تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۵ دی ۱۴۰۲

جام ملت‌های آسیا؛ غیبت طارمی در ۵ بازی!

برگزاری بازی‌های جام ملت‌های آسیا در فصل زمستان و در کوران برگزاری لیگ‌های اروپایی موجب می‌شود لژیونر‌های شاغل در اروپا تیم‌های باشگاهی خود را ترک کنند و این مساله بر عملکرد این تیم‌ها اثرگذار است.

مهدی طارمی

رویداد۲۴ مهر نوشت: رقابت‌های جام ملت‌های آسیا تا سال ۲۰۱۱ در فصل تابستان (ماه‌های جون و جولای) برگزار می‌شد، اما در این سال میزبانی جام ملت‌های آسیا به قطر رسید و برگزاری آن در فصل تابستان به دلیل گرمای شدید هوا امکان پذیر نبود و به همین دلیل جام ملت‌های ۲۰۱۱ آسیا به فصل زمستان منتقل شد تا راه برای کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای میزبانی از این مسابقات هموار شود. از آن سال به بعد برگزاری جام ملت‌های آسیا در فصل زمستان ادامه پیدا کرد و جام ملت‌های پیش رو هم که از ۲۲ دی تا ۲۱ بهمن در قطر برگزار خواهد شد از این قاعده مستثنی نیست.

چهار رویکرد کشور‌های آسیایی

کشور‌های آسیایی برای اینکه بتوانند لیگ‌های داخلی خود را با این مسابقات هماهنگ کنند سه رویکرد را در نظر گرفته‌اند. لیگ‌های فوتبال در کشور‌هایی مانند ایران، عربستان، امارات و قطر با آغاز مسابقات جام ملت‌های آسیا نیم فصل خود را به پایان می‌رسانند و وارد تعطیلی ۴۰ روزه می‌شوند. این مساله البته برای تیم‌های باشگاهی در این کشور‌ها اتفاق مثبتی می‌تواند باشد. آن‌ها فرصت کافی را برای ریکاوری، بازگشت مصدومان و بدنسازی را در اختیار خواهند داشت و می‌توانند تیم خود را بازیابی کنند.


بیشتر بخوانید: انتقال طارمی به اینتر قطعی شد! 


فدراسیون فوتبال عراق اعلام کرده است که لیگ این کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود و از سرگیری آن منوط به نتایج تیم ملی فوتبال این کشور در جام ملت‌های آسیا خواهد بود و به همین دلیل این تعطیلی ممکن است از ۲۰ تا ۴۰ روز طول بکشد. این تصمیم فدراسیون فوتبال عراق برای این است که بتوانند مسابقات را زودتر به پایان برسانند و زمان کافی برای آغاز فصل آینده لیگ را در اختیار تیم‌ها قرار دهند. هرچند ممکن است حذف زودهنگام عراق موجب اختلال در برنامه‌ریزی تیم‌ها در طول این تعطیلات شود.

از سوی دیگر کشور‌هایی مثل ژاپن و کره جنوبی طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که مسابقات باشگاهی در این کشور‌ها حدود یک ماه پیش از آغاز این مسابقات به پایان خواهد رسید.

فدراسیون فوتبال استرالیا هم ترجیح داده است در طول برگزاری مسابقات جام ملت‌ها لیگ خود را تعطیل نکند و مسابقات را به طور منظم برگزار خواهد کرد.

دودی که به چشم اروپایی‌ها رفت

اما به برگزاری این مسابقات در این فصل انتقاداتی وارد شده است که بیشتر آن‌ها از سوی تیم‌های اروپایی و بازیکنان شاغل در اروپا است، زیرا در مدتی که این مسابقات برگزار می‌شود لیگ‌های اروپایی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و بازیکنان آسیایی و آفریقایی برای حضور در این رقابت قاره‌ای بازی‌های باشگاهی را از دست خواهند داد.

هرچند جام ملت‌های آسیا در تقویم فیفا به عنوان تعطیلات «فیفادی» قرار دارد و تیم‌های باشگاهی نمی‌توانند مانع از حضور بازیکنانشان در تیم‌های ملی شوند، اما در کش و قوس مسابقات لیگ هستند و این بازیکنان را در آخرین روز‌ها در اختیار تیم‌های ملی قرار می‌دهند. همین مساله موجب می‌شود اردو‌های آماده سازی تیم‌های ملی به طور کامل انجام نشود و با توجه به اینکه بسیاری از این تیم‌ها بازیکنانی شاغل در لیگ‌های اروپایی دارند زمان کافی برای آماده سازی نخواهند داشت.

برای نمونه مهدی طارمی در تیم پورتو از مهمترین مهاجمان این تیم است و غیبت این بازیکن در حدود ۵ بازی لیگ برتر می‌تواند به خط حمله این تیم آسیب جدی بزند. همین مساله برای تیم‌های دیگری هم مطرح است. تاتنهام ستاره کره‌ای خود یعنی «سون هیونگ مین» را باید راهی قطر کند.

«تاکهیرو تومیاسو» مدافع ژاپنی آرسنال از جمله بازیکنانی است که نسبت به زمان برگزاری این مسابقات انتقاد کرده است و در گفتگو با روزنامه «Evening Standard» گفت: جام ملت‌های آسیا باید در تابستان برگزار شود و برگزاری این مسابقات در این فصل به نفع بازیکنان نیست.

البته برخی از تیم‌های مدعی این مسابقات هم می‌توانستند از شرایط پیش آمده برای دیگر تیم‌ها با هدف آماده سازی بهتر استفاده کنند. تیم‌هایی مثل امارات، عربستان و قطر بازیکن لژیونری در لیست خود ندارند، اما چالشی که این تیم‌ها با آن مواجه شده اند این است که مسابقات داخلی در این کشور‌ها تا آخرین روز‌های پیش از شروع مسابقات ادامه پیدا کرد.

حال باید دید بازیکنانی که در اوج مسابقات باشگاهی به تیم‌های ملی پیوسته‌اند چه عملکردی از خود به نمایش خواهند گذاشت و تیم‌های اروپایی که بازیکنان کلیدی خود را به جام ملت‌های آسیا و آفریقا فرستاده‌اند چه نتایجی در این مدت کسب می‌کنند.

جام ملت‌های آسیا از تاریخ ۲۲ دی تا ۲۱ بهمن به میزبانی کشور قطر و جام ملت‌های آفریقا از ۲۱ دی تا ۱۹ بهمن به میزبانی ساحل عاج برگزار خواهد شد. تیم ملی فوتبال ایران در گروه سوم با تیم‌های امارات، فلسطین و هنگ کنگ هم گروه است.

برنامه دیدار‌های تیم ملی به شرح زیر است:

* ایران - فلسطین (۲۴ دی - ساعت ۲۱ - ورزشگاه اجوکیشن سیتی

* ایران - هنگ کنگ (۲۹ دی - ساعت ۲۱ - ورزشگاه خلیفه

* ایران - امارات (۳ بهمن - ساعت ۱۸:۳۰ - ورزشگاه اجوکیشن سیتی)

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان