تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵
عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

انتقاد «رهبر» از اصولگرایان / اصولگرایان رهبر کاریزماتیک ندارند

یک عضو جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: واگذار کردن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به دو دلیل بود.اصولگرایان از یک سو فاقد وحدت و استراتژی برای حرکت راهبردی بودند و از طرف دیگرنتوانستند یکدیگر را تحمل کنند.
رویداد۲۴یک عضو جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: واگذار کردن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به دو دلیل بود. اصولگرایان از یک سو فاقد وحدت و استراتژی برای حرکت راهبردی بودند و از طرف دیگر نتوانستند یکدیگر را تحمل کنند. 

اصولگرایان دو انتخابات را پشت سر هم به تاکتیک اصلاح‎طلبان واگذار کردند و این مسئله نشان داد که نه تنها به لحاظ استرتژیک بسیار ضعیف عمل کردند بلکه به هیچ وجه حاضر نخواهند بود برای کسب نتیجه‌ای واحد حول یک محور متحد شوند. 

در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، کاندیداهای انتخاباتی این طیف سیاسی با وجود آنکه به آیت الله مهدوی کنی متعهد شده بودند از بین آنان تنها یک نفر وارد عرصه رقابت خواهد شد، اما تنها انصراف دهنده غلامعلی حدادعادل بود که او هم به نفع اصولگرایان و بدون ذکر هیچ نامی از بین نامزد‌ها کنار رفت و نتیجه آن شد که اصولگرایان با یکدیگر ونه با رقیب به مبارزه انتخاباتی پرداختند. 

سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را در پیش داریم و اصولگرایان که اعلام می‌کنند تمامی تلاش خود را به کار بسته‌اند تا نام «حسن روحانی» را به عنوان رئیس جمهور تک دوره‌ای در تاریخ کشور به ثبت برسانند، به نظر نمی‌رسد به اتحادی که نیاز دارند، دست یابند. 

برای این دور از انتخابات هم جامعه روحانیت مبارز محوریت انتخابات را بر عهده گرفته و مطرح شده که تصمیم نهایی را خواهد گرفت اما با وجود آنکه اصلاح طلبان به صراحت از کاندیدا خود برای انتخابات سال آینده سخن می‌گویند این طیف سیاسی هنوز نه تنها در مورد نامزد انتخاباتی‌اش به نتیجه‌ای نرسیده، بلکه تناقض‌های خیلی جدی در داخل اعضای جامعه روحانیت مبارز به چشم می‌خورد که در صورتی که شرایط به همین گونه پیش رود کسب نتیجه مورد نظربرای اصوگرایان بسیار سخت و حتی ناممکن خواهد بود. 
 
محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز درباره بی‌تاثیر بودن محوریت جامعه روحانیت مبارز برای ایجاد اتحاد بین اصولگرایان به رویداد۲۴ گفت: قصد قضاوت در این باره را ندارم اما در جریان گفت‌و‌گو‌ها و تماس‌های جامعه روحانیت مبارز ساز و کاری در نظر گرفته شده که در نتیجه آن تمام گروه‌ها به اتحاد خواهند رسید. 

وی در این رابطه اضافه کرد: در صورتی که بخواهیم از گذشته صحبت کنبم، نظر شما درست است زیرا در گذشته همبستگی در کل جامعه اصولگرایی وجود نداشت، تبعات آن را هم دیدیم. به عبارتی دیگر بخاطر نبود وحدت بسیاری از فرصت‌ها برای اصولگرایان از دست رفت و جریان اصولگرایی نتوانست آن طور که باید و شاید نقش خود را در جامعه ایفا کند. 

رهبر به عنوان نمونه انتخابات مجلس دهم در سال گذشته را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: مجلس دهم نسبت به گذشته متفاوت شده است، البته بر این اعتقادم که باید تمامی جریان‌ها در خانه ملت حضور داشته باشند، اما اصولگرایان به دلیل اشتباهی که مرتکب شدند، کرسی‌های تهران در مجلس را از دست دادند. گرچه نمایندگان دیگر شهر‌ها به لحاظ طیف سیاسی بیشتر اصولگرا هستند ولی در تهران قضییه فرق می‌کند. 

این عضو جامعه روحانیت مبارز همچنین درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، افزود: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به تعدد کاندیداهای اصولگرا برمی‎گردد و این مسئله به سادگی نشان می‌دهد که این طیف سیاسی همصدا نبود و به رغم اینکه در کشور از جایگاه خوبی برخوردار است، اما موفق به استفاده از این فرصت نشد و دو دلیل هم برای آن می‌توان در نظر گرفت، اصولگرایان از یک سو فاقد وحدت و استراتژی برای حرکت راهبردی بودند و از طرف دیگر نتوانستند یکدیگر را تحمل کنند. 

وی با اشاره به اینکه اصولگرایان از یک برنامه منسجم بی‌بهره هستند، ابراز کرد: با جریان اصلاح طلب در تعارض قرار ندارم زیرا با آتش افروزی بین دو جناح موافق نیستم اما جامعه اصولگرا خود را بیشتر در خط ولایت و امام می‌داند، دیگران هم البته هستند، اما به دلیل همین اعتقاد در اصولگرایی باید از اختلاف سلیقه‌های غیر ضروری پرهیز کند. 

این عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: بی‌مهری‌هایی در گوشه و کنار وجود دارد، اما نقش اصولگرایان به این دلیل نباید کمرنگ شود. درباره اندیشه‌های امام هم به این مسئله اشاره می‌شود و به همین دلیل حضرت آقا هر وقت صحبت می‌کنند مطالعه وصیت امام را مورد توصیه قرار می‌دهند. اصولگرایان باید ویژگی‌های خود را برجسته سازند و به عنوان نمونه می‌توان اشاره کردکه در برابرفهم سخت حرف‌های روشنفکری اصلاح طلبان، بسیار شفاف هستند و این ویژگی است که آن‌ها را برای مردم متمایز می‌سازد. 

وی یادآور شد: اتفاقات این سال‌ها هشداری جدی برای اصولگرا‌ها به حساب می‌آید، نباید چنگال بر روی دیگران انداخت، اما صحیح نیست که عرصه سیاسی را هم ترک کرد که خود این هم ضعف بزرگی محسوب می‌شود. 

رهبر تاکید کرد: سیاست ما عین دیانت ما است بنابراین اصولگرا‌ها باید برای تصمیم گیری‌های مختلف ضعف‌های گذشته را جبران کنند و جهت پیشبرد اهداف انقلاب در عرصه سیاسی به تلاش بپردازند، درست نیست که جایگاه خود را در جامعه کم ببیند. 

این عضو جامعه روحانیت مبارز درپاسخ به این سوال که ظاهرا حتی بین اعضای جامعه روحانیت مبارز هم تناقض وجود دارد زیرا با وجودی که آقای موحدی کرمانی گفته بود فضای مجازی بسیار مضر است، آقای سالک مطرح کرده که اصولگرایان باید در این زمینه بازنگری کنند، پاسخ داد: تناقضی در این دو اظهار نظر دیده نمی‌شود. زمانی از سمپاشی‌ها صحبت می‌کنیم که نظر موحدی کرمانی درست است. درهر خانواده‌ای که می‌رویم یک تلفن همراه در دست مردم قرار دارد در حالیکه این فضای مجازی توسط دیگران با هر نیتی پوشش داده می‌شود. 

وی در ادامه تصریح کرد: مسئله‌ای که آقای سالک هم طرح کرده، درست است. امروز که دشمنان از فضای مجازی بسیار بهره می‌برند، ماهم باید ضمن استفاده، آن را مدیریت کنیم. به هر حال این ابزار وجود دارد. ماهواره هم به همین شکل است، کمتر خانه‌ای است که در آن ماهواره نباشد بنابراین باید با خطرات آن برخورد کرد و به کنترل درآورد. 

رهبر دراین رابطه تاکید کرد: نباید از این فضا‌ها غافل شد. موسسه‌ای در رابطه با نهج البلاغه راه انداخته‌ایم که در فضای مجازی نظرات خود را مطرح و متوجه نظرات مخاطبان خود می‌شویم و از آن‌ها بهره می‌بریم. 

این عضو جامعه روحانیت مبارز در خصوص نبود یک رهبر کاریزماتیک در بین اصولگرایان ابراز کرد: بله اصولگرایان رهبر کاریزماتیک ندارند و مطلب فوق بر می‌گردد به‌‌ همان مسائلی که اشاره کردم. اختلاف نظر و تحمل نکردن یکدیگر که در گذشته به ما لطماتی زده و باید از آن‌ها عبرت گرفت. انتخاباتی در پیش رو داریم، بنابراین نباید کنار بکشیم گاهی در گوشه و کنار به گوش می‌رسد که برخی حضور دراین عرصه‌ها را خیلی مهم نمی‌دانند، در صورتی که چنین اندیشیده شود فضا را به رقیب باخته‌ایم. 

وی افزود: رقیب باید کار خود را انجام دهد ماهم به همین شکل، این روز‌ها نشست‌هایی برگزار شده که گزارشات آن درآینده خبر از یک طرح سیستماتیک منظم می‌دهد. پیش بینی‌هایی صورت گرفته که به زودی نتیجه آن به سطح جامعه کشیده خواهد شد. 

رهبر درباره حضور ناطق نوری یا هاشمی رفسنجانی در این طرح بیان کرد: نامه‌ای به اشخاص ندادند جامعتین با سایر اصولگرا‌ها اگردرباره فردی به اجماع برسند، کسی است که حضوراش در اجتماع چالش برانگیز نیست. هنوز درباره اشخاص اطلاع ندارم که چه کسانی مطرح هستند، البته هنوز اشخاص مشخص هم نشده‌اند. 

این عضو جامعه روحانیت مبارز درباره هم اندیشی با ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی نیز اظهار داشت: این آقایان به اضافه آقای روحانی از اعضای جامعه روحانیت هستندو نامشان در لیست موجود است. 

وی در رابطه با عدم حضور این افراد در جلسات جامعه روحانیت مبارزابراز کرد: چ‌ها یا پنج جلسه است که حضور دارم اما با وجود نام این آقایان در لیست، اما آن‌ها را نمی‌بینم حالا یا کار دارند یابه هر دلیل دیگرشرکت نمی‌کنند. 

رهبر در پایان دراین باره که شاید دلخوری‌هایی به خصوص از زمان مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸ به وجود آمده، یادآور شد: واقعا اطلاعی از این موضوع ندارم.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان