تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

قالیباف به سرنوشت لاریجانی دچار می‌شود؟

اختلافاتی بین جریان‌هایی که روش قالیباف را نمی‌پسندند و از دوران شهرداری هم نقد‌هایی را به او دارند، وجود دارد. این جریان‌ها به دنبال آن هستند که ریاست مجلس از قالیباف گرفته شود.

قالیباف به سرنوشت لاریجانی دچار می‌شود؟

رویداد۲۴ انصاف نیوز نوشت: مسیری که قالیباف در حال حرکت در آن است، مسیر چندان پایداری به نظر نمی‌آید و احتمال تکرار سرنوشت لاریجانی برای او وجود دارد.

در روز‌های اخیر که زمان چندانی تا انتخابات مجلس باقی نمانده، تنش‌های میان جریان پایداری و محمدباقر قالیباف فزونی گرفته است. یک عضو ارشد حزب موتلفه با اشاره به این تنش‌ها، این نوع فعالیت‌ها علیه قالیباف را غیراخلاقی دانسته و از احتمال تکرار سرنوشت علی لاریجانی برای قالیباف گفت.

حمیدرضا ترقی گفت: مسیری که آقای قالیباف در حال حرکت در آن است، مسیر چندان پایداری به نظر نمی‌آید و احتمال تکرار سرنوشت آقای لاریجانی برای او وجود دارد.

ترقی با انتقاد از آنچه رفتار‌های غیراخلاقی علیه محمدباقر قالیباف می‌خواند، گفت: بعضی افراد که از قالیباف ضربه خورده‌اند و موقعیت‌های خود را از دست دادند به کمک جریان منتقد عملکرد او در مجلس آمده که به نوعی یک بسیج برای برخورد با قالیباف ایجاد شود.

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا گفته بود: بخش قابل توجهی از آن کار تبلیغاتی‌ست. البته در کنار این موضوع، جریان آقای قالیباف به دنبال یک وزن‌کشی سیاسی جدی در عرصه‌ی انتخابات مجلس است. از آن طرف هم جبهه پایداری است که مدافع صریح خالص سازی در کشور محسوب می‌شود و هر چه که در توانش باشد انجام می‌دهد تا از ظرفیت سبد رای قالیباف هم به آرا خود اضافه کند. با این وجود، برخی بر این باور هستند که اختلافات میان قالیباف و جریان پایداری ساختگی و انتخاباتی و با هدف کسب سهمیه‌ی انتخاباتی در لیست‌ها است.

از سوی دیگر بعضی تحلیلگران، قالیباف را سر یک دو راهی توصیف می‌کنند که یک سوی آن تدوام همراهی کج‌دار و مریز با جریان پایداری است و طرف دیگرش همراه شدن با میانه‌روها.

در ادامه متن کامل گفتگو با حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی در نمایشگاه رسانه‌های ایران را می‌خوانید.

*با وجود اینکه زمان چندانی تا روز انتخابات باقی نمانده، اما شاهد فضای سردی هستیم. فکر می‌کنید چرا انتخابات به این وضعیت رسیده است؟

چندان قبول ندارم که فضای انتخابات سرد است در شهرستان‌ها مواجهه‌ی بسیار فعالانه‌ای را در مورد انتخابات شاهد هستیم و احزاب و گروه‌های سیاسی هم کاملا فعال هستند. از سوی دیگر تعداد کاندیدا‌ها هم تقریبا بی سابقه است.

دولت، مجلس و صداوسیما مشغول انجام کار‌هایی هستند که در هیچ دوره‌ای انجام نمی‌دادند. صداوسیما تا به حال این مقدار برنامه درباره‌ی انتخابات تولید نمی‌کرد.

*همین نوع کار‌ها نشانه‌ی نگرانی نسبت به احتمال کاهش مشارکت نیست؟

استراتژی رهبری درباره‌ی انتخابات از ابتدای سال برای مقابله با توطئه‌ی دشمنان خارجی که به دنبال کاهش مشارکت هستند، بوده است. آن‌ها با ناامید کردن مردم با انواع و اقسام حیله‌ها در پی کاهش مشارکت در انتخابات هستند و در برابر آن‌ها رهبری به دنبال آن است که با کمک همه‌ی دستگاه‌ها تلاش آن‌ها را خنثی کند. فکر می‌کنم با توجه به این تلاش‌ها مشارکت بیشتر از قبل خواهد شد.

البته متاسفانه یک اشتباه محاسباتی در برخی نیرو‌ها و جریان‌های سیاسی به علت تحت تاثیر قرار گرفتن از تبلیغات دشمن پدید آمده است و در حال تکرار آن تبلیغات هستند. بیش از پنجاه درصد خبر‌هایی که درصدد القا کردن عدم مشارکت مردم در انتخابات است متعلق به اصولگراهاست و تنها سی درصد آن از سوی اصلاح‌طلبان است.


بیشتر بخوانید: بحران اصولگرایان در انتخاب سرلیست‌های انتخاباتی!


*فکر می‌کنید دلیل این اتفاق چیست؟

این وضعیت عجیبی است که اصولگرایان در حال تبلیغ عدم مشارکت هستند. از ترس اینکه مردم در انتخابات شرکت نکنند یک امام جمعه می‌گوید که شرکت در انتخابات واجب است و عدم شرکت در آن را حرام اعلام می‌کند.

البته بخشی از اصلاح‌طلبان هم همراه با اپوزیسیون خارج از کشور به دنبال آن هستند که کل انتخابات را زیر سوال ببرند. حتی آن‌هایی هم که در انتخابات فعال هستند هم فعالیت‌شان با شرط گذاشتن همراه است و صرفا به این دلیل است که می‌خواهند داخل حاکمیت بمانند. این دو گروه تفاوت چندانی با هم ندارند، بدخیم و خوش‌خیم هستند. این دو بخش اصلاح‌طلبان در حال بازی در نقش بازجوی خوب و بازجوی بد هستند و به نوعی سیاست چماق و هویج را پی می‌گیرند.

*با این وضعیت چه پیش‌بینی از مشارکت در انتخابات دارید؟

همانطور که مقام معظم رهبری پیش‌بینی کردند و مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند قطعا مشارکت در انتخابات هم درصد قابل ملاحظه‌ای خواهد بود. مردم ما دقیقه‌ی نودی هستند و در دقیقه‌ی نود تصمیم می‌گیرند و به صحنه خواهند آمد. پیش‌بینی‌ام از درصد مشارکت در انتخابات بالای ۵۵ درصد است.

یکی از دلایل اینکه افراد تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند این است که ما هزینه‌ای برای عدم مشارکت به آن‌ها تحمیل نمی‌کنیم. اگر مثل ترکیه جریمه می‌گذاشتیم وضعیت متفاوت بود البته من فکر نمی‌کنم جمهوری اسلامی ایران نیازی به چنین کار‌هایی هم داشته باشد، اما بالاخره همه‌ی نظام‌های سیاسی در جهان این نوع کار‌ها را کرده‌اند.

البته در این ارتباط به این نکته باید توجه داشت، آن حساسیتی که نسبت به جمهوری اسلامی وجود دارد در سایر کشور‌ها نیست و برای مثال هیچکس این همه خرج نمی‌کند و شبکه‌های ماهواره‌ای تاسیس نمی‌کند که مشارکت انتخاباتی در فرانسه کاهش پیدا کند. این کار‌ها صرفا علیه ما است که به دنبال این هستند که مردم پشتوانه‌ی نظام نباشند. مردمی بودن جمهوری اسلامی تمام سیستم‌های فکری لیبرال دموکراسی را کاملا به هم ریخته است.

* البته برخی که تعدادشان هم کم نیست نسبت به نحوه‌ی بررسی صلاحیت‌ها معترض هستند و این وضعیت را نشانه‌ی آزاد نبودن انتخابات می‌دانند.

در این دوره‌ی انتخابات همه‌ی نیرو‌ها به طور آزاد حضور دارند و کسی نمی‌تواند بگوید من کاندیدا ندارم و اگر چنین حرفی بزند دروغ گفته است. بیخود می‌گویند که کاندیدا نداریم. مستندی برای اثبات حرف خود ندارند. اگر کاندیدا ندارید پس کسانی که در فرم ثبت‌نام گرایش خود را اصلاح‌طلبی نوشته‌اند چه کسانی هستند؟! اکثرین ۱۵۶۰ کاندیدای اصلاح‌طلب که طبق اعلام وزارت کشور اصلاح‌طلب بوده‌اند تایید شدند.

* اختلاف جریان پایداری و قالیباف در انتخابات پیش روی مجلس تا چه حد جدی است و ریشه‌های آن چه مسائلی است؟

در مجلس فعلی بین نمایندگان اصولگرا اختلاف‌نظر وجود دارد. اختلافاتی بین جریان‌هایی که روش قالیباف را نمی‌پسندند و از دوران شهرداری هم نقد‌هایی را به او دارند، وجود دارد. این‌ها در مجلس هم درباره‌ی مدیریت رئیس مجلس انتقاداتی دارند. طبیعتا این جریان‌ها به دنبال آن هستند که ریاست مجلس از قالیباف گرفته شود و در دست فرد دیگری باشد.

بعضی متغیر‌های دیگر هم وجود دارد از جمله اینکه بعضی افراد که از آقای قالیباف ضربه خورده‌اند و موقعیت‌های خود را از دست دادند به کمک این جریان آمده که به نوعی یک بسیج برای برخورد با او ایجاد شود.

فعالیت این افراد مسئله‌ای ندارد، اما گلایه‌ای که وجود داشت این بود که روش‌های به کار رفته علیه قالیباف اخلاقی‌نیست. این بی اخلاقی‌ها که شاهدش هستیم را هم شایسته‌ی جریان‌های مدعی مبانی فکری اسلامی نمی‌دانم.

مسیری که قالیباف در حال حرکت در آن است، مسیر چندان پایداری به نظر نمی‌آید و احتمال تکرار سرنوشت لاریجانی برای او وجود دارد. البته علاوه بر آن جریان، در اطراف قالیباف هم افرادی حضور دارند که دوراندیش نیستند. اگر دوراندیشی لازم را داشته باشند می‌تواند به دوام و بقا ایشان در مسئولیت ریاست مجلس بسیار کمک کند.

منبع: انصاف نیوز

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
0
1
چاه نکن بهر کسی .اول خودت دوم کسی.هر چیزی تاریخ مصرفی داره .حالا هم نوبت شماست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
0
2
آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار هيچ چي!
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان