تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

ویژگی‌ها و قابلیت‌های فوق‌العاده موشک SM-۲ آمریکا

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های موشک SM-۲ خواهیم پرداخت.

مشخصات موشک SM-۲

رویداد۲۴ حسین فلاحی: موشک SM-۲ یک موشک زمین به هوا است که عمدتاً برای ناوگان دفاع هوایی و کشتی در نظر گرفته شده است.

موشک استاندارد ۲ (SM-۲) که یک موشک دفاع هوایی پرتاب از کشتی است توسط شرکت موشک و دفاع ریتون  یکی از شرکت‌های تابعه فناوری ریتون ساخته شده است.

موشک زمین به هوا برد متوسط ​​تا بلند بخشی از خانواده موشک‌های استاندارد است که شامل موشک استاندارد-۶ (SM-۶) نیز می‌شود. این موشک حفاظت موثر را در برابر موشک‌های ضد کشتی، هواپیما‌ها و همچنین تهدیداتی که نزدیک سطح آب پرواز می‌کنند فراهم  می‌کند.

موشک SM-۲ در انواع بلوک III، IIIA، IIIB و IV در خدمت نیروی دریایی ایالات متحده است و به عنوان موشک اصلی دفاع هوایی در نظر گرفته شده است. همچنین انواع این موشک‌ها در ۱۵ نیروی دریایی متحدین ایالات متحده در خدمت است.

ریتون تولید این موشک را در سال ۲۰۱۳ به دلیل نبود سفارشات بین المللی متوقف کرد. تولید این سلاح دوباره در سال ۲۰۱۷ به دلیل افزایش تقاضای جهانی آغاز شد.

موشک SM-۲ Block IIIA در اکتبر ۲۰۲۰ از ناوشکن کلاس زاموالت نیروی دریایی ایالات متحده شلیک شد. یک رهگیر SM-۲ یک هدف موشک کروز را در طول آزمایش منهدم کرد.

 ناوشکن موشک هدایت شونده اچ ام‌ای اس هوبارت نیروی دریایی سلطنتی استرالیا، در آگوست ۲۰۱۹ در سواحل نیو ساوت ولز، با موفقیت یک موشک SM-۲ را علیه یک هدف بدون سرنشین شلیک کرد. SM-۲ تاکنون بیش از ۲۷۰۰ آزمایش موفقیت آمیز را انجام داده است.

ویژگی‌های SM-۲

موشک میان برد SM-۲ دارای طول بال ۱.۰۸ متر و طول کلی ۴.۷۲ متر است. قطر این موشک ۳۴.۳ سانتی متر و وزن آن ۷۰۸ کیلوگرم است.

این موشک بخشی از سیستم رزمی ایجیس؛ یک سیستم تسلیحات دریایی یکپارچه متشکل از SM-۲، SM-۶، موشک تکامل یافته سی اسپارو و سایر سیستم‌های دفاعی برای دفاع از کشتی‌های نیروی دریایی در برابر هواپیما‌های متخاصم و تهدیدات موشک‌های کروز است.

مشخصات موشک SM-۲

سیستم رزمی ایجیس در رزمناو‌های کلاس تیکاندروگا نیروی دریایی ایالات متحده و ناوشکن‌های کلاس ناوشکن کلاس آرلی برک و همچنین ناوچه‌ها و ناوشکن‌های نیروی دریایی متحدان از جمله کشتی‌های استرالیا و ژاپن، یکپارچه شده است. موشک SM-۲ مجهز به یک کلاهک انفجاری است که یک رادار و فیوز تماسی را در خود جای داده است.


بیشتر بخوانید: مشخصات موشک Rocks اسرائیل


پرتاب کننده‌های SM-۲

SM-۲ را می‌توان از سیستم پرتاب عمودی MK ۴ پرتاب کرد که دارای یک پیکربندی مدولار است و از توسعه مداوم پشتیبانی می‌کند.

برای شلیک موشک‌های SM-۲، نیروی دریایی سلطنتی استرالیا لانچر‌های Mk ۱۳ و سیستم کنترل آتش Mk ۹۲  را که بر روی ناوچه‌های کلاس آدلاید نصب شده بود، اصلاح کرد.

مشخصات موشک SM-۲

در سپتامبر ۲۰۰۷ قراردادی به ارزش ۲۰.۶ میلیون دلار با لاکهید مارتین برای ارتقاء MK ۹۲ FCS منعقد شد. ناوچه‌های کلاس آدلاید با ناوشکن‌های کلاس هوبارت جایگزین شدند. 

سیستم هدایت موشک SM-۲ آمریکا

انواع Block IIIA و IIIB سیستم تسلیحاتی از فناوری جستجوگر رادار در دو حالت هدایت، یعنی موج پیوسته و موج پیوسته قطع شده، استفاده می‌کنند. علاوه بر این، نوع Block IIIB به قابلیت جذب خودکار مادون قرمز مجهز شده است. موشک SM-۲ با سیستم هدایت جستجوگر رادار نیمه فعال ارتقا یافته نصب شده است.

مشخصات موشک SM-۲

قابلیت‌ موشک SM-۲ آمریکا

SM-۲ عمدتاً برای  ناوگان دفاع هوایی و دفاع از کشتی مستقر شده است. همچنین می‌تواند به عنوان یک موشک ضد جنگ سطحی مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات موشک SM-۲

انواع Block III/IIIA/IIIB موشک‌های سطح به هوای برد متوسط ​​هستند، در حالی که بلوک IV برای پشتیبانی از ناوگان و پدافند هوایی گسترده طراحی شده است.

موتور و عملکرد SM-۲

SM-۲ مجهز به کنترل‌های دم و موتور‌های موشک سوخت جامد برای پیشرانه و مانورپذیری بیشتر است. موتور‌ها نیروی رانش به سمت بالا ۲۷۲ کیلوگرم ایجاد می‌کنند. انواع موشک‌های دوربرد دارای بوستر‌هایی با کنترل‌های بردار رانش هستند.

مشخصات موشک SM-۲

موشک SM-۲ می‌تواند به سرعت بیش از ۳ ماخ دست یابد و اهداف را در حداکثر فاصله ۹۰ نانومیلی و ارتفاع ۶۵۰۰۰ فوت هدف قرار دهد.

سفارشات موشک SM-۲ آمریکا

شرکت موشک و دفاع ریتون در دسامبر ۲۰۲۱  سفارسی به ارزش ۵۷۸ میلیون دلار برای تولید ۵۴ دستگاه ارتقاء همه جانبه SM-۲ Block IIIAZ  برای هفت کشور شریک دریافت کرد.

این شرکت مسئول تولید انواع Block IIIA، IIIAZ و IIIB برای ایالات متحده و شرکای آن است که شامل دانمارک، شیلی، کره جنوبی، ژاپن، هلند، اسپانیا و تایوان می‌شود.

مشخصات موشک SM-۲

علاوه بر این، کیت‌های ابزار دقیق، خدمات مهندسی و قطعات یدکی را به عنوان بخشی از قرارداد ارائه خواهد کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده در آگوست ۲۰۲۱ فروش موشک‌های SM-۶ و SM-۲ Block IIIC را به دولت استرالیا تصویب کرد.

مشخصات کلی  موشک SM-۲

نوع پروژه: موشک زمین به هوا

توسعه دهنده: موشک و دفاع ریتون

طول: ۴.۷۲ متر

قطر: ۳۴.۳ سانتی متر

طول بال ها: ۱.۰۸ متر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما