تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲

بهترین دستگاه تصفیه کننده‌ی آب خانگی

این روزها بسیاری از افراد در خانه‌های خود از دستگاه تصفیه‌ی آب استفاده می‌کنند تا آب سالم‌تری داشته باشند.

بهترین دستگاه تصفیه کننده‌ی آب خانگی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: مردم در روزگار کنونی به تن‌درستی و سلامت خود و خانواده‌شان اهمیت زیادی می‌دهند. یکی از مواردی که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و افراد به سمت خرید و استفاده از آن رفته‌اند دستگاه تصفیه‌ی آب خانگیست.

به گزارش رویداد۲۴ داشتن و مصرف آب سالم اهمیت زیادی دارد به همین دلیل امروز در بسیاری از خانه‌ها با دستگاه تصفیه‌ی آب روبه‌رو می‌شویم که افراد برای حفظ تن‌درستی خود از آن بهره می‌گیرند.

خرید دستگاه تصفیه‌ی آب نیاز به تخصص و آگاهی دارد و نمی‌توان به همین آسانی به بازار رفت و یک دستگاه تصفیه‌ی آب خرید و به خانه آمد. هنگامی‌که سخن از تهیه آب آشامیدنی سالم و تمیز می‌شود، مهم است که برند تصفیه آب مناسب را انتخاب کنید.

همان‌گونه‌که حتما می‌دانید در ایران برند‌های گوناگونی برای تصفیه آب وجود دارد که محصولات درجه یک را ارائه می‌دهند. چه به دنبال یک سیستم تصفیه کامل آب باشید یا تنها یک فیلتر به‌هرروی چیزی را پیدا خواهید کرد که نیاز‌های شما را برآورده کند. در این مقاله به بررسی بهترین برند‌های تصفیه آب در ایران می‌پردازیم. هدف ما این است که با ارائه اطلاعات دقیق در مورد هر برند و آن‌چه آن‌ها را از بقیه متمایز می‌کند، تصمیم گیری شما را آسان‌تر کنیم. از برند‌های پیشرو گرفته تا آن‌هایی که کم‌تر شناخته شده‌اند. انتخاب و تصمیم‌گیری در پایان با شماست تا باتوجه به خواست و نیازتان و البته بودجه‌تان بهترین خرید را انجام دهید.

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی ایرانی و خارجی

مصرف آب آلوده بسیار خطرناک و حتی ممکن است منجر به سرطان، مشکلات قلبی عروقی، آسم، ناتوانی‌های مادرزادی و چندین بیماری دیگر شود. در این راهنمای خرید تلاش کرده‌ایم تا علاوه بر نکات مهم قبل از خرید، فهرستی از بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی را نیز به شما معرفی کنیم.

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب
حذف کلر از آب آشامیدنی
بهبود کیفیت و طعم آب
کاهش ریسک ابتلا به سرطان
درخشان کردن پوست با مصرف آب تصفیه شده
کاهش ابتلا به بیماری
کمک به داشتن محیط‌زیست پاک
عناصر و مواد‌های  زیان‌آور و مضر موجود در آب

اگرچه آب به‌عنوان مایه حیات شناخته می‌شود، اما وجود آلاینده‌های شیمیایی و بیولوژیکی قادر است کیفیت آن را برای مصرف نامطلوب ساخته و حتی منجر به بروز بیماری‌های خطرناک در انسان گردد.

آبی که تحت تصفیه شهری قرار گرفته، حاوی عناصر مضر است که برای سلامتی به‌شدت خطرناک می‌باشد. در این بخش از راهنمای خرید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی، به چند مورد از عناصر مضر موجود در آب‌های آشامیدنی اشاره می‌کنیم:

کلر
نمک‌ها و فلزات سنگین
نیترات
آرسنیک
سرب
حشره‌کش‌ها
زنگ آهن
آلودگی میکروبی و باکتریایی

بهترین دستگاه تصفیه کننده‌ی آب خانگی

چگونگی عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی، از چندین فیلتر تشکیل شده و هر یک از این فیلتر‌ها وظیفه خاصی بر عهده دارند؛ تا در نهایت آبی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، باکیفیت و سالم باشد. برای درک بهتر عملکرد این دستگاه، بهتر است با مراحل تصفیه‌سازی آب آشنا شویم.

هر کدام از دستگاه‌های تصفیه کننده آب خانگی شامل قطعات زیادی هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فیلتر‌های مختلف، مخزن آب، پمپ، گیج فشار روغنی، هوزینگ ممبران، هوزینگ دستگاه، اتصالات پلاستیکی، شاسی، شیر ورودی دستگاه، شیر برقی، ترانس، شلنگ و شیر برداشت اشاره کرد.

تمامی این اجزا به فرایند تصفیه کردن آب کمک می‌کنند و آلودگی‌های آب را از بین می‌برند. اما عملکرد بهترین دستگاه تصفیه آب چگونه است؟

زمانی که شیر ورودی دستگاه باز می‌شود، آب لوله‌کشی از طریق شلنگ وارد اولین فیلتر می‌گردد و موادی مانند شن و ماسه را از بین می‌برد. سپس آب دوباره از طریق شلنگ وارد فیلتر دوم و سوم می‌شود. در این مرحله مواد شیمیایی، بو و طعم ناخوشایند آب از بین می‌رود.

بعد از این مرحله آب وارد فیلتر چهارم نمی‌شود. ابتدا به پمپ دستگاه وارد شده و، چون فیلتر چهارم یعنی فیلتر «ممبران» بافت ریزی دارد، پمپ باید آن را با فشار حداکثری به داخل این فیلتر هدایت کند. ممبران داخل یک هوزینگ قرار گرفته و نقش مهمی در تصفیه آب دارد و تمام املاح و مواد مضر آب را از بین می‌برد.

این فیلتر دارای دو خروجی است. خروجی نخست مواد مضر آب را داخل فاضلاب تخلیه کرده و همچنین، خروجی دوم وظیفه وارد کردن آب مقطر به مخزن دستگاه را دارد. مخزن دستگاه تصفیه کننده، آب را در خودش نگه می‌دارد؛ زیرا این آب قابل شرب نیست.

هنگامی‌که شما شیر روی سینک دستگاه را باز می‌کنید، این آب وارد فیلتر پنجم می‌شود تا اگر کماکان بو و طعم نامطلوبی دارد، از بین برود و آب را شیرین کند.

پس از آن فیلتر ششم، مواد معدنی موردنیاز بدن را به آب اضافه می‌کند. اگر دستگاه شما ۷ مرحله‌ای یا ۸ مرحله‌ای باشد، بعد از فیلتر ششم، فیلتر قلیایی کننده آب قرار می‌گیرد که خاصیت آنتی‌اکسیدانی به آب اضافه کرده و فیلتر فرابنفش نیز با اشعه «یو وی» (UV) داخل دستگاه، تمام موجودات زنده آب را از بین می‌برد. گفتنی است، داشتن اطلاعات کافی از این محصول، سبب می‌شود تا بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی را مطابق ابا نیازتان تهیه کنید.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

یکی از پارامتر‌های مهم در خرید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی، انتخاب نوع آن است. به‌طورکلی، دستگاه‌های تصفیه آب خانگی به دو نوع زیر سینکی و رومیزی تقسیم می‌شوند که در این بخش به آن می‌پردازیم.

۱. دستگاه تصفیه آب زیر سینکی

این محصول در کابینت، زیر سینک ظرف‌شویی نصب شده و همچنین نحوه برداشت آب از طریق شیر باریک در کنار شیر اصلی آب می‌باشد. این نوع قادر است تا مواد شیمیایی مضر را از آب گرفته و ضمن بهبود طعم و رنگ، املاح مفیدی به آن اضافه کند.


بیشتر بخوانید: بهترین مارک چای‌ساز چیست؟


این نوع دستگاه تصفیه آب خانگی قابلیت جابه‌جایی از منزلی به منزل دیگر را دارد و غالباً نسبت به نوع رومیزی از قیمت بالاتری برخوردار است. نکته مهم در ارتباط با مدل زیر سینکی اتصال به لوله‌کشی و استفاده آسان و راحت است. ازاین‌رو، اگر قصد تهیه بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی را دارید، به نوع آن نیز دقت کنید.

۲. دستگاه تصفیه آب رومیزی

این نوع از دستگاه تصفیه آب خانگی فضای مشخصی را اشغال می‌کند. البته از نظر قیمت بسته به نوع طراحی بدنه و کیفیت متغیر است. اما در نظر داشته باشید، از آنجایی که این نوع محصول غالبا دارای مخزنی محدود است پس از گذشت مدت‌زمان کوتاهی باید مجدد پر آب شود.

نکته مهم دیگر آن است که برخی از مدل‌های های رومیزی این دستگاه که طراحی بدنه و داخلی ساده‌تری دارند، از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند. به همین علت، اگر می‌خواهید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی رومیزی را تهیه کنید، به این مورد نیز توجه داشته باشید.

بهترین دستگاه تصفیه کننده‌ی آب خانگی

انواع فیلتر و نحوه عملکرد در دستگاه تصفیه کننده آب

دستگاه تصفیه آب خانگی دارای چندین فیلتر است که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. اطلاع از نام، مراحل و نحوه کارکرد فیلترها، نه تنها کمک می‌کند تا بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی را خریداری کنید، بلکه در نگهداری آن نیز به شما کمک خواهد کرد.

مرحله ۱: فیلتر پروپیلن

در این بخش آب با عبور از فیلتر به دلیل حفره‌های بسیار زیادی که دارد، از ورود موادی مثل شن و ماسه جلوگیری می‌نماید.

مرحله ۲: فیلتر کربن

این فیلتر مواد شیمیایی مانند کلر، آفت‌کش‌ها، بو و طعم نامطبوع آب را از بین می‌برد.

مرحله ۳: فیلتر الیافی یا کربن بلاک

این فیلتر تکمیل‌کننده دو فیلتر قبل است. یعنی اگر موادی از دو فیلتر قبلی عبور کرده باشند، در این مرحله پاک‌سازی می‌شوند.

مرحله ۴: فیلتر ممبران

این مرحله مهم‌ترین فیلتر تصفیه آب در روش اسمز معکوس است. این فیلتر تا ۰۰۰۱/۰ میکرون، آلودگی‌ها و مواد معلق آب را از بین می‌برد و فقط مولکول‌های آب از آن می‌توانند عبور کنند.

مرحله ۵: فیلتر پست کربن

این فیلتر مواد شیمیایی باقی‌مانده در آب را از بین می‌برد و همچنین، اگر آب همچنان بو و طعم ناخوشایندی داشته باشد، آن را بهبود می‌بخشد. گفتنی است، این فیلتر نقش مهمی در عملکرد بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی دارد.

مرحله ۶: فیلتر مینرال

فیلتر مینرال املاح معدنی موردنیاز بدن نظیر پتاسیم، کلسیم، آهن و… را به آب برمی‌گرداند.

در بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی ۷ یا ۸ مرحله‌ای، دو فیلتر دیگر نیز وجود دارند:

مرحله ۷: فیلتر قلیایی

این فیلتر آب را از حالت اسیدی بودن خارج می‌کند و باعث افزایش pH آب می‌شود. خاصیت آنتی‌اکسیدانی به آن می‌دهد و ضد سرطان نیز می‌باشد.

مرحله ۸: فیلتر فرابنفش

این فیلتر توسط اشعه ماورا بنفش که توسط لامپ در دستگاه تصفیه آب خانگی تولید می‌شود، قادر است تا درصد قابل توجهی از موجودات زنده آب مانند ویروس‌ها و میکروب‌ها را از بین ببرد.

اهمیت فیلتر در بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

یکی از ویژگی‌های مهم در انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی فیلتر‌های آن است. غالبا نوع ۶ فیلتری این محصول که مسئول افزودن مواد معدنی خوب به آب است می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته توجه داشته باشید که صرفا تعداد فیلتر‌ها ملاک خوبی برای انتخاب نیست. بلکه جنس فیلتر‌ها نیز می‌تواند در تولید آب سالم و باکیفیت، بسیار موثر باشد. در نهایت برخی برند‌ها از فیلتر‌های انحصاری استفاده می‌کنند که در بازار به راحتی یافت نمی‌شود.

بهترین برند دستگاه تصفیه آب خانگی

از بهترین برند‌های تصفیه آب خانگی می‌توان به «آکوآ اسپرینگ» (Aquaspring)، «اس اس وی» (S.S.V)، «آکوآ کلر» (Aquaclear)، «کامتک» (COMTECH) و «مینروا» (Minerva) اشاره کرد.

جمع‌بندی نکات

امروز همه می‌دانیم آب تا چه اندازه اهمیت دارد و کیست که این شعار را نشنیده باشد؟ آب سرچشمه‌ی زندگی و حیات است. اگر به آب آشامیدنی و تن‌درستی خوانواده‌ی خود اهمیت می‌دهیم باید در اندیشه‌ی داشتن و استفاده از یک دستگاه تصفیه‌ی آب خوب باشیم درواقع این کار به نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. همچنین برای خرید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی، توصیه می‌کنیم ابتدا نوع دستگاه را طبق نیاز خود مشخص و سپس باتوجه و براساس بودجه خود اقدام به خرید کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان