر ایران در سوریه

سیدرضی موسوی از جمله چهره‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ظاهراً با اصابت سه موشک به شهادت رسیده است. حسین اکبری سفیر ایران در روسیه در اینباره توضیح داد: «امروز ساعت ۲ایشان در سفارت بودند و در محل دفتر کارشان حضور داشتند و سپس در بعد از ظهر به محل اقامت و منزلشان در محله زینبیه رفتند. با توجه به اینکه همسر این شهید معلم هستند در آن ساعت در منزل حضور نداشتند و در ساعت ۴:۲۰ بعد از ظهر، منزل ایشان ظاهرا با سه موشک رژیم صهیونیستی هدف قرار می‌گیرد و ساختمان تخریب می‌شود پیکر این شهید به حیاط پرتاب می‌شود. ایشان دیپلمات و رایزن دوم در سفارت بودند که گذرنامه دیپلماتیک و اقامت دیپلماتیک در اینجا داشتند و در واقع بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی ۱۹۶۱ و کنوانسیون ۱۹۷۳ این حمله به عنوان جنایت از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده است.»

خاطره سیدرضی موسوی از قاسم سلیمانی

سیدرضی موسوی از جمله چهره‌هایی بوده است که با حاج قاسم سلیمانی سردار سپاه پاسداران در سوریه همراه بوده است.

او در این خاطره از همنشینی با حاج قاسم سلیمانی یاد کرده و می‌گوید: «حاج قاسم گفت سید خسته شدیم دیگه.»

سیدرضی موسوی که بود؟

سیدرضی موسوی که بود؟

ماجرای پیراهن مشکی سیدرضی موسوی

سیدرضی موسوی بیش از یک سال مشکی به تن کرد و علت آن را نیز شهادت قاسم سلیمانی می‌دانست. او گفته بود که تا سال وی پیراهن مشکی را از تن در نمی‌آورد.

نقش نفوذی‌ها در مرگ سیدرضی موسوی

در پی شهادت سیدرضی موسوی بود که سردار جعفر اسدی هم‌رزم وی در سوریه درباره شهادت وی توضیحاتی در یک برنامه تلویزیونی داد و از نقش نفوذی‌ها در لو رفتن مکان سیدرضی موسوی گفت. سردار جعفر اسدی، همرزم شهید سید رضی موسوی گفته بود: «رژیم صهیونیستی، هفته گذشت هم همین مکان را به گمان اینکه شهید سید رضی موسوی در آنجا حضور دارد هدف گرفته بود ولی او در آن مکان نبود؛ ولی این بار به واسطه جاسوس‌هایی که داشتند، توانستند مکان دقیق حضورش را شناسایی کنند.»

در ادامه این برنامه تلویزیونی را می‌بینید:

واکنش‌ها به شهادت سیدرضی موسوی

نخستین واکنش به شهادت سیدرضی موسوی را سفیر ایران در سوریه داشت که ضمن تشریح چگونگی شهادت وی تاکید کرد: «او مستشار نظامی رسمی ایران در سوریه بود و اقدام صهیونیست‌ها در شهادت رساندن ایشان برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است؛ بنابراین حق مقابله برای کشور قربانی (ایران) محفوظ است و به صورت طبیعی پاسخ این جنایت در شرایط و زمان مناسب داده خواهد شد.»

البته سردار جعفر اسدی موضعی در تحلیل این اقدام اسرائیل گفته بود: «سردار اسدی همچنین اظهار داشت: اسراییل به دنبال این است هرطور شده واکنشی از ایران با این جنایات دریافت کند تا بتواند محل درگیری‌ها را با کمک دیگر کشورها از فلسطین خارج کند.» از این تحلیل بر می‌آید که به اعتقاد وی فعلا موردی مشابه «انتقام سخت» که در زمان حاج قاسم سلیمانی مطرح بود، رفتن به مسیری است که اسرائیل ترسیم کرده است. 

در همان ساعات اولیه شهادت سیدرضی موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،هم  این اقدام اسرائیل را  به شدت محکوم و در بیانیه‌ای تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را برای اتخاذ تدابیر لازم و پاسخ به این اقدام در زمان و مکان مناسب محفوظ می‌داند.

همچنین سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، حسین امیرعبداللهیان، محمد مخبر و ... چهره‌های زیادی شهادت وی را تسلیت گفته و این اقدام اسرائیل را محکوم کردند. 

پیام فرزند سردار سیدرضی به اسرائیل

فرزند سردار سیدرضی در پی شهادت پدرش پیامی داد و خطاب به اسرائیل گفت: «ما به دشمن می‌گوییم شهدایی را از دست داده‌ایم اما همچنان در صحنه حاضر هستیم و مسیر آنها را ادامه می‌دهیم.»

پخش خبر شهادت سیدرضی در صداوسیما

در ادامه گزارشی از پخش خبر شهادت سیدرضی در صداوسیما را مشاده می‌کنید:

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سپاه پاسدارن
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
1
0
بگو شهید سلیمانی دهنت عادت کنه فهمیدی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان