تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

بهترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر

بوشهر، یکی از شهر‌های جذاب و تاریخی در جنوب ایران و حاشیه خلیج فارس است. بافت قدیمی شهر شامل چهار محله به نام‌های بهبهانی، دهدشتی، شنبدی و کوتی است که هر یک دارای جاذبه‌های دیدنی و عمارت‌های قدیمی با معماری خاص بوشهر هستند که در این مطلب با آن‌ها آشنا می‌شویم.

بهترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر

رویداد۲۴ مهسا زرگری: بوشهر، یک شبه جزیره متصل به خلیج فارس و از شهرهای زیبا و تاریخی جنوب کشور است. این شهر در طول تاریخ خود تحولات و تغییرات زیادی را تجربه کرده است. این شهر بندری در گذشته مرکز تجارت دریایی با هند و آفریقا بوده و تجاران زیادی در آن فعالیت داشتند. امروزه، بوشهر به عنوان یکی از مقاصد محبوب سفر به جنوب کشور در نوروز شناخته می‌شود؛ این به دلیل داشتن آثار تاریخی فراوان، جاذبه‌های طبیعی، بافت قدیمی و سواحل زیباست که هر ساله گردشگران و تورهای ایرانگردی را جذب می‌کند. اگر شما نیز قصد سفر به این شهر زیبا و تاریخی را دارید، در این مطلب با بهترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر آشنا خواهید شد.

جاهای دیدنی بوشهر

بوشهر، شهری بندری و مرکز استان بوشهر در سواحل خلیج فارس واقع شده است. این شهر با تاریخ طولانی خود، دارای جاذبه‌های فراوانی است که مسافران را به خصوص در فضل بهار به خود جذب می‌کند.

لیست بهترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر

عمارت طاهری

عمارت دو طبقه طاهری، یکی از خانه‌های قدیمی قاجاری بوشهر است که اکنون به یک موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است. این عمارت با معماری پنج‌دری و راهروهای میان اتاق‌ها، همچنین دو‌لنگه بودن در و پنجره‌ها، زیبایی خاص خود را دارد. تزئینات هلالی با شیشه‌های رنگی بالای درها، به زیبایی و منحصربه‌فردی به عمارت افزوده است. سنگ‌های مرجانی، به عنوان یکی از مصالح اصلی استفاده شده در ساختار عمارت طاهری، از رسوبات دریایی به دست آمده‌اند. این سنگ‌ها حاوی آثار گوناگون گیاهان و جانوران در لایه‌های خود هستند و با ساختار طبیعی خود، در محیط‌های مرطوب عمارت، کارکرد مناسب و زیبایی خاصی را به آن بخشیده‌اند. همچنین، از چوب ساج دریایی برای در و پنجره‌ها و از چوب صندل (چندل) برای پوشش سقف استفاده شده است.

بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیمی بوشهر، واقع در بافت تاریخی شهر و در محله دهدشتی، یک بازار پررفت‌وآمد با حدود ۲۵۰ باب مغازه است که در دوران قاجار ساخته شده است. این بازار در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. از جمله سوغاتی‌های بوشهر که در این بازار موجود است می‌توان به گلیم و گبه، عبای پشم شتر، گرگوربافى، حصیربافى، نمدمالی، توربافی، تونیره بافی، دولچه، سفال و سرامیک اشاره کرد. علاوه بر لوازم خانگی و صنایع دستی، انواع خوراکی‌های محلی نظیر خرما، حلوای مسقطی، ارده، حلوا راشی، حلوای سنگک و خارک پخته نیز در این بازار قابل تهیه هستند. برای علاقمندان به غذاهای دریایی، بازار ماهی بوشهر در خیابان شهدا نیز گزینه‌ای مناسب است که انواع محصولات دریایی تازه را ارائه می‌دهد.


بیشتر بخوانید: بهترین جاذبه‌های گردشگری کرمان


بندر سیراف

بندر سیراف، بزرگترین بندر تاریخی ایران است که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران شناخته می‌شود. بندر سیراف در زمان رونقش به آزادی شهره بوده و بیش از سیصدهزار نفر جمعیت آن از زرتشتیان، مسیحیان، مانویان، یهودیان، بوداییان و اقوامی همچون رومیان، یونانیان و چینی‌ها به آزادی در کنار هم زندگی می‌کرده‌اند. یکی از زیباترین و بهترین بناهای عمومی سیراف مسجد جامع آن است که حدود سال ۱۸۸ قمری به جای ویرانه‌های یک دژ ساسانی بنا شده است.

ساحل صدفی بوشهر

پارک ساحلی صدف در نزدیکی بوستان مرجان واقع شده و در غرب بوشهر قرار دارد. این پارک دارای امکانات رفاهی و تفریحی زیادی از جمله آلاچیق‌ها است که باعث شده تا مسافران بسیاری این مکان را به عنوان یکی از مقاصد سفر خود انتخاب کنند. اگر به دنبال یک فضای دل‌باز و آرام برای پیک‌نیک و وقت خوش با خانواده هستید، می‌توانید در یک پارک توقف کنید تا در حین سفر نفس تازه بگیرید و کودکان را برای گشت و گذار ببرید. پارک صدف بوشهر این امکان را فراهم می‌کند و به عنوان یک پارک خانوادگی و ساده شناخته می‌شود. این پارک، به عنوان یک تفرجگاه ساحلی، با صدف‌های خود و امکانات ساده و کاربردی، فضای ساحل را دل‌نشین‌تر و زمینه‌ای آرام برای لذت بردن از موج‌های خروشان خلیج فارس فراهم کرده است.

منطقه حفاظت‌شده نایبند

به گزارش رویداد۲۴ منطقه حفاظت‌شده نایبند، یک پارک ملی در سواحل خلیج فارس است که به دلایل زیست‌محیطی و تاریخی به منطقه حفاظت‌شده تبدیل شده است. این منطقه در نزدیکی عسلویه واقع شده و از جاذبه‌های طبیعی بوشهر به شمار می‌رود. با پوشش گیاهی زیبا و منحصر به فرد، نایبند خانه‌ای برای گوناگونی از جانداران از جمله لاک‌پشت‌ها و پرندگان مهاجر است. این منطقه شامل جنگل درختان حرا، که از باارزش‌ترین زیستگاه‌های ساحلی خلیج فارس است، و منطقه سرسبز و ماسه‌ای به نام "نگاء" در جنوب نایبند می‌شود. نایبند با جغرافیای تپه‌ماهوری، درختان انجیر معابد، درختان حرا با ریشه‌های شناور در آب، و مناظر زیبای ساحل خود، گردشگران را به خود جذب می‌کند. این منطقه به عنوان یک جای دیدنی بوشهر شناخته می‌شود که با حفظ زیبایی‌های طبیعت خود، برای نسل‌های آینده یادگار خواهد ماند.

خانه موزه رئیسعلی دلواری

خانه موزه رئیسعلی دلواری که در سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی رسیده، محل زندگی شهید رئیسعلی دلوار و مربوط به دوران قاجار است. این خانه در خیابان دلوار واقع شده و با وارد شدن به آن، می‌توانید آثاری از جنگ جهانی اول و زمان اشغال ایران توسط انگلیس‌ها را مشاهده کنید. معماری این خانه به رنگ سفید است که با گچ‌بری‌های زیبا تزیین شده و از آثار موجود در این موزه می‌توان به وصیت‌نامه رئیسعلی دلواری، آثار مربوط به تاریخ و فرهنگ بوشهر و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

ساحل ریشهر بوشهر            

ساحل ریشهر بوشهر با فاصله 8 کیلومتری از مرکز شهر بوشهر می‌توانید به ساحل دنج و زیبای ریشهر برسید. ساحل ریشهر یکی از ساحل‌های مهم و توریستی بوشهر در جنوب بندر بوشهر قرار دارد که دارای قدمت زیادی است. این ساحل در دوره‌ای از تاریخ، تحت حکومت امپراطوری عیلام بوده و با توجه به سنگ نوشته‌ها و کتیبه‌های عیلامی، نام این شهر در گذشته لیان بوده است

پارک تی وی

پارک تی وی یکی از مکان های دوست داشتنی بوشهر است که در اوایل بهار بسیار زیبا و تماشایی می شود. در این پارک امکان برپایی چادر وجود دارد و این بوستان ساحلی در کنار حسینیه کوهدشتی واقع شده و علاوه بر شنا می توانید در ساحل آن پیاده روی کنید

پارک تی وی در شهر قدیمی بوشهر و در خیابان انقلاب واقع شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی، این مکان در نزدیکی مراکزی مانند دبیرستان سعادت و داروخانه شبانه‌روزی دکتر رضایی و مسجد اهل سنت بوشهر و شهر سوخاری و رستوران قوام قرار گرفته است.

اسکله جفره

اسکله جفره در بوشهر یکی از اسکله‌های بومی است که در تعطیلات نوروزی پر از جمعیت می‌شود. افراد به این اسکله می‌آیند تا از تفریحات آبی لذت ببرند و با آرامش از مناظر زیبای آن استفاده کنند. در این مکان، مسافران می‌توانند چادر برپا کنند و لحظات شاد و آرام را در کنار آب و طبیعت سپری کنند

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صنعت گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان