تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۳

موشک هدایت شونده ضد تانک ناگ هند

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های موشک هدایت شونده ضد تانک ناگ خواهیم پرداخت.

موشک هدایت شونده ضد تانک ناگ

رویداد۲۴ حسین فلاحی:  ناگ (Nag)، یک موشک هدایت شونده ضد تانک نسل سوم است که توسط سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی دولتی هند ساخته شده است. هذف از طراحی و ساخت این موشک پشتیبانی از نیروهای پیاده مکانیزه و نیروهای هوابرد ارتش هند است.

این موشک دارای یک سیستم هدایت غیرفعال پیشرفته پیشرفته است و احتمال کشتن تک شلیک بالایی دارد. این موشک برای از بین بردن تانک های نبرد اصلی مدرن و سایر اهداف زره پوش سنگین طراحی شده است.

ناگ را می توان از سکوهای زمینی و هوایی پرتاب کرد. نسخه زمینی در حال حاضر برای ادغام بر روی ناو موشک انداز ناگ  موجود است که از یک خودروی رزمی پیاده نظام ردیابی BMP-2 مشتق شده است. پیکربندی پرتاب شده از هلیکوپتر، که به عنوان ناگ پرتاب هلیکوپتر تعیین شده است، می تواند از هلیکوپتر سبک پیشرفته Dhruv و HAL Rudra شلیک شود.

تاریخچه توسعه موشک ناگ هند

موشک ناگ به طور بومی تحت برنامه توسعه موشک های هدایت شونده یکپارچه وزارت دفاع هند توسعه یافته است، که همچنین شامل توسعه چهار موشک دیگر به نام های آگنی، آکاش، تریشول و پریتوی است. بهارات داینامیک جستجوگرهای مادون قرمز تصویربرداری را برای این سلاح تولید کرد.

اولین آزمایش ناگ در نوامبر 1990 انجام شد. پرتاب آزمایشی موشک از یک لوله در حالت کنترل برنامه ریزی شده در محدوده آزمایش موقت در اودیشا در سپتامبر 2001 انجام شد. دو موشک ناگ در ژوئن 2002 با موفقیت آزمایش شدند.

آزمایش‌های کاربر موشک ضد تانک ناگ علیه اهداف ساکن و متحرک به ترتیب در سال‌های 2007 و 2008 انجام شد، در حالی که آزمایش‌های توسعه در اوت 2008 به پایان رسید.

موشک هدایت شونده ضد تانک ناگ

آزمایش‌های ارزیابی جستجوگر برای موشک در محدوده آزمایشی در راجستان در جولای 2013 انجام شد. آزمایش‌های هلینا در محدوده شلیک چاندان در راجستان در جولای 2015 انجام شد.

یک موشک ناگ با یک جستجوگر اصلاح شده با موفقیت یک سیستم هدف حرارتی را در برد 4 کیلومتری طی شلیک آزمایشی انجام شده در محدوده شلیک در راجستان در ژانویه 2016 منهدم کرد.

این موشک ضد تانک در نمایشگاه بین المللی هوایی در بحرین در ژانویه 2016 شرکت کرد و در سال 2016 تحت شرایط آب و هوایی مختلف آزمایشات کاربر نهایی را انجام خواهد داد.

طراحی و ویژگی های موشک هدایت شونده ضد تانک ناگ

بدنه موشک هدایت شونده ضد زره ناگ با مواد کامپوزیتی سبک و با استحکام بالا ساخته شده است. این موشک از قابلیت حمله بالا برخوردار است و مصونیت بالایی در برابر اقدامات متقابل از خود نشان می دهد. این موشک مجهز به چهار بال تاشو و طول 1.85 متر، قطر 0.20 متر، طول بال 0.4 متر و وزن 43 کیلوگرم است.

یک مخروط دماغه سیستم هدایت را در خود جای داده است، در حالی که قسمت میانی یک بسته حسگر فشرده و شارژ اصلی کلاهک را در خود جای می‌دهد. همچنین یک موتور موشک تقویت کننده به سمت عقب قرار دارد. چهار باله دم در عقب برای تثبیت موشک در حین پرواز تعبیه شده است.

موشک هدایت شونده ضد تانک ناگ

یک پردازشگر تصویر بلادرنگ با الگوریتم های سریع و کارآمد در کنار بخش هدایت موشک نصب شده است تا قابلیت تشخیص و ردیابی خودکار هدف را ارائه دهد. خلبان خودکار دیجیتال، هدایت، ثبات و کنترل موشک را در طول پرواز ارائه می دهد. ناگ همچنین به یک سیستم تحریک الکتریکی برای کنترل پرواز مجهز شده است.

هدایت و کلاهک جنگی موشک ناگ هند

یک جستجوگر تصویربرداری غیرفعال مادون قرمز موشک را پس از پرتاب در تمام شرایط نوری به سمت هدف هدایت می کند. این موشک می تواند به صورت اختیاری با جستجوگر رادار فعال موج میلیمتری ارائه شود. نوع نامیکا دارای قابلیت قفل کردن قبل از پرتاب است، در حالی که پیکربندی پرتاب هوایی از فناوری قفل پس از پرتاب استفاده می کند.

موشک هدایت شونده ضد تانک ناگ

یک سرجنگی ضد تانک انفجاری بالا به وزن 8 کیلوگرم، با یک پیش ساز و یک شارژ اصلی، احتمال نابودی هدف را بالا می برد. شارژ پیش ساز به زره واکنشی انفجاری تانک ها نفوذ می کند و شارژ اصلی برای از بین بردن زره اصلی در نظر گرفته شده است.

پیشرانه و عملکرد موشک هدایت شونده ناگ

موشک هدایت شونده ضد زره ناگ مجهز به سیستم پیشرانه پرانرژی متشکل از پیشرانه های تقویت کننده و پایدار است. پیشرانه نگهدارنده یک پایه دوگانه اکسترود شده بدون دود نیترامین را می سوزاند.

موشک هدایت شونده ضد تانک ناگ

این سلاح می تواند با سرعت 230 متر بر ثانیه پرواز کند و قابلیت درگیری با اهداف ثابت و متحرک را در هر شرایط جوی در روز و شب دارد. برد نسخه زمینی 4 کیلومتر است، در حالی که هلینا می تواند تا 7 کیلومتر برسد.

پرتاب کننده نامیکا

ناگ را می توان از سکوهای زمینی و هوایی پرتاب کرد. حداکثر هشت موشک آماده شلیک را می توان در دو پرتابگر جعبه زرهی چهارگانه نصب شده بر روی موشک هدایت شونده ضد تانک نامیکا حمل کرد.

موشک هدایت شونده ضد تانک ناگ

هر پرتابگر می تواند چهار موشک را در یک دقیقه شلیک کند. خودروی نامیکا می تواند به صورت اختیاری به چهار موشک اضافی مجهز شود.

مشخصات کلی موشک هدایت شونده ضد تانک ناگ

نوع پروژه: موشک هدایت شونده ضد تانک

توسعه دهنده: سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند

اپراتور: ارتش هند

طول: 1.85 متر

وزن: 43 کیلوگرم

سرعت: 230 متر بر ثانیه

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان