تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شکستن دیوار صوتی یا انفجار/ در گرمسار سمنان چه خبر است؟

صبح امروز ساکنان گرمسار با صدای انفجار مهیبی بیدار شدند که ساعاتی بعد با بیانیه استانداری سمنان علت آن مشخص شد؛ صدای انفجار ناشی از شکستن دیوار صوتی مربوط به پرواز پایین‌تر از حد مجاز جنگنده.

شکستن دیوار صوتی یا انفجار/ در گرمسار سمنان چه خبر است؟

رویداد۲۴ کاربران شبکه‌های اجتماعی صبح روز دوشنبه از شنیده شدن صدای انفجار مهیبی در شهرستان گرمسار استان سمنان خبر دادند. خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرد این صدا از شهرک صنعتی گرمسار شنیده شد،، اما هنوز منبع این انفجار مشخص نیست. پیگیری رسانه‌ها در ساعات نخست فرضیه بروز انفجار در شهرک صنعتی گرمسار را رد کرد. بهنام بختیاری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گرمسار اعلام کرد تاکنون دود و اثری از انفجار در شهرک صنعتی فجر مشاهده نشده و حادثه‌ای در شهرک صنعتی رخ نداده است.

رضا خانی فرماندار گرمسار به خبرگزاری تسنیم گفته که صدای این انفجار «سبب وحشت مردم» شده است.

با این حال خبرگزاری ایرنا ارگان اطلاع رسانی دولت در گزارش اولیه خود آمار خسارات و انفجار‌ها در شهرک صنعتی فجر گرمسار را منتشر کرده و گفته این شهرک‌ها سابقه آتش سوزی داشته اند و به تازگی در تاریخ ۲۴ دی ماه امسال هم یک انفجار در کارخانه مواد شیمییایی در شهرک ایوانکی شهرستان گرمسار دو کشته برجای گذاشته است.

اما خبری در خروجی خبرگزاری ایرنا، ارگان اطلاع رسانی دولت به نقل از یک منبع آگاه منتش شده که نگرانی‌ها را افزایش داده است. یک منبع آگاه در گرمسار به ایرنا گفته صدای مهیب شنیده شده در این شهرستان به خاطر شکسته شدن دیوار صوتی بوده است.

در این گزارش آمده: حوالی ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه امروز دوشنبه صدای مهیبی شنیده شد که در فضای شهر گرمسار نیز قابل تشخیص بود. اکنون مشخص شد که علت صدای انفجار مربوط به پرواز پایین‌تر از حد مجاز یک جنگنده و شکست دیوار صوتی بوده است.

دقایقی بعد معاون سیاسی و امنیتی استاندار سمنان هم این خبر را رسما تایید کرد. روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری سمنان به نقل از احمد ریواده نوشت: بر اساس اعلام مراجع ذی صلاح، صدای شنیده شده در حوالی ساعت ۹ صبح امروز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ مربوط به شکسته شدن دیوار صوتی توسط یک فروند هواپیما در جریان ماموریت آموزشی پروازی است.

معاون استاندار سمنان شایعات در خصوص وقوع انفجار در مراکز صنعتی این شهرستان را تکذیب کرد و گفت: هیچ گونه انفجاری در مراکز صنعتی شهرستان گرمسار مشاهده نشده و جای نگرانی برای مردم نیست.


بیشتر بخوانید: 

ماهواره ناهید ۱ در سمنان امتحان شد/ آیا ایران پرتاب شکست خورده ماهواره را پشت سر گذاشته است؟

همه ترورهای اسرائیل در ایران/ جنگ به چه نقطه‌ای رسیده است؟ +جدول

ترورهای مشکوک کارکنان هوافضای سپاه/ چه زمانی وقت انتقام سخت است؟


صدای شکستن دیوار صوتی در چه فاصله‌ای شنیده می‌شود؟

به گزارش رویداد۲۴، سونیک بوم یا شکستن دیوار صوتی زمانی اتفاق می‌افتد که جسمی با سرعتی بیشتر از سرعت صوت حرکت کند. گفته می‌شود صدای شکستن دیوار صوتی چیزی شبیه به صدای یک انفجار مهیب است و فشار آن می‌تواند به حدی زیاد باشد که پنجره خانه‌ها را بشکند. صدای انفجار شکستن دیوار صوتی بسته به شرایط و قدرت آن می‌تواند از فاصله ۱۰۰ کیلومتری شنیده شود.

استان سمنان یک پایگاه پدافند هوایی دارد که به گفته سرهنگ داود خوش چشم فرمانده پدافند هوایی سمنان، از چهار بخش گروه آموزش و گروه پدافند هوایی و میدان تیر پدافند هوایی و تست سامانه‌های جدید نظامی تشکیل شده است.

پایگاه پدافند هوایی سمنان در موقعیتی خارج از شهر و در حدود ۴۰ کیلومتری از شهر سمنان در دل کویر واقع شده است. از این پایگاه تا شهرستان گرمسار تقریبا ۱۵۰ کیلومتر فاصله است.

سپاه و ارتش به طور مشترک بار‌ها در این پایگاه هوایی رزمایش برگزار کرده و آخرین تجهیزات و سامانه‌های نیروی هوایی را در این رزمایش‌ها مورد آزمایش قرار داده اند.‌ی ماه ۹۹ ارتش ایران نخستین رزمایش پهپادی خود را در منطقه سمنان انجام داد و صد‌ها فروند از پهپاد‌های عملیاتی نیروی زمینی، پدافند هوایی و دریایی ارتش در آن به کار گرفته شد.

پایانه فضایی امام خمینی که نخستین پایگاه سکوی ثابت با قابلیت حمل محموله یک تنی ایران است هم در جتنوب غربی استان سمنان و در ۲۰۰ کیلومتری گرمسار واقع شده است.

سال ۲۰۱۹ ایران از وقوع یک آتش‌سوزی در سازمان فضایی خبر داد که طی آن سه پژوهشگر فضایی جانشان را از دست دادند. در آن زمان ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا در توئیتر خود به موضوع پرتاب ناموفق ماهواره ایران از پایگاه هوایی امام خمینی سمنان اشاره کرده و نوشته بود: «برای ایران بهترین آرزو‌ها را دارم و امیدوارم بتواند متوجه شود که چه اتفاقی در سایت سمنان افتاده‌است.»

لازم به ذکر است که شنبه ۳۰ دی ماه ایران ماهواره «ثریا» که از سری ماهوار‌های تحقیقاتی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است را با ماهواره بر «قائم ۱۰۰» به فضا پرتاب کرده است. ساعاتی پیش عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد نخستین سیگنال‌های ماهواره ایرانی «ثریا» توسط ایستگاه‌های زمینی دریافت شده است. این یعنی پرتاب با موفقیت انجام شده است. قائم ۱۰۰ از نوع سوخت جامد است که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران ساخته شده است.

پایگاه فضایی که پرتاب ماهواره ثریا از آنجا صورت گرفته، اعلام نشده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گرمسار ، سمنان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان