تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۲۳ دی ۱۴۰۲
فریدون مجلسی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

آمریکا با ادعای حفظ امنیت جهان به یمن حمله کرد/ جمهوری‌خواهان بایدن را تحت فشار قرار می‌دهند

فریدون مجلسی دیپلمات پیشین وزارت خارجه ایران در تحلیل حمله آمریکا به یمن می‌گوید: آمریکا با ادعای حفظ امنیت جهان به یمن حمله کرده و به همین دلیل وضعیت در آمریکا به گونه‌ای است که جمهوری‌خواهان بایدن را به خاطر کم‌کاری در حمله به یمن تحت فشار قرار می‌دهند!

فریدون مجلسی

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: صبح روز گذشته آمریکا و انگلیس در ائتلافی مشترک، حملات متعددی به یمن صورت دادند. آنها مدعی شده‌اند که حملات به یمن در پاسخ به حمله به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ بوده است. فریدون مجلسی دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره همین مسئله با رویداد۲۴ گفتگو کرده است:

*‌ این حمله قابل پیش‌بینی بود و از همان یک ماه قبل که درگیری‌هایی در دریای سرخ شروع شد، مشخص بود غرب واکنش نشان می‌دهد. دریای سرخ فقط مسیر حمل  کالا برای بندر ایلات اسرائیل نبود، بلکه مسیر عبور نفت و سایر کالاها از طریق کانال سوئز است، به همین دلیل پیامدهای انجام عملیات در آن منطقه به مصر، عربستان، چین، هند و حتی ایران می‌رسد.

*‌ همزمانی این موضوع با توقیف یک نفتکش آمریکا، موضوع را خطیرتر می‌کند؛ البته یک فیلم از سوختن کشتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نیروهای متحد همان را به عنوان امنیت دریای سرخ در نظر می‌گیرند.


بیشتربخوانید:

جزییات حمله آمریکا به حوثی‌ها / منتظر جنگ فراگیر در منطقه باشیم؟

آیا ایران وارد درگیری در دریای سرخ می‌شود؟


بایدن برای کم ‌کاری در پاسخ دادن به یمن تحت فشار قرار می‌گیرد

*‌ حمله آمریکا به یمن، بیش از آنکه مورد تایید بایدن باشد، مورد تایید جمهوری‌خواهان است. آنها مدعی هستند که یمن حمله در دریای سرخ را آغاز کرده و به منافع آمریکا آسیب رسانده است، از همین رو واکنش آمریکا هم برای کنگره آمریکا قابل پذیرش است و حتی خواهید دید بایدن را برای کم‌کاری برای پاسخ دادن به یمن مورد انتقاد قرار می‌دهند.

*‌ معتقدم اقدام یمن در حمله یادآور حمله ژاپن به پرل هاربر است که پای آمریکا را به جنگ جهانی باز کرد. پس از آن هم تهدید یمن و بیان اینکه «منطقه را به آتش می‌کشیم» هم عجیب بود. آن منطقه عربی است و مهمتر اینکه همگی کشورهای همسایه ایران هستند بنابراین باید پرسید به آتش کشیدن منطقه چه زیانی به آمریکا و اروپا می‌‌رساند؟ البته یمن به تازگی از جنگ با عربستان رها شده بود، اینکه چرا مجدد این تنش را آغاز کرده موضوع را پیچیده می‌کند.

*‌ محکوم کردن حملات از سوی ایران امری طبیعی است، اما چنانچه از محکومیت دیپلماتیک بالاتر برود، منافع ایران را به موازات یمن به خطر خواهد افتاد بنابراین معتقدم ایران با توجه به نفوذی که در منطقه دارد، باید یمن را به شکیبایی تشویق کند.

*‌ یمن گفته تا زمانی که جنگ غزه برقرار است، به حملات به کشتی‌های اسرائیل در دریای سرخ ادامه می‌دهد. در این‌باره باید بگویم یک جنگ برقرار است و در جنگ طرفی که قوی‌تر است برنده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان