تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۲ دی ۱۴۰۲

هوندا وزل یا HR-V گزینه وارداتی بعدی به ایران

برند معروف و باسابقه هوندا، یک خودروی کراس‌اور محبوب به نام وزل در مجموعه محصولات خود دارد. این خودرو با قیمتی مناسب و تجهیزاتی قابل قبول برای بازار‌های شرق آسیا و آمریکای لاتین عرضه می‌شود.

معرفی هوندا وزل

رویداد۲۴ اگرچه هوندا به عنوان یک خودروساز برجسته ژاپنی در سطح جهان شناخته می‌شود، اما در میان مردم ایران کمتر شهرت دارد. مردم ایران بیشتر با برند‌هایی مانند تویوتا، مزدا و نیسان آشنا هستند. حتی در دوره آزادسازی نسبی واردات خودرو، که از اوایل دهه ۸۰ تا سال ۱۳۹۶ به اجرا درآمد، تعداد محدودی از خودرو‌های هوندا به بازار ایران وارد شدند. برای مردم ایران، نام هوندا بیشتر مرتبط با موتورسیکلت‌های CG است، اما این برند بیش از یک قرن سابقه دارد و در حال حاضر در گروه ۱۰ تولیدکننده خودروی برجسته جهان قرار دارد.

سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در چین و هند به همراه افزایش تولید مدل‌های مختلف، هدف ارائه محصولات اقتصادی ویژه برای کشور‌های در حال توسعه را دنبال کرده است. در حال حاضر، تولید خودرو با برند سوزوکی ژاپن در هند بیشتر از سایر مناطق جهان است و کارخانه‌های این برند در ژاپن به حاشیه رفته‌اند. اما هوندا هنوز به تولید داخلی در ژاپن با تیراژ بالا ادامه می‌دهد و شرایط تغییری نکرده است، با این حال در آینده ممکن است تغییر کند.

هوندا در سال ۲۰۰۳ وارد بازار چین شد و در حال حاضر همکاری تجاری با گک (GAC) و دانگ فنگ دارد، اما هنوز ۶۵ درصد سهام این شرکت‌ها تحت مالکیت ژاپنی است. تیراژ تولید هوندا در چین حدود ۸۰۰ هزار دستگاه در سال است و شرکت در تلاش است تا تمرکز ویژه‌ای بر روی مدل‌های برقی داشته باشد.

هوندا H-RV، که در بازار جهانی حضور دارد، ابعاد کوچکتری نسبت به مدل C-RV دارد. در ژاپن، این خودرو با نام وزل (Vezel) به فروش می‌رسد و از سال ۱۹۹۸ تاکنون، عرضه شده است. اما نسخه برقی وزل بر اساس نسل دوم H-RV تنها در چین ساخته می‌شود و حدود ۵ سال سابقه دارد. Everus VE-۱ و Ciimo M-NV نیز نسخه‌های الکتریکی از وزل هستند.

شنیده‌های حاکی از آن است که معین خودرو ایرانیان که پیش‌تر واردات کرولا را انجام داده بود قصد دارد تا هوندا وزل یا HR-V را نیز وارد و به بازار ایران عرضه کند.

طراحی بیرونی و نمای بدنه هوندا وزل ۲۰۲۴‌

هوندا وزل یا HR-V گزینه وارداتی بعدی به ایران

می‌توان مشابهتی بین هوندا H-RV مدرن در بازار آمریکا و هوندا Vezel مونتاژ چین را پیدا کرد. خودروی وارداتی به ایران، در واقع طراحی مشابهی با هوندا eNP۱ الکتریکی دارد و با همین ظاهر، در استرالیا نیز به فروش می‌رسد.

یکی از ویژگی‌های عجیب در نمای جلویی هوندا Vezel، وجود جلوپنجره بسته است. این حالت با وجود پیشرانه بنزینی در جلو شکل گرفته است و به همین ترتیب، عبور هوا به سمت رادیاتور یا سایر تجهیزات فنی را از طریق مجاری باریک در داخل خود ممکن می‌کند. چراغ‌های باریک نیز با دیگر اجزا هماهنگی بسیار خوبی دارند و نقش مهمی در ایجاد حس اسپرت برای Vezel دارند. حجم بدنه برای سپر و کاپوت جلو، به طور کلی ساده است و جذاب به نظر می‌رسد. این خودرو یک محصول ساده با قیمت نسبتاً پایین است، اما با داشتن مه‌شکن‌های LED و عدم وابستگی زیاد به ادوات پلاستیکی در نمای جلو، جذابیت خاصی دارد.

هوندا وزل یا HR-V گزینه وارداتی بعدی به ایران

هوندا Vezel همانند بسیاری از کراس‌اور‌های کوچک، با سقف سیاه یا هم‌رنگ با سایر اجزای بدنه تولید می‌شود. از نظر ظاهری، تمرکز بر سادگی در بخش در‌ها وجود دارد و صرفاً خطی که از دستگیره به سمت جلوی خودرو کشیده شده، مشخص است. قاب دور پنجره، رکاب و فریم داخل گلگیر به دلیل استفاده از مواد پلاستیک سیاه، به نظر ارزان قیمت می‌رسند. این خودرو با رینگ ۱۷ اینچ، تایر ۲۱۵ میلی‌متر و سقفی کاملاً شیشه‌ای در بسیاری از کشور‌ها موجود است.

در نمای پشت، استفاده بیشتری از پلاستیک قابل مشاهده است و حس یک کراس‌اور اقتصادی با سپر سیاه به آن می‌بخشد. از سوی دیگر، پیوستگی چراغ‌های عقب و القای طرحی که در کراس‌اور‌های پورشه به کار می‌رود، به نظر جذاب می‌رسد. همچنین، شیب شیشه عقب و حجم‌دهی بسیار خوب در درپوش صندوق، هوندا Vezel را به شکلی اسپرت نشان می‌دهد. نصب آنتن کوسه‌ای و اسپویلر هم‌رنگ با بدنه در امتداد سقف نیز نکات مثبتی هستند.

ابعاد هوندا Vezel عبارتند از طول ۴۳۴۰ میلی‌متر، عرض ۱۷۹۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۵۸۲ میلی‌متر، همراه با فاصله محوری ۲۶۱۰ میلی‌متر. با این شرایط، این خودرو کراس‌اور هوندا کمی بزرگ‌تر از ام‌وی‌ام X۳۳ است.

طراحی داخلی و کابین هوندا وزل ۲۰۲۴

هوندا وزل یا HR-V گزینه وارداتی بعدی به ایران

داشبورد و تمام اجزای آن در هوندا Vezel، تماماً از پلاستیک سخت ساخته شده‌اند. حتی در مدل‌های سفارشی که بخش میانی آن‌ها به رنگ سفید یا قرمز ارائه می‌شود، مواد نرم یا چرم مصنوعی استفاده نشده است. حتی دسته دنده و بخش قابل تنظیم صندلی‌ها، با استفاده از پلاستیک ارزان قیمت ساخته شده‌اند.

نمایشگر لمسی ۸ اینچی که به صورت عمودی روی داشبورد قرار دارد، فضای داخلی هوندا Vezel را بهبود می‌بخشد. فرمان و پنل عقربه‌ای نیز حالت سنتی در خودرو‌های هوندا را حفظ می‌کنند. در مدل ۲۰۲۴، ترمز پارک به صورت دکمه‌ای (برقی) عمل می‌کند و از اهرم قدیمی استفاده نمی‌شود. یک نکته جالب در طراحی داشبورد هوندا Vezel، وجود دو درگاه USB است که به نحوی ناخوشایند در معرض دید سرنشینان قرار دارند. همچنین، طراحی کلید فلاشر (مثلث قرمز) نیز به نظر جالب نمی‌رسد.

صندلی‌های هوندا Vezel در بیشتر مدل‌های بازار جهانی از جنس پارچه ساخته شده‌اند و تنها در نسخه‌های خاص، صندلی‌هایی با روکش چرم مصنوعی و با رنگبندی متنوع ارائه می‌شوند. این خودرو کراس‌اور، برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای کافی را فراهم می‌کند و دارای صندوق بار با ظرفیت ۴۵۰ لیتر است.

پیشرانه و تجهیزات فنی هوندا وزل ۲۰۲۴

هوندا وزل یا HR-V گزینه وارداتی بعدی به ایران

به نظر می‌رسد که برای بازار ایران، هوندا Vezel با موتور ۱.۵ لیتر و سیستم تنفس طبیعی به عنوان نسخه ارزان‌تر انتخاب شده است. این مدل دارای قدرت ۱۲۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر است و به همراه گیربکس CVT عرضه می‌شود. وزن خالص آن ۱۲۵۰ کیلوگرم است و زمان شتاب‌زنی از صفر تا صد کیلومتر برساعت آن ۱۴ ثانیه است. میانگین مصرف سوخت آن ۶ لیتر در هر صد کیلومتر و سرعت نهایی آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. این مشخصات برای نسخه‌های وارداتی هوندا Vezel اعمال می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان