تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵

راه فیلمسازی فقط به پول سفارت‌خانه‌ها و شاهزاده‌های اماراتی ختم نمی‌شود

«ایستاده در غبار» بکارگردانی محمدحسین مهدویان به انتخاب هیئت داروان سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بعنوان بهترین فیلم سال سینمای ایران انتخاب شد.
رویداد۲۴- «ایستاده در غبار» بکارگردانی محمدحسین مهدویان به انتخاب هیئت داروان سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بعنوان بهترین فیلم سال سینمای ایران انتخاب شد.

 سینمای ایران در سالی که گذشت با پدیده‌ای به نام محمدحسین مهدویان آشنا شد. مهدویان کارگردان جوان و سرحال سینما و تلویزیون است که بعد از تجربه موفق ساخت «آخرین روزهای زمستان» درباره زندگی شهید باقری، سراغ اولین ساخته بلند سینمایی خود رفت. او بالاخره پروژه سخت جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان را پذیرفت و با فیلم «ایستاده در غبار» به فجر سینمای ایران آمد.«ایستاده در غبار» شُکی بزرگ به جشنواره بی‌رمق فجر در سال گذشته وارد کرد. هر کس از سالن سینما بیرون می‌آمد با یک سوال اساسی مواجه بود:

محمدحسین مهدویان کیست؟

نیکی کریمی بازیگر شناخته شده کشورمان یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره فجر بود. او پس از دیدن کار مهدویان فورا به آن واکنش نشان داد و نوشت: «چقدر خوب است که آدم درباره فیلمی چیزی نداند و به یکباره با یک شاهکار رو به رو شود؛ و چقدر لذت بخش است دیدن این فیلم با این دید و این زیبایی شناسی. تبریک به همه عوامل این فیلم خوب که دوباره به ما یادآور می‌شوند سینما زنده است و سالم و درست بدون ادا و بدون تظاهر می‌تواند تاثیر گذار باشد.»

مهدویان با تصاویر سنتی و قدیمی از شهدا و آدم‌های دفاع مقدس فاصله دارد. او آنها را فرشته نمی‌داند. کارگردان جوان معتقد است هرکسی قابل دسترسی است و امثال همت، باقری، زین‌الدین و ... انسان‌هایی غیر قابل تکرار نیستند. با همین نگاه است که قهرمان‌های مهدویان ترکیبی از رفتارهای درست و غلط را ارائه می‌دهند. در فیلم‌های او می‌بینیم که باقری و متوسلیان هم اشتباه می‌کنند، این ذات آدمی است. قهرمان باید کسی باشد که بتوان از آن الگو گرفت و به آن رسید.

«ایستاده در غبار» نامزد دریافت 9 جایزه از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد اما مهم‌ترین جایزه‌ای که کسب کرد، جایزه «بهترین فیلم» بود. فیلم مهدویان بهترین فیلم سال سینمای ایران شد.

همزمانی اکران «ایستاده در غبار» با انتشار خبرهای جدید امنیتی از زنده بودن حاج احمد متوسلیان موج گسترده‌ای در کشور براه انداخت. مهدویان فیلم را رها کرد و سراغ جمع کردن امضا برای نامه به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان رفت تا آزادی متوسلیان را پیگیری کند.

پس از موفقیت مهدویان در فرمی که منحصرا در اختیار خودش است،  او از یک کار جدید خبر داد. مهدویان اعلام کرد که فیلم جدیدش با فرم‌های گذشته متفاوت است و یک ساختار صاف سینمایی دارد. این یعنی نباید کسی منتظر مستندبازسازی‌های بی‌نظیر او باشد. «ماجرای نیمروز» اسم دومین ساخته بلند سینمایی مهدویان است که راوی حوادث و اتفاقات تابستان سال 1360 است. این فیلم در یک فضای شهری و در تهران روایت می‌شود و در آن خبری از لوکیشن‌های متنوع جنگی نیست.

سید محمود رضوی تهیه‌کننده موفق کشورمان با مهدویان همراه شد تا کار جدید او را به سرانجام برساند. هردوی آنها اعلام کردند که فیلم را برای جشنواره سی‌وپنجم فجر آماده خواهند کرد. اوایل آذرماه امسال پس از طی شدن مراحل فشرده پیش‌تولید، فیلم‌برداری «ماجرای نیمروز» در تهران آغاز شد. همه چیز بخوبی پیش رفت تا اینکه در روزهای اخیر اخباری مبنی بر توقف پروژه مهدویان-رضوی بخاطر مشکلات مالی منتشر شد. مهدویان در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که این مسئله را نه تایید می‌کند و نه تکذیب. همین یک جمله یعنی خبرهایی است و توقف فیلم، شایعه نیست.

«احتمال تعطیلی فیلم تازه محمد حسین مهدویان به دلیل عدم تامین بودجه توسط تهیه کننده» خبر تلخ این روزها است. سید محمود رضوی تهیه‌کننده فیلم هم ساکت نمانده و به این ماجراها واکنش نشان داده است: «به یاری خدا و همت عوامل اجازه نمی‌دهیم این پروژه به زمین بخورد و زحمت بچه‌ها بی نتیجه بماند. در تلاش هستم که این پروژه نخوابد و امیدوارم تماس‌ها و درخواست هایی که در ٤٨ ساعت گذشته از جانب برخی مسئولان داشتم به نتیجه برسد.»

متولیان فرهنگ و مسئولان معاونت سینمایی باید بدانند که راه همه فیلم‌های موفق به سفارت‌های انگلیس، فرانسه، هلند و ... ختم نمی‌شود و برای ساخت هر فیلمی نمی‌توان از شاهزاده‌های اماراتی وجه دستی طلب کرد. این وظیفه جمهوری اسلامی و مسئولان آن است که به دستور رهبر معظم انقلاب از جناح فرهنگی مومن حمایت کند.

منبع:سراج24
منبع: تسنیم
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان