تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش نیویورک تایمز از آنچه در نمایشگاه هنر ترکیه رخ داد

تمام ماجرای ترور سفیر روسیه در آنکارا

سفیر روسیه در ترکیه عصر دوشنبه در نمایشگاه هنر آنکارا توسط یک مرد مسلح ترک که فریاد می‌زد «الله‌اکبر» و «حلب را فراموش نکنید، سوریه را فراموش نکنید» ترور شد؛ اقدامی که از سوی رهبران روسیه و ترکیه یک حمله تروریستی تحریک‌آمیز خوانده شد.
رویداد۲۴- سفیر روسیه در ترکیه عصر دوشنبه در نمایشگاه هنر آنکارا توسط یک مرد مسلح ترک که فریاد می‌زد «الله‌اکبر» و «حلب را فراموش نکنید، سوریه را فراموش نکنید» ترور شد؛ اقدامی که از سوی رهبران روسیه و ترکیه یک حمله تروریستی تحریک‌آمیز خوانده شد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نیویورک‌تایمز، این مرد مسلح که به گفته مقامات ترک یک پلیس وظیفه 22 ساله بود، در  جریان ترور آندری کارلوف، دست‌کم سه نفر دیگر را مجروح کرد. به گفته مقامات ترکیه فرد حمله‌کننده توسط مأموران پلیس ترکیه کشته شد.

این ترور که بیانگر ناامنی در پایتخت ترکیه است، باعث شد ترکیه و روسیه وارد بحران تازه‌ای شوند که به‌طور مستقیم به درگیری‌های سوریه که وارد ششمین سالش شده، مربوط می‌شود. البته به عقیده برخی کارشناسان این اقدام تروریستی منجر به ایجاد شکاف تازه‌ای در روابط دو کشور نخواهد شد و حتی باعث نزدیکی بیشتر دو کشور در مبارزه علیه تروریسم خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس‌ازاین اتفاق در پیامی تلویزیونی گفت که مرگ کارلوف در جهت تخریب روابط با ترکیه بوده است. وی همچنین تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه داشت و دو طرف در مورد همکاری برای بررسی این ترور و مبارزه گسترده با تروریسم توافق کردند.

تمام ماجرای ترور سفیر روسیه در آنکارا

از سوی دیگر در جلسه اضطراری که سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و دیگر مقامات ارشد این کشور داشتند، پوتین گفت: «تنها یک پاسخ برای این اقدام وجود دارد، تشدید مبارزه علیه تروریسم.»

اردوغان نیز در سخنان دوشنبه شب خود گفت که این ترور اقدامی تحریک‌آمیز برای منحرف کردن تلاش‌های ترکیه و روسیه برای همکاری نزدیک‌تر در حوزه مسائل منطقه‌ای و اقتصادی بوده است.

اردوغان گفت: «ما می‌دانیم که این اقدام باهدف تخریب روند عادی‌سازی روابط ترکیه-روسیه صورت گرفته اما دولت روسیه و جمهوری ترکیه این اراده را دارند که گرفتار چنین فتنه‌انگیزی نشوند.»

این اقدام تروریستی چند روز پس‌ازآن صورت گرفته که ترک‌های خشمگین از حمایت روسیه از دولت سوریه در درگیری‌های اخیر و نقش روسیه در اتفاقات حلب، دست به اعتراض زده بودند. 

بر اساس شاهدان عینی در مرکز هنرهای معاصر در منطقه کانکایا در آنکارا، نماینده روسیه در ترکیه حین سخنرانی در یک نمایشگاه عکس از پشت سر مورد شلیک قرار گرفت و بلافاصله روی زمین افتاد.

فرد حمله‌کننده در کت‌وشلوار مشکی در فیلم‌های منتشر شده از حادثه دیده می‌شود که به زبان عربی فریاد می‌زند: «الله‌اکبر» و بعد به زبان ترکی فریاد می‌زند: «حلب را فراموش نکنید، سوریه را فراموش نکنید! بروید عقب! تنها مرگ می‌تواند مرا از اینجا ببرد.»

هاشم کلیک، عکاس ترک روزنامه حریت که شاهد این حمله بود و تصاویر خود را به رویترز فروخت، در یک مصاحبه تلفنی گفت که این مرد مسلح هفت شلیک به سمت سفیر روسیه داشت –چهار شلیک از پشت سر و سه شلیک درحالی‌که جسد او روی زمین افتاده بود- و این در حالی بود که دیگر افراد حاضر با دادوفریاد در تلاش برای پنهان شدن بودند.

کلیک گفت که این مرد مسلح به همه دستور داد که بیرون بروند و درخواست یک گارد امنیتی برای تسلیم را رد کرد. او گفته بود: «پلیس را خبر کنید، من همین‌جا خواهم مرد.»

تمام ماجرای ترور سفیر روسیه در آنکارا

مقامات ترکیه گفتند که او توسط نیروهای ویژه ترک کشته شد. وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که این فرد، مولود مرت آلتینتاس از استان غربی آیدین و فارغ‌التحصیل دانشکده پلیس ازمیر بوده است. بر اساس گزارش‌های محلی مادر و خواهر آلتینتاس دستگیر شده‌اند و یک دستگاه کامپیوتر از منزل آن‌ها مصادره شده است. 

باوجودآنکه قضاوت در مورد اینکه آلتینتاس تنها بوده یا خیر، شعارهای وی و اشاره‌اش به مسئله سوریه این احتمال را تشدید می‌کند که او از اعضا یا دست‌کم از طرفداران یک گروه تروریستی مانند القاعده سوریه یا داعش بوده باشد؛ دو سازمانی که متحدان آنکارا ازجمله آمریکا معتقدند در گذشته مورد حمایت ترکیه بوده است.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به کانال خبری روسیه24 گفت که کارلوف به دلیل شدت جراحات درگذشت. وزیر کشور ترکیه نیز تائید کرد که سفیر روسیه در بیمارستان گوون در آنکارا جان خود را از دست داد.

پایگاه‌های خبری روسیه گفتند که همسر سفیر این کشور در ترکیه در پی شنیدن خبر درگذشت همسرش غش کرده و راهی بیمارستان شده است. آن‌ها همچنین تأکید کردند که گردشگران روسی حاضر در ترکیه محض احتیاط از اتاق‌های خود در هتل خارج نشوند و در اماکن عمومی تردد نکنند.

تمام ماجرای ترور سفیر روسیه در آنکارا

پایگاه خبری تاس روسیه گفت که کارلوف در حین سخنرانی در نمایشگاه هنر ترکیه با عنوان «روسیه از دید ترک‌ها» از پشت سر مورد حمله تروریستی قرار گرفته است.

کارلوف که در سال 1976 کار خود به‌عنوان یک دیپلمات را آغاز کرده بود، طی دو هفته اخیر در کره شمالی خدمت می‌کرد و در سال 2007 یک تغییر منطقه‌ای را تجربه کرده و در جولای 2013 به‌عنوان سفیر روسیه راهی ترکیه شد.

این حمله نمونه نادری از ترور یک نماینده روس بود. به گفته تاریخ نویسان شاید از زمان پیوتر ویکوف، سفیر شوروی در لهستان که در سال 1927 در ورشو به ضرب گلوله جان باخت، این نخستین اقدام تروریستی علیه سفیر روسیه باشد. 

آمریکا که در مورد بحران سوریه با روسیه درگیر است، سریعاً مراتب تأسف خود از این ترور در آنکارا را ابراز داشت. جان کری، وزیر خارجه این کشور اقدام اخیر را «یک حمله نفرت‌انگیز» خواند که «همچنین حمله به حق تمام دیپلمات‌ها برای پیشبرد و نمایندگی امن کشورهای خود در سراسر جهان» محسوب می‌شود.

دیگر مقامات برجسته‌ای که اغلب اقدامات روسیه در سوریه و دیگر نقاط را مورد انتقاد قرار می‌دهند نیز مراتب تأسف خود را ابراز داشتند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در توییتی نوشت: «هیچ توجیهی برای چنین عمل شنیعی وجود ندارد». بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز گفت که از این اقدام تروریستی احمقانه وحشت‌زده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده آمریکا که از سوی منتقدانش متهم به همراهی با روسیه است نیز طی بیانیه‌ای گفت کارلوف توسط تروریست‌های تندروی اسلام‌گرا ترور شده است.


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
1
0
روسیه باید درس جسابی به ترکیه بده چون ترکیه داعش رو درست کرد و بسوریه فرستاد
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان