تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

چرا نباید باک بنزین را کامل پر کرد؟

بنزین‌زدن کاری است که هر راننده‌ای به‌صورت معمول هر چند وقت یکبار انجام می‌دهد. اما بیشتر افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوخت‌گیری در جایگاه پمپ بنزین چندان توجه نمی‌کنند و اصرار عجیبی به پرکردن کامل باک بنزین دارند، غافل از اینکه این کار چه مشکلاتی می‌تواند در پی داشته باشد.

بنزین زدن

رویداد۲۴ وقتی اقدام به سوخت‌گیری خودرو می‌کنیم، نازل پمپ بنزین مقدار مناسب بنزین را تشخیص می‌دهد، سپس پس از پر شدن باک خودرو، با یک صدای کلیک و به صورت خودکار، جریان بنزین را قطع می‌کند.

در واقع، این کار به دلایل افزایش ایمنی و محافظت از قطعه‌ای مهم در خودرو به نام کنیستر انجام می‌شود. اما بیشتر مردم از وجود این قطعه و اهمیت آن در سیستم سوخت خودرو آگاهی ندارند.

بنزین به دلیل ماهیت شیمیایی خود، مقداری بخار تولید می‌کند. تجمع بیش از حد این بخارات در باک بنزین می‌تواند خطرآفرین باشد. در خودرو‌های امروزی، راه‌حل مناسبی برای کنترل بخارات بنزین در نظر گرفته شده است، و آن هم استفاده از فیلتر بخارات بنزین یا قطعه کنیستر است.

کنیستر قطعه‌ای است که با کربن فعال پر شده و به صورت دائمی بخارات بنزین را کنترل می‌کند و آن را به مسیر سوخت برمی‌گرداند. بنزین در واقعیت تأثیر مخربی بر روی کنیستر دارد و این تأثیر می‌تواند در حدی باشد که پس از مدتی باعث خراب شدن کنیستر شود و شما را مجبور به تعویض این قطعه کند.

به طور معمول، هزینه‌های زیادی برای تعویض کنیستر باید پرداخت شود. عملکرد صحیح کنیستر، علاوه بر بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا، در ایمنی خودرو نیز تأثیرگذار است. البته، می‌توانید تا حدی از خراب شدن این قطعه جلوگیری کنید، به شرطی که موارد زیر را رعایت کنید.

هنگامی که نازل پمپ بنزین جریان بنزین را قطع کرد بنزین زدن را ادامه ندهید!

وقتی در پمپ بنزین سوخت‌گیری خودرو را انجام می‌دهید، هنگامی که نازل پمپ جریان بنزین را قطع می‌کند به‌منزله پر شدن باک بنزین، باید بنزین زدن را متوقف کنید. اما برخی افراد پس از قطع شدن جریان بنزین توسط نازل پمپ، باز هم به بنزین زدن ادامه می‌دهند. این افراد معمولاً به دنبال رسیدن به یک عدد رند هستند و هنگامی که نزدیک به آن عدد می‌شوند، لحظه‌ای نازل را فشار می‌دهند. برخی احساس می‌کنند که با فشار دادن دوباره و چندباره نازل یا بیرون کشیدن نازل تا دهانه باک بنزین، بنزین بیشتری در باک جا خواهد ماند و در نتیجه تلاش می‌کنند با این اقدامات، باک را تا پر شدن کامل و گاهاً سرریز شدن آن پر کنند. این کار به طور کاملاً اشتباه است و باید از ادامه دادن آن خودداری کرد.

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کنیم؟

پر کردن باک بنزین بیش از حد مجاز می‌تواند به ورود بنزین به داخل کنیستر و خرابی آن منجر شود. علاوه بر این، پر کردن بیش از اندازه باک بنزین ممکن است منجر به ریختن بنزین روی زمین شود که علاوه بر کثیف شدن و بوگیری لباس، خطر آتش‌سوزی و انفجار را در جایگاه سوخت ایجاد کند.

با توجه به این موارد، توصیه می‌شود هرگز تلاش نکنید باک بنزین خودرو را بیش از حد مجاز پر کنید. این کار می‌تواند به خرابی خودروی شما منجر شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو ، بنزین
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان