تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

علائم تمام شدن لنت ترمز ماشین چیست؟

در این مقاله، می‌خواهیم به شما عزیزان نشانه‌های مهمی که نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز خودرو می‌باشند، را توضیح دهیم. لطفاً همراه ما باشید.

لنت ترمز خودرو

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: یکی از اجزای حیاتی سیستم ترمز خودرو، لنت‌ها هستند. این لنت‌ها با تماس با روتور یا دیسک ترمز، اصطکاک ایجاد می‌کنند و سبب کاهش سرعت و توقف وسیله نقلیه می‌شوند. آن‌ها از مواد مقاوم به حرارت ساخته شده‌اند و نقش بسیار مهمی در ایمنی خودرو ایفا می‌کنند.

نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز جلو

در خودرو‌هایی که با سیستم ترمز دیسکی مجهز شده‌اند، از لنت‌های با کارایی بالا استفاده می‌شود. با این حال، لنت‌ها به عنوان قطعاتی مصرفی، محدودیت زمانی برای عمر خود دارند. عواملی مانند استایل رانندگی و میزان استفاده از سیستم ترمز، تأثیر زیادی بر روی عمر لنت‌ها دارند. بعد از تشخیص این نشانه‌ها، لازم است لنت‌ها را تعویض کنید.

صدای سوت ناخوشایند

نشانه بارز تمام شدن لنت ترمز خودرو، صدای سوت قابل شنیدن است. در حقیقت، اکثر لنت‌های ترمز امروزی با نشانگر‌های استهلاک فابریک تجهیز شده‌اند. این نشانگرها، صفحات فلزی نازکی هستند که در بالای لنت قرار می‌گیرند. زمانی که لنت به انتهای عمر خود می‌رسد، این فلزات با روتور یا دیسک تماس می‌یابند و صدای سوتی بلند می‌دهند. این صدا نشانگر زمان تعویض لنت است.

افزایش زمان و فاصله توقف خودرو

یکی دیگر از نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز خودرو، کاهش کارایی سیستم ترمز و افزایش زمان و فاصله توقف می‌باشد. هنگامی که لنت‌ها به انتهای عمر خود می‌رسند، توانایی کاهش سرعت و توقف وسیله نقلیه با روتور را کاهش می‌دهند. این باعث می‌شود که خودرو نتواند به همان سرعت و کارایی قبلی توقف کند، که این امر ریسک ایمنی قابل توجهی را به همراه دارد.

کشیده شدن دماغه خودرو به یک سمت در زمان ترمز گرفتن

لنت‌های ترمز خودرو همواره به صورت یکسان مصرف نمی‌شوند و گاهاً اتفاق می‌افتد که یک لنت ترمز سریع‌تر از طرف دیگر تمام شود. در این صورت، خودرو ممکن است در زمان ترمزگیری به سمتی کشیده شود. اگر این مشکل رفع نشود، فشار زیادی روی فرمان وارد خواهد شد. با این حال، لازم به ذکر است که لنت‌ها به تنهایی عامل کشیده شدن فرمان به یک سمت نیستند، و عوامل دیگری مانند فشار باد لاستیک‌ها، کالیپر ترمز معیوب و ... نیز می‌توانند بر آن تأثیر بگذارند.

لرزش پدال ترمز در زمان فشار دادن

یکی از علل لرزش پدال ترمز می‌تواند تمام شدن لنت‌ها باشد. این قطعات معمولاً با استفاده از یک نوع رزین ویژه به یکدیگر متصل می‌شوند و با استهلاک هر لنت، این چسبندگی قوی آن‌ها کاهش می‌یابد. در شرایط عادی، رزین مذکور لایه‌ای روی سطح دیسک ترمز ایجاد می‌کند. اما اگر لنت‌ها بسیار گرم شده باشند، رزین به شکل یکدست روی روتور قرار نمی‌گیرد و این باعث لرزش پدال ترمز خواهد شد.

صدای خرخر ترمز

به گزارش رویداد24؛ یکی از نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز، صدا و احساس خرخر در هنگام ترمزگیری است. اگر لنت‌ها به پایان عمر خود نزدیک شوند و تعویض نشوند، ممکن است صدای خرخر و ناخوشایندی در هنگام ترمز کردن شنیده شود. اگر این مشکل نادیده گرفته شود و لنت‌ها تعویض نشوند، می‌تواند به سایر اجزای سیستم ترمز، به ویژه دیسک‌ها، آسیب وارد کند. بنابراین، مناسب است لنت‌های ترمز به موقع تعویض شوند تا از آسیب به سایر اجزای سیستم ترمز جلوگیری شود.

روشن شدن چراغ هشدار ترمز

در خودرو‌های مدرن امروزی، چراغ هشدار ویژه‌ای برای سیستم ترمز وجود دارد که با تمام شدن لنت‌ها روشن می‌شود. این چراغ هشدار به راننده اطلاع می‌دهد که لنت‌های ترمز نیاز به تعویض دارند و باید آن‌ها را تعویض کند. این قابلیت به راننده کمک می‌کند تا به موقع و قبل از وقوع مشکلات جدی، لنت‌های ترمز را تعویض کند و سیستم ترمز خودرو را در وضعیت عملکرد بهینه نگه دارد.

علائم تمام شدن لنت ترمز عقب

در بیشتر خودرو‌های قدیمی‌تر، در بخش عقب از ترمز‌های کاسه‌ای استفاده می‌شود. این ترمز‌ها به دلیل ساختار ساده‌تر و همچنین قیمت ارزانتر، انتخاب معمولی برای بخش عقب خودرو‌ها بوده‌اند. با این حال، به دلیل داغ شدن سریع و عملکرد نسبتاً ضعیف، این ترمز‌ها قادر به ارائه عملکرد بهینه مانند ترمز‌های دیسکی نیستند.

ترمز‌های کاسه‌ای با استفاده از دو کفشک یا لنت، فشار را به درون درام تمرکز می‌کنند و با ایجاد اصطکاک، سرعت خودرو را کاهش می‌دهند. علائم تمام شدن لنت ترمز عقب نیز مشابه لنت‌های جلو هستند. با استهلاک لنت‌ها، ممکن است صدای سوت و جیغ، لرزش پدال ترمز، کاهش کارایی سیستم ترمز و افزایش فاصله توقف را تجربه کنید. برای تعویض لنت ترمز عقب، باید کفشک‌ها را باز کرده و لنت‌های جدید را جایگزین لنت‌های قبلی کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
حجت شاکری 09215264192
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
0
0
سلام لقی پمپ ترمز و خرابی دیسک ترمز تاپ داشتن یا خوردگی در دیسک ترمز و برطرف کردن لقی پمپ ترمز و روغن کاری پمپ ترمز و برای خراب نشدن دیسک تعویض به موقع لنت ترمز و مشاهد همیشه روغن ترمز و میزان کردن روغن ترمز و وووووو .....
فرمانده و‌فرمانده عملیات حجت شاکری 09215264192.09360411804
حجت شاکری 09215264192
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
0
0
در خصوص دیسک ترمز باید دیسک خوردگی دارد یا تاپ به تراشکاری بردن جهت تاپ گیری و تراشیدن خوردگی تا درست شود مثل روز اول شود و مواظب باشید زیاد تراش ندن برای بار اول که مناسب هست بار دوم باید مشاهد شود که قابل درست شدن هست یا نه .
فرمانده و فرمانده عملیات حجت شاکری 09215264192.09360411804
حجت شاکری 09215264192
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
0
0
در خصوص کاسه عقب با تنظیم سیم زیر ماشین ما بین دو چرخ عقب مشکل اولی حل می شود و اگر مشکل با لنت نو و تنظیم ترمز عقب مشکل حل نشد باید کاسه چرخ کاملا تعویض گردد.
فرمانده و فرمامده عملیات حجت شاکری 09215264192.09360411804
حجت شاکری 09215264192
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
0
0
و در خصوص میزان دقیق ترمز جلو و عقب جهت همزمان ترمز گرفتن که درست کار می کند یا نه تست های دارد و اگر می خواهین مطمین شوید هواگیری روغن تمرمز هر سمت چرخ فراموش نشود چرخ عق و جلو دارای پیچ مخصوص جهت هواگیری هست حتما انجام دهند.

فرمانده و‌فرمانده عملیات حجت شاکری 09215264192.09360411804
حجت شاکری 09215264192
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
0
0
و در خصوص این که کاسه عقب چرا دیسکی نیست فرقی ندارد دیسکی باشد یا کاسه ای در هر صورت با سیستم روغن ترمزی که در دیسک های جلو به کار رفته هست کار می کند و هر زمان پدال ترمز را میگیرید پمپ ترمز روغن ترمز رو با شلینگ مخصوص به پمپ لنت دار جرخ جلو دیسک دار و جرخ عقب کاسه ای و دیسک دار منتقل می کند و اگر هوا گرفته شد باشد به درستی پمپ عمل نمی کند و باعث کشیده شدن ماشین زمان ترمز گرفتن می شود که خطرات زیادی دارد که به احتمال زیاد شلینگ روغن ترمز از طریق آن انتقال داده می شود پاره شود و باعث تخیله روغن و نگرفتن ترمز می شود. جهت برطرف کردن پیچ مخصوص را پیدا و هر چه سریع تر باید هواگیری شود در هر زمان لنت تعویض شدن و زمان حرکت ترمز گرفتن ماشین یه سمت کشیده می شود یعنی یه پمپ ترمز عمل می کند و دیگر دیر یا اصلا عمل نمی کند که نیاز به هواگیری دارد .
استا و استا و استا و دکتر مکانیک خودرو هم قدیم هم جدید
فرمانده و فرمانده عملیات حجت شاکری 09215264192.09360411804
نظرات شما