تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲

امروز حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تاییدصلاحیت می‌شود؟

روزنامه اعتماد نوشت: باید دید با پایان یافتن روز چهارشنبه آیا نشانه‌ای از حضور چهره‌های معتدل در انتخابات مجلس خبرگان باقی می‌ماند یا اینکه تیغ تیز رد صلاحیت‌ها چهره‌هایی، چون روحانی و سایر چهره‌های معتدل را نیز در بر خواهد گرفت.

حسن روحانی

رویداد۲۴ بر اساس اعلام مسوولان و متولیان قرار است نتایج صلاحیت‌ها امروز (چهارشنبه) اعلام شود. برخی زمزمه‌ها درخصوص تداوم خالص‌سازی‌ها در بررسی صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات مجلس خبرگان باعث شده تا فعالان سیاسی با دقت روند بررسی صلاحیت‌های خبرگان را زیر نظر بگیرند. اما در روز‌هایی که بیشتر اخبار حول و حوش روند تایید و رد صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس دوازدهم است، زمزمه‌هایی در خصوص احتمال ردصلاحیت برخی چهره‌های معتدل در مجلس خبرگان رهبری ششم به گوش می‌رسد.

به گزارش اعتماد، این در حالی است که انتخابات پنجم خبرگان رهبری ۸ سال قبل با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و بسیاری از چهره‌های معتدل، مجلسی متفاوت را شکل داده بود. سال ۹۴ بود که جامعه ایرانی تحت تاثیر «انعطاف» آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، «تکرار می‌کنم» سیدمحمد خاتمی و همراهی سایر چهره‌های معتدل مانند سیدحسن خمینی، حسن روحانی، عارف و البته مشارکت بالای مردم از فضای غبار‌آلود دوران احمدی‌نژاد عبور کرده بود و حسن روحانی را در راس هرم اجرایی کشور نشانده بود، شکل‌گیری لیست «امید» در انتخابات مجلس دهم و لیست «تغییر» در انتخابات پنجم خبرگان، دوران تازه‌ای را نوید می‌داد.

در این دوران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برنامه‌ریزی‌های متفاوتی را برای شکل‌دهی به جریان تازه‌ای در مجلس خبرگان آغاز کرده بود. نهایتا ۴ لیست در انتخابات خبرگان پنجم شکل گرفت؛ ۱) لیست تغییر به لیدری اکبر هاشمی رفسنجانی و با حضور اصلاح‌طلبان.۲) فهرست یاران اعتدال، به سرلیستی حسن روحانی و با حضور اصلاح‌طلبان.۳) فهرست جامعه روحانیت مبارز به سرلیستی محمدعلی موحدی کرمانی و با حضور اصولگرایان.۴) فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به سرلیستی محمد یزدی و با حضور اصولگرایان.


بیشتر بخوانید: ماجرای سناریویی که حسن روحانی را رد صلاحیت کرد


لیست تغییر و اعتدال محصول این دوران تازه بود. در نقطه مقابل طیف‌های رادیکال اصولگرا تلاش می‌کردند با تبلیغ آیت‌الله مصباح‌یزدی، دوگانه هاشمی - مصباح را در انتخابات پنجم خبرگان شکل بدهند. نتیجه انتخابات، اما بسیاری از اصولگرایان (و البته تحلیلگران سیاسی) را در بهت و حیرت فرو برد. نشستن هاشمی رفسنجانی در راس جدول منتخبان تهران و پس آن قرار گرفتن حسن روحانی و محسن قمی به عنوان دو چهره اعتدالگرا در رنکینگ نهایی انتخابات خبرگان پایتخت و عدم انتخاب آیت‌الله مصباح‌یزدی نشان می‌داد که مردم نسبت به دیدگاه‌های تند و سلبی در انتخابات رویکرد روشنی ندارند و ترجیح می‌دهند سکان هدایت بخش‌های مختلف را به افرادی با رویکرد‌های اصلاح‌طلبانه یا معتدل بسپارند. با عبور از این دوران و در شرایطی که اخبار ضد و نقیضی درباره روند احراز صلاحیت حسن روحانی، رییس‌جمهور کشور طی سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ شنیده می‌شود، توپخانه‌های رسانه‌ای جناح راست با قدرت هرچه تمام‌تر، روند تخریب شیخ‌الرییس اعتدالگرایان را آغاز کرده‌اند. روزی نیست که رسانه‌های حاکمیتی محتوایی را در صدا و سیما و روزنامه‌ها و... تولید نکنند و در آن طعنه و تخریب و دشنامی نثار حسن روحانی نکنند. در آخرین دست از این تخریب‌ها روزنامه کیهان دیروز با ادبیاتی نامناسب به نقد و تخریب حسن روحانی پرداخت.

کیهان نوشت: «اگر محاکمه می‌شد امروز زبانش دراز نشده بود! حسن روحانی اگر به سبب بی‌لیاقتی، اجحاف در حقوق اساسی ملت استیضاح و محاکمه می‌شد حالا بعد از دو سال و در سایه فراموشی ما ملت فراموشکار، زبانش این‌طور دراز نشده بود.» یک چنین روندی بیش از این در صدا و سیما هم به‌کرات تکرار شده بود. روندی که نشان‌دهنده تداوم روند خالص‌سازی در نهاد‌های مختلف است.

باید دید با پایان یافتن روز چهارشنبه آیا نشانه‌ای از حضور چهره‌های معتدل در انتخابات مجلس خبرگان باقی می‌ماند یا اینکه تیغ تیز رد صلاحیت‌ها چهره‌هایی، چون روحانی و سایر چهره‌های معتدل را نیز در بر خواهد گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان