تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۳

این علایم مسمومیت در بهار را جدی بگیرید

با شروع فصل بهار و رویش قارچ‌ها، مسمومیت‌های ناشی از مصرف این خوراکی‌های سمی هم افزایش پیدا می‌کند، قارچ‌هایی که پای درختان می‌رویند یا به صورت فله‌ای توسط افراد بومی فروخته می‌شوند.

این علایم مسمومیت در بهار را جدی بگیرید

رویداد۲۴ راضیه کشاورز ملکی، کارشناس دفتر پایش و نظارت بر مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو درباره علائم مسمومیت با این قارچ‌ها می‌گوید: پنج تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو اگر فرد دچار علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال شد، باید چه سریع‌تر به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.

به گفته این مسئول در مواردی که علائم گوارشی به صورت تاخیری با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو، رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از مردم شده‌اند.

او تاکید می‌کند: انتقال سریع بیمار مسموم به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. به همین دلیل با مشاهده علایم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید. دفتر پایش و نظارت بر مصرف فراورده های سلامت سازمان غذا و دارو در پایان توصیه می‌کند: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

کشاورز ملکی همچنین به یک روش اشتباه در شناسایی قارچ‌های سمی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست. شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است.

به تاکید این مسئول باید از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصاً قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان، به ویژه درختان خشک شده می‌رویند یا قارچ‌های جمع‌آوری شده توسط افراد بومی، خودداری شود. ضمن اینکه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی هرگز نشان‌دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

او همچنین توصیه می‌کند که برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز هستند، خریداری و مصرف کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مسمومیت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان