تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۳

مهمترین ابزارهای سوراخکاری، برشکاری و پرداخت فلزات کدامند؟

در ادامه فرآیند برشکاری و سوراخکاری و تمام ابزارها و تجهیزاتی که برای این کار استفاده می‌شوند را معرفی خواهیم کرد

فلزات

رویداد۲۴ مته گردبر چیست؟ یکی از فرآیندهای صنعتی برای تولید قطعات و محصولات فلزی، سوراخکاری و برشکاری آن‌ها است. این فرآیند یعنی سوراخکاری و برشکاری با استفاده از ابزارهای مختلفی که مخصوص این کار هستند انجام می‌شود که یکی از آن‌ها مته دایره‌ای یا گردبر است. این نوع مته سطح مقطعی دایره‌ای شکل دارد و با سرعت بسیار زیادی می‌چرخد. سرعت بالای چرخش و فشاری که این چرخش روی فلز ایجاد می‌کند باعث پیشروی مته در عمق قطعه فلزی و در نهایت سوراخ شدن آن می‌شود. البته مته تنها یکی از ابزارهای دستگاه برشکاری است و برای این کار از ابزارهای مختلف دیگری هم استفاده می‌شود. در ادامه فرآیند برشکاری و سوراخکاری و تمام ابزارها و تجهیزاتی که برای این کار استفاده می‌شوند را معرفی خواهیم کرد.

 

سوراخکاری چیست؟

سوراخکاری به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن سطح یک ورقه فلزی به شکل گرد و دایره‌ای برش داده می‌شود. این کار روی انواع ورقه‌های فلزی مانند فولاد، آهن و... انجام می‌شود و برای تولید محصولات و وسایل فلزی مختلف کاربرد دارد.

سوراخکاری که به لاتین Drilling هم گفته می‌شود با استفاده از ابزارهای مخصوص انجام می‌گیرد که اصلی‌ترین آن‌ها مته هستند. مته که دارای انواع مختلفی است، در دستگاه  قرار گرفته و با انرژی دریافتی از دستگاه به سرعت می‌چرخد و حین این چرخش فشاری به سطح فلزی وارد می‌کند که در نهایت باعث سوراخ شدن قطعه می‌شود.

همچنین در مواردخاص می توان سوراخکاری را می توان بدون استفاده از مته و توسط دستگاه برشکاری همراه با دسته برش و نازل برش آن اقدام به سوراخکاری کرد که نیاز به مهارت بالا و پرداخت بیشتری دارد.

سوراخکاری به دلایل مختلفی انجام می‌شود. این کار برای آماده‌سازی صفحات فلزی جهت اتصال پیچ و مهره، ساخت سازه‌های مختلف و متصل کردن قطعات مختلف آن‌ها مانند در، صندلی، وصل کردن دو قطعه به یکدیگر و... انجام می‌شود. آشنایی با ابزارهای برشکاری و سوراخکاری لازمه انجام این کار است که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

مهم‌ترین ابزارهای سوراخ و برشکاری

همان‌طور که گفتیم برای سوراخ کردن یا برش دادن فلزات از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود. انتخاب نوع مناسب ابزار بسته به کاربردی که قطعه فلزی بعد از سوراخکاری خواهد داشت، متفاوت است. در مواردی کل فرآیند سوراخکاری تنها به یک ابزار قابل انجام است اما در مواردی باید چندین قطعه را مورد استفاده قرار داد تا قطعه فلزی با شکل و اندازه مورد نظر سوراخ شود. چند مورد از رایج‌ترین ابزارهایی که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شرح زیر هستند:

مته مارپیچی

یکی از قطعاتی که به مظور سوراخ و برشکاری فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد، مته مارپیچی است. این مدل مته که با نام مته توپر هم شناخته می‌شود دارای دو مدل مختلف با ته گرد و ته کونیک است. از این نوع مته با فرآیند براده برداری سطح فلز را سوراخ کرده و حتی برای فلزاتی که ضخامت زیادی هم دارند، کاربردی و مناسب است.

دریل مگنت

از دیگر ابزارهایی که با کمک آن می‌توان سوراخ یا برشی در فلزات ایجاد کرد، دریل مگنت است. این مدل دریل را می‌توان به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین ابزارها در صنعت سوراخکاری فلزات هم معرفی کرد. اتصال مغناطیسی به سطح کار برای تسلط بیشتر و ایجاد برشی صاف، بدون لرزش و دقیق از جمله ویژگی‌های این دریل است. این مدل دریل‌ها را در پروژه‌های صنعتی که نیاز به ایجاد برش با قطر بزرگ دارند مورد استفاده قرار می‌دهند. اندازه و توانایی این مدل دریل برای ایجاد سوراخکاری در قطرهای بزرگ، این دریل را به انتخابی ایده‌آل برای کاربردهای صنعتی و ساختمانی تبدیل می‌کند.

دریل ستونی

از دیگر انواع دریل‌هایی که برای سوراخکاری در فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند، دریل‌های ستونی هستند. این مدل دریل‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه دارند و امکان ایجاد سوراخ‌های زاویه‌دار در فلزات با استفاده از آن‌ها وجود دارد. به عبارت دیگر سوراخی که این مدل دریل‌ها ایجاد می‌کنند دقت بالاتری نسبت به دیگر مدل‌ها داشته و متناسب با نیاز پروژه است. امکان تنظیم کردن سرعت و فشار برای برشی دقیق و ایده‌آل از دیگر مزایای دریل‌های ستونی است.

مته گردبر

در سوراخ کردن فلزات، مته‌ها مهم‌ترین نقش را دارند و مته‌های گردبر هم جزو ابزارهایی هستند که در این زمینه کاربرد بالاتری دارند. این مته‌ها مناسب ساخت و سازهای عمومی و صنعتی هستند و در نصب یراق‌آلات، ایجاد سوراخ در ورقه‌های فلزی، سطوح گچی و... کاربرد دارند.

از این مدل مته حتی برای سوراخ کردن دیوار یا سقف بعد از ساخت هم استفاده می‌شود. طراحی  مته گردبر به شکل استوانه‌ای توخالی است که لبه‌های آن دارای دندانه‌هایی هستند. این ویژگی ساختاری قدرت مته در برش را افزایش داده و امکان ایجاد سوراخ‌های دقیق‌تر را فراهم می‌کند. انواع مته‌های گردبر از نظر قطر دهانه یا استوانه مته با هم تفاوت داشته و این ویژگی موجب کاربردهای متفاوت آن‌ها نیز می‌شود.

 

دیگر انواع مته‌ها برای سوراخکاری

همان‌طور که گفتیم مته‌ها ابزار اصلی برای سوراخ کردن فلزات هستند و تنوع بالایی هم دارند. از دیگر انواع مته‌هایی که برای سوراخ کردن سطوح استفاده شده و کاربرد بیشتری دارند، موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • مته الماسه مخصوص سوراخکاری دیوار و بتن
  • مته خزینه
  • مته چوب
  • مته برگی
  • مته پله‌ای
  • مته مرغک
  • مته آکریلیک
  • مته گازور
  • و...

انواع دستگاه‌های مخصوص سوراخکاری

ابزارهای معرفی شده و دیگر ابزارهایی که برای سوراخ کردن سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید در دستگاهی سوار شوند. در واقع دستگاه‌های مختلف برای سوراخ کردن مورد استفاده قرار گرفته و متناسب با نوع دستگاه یکی از ابزارهای بالا روی آن سوار می‌شوند. دستگاه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و مشخصات به خصوص خود را داشته و از نظر عمق برش، سرعت برش، دقت، کیفیت و... تفاوت دارند. چند مورد از کاربردی‌ترین دستگاه‌هایی که در این زمینه استفاده می‌شوند، عبارتند از:

  • ماشین سوراخکاری قابل حمل
  • ماشین سوراخکاری حساس
  • ماشین سوراخکاری عمودی
  • ماشین سوراخکاری رادیال (شعاعی)
  • ماشین سوراخکاری
  • ماشین سوراخکاری با چند دوک
  • ماشین سوراخکاری اتوماتیک
  • ماشین سوراخکاری برای سوراخ‌های عميق

نکات ایمنی در سوراخ و برشکاری

به منظور انجام هر چه بهتر فرآیند سوراخکاری و نتیجه مناسب و البته ایمنی انجام این کار باید به چند نکته مهم توجه کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای سوراخکاری یا ایجاد هر گونه برش و تغییری در فلزات حتما از ابزارهای مناسب استفاده کنید. استاندارد بودن ابزارها و کیفیت بالای آن‌ها نه تنها کیفیت کار شما را افزایش داده بلکه باعث دقت بیشتر انجام کار می‌شود.
  • از سوار شدن درست قطعات روی دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنید و تا زمانی که از این موضوع مطمئن نشدید اقدام به استفاده از دستگاه نکنید.
  • کار با تمام دستگاه‌ها و ابزارها را ابتدا با سرعت کم آغاز کنید و بعد از تسلط روی صفحه و ایجاد برشی کوچک، سرعت دستگاه را بالا ببرید.
  • برخورد فلزات اصطکاک ایجاد می‌کند، برای جلوگیری از داغ شدن دستگاه و ورق از روغن‌های مخصوص استفاده کنید.
  • در زمان انجام کار پوشش مناسب داشته باشید و از ابزارهایی مانند عینک ایمنی استفاده کنید.
  • بعد از اتمام عملیات سوراخکاری سوراخ های ایجاد شده باید توسط ابزار هایی چون پخ زن کاملا پرداخت شوند.

برچسب ها : مته گردبر,پخ زن,دستگاه برشکاری

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فلزات
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان